Hoe heeft Kia het gedaan? Leeft Lancia nog? Doet Mitsubishi nog mee? We hebben de meest opmerkelijke feitjes voor je verzameld.
Het was weer een veelbewogen jaar qua autoverkopen in Nederland. Er zijn gelukkig geen bijtellingmonsters meer die de markt ernstig verstoren. Wel zien we dat auto’s alsmaar schoner worden en dat natuurlijk andere alternatieve aandrijflijnen gemeengoed aan het worden zijn. Alhoewel je daar niet al te veel bij moet voorstellen. Een zeer klein percentage is volledig elektrisch en slechts 2 extra exemplaren rijden op waterstof. Inderdaad, er zijn 2 Toyota Mirai’s bijgkomen afgelopen jaar. We hebben al enkele overzichten gemaakt over de verkopen van 2017. In dit overzicht kun je lezen welke modellen heel populair waren en in dit artikel worden de verkoopstumpers vermeld. We hebben op de redactie nog eens aandachtig de verkoopcijfers doorgenomen en dit zijn 17 opmerkelijke feiten van 2017:
1. BMW 2 Serie
De BMW 2 Serie met voorwielaandrijving is veel meer in trek dan met achterwielaandrijving. Er werden gezamenlijk 338 stuks van de Coupé (rijtest) en Cabriolet verkocht. De ‘Tourer’-modellen zijn bijna 7 keer populairder (2.319 exemplaren). Op zich te verwachten dat de MPV’s beter verkopen, maar dat het verschil zo groot is, moet de liefhebber pijn doen.
2. Citroen C-Zero
Elektrisch rijden is nu ook bij Citroen een de toekomst. De Citroen C-Zero werd maar liefst 12,5 keer beter verkocht dan vorig jaar. In absolute aantallen is nog heel bescheiden. In 2017 waren het 25 (tegen 2 het jaar ervoor). Nog steeds staat het in schil contrast met de veel populairdere Nissan Leaf (411 stuks), een overjarig model dat dit jaar vernieuwd wordt.
3. Ford Edge
Een auto die tweemaal populairder was dan vorig jaar is de Ford Edge. Dit SUV-bakbeest van Ford zie je bijna nooit rijden, terwijl crossovers toch erg populair zijn. Vorig jaar werden er 47 op kentekent gezet, tegen 27 stuks in 2016.
4. Infiniti
Infiniti heeft het lastig. Hun meest populaire model is de Q30. Op zich logisch, maar dat er slechts 80 stuks van verkocht worden spreekt wel boekdelen. Nummer 2 is de Infiniti Q50 met, tromgeroffel: 12 stuks.
5. Volvo V70
De titel ‘best verkochte oude voorraadauto’ lijkt naar Volvo te gaan. In 2017 werden er maar liefst 335 exemplaren van de Volvo V70 verkocht. De productie van deze iconische stationwagon werd in 2016 al gestaakt.
6. Volkswagen Touareg
Ondanks dat Volkswagen een enorm populair merk is, slaan niet alle modellen even goed aan. De Touareg (rijtest) was een drama qua verkopen: slechts 10 werden er op kenteken gezet. Ook de Sharan (87 stuks) is geen hardloper.
7. Toyota GT86
Dat kleine, betaalbare coupe’s hopeloos uit de gratie zijn en overgestileerde crossovers enorm populair zijn blijkt wel uit de verkoopcijfers van Toyota. De nieuwe CH-R werd maar liefst 4.502 keer verkocht. Van de GT86 (rijtest) werden er 4.498 stuks minder op kenteken gezet. Au.
8. Fiat 124 Spider & Mazda MX-5
Hoe goed doet de nieuwe Fiat 124 het eigenlijk? En hoe verhoud deze Japanse Italiaan (rijtest) ten opzichte van de donorauto? Het kan beter. De 124 vond 74 eigenaren, maar de MX-5 is aanzienlijk populairder met 190 stuks.
9. Range Rover
Meer dan de helft van alle Land Rovers zijn Range Rovers! Daarbij moeten we wel vermelden dat de Evoque het leeuwendeel tot zich neemt (627 stuks). De Sport is nummer 2 (219), de Range Rover Velar staat 3 (183 stuks). Reken maar dat de Velar (rijtest) nog voorbij gaat aan de sport. De enige échte Range Rover doet het met 131 exemplaren helemaal zo slecht nog niet.
10. Suzuki Jimny
De Jimny is over zijn top heen. Suzuki deed het erg goed in 2017, met 10.889 verkochte auto’s. Alle modellen waren minimaal goed voor 1.000 verkochte units of meer, behalve de Jimny (ondanks dat het een goedkope vierwielaandrijver is) daar werden er 5 voorzien van een setje gele platen.
