Ben je in de markt voor een autootje, maar is een nieuw exemplaar boven je budget? Dan ga je voor een twedehandsje. Om ook als leek geen kat in de zak te kopen is een korte checklist essentieel.
Als je deze 16 punten opvolgt heb je al een heel groot deel van de potentiële risico’s in het vizier:
- Algehele staat: inspecteer de auto in goed licht. Dus niet in een donker schuurtje, maar gewoon buiten, dan zie je plekjes en krasjes stukken beter. Op een natte auto zie je doffe plekken en kleine krassen juist weer niet, je wilt een auto dus bekijken als deze droog is.
De deuren, achterklep en motorkap sluiten goed en de vergrendeling is in orde.
- Uitlaat: een lekker sportief roffeltje is wat anders dan een lekke einddemper. Ook een blauwe walm als uit een oude tweetaktbrommer met teveel olie is een slecht teken.
- Banden: hebben deze nog voldoende profiel? 1,6 mm is het wettelijk toegstane minimum, als ze er uitzien als de achterbanden van een willekeurige M4 na een autoblogtest loont het nog een keer na te denken. Een korte check naar aanwezigheud van een reservewiel en de toestand hiervan kan ook geen kwaad.
Check ook of de banden regelmatig gesleten zijn, scheef afgesleten banden duiden op een verkeerde uitlijning of een ernstiger probleem met de ophanging. Controleer bovendien merk, type en de maat van de banden. Porsche schrijft bijvoorbeeld banden met een N-codering voor. Als er banden van een onbekend merk onder zitten, realiseer je dan die mogelijk veel minder goed presteren dan banden van een A-merk.
- De distributieriem (en ketting): hoe vaak moet deze vervangen worden? Is dat ook gebeurd en is dat ook te controleren. Vaak wordt er ook een sticker geplakt in de motorruimte wanneer dat is gebeurd. Bij twijfel absoluut preventief laten doen. Een gebroken distribrutieriem is meestal een schadepost van enkele duizenden euro’s.
- Vloeistoffen: Hoe is het oliepeil en de oliekleur? Zijn de rem- en koelvloeistoffen op peil?
- Sleutels: is er een reservesleutel en werkt deze overal op? Bij sommige auto’s hoort ook een kaart te zitten met de code van de startonderbreking en/of kunststof noodsleutels.
- Elektrisch verstelbare zaken: spiegels, stoelen, ramen, etc. Kijk even of alles nog functioneert. Werken daarnaast alle lampen en knippers nog?
- Laat een onafhankelijke keuring doen en kijk zelf mee. Ook bij de keuringsstations zijn ze wel eens lui en zetten ze bijvoorbeeld de auto niet op de brug om de onderkant te inspecteren. Vooral als de werkplaats al ramvol zit, is het makkelijk om een keuring af te raffelen.
Mocht je zelf een brug tot je beschikking hebben, bekijk de auto even van onderen. Wie weet vind je er roestplekjes of zaken die dit juist lijken te verdoezelen.
- Motor: kijk of de vermogensafgifte geen dalen kent. Controleer ook onder de motorkap. Te schoon, dan is er gereinigd, wat niet ongebruikelijk is voor een auto die in de showroom staat. In de andere gevallen: kijk of er zweet- of lekplekken te zien zijn op en rond het motorblok. Check bij een proefrit voor het wegrijden even of de motor warm is. Sommige auto’s die niet meer koud starten worden vlak voor de proefrit door hun eigenaars even opgewarmd waardoor het lijkt alsof er niets aan de hand is.
- Proefrit: rem een keer met je handen van het stuur en kijk of de auto koersvast blijft. Trillende rempedalen en een laat aangrijpende koppeling kunnen ook onheil voorspellen. Speling in het stuurwiel hebben we ook liever niet, en een auto die deint als hij uit de bochten komt of juist stijf stuitert kan een nieuw setje schokbrekers gebruiken.
- De verkoper: is hij wie hij/zij zegt te zijn, klopt de tenaamstelling?
Koop je van een privépersoon: vraag aan de telefoon naar de auto die hij te koop heeft staan. Weet hij niet over welke auto je het hebt, dan is het potentieel een verkapte handelaar. Hoeft niet erg te zijn, maar het verhaal dat door de komst van de baby zijn coupé nu niet meer handig is, wordt dan ongeloofwaardig.
- Kentekenbewijs: Originelen tellen, kopieën zijn schimmig. En kijk meteen even of het chassisnummer en overige gegevens overeenkomen met wat op het kentekenbewijs staat.
