Het moet niet gekker worden, 17 jarigen mogen nu ook vrachtwagens besturen.
Het is ook allemaal bezopen in ons land. Chauffeurs met een elektrisch busje moeten een vrachtwagenbewijs gaan halen en 17 jarigen mogen vrachtwagens besturen. Waar gaat het heen met deze wereld?
Nou, het is allemaal niet zo erg hoor. Die eerste regel geldt voor exceptioneel zware busjes met een totaalgewicht van 3.500 kg of meer. Dat is zeg maar geen Renault Kangoo Z.E. met zak aardappelen. En 17-jarigen die een vrachtwagen mogen besturen, is er daar dan ook enige nuance op zijn plaats.
Europees Parlement
Deze week vond het TRAN-comité plaast. Dat is een commissie van de Europees Parlement die enkele nieuwe regels omtrent de rijbewijzen hebben voorgesteld. Vaak gaat het dan om regels als verplichte veiligheidscontroles (in verband met leeftijd en/of gezondheid) en dergelijke.
Dat was deze week ook het geval, inclusief een paar andere punten. Zo is er het voorstel van een proeftijd van twee jaar voor beginnende autobestuurders. Ook worden de benodigde vaardigheden voor de examens aangepast. Tenslotte zijn ze aan het kijken op welke wijze de rijbewijzen op smartphones toegepast kunnen worden. Heel erg logisch allemaal.
cMaar wat ons verbazing schetsen, is de keiharde, wervende titel de we als kop gebruikt hebben. Want is het niet bijzonder dat 17 jarigen vrachtwagens mogen besturen? Wat is daar de achtergrond c.q. nuance van?
Mogen 17 jarigen ECHT vrachtwagens besturen, dan?
Gaan we uitleggen. In de EU kampt men met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Iedereen is tegenwoordig afgestudeerd als medisch marketing manager vice president public relations, waardoor er een hele hoop vaklui missen, waaronder chauffeurs.
Daardoor is er het voorstel om de leeftijden iets te vervroegen. Zo moet het mogelijk zijn om als 18-jarige een bus te vervoeren met 16 personen of minder te vervoeren. Nog bijzonderder is dat de 17 jarigen vrachtwagens mogen besturen. Daar zit dan maar één persoon bij, verplicht.
Ja, als een ware Nuchslep moet er een persoon naast zitten die jouw verrichtingen in de gaten houdt. Die gene moet uiteraard in het bezit zijn van een geldig vrachtwagenrijbewijs.
Via: Nieuws Motor
ar166 zegt
Wat betreft dat busrijbewijs klopt in NL niet helemaal. Heb op m’n 18e m’n busrijbewijs gehaald en ben toen direct in het OV aan de slag gegaan. Dus ook meer dan 16 personen. Enige belemmering was het niet langer dan 50km per rit mogen rijden tot ik geloof het 20e levensjaar. Was overigens in 2018 maar volgens mij zijn de regels sinsdien niet aangepast.
Dutchdriftking zegt
Verstandig dit. Dan kan de VMBO-er direct na de midelbare school met de opleiding (en B rijbewijs) beginnen, en vanaf de 18e verjaardag compleet en ingewerkt op pad. Ik ben voor.
pomoek zegt
Geen probleem wat mij betreft.
LoutervanPlezier zegt
Nee, nog totaal geen inzicht in het gewone verkeer, want dat laten velen, ook oudere personen zien, maar je mag wel met 17 jaar een vrachtwagen gaan besturen? Welk nut heeft de verplichte persoon ernaast? Is die mede verantwoordelijk, of wat is daar de bedoeling van? Ik snap er niets van. Wat schiet je op, economisch, als er een extra persoon mee moet, of zet je dan gewoon twee 17 jarige bij elkaar in de cabine?
Ik snap dat er een personeelstekort is, maar laat men eerst maar eens de welwillende 50+er aannemen, die misschien iets gezet is, maar waarvan men bij voorbaat al denkt, dat wordt een gevalletje ziektewet binnen afzienbare tijd. Terwijl die mensen hartstikke gemotiveerd kunnen zijn en door weer aan het werk te geraken, een andere levenstijl er op na kunnen gaan houden, die ziektes juist voorkomt.
De wereld is echt gek aan het worden, maar laat het maar gebeuren, de gevolgen komen later wel, maar dan niet huilie, huilie doen, want je had het kunnen voorkomen.
tenaci zegt
Dat gaat natuurlijk geen zoden aan de dijk zetten, 17 jarigen. Dat zijn maar 17 extra chauffeurs. En wat als ze morgen niet meer jarig zijn?
Als ze nou 17-jarigen vrachtwagens laten besturen….