11. Nissan Qashqai
Meer dan de helft van alle verkochte Nissans (12.647) is een Qashqai (6.993 exemplaren). Letterlijk een cashcow voor het Japanse merk. De nieuwe Micra slaat overigens ook erg goed aan met 2.439 stuks.
12. Honda
Er zijn tijden geweest dat ze bij Honda konden lachen om de verkoopcijfers van Hyundai. Tegenwoordig niet meer. De Zuid-Koreanen deden het in 2017 in Nederland 10 keer beter dan Honda. (13.979 tegen 1.368 stuks). Dat moet pijn doen. De gloednieuwe CR-V, toch een speler in de populaire crossover klasse, weet geen potten te breken: 67 stuks in 2017 is gewoon zwaar teleurstellend. Laten we hopen dat de levering van het nieuwe model nog op gang moet komen.
13. Lancia
Lancia leeft nog! Althans, er zijn ‘nieuwe’ Ypsilons geregistreerd: 10 maar liefst.
14. Porsche
Is Porsche nog eigenlijk wel een sportwagenmerk? Nee. Er werden 462 sportwagens verkocht (waarvan 363 911’s, de rest is een 718) tegen 969 niet-sportwagens. De Macan is met 446 exemplaren de meest verkochte Porsche. Dus net als in België doet Porsche het beter dan Honda.
15. Mitsubishi
De Outlander (rijtest) is nu echt uit de gratie: 612 stuks is niets in vergelijking met voorgaande jaren. Mitsubishi zit sowieso in de hoeken waar de klappen vallen. De helft van alle Mitsubishi’s (4.880 stuks) is een Space Star, waar nauwelijks marge op zit.
16. Kia
Kia heeft werkelijk een topjaar achter de rug. Het merk wist 4.560 meer auto’s te verkopen dan vorig jaar (totaal 23.237). Dat komt met name door de Niro (epische rijtest), waarvan er 4.546 stuks over de toonbank gingen. Reken maar dat Kia doorgaat met groeien. 2018 wordt het eerste volle jaar van verkoopkannonen als de Picanto en Rio. Dan hebben we het nog niet eens over de compacte crossover Stonic gehad. En dan te bedenken dat amper 15 jaar geleden het modelgamma er zo uitzag:
17. Smart
De lange variant van de Smart (ForFour) is een goede zet geweest. De vijfdeurs Smart is maar liefst 3 x zo populair als de driedeurs Smart ForTwo (1.311 tegen 417). Dat neemt niet weg dat het zustermodel van de Smart, de Renault Twingo (rijtest), veel beter verkocht in 2017. Van de Franse achterwielaandrijver werden er 4.116 nieuwe exemplaren overgedragen aan een eerste eigenaar.
stfu zegt
En Tesla heeft ook vorig jaar weer hun beste jaar ooit in NL gehad. En 1 daarvan was van mij (ja, ik ga voor weer een Model S).
camber24 zegt
@stfu: Nice, gefeliciteerd! Welke versie? En welke zaken neem je wel of niet tov je voorgaande Model S?
stfu zegt
@camber24: 100D. Heb de range niet nodig (werk veel van huis) maar qua restwaarde wel gunstiger en gebruik ‘m ook voor een vakantietrip zo nu en dan. Dan is het wel lekker. Verder alleen kleur en bekleding anders. Bijna alles is nu standaard, dus had weinig opties nodig haha. Uiteraard wel Autopilot :)
camber24 zegt
@stfu: Damn, erg lekker. Weten we nu ook meteen wie de sprintkoning van AB is ;-)
stfu zegt
@camber24: 100D he, niet P100D ;) ‘Slechts’ in 4,3 s naar de 100 km/u.
Edge zegt
-EDIT: dankjewel! Is inmiddels gefixt.-
autowilly zegt
Ik verwacht dat Kia inderdaad hard gaat groeien in 2018. Ik zit af en toe in een Picanto en ik moet zeggen dat die er een stuk beter uitziet van binnen (en van buiten) dan concurrenten zoals de Aygo. Ook de nieuwe Stonic ziet er goed uit van buiten. Ik ben benieuwd hoeveel we daarvan op de weg gaan zien.
clarkson zegt
Applaus voor kia
yupyup zegt
Nummer 12. De nieuwe CR-v staat nog niet in de showroom, alle verkopen zijn dus de oude. Niet dat dat een enorm verschil gaat maken in verkopen overigens.
frank_bollegraf zegt
@yupyup: wereldwijd doet die het uitstekend, trouwens Honda stevend af naar de 4e plaats op de mondiale ranglijst met recordverkopen.
utregcity zegt
@frank_bollegraf: wow, en dat als zelfstandige fabrikant.
noosaheads zegt
@willeme Ik moest lachen toen ik die KIA persfoto zag(allen facelifts)Ik begon in 2000 auto’s te verkopen bij KIA Amsterdam. Pregio’s DC of Van, Carnival’s op geel(voornamelijk taxi’s)maar vooral grijs.Mentor’s(ooit twee verkocht,nooooit meer wat van gehoord)Magentissen,K2700,Besta(die waren niet zo best)Clarus,Pride Wagon,Rio die wel lekker gingen.Joyce…etc ik heb het allemaal meegemaakt.Een hele mooie tijd en een hele goede leerschool.Niemand had geen idee wat een KIA?KAI? KIV? was.Laat staan om er een te willen kopen.Daar leer je het wel op.Tot er in september 2002 er een Sorento in onze showroom stond.Toen stonden ze in de rij.
Edge zegt
“Dit SUV-bakbeest van Ford zie je bijna nooit rijden, terwijl crossovers toch erg populair zijn.”
Dat is wat mij betreft ontzettend jammer, de Edge vind ik misschien wel de coolste crossover die je kunt kopen. En dan niet alleen vanwege die naam ;)
Gelukkig zie ik ze (en ander tof Amerikaans spul) nog vrij regelmatig omdat er hier in de buurt een NATO basis ligt en al die Amerikanen hun wagens tax-free kunnen kopen.
ThomasBol zegt
@Edge: Brunssum?
thomcarspotter zegt
Er zijn serieus 5 mensen bij de Suzuki dealer binnengestapt om een nieuwe Jimny aan te schaffen?
autoblogger zegt
@thomcarspotter: cult auto!
thomasthomas zegt
2 serie Active Tourer zie je ook veel rijden. Nooit gedacht dat het zo’n succes zou worden.
toyotaprius zegt
@thomasthomas: toch kwalitatief ook de meest slechte BMW… bouwen ze eens een voorwielaangedreven auto.. gaat ie steeds stuk..
Carreza zegt
En toch zullen ze niet feesten bij Kia. De verkopen wereldwijd bleven ver onder de verwachtingen. Ook voor 2018 zijn de prognoses sterk naar beneden gesteld. Ik denk eigenlijk dat de Zuid-Koreanen over hun hoogtepunt zijn. Het vorige decennium waren Hyundai en Kia hier die frisse nieuwkomer met een ontwikkelingscentrum in de EU. Vandaag zijn beide merken echter een zoveelste alternatief voor Ford of Opel met een minder scherp prijskaartje dan voorheen en nogal anonieme ontwerpen. Om verder te groeien zal toch meer nodig zijn dan de nieuwe Picanto en Rio.
siebren zegt
Dat de Sharan voor geen meter verkoopt is niet zo gek. De Sharan en de Alhambra zijn exact hetzelfde op de logo’s en de prijs na. De VW dealer beveelt zelfs een Alhambra aan.
frank_bollegraf zegt
Gelukkig is Neerlandica het epicentrum van de Internationale automobiliteit..?
Henk_he zegt
@frank_bollegraf: waar slaat dat nou weer op? Het is autoblog.NL
P.S. de Latijnse naam voor Nederland is ‘Nederlandia’, een neerlandica is een Wetenschappelijk beoefenaarster van de nederlandse taal.
riceos zegt
De conclusie is dus dat Nederland alleen maar treurige eenheidsworsten wil.
lekkerlinksrijden zegt
Wil je exclusief rijden, koop dan een gt 86 of een Brz. Zijn misschien niet de snelste maar ze zien er wel lekker uit
eefie zegt
De meeste auto’s die genoemd worden, kunnen mij niet bekoren
kobus1967 zegt
Dat het slecht gaat met de Outlander verkoop snap ik wel, je krijgt gewoon geen binding met de garage omdat je er bijna nooit komt.
Ja 1 keer per jaar voor een beurtje maar verder wil dat kreng nooit wat mankeren.
Had ik maar een VAG product gekocht dan kwam ik met een beetje mazzel 4 weken per jaar bij de garage.
dijan zegt
@kobus1967: Van mij de prijs voor het flauwste commentaar van 2018 ,tot nu toe.Ik vind dat je naam ook hoort bij een Outlander.
fordnut zegt
@kobus1967: of zou het zijn dat zonder belastingvoordeel geen hond in zo’n hok wil rijden?
jan-paul_kramer zegt
Lancia leeft zeker nog, al is het bijna alleen in Italië.
Sterker nog, de Ypsilon was in 2017 de op 1 na best verkochte auto in Italië met 60.333 stuks. Alleen van de Panda werden er (veel) meer verkocht: 144.504 stuks.
Bron: http://corsaitalia.com/verkoopcijfers-fca-in-italie-december-2017/
nurburgringblue zegt
Honda’s nieuwe CR-V word pas halverwege 2018 verwacht in Nederland, het huidige model is er sinds 2013 dus van het uitlopende model zijn er niet veel verkocht in 2017.
marinepower zegt
Is er van die Touareg dan geen hybride versie? De (nieuwe) Q7 zie je bij bosjes rijden, en is praktisch hetzelfde, voor veel meer geld.