- Schadecheck: trek de deurrubbers van het metaal en controleer op kleurverschil. Kijk naar tekenen van afbladderende verf en roest rondom de paneel gewrichten aan de voorkant van de auto. Kijk naar kleurverschillen tussen de panelen en of de naden overal dezelfde breedte hebben. Een goed gerepareerde schade hoeft de koop van een auto niet in de weg te staan, maar de verkoper hoort dat netjes te melden.
- Doe geen impulsaankoop: Een auto koop je vaak op basis van emotie, maar zorg dat je geen impulsaankoop doet. Neem sowieso een kritische vriend mee, twee paar ogen zien meer dan een.
- Onderhoud en documentatie: hoe meer facturen en stempels in het onderhoudsboekje, hoe geloofwaardiger het is dat het onderhoud ook echt is uitgevoerd. Bij twijfel: bel de garage waar de auto in onderhoud zou zijn geweest. Controleer ook wanneer de volgende beurt zou moeten worden uitgevoerd en wat voor beurt dat is. Die goedkope occasion kan net wel eens aan de dure beurt toe zijn.
- De kilometerstand: controleer de Nationale Auto Pas (NAP). Koopt je bij een particulier, check dan de kilometerstand online bij de NAP voor € 2,99. Laat de tellerstand bovendien in de koopovereenkomst vastleggen. Als dit achteraf niet blijkt te kloppen, dan heb je juridische mogelijkheden om de verkoper hierop aan te spreken.
Gebruik verder het gezond verstand: klopt de staat van de auto met de kilometerstand? Afgesleten pedalen, een glad stuurwiel of schuurplekken van het in- en uitstappen op de linkerwang van de bestuurdersstoel zijn vaak tekenen dat de auto iets meer ervaring heeft dan de verkoper je wil doen geloven.
Vraag bij auto’s met een lage kilometerstand ook waarom die zo laag is. Het is in principe niet logisch dat een diesel gemiddeld minder dan 10.000 km per jaar gereden heeft. Bij liefhebbersauto’s zoals cabrio’s en sportievelingen is het sneller geloofwaardig, maar hoeft het ook niet te kloppen.
Mocht je in dit verhaal nog (essentiële) zaken missen, schroom dan niet ze via de comments te delen!
knipperlichtje zegt
Zoek voordat je de proefrit maakt uit wat de modelspecifieke problemen zijn, weet je gelijk waar je op moet letten. (wie weet kom je nog op Autoblog terecht ;P)
Mocht je een occasion met navi op het oog hebben, vraag dan of er een kaartupdate bij kan. Die cd’s kosten klauwen met geld als je ze zelf moet kopen en een oude kaart geeft vroeg of laat problemen in the middle of nowhere.
moveyourmind zegt
@knipperlichtje: 1e reactie en gelijk de beste! Iedere auto heeft zo zijn eigenaardigheden.
Zelf koop ik het liefst niet te jonge auto’s met een paar ton op de teller, als de staat van onderhoud maar goed is is dat geen enkel probleem.
Tip, maak altijd een uitgebreide proefrit, en vergelijk meerdere auto’s van hetzelfde type. Dan krijg je een goede indruk hoe een model hoort te rijden en hoe niet.
diederikwillemsen zegt
@knipperlichtje: Goede tip, als goedkope oplossingen kun je de kaarten ook nog downloaden, maar dat mag natuurlijk niet ;)
Waar ik ook altijd op let is of de auto geïmporteerd is of niet. Dit kun je zien door verschillen tussen de datum van 1e toelating en de datum 1e registratie in Nederland op de site van de RDW. (https://ovi.rdw.nl/)
Wij waren laatst bij vd. Akker in Best voor een Audi A6 All-road van 2013 BiTurbo, bleek dat de auto geïmporteerd was uit Duitsland. Na even geïnformeerd te hebben bij de Duitse dealer of de auto daar inderdaad in onderhoud geweest was (dealer stond in het onderhoudsboekje) bleek dat hij nog een vergelijkbare had staan.
Deze uiteindelijk gekocht en laten importeren door een ander bedrijf. Scheelde plm € 15.000,- met de Akker prijs. Uiteindelijk ging er een belletje rinkelen..nadat ik o.a. dit artikel had gelezen. ( http://www.automotiveimport.nl/import-nieuws/merkdealers-willen-niet-dat-je-dit-weet-over-autos-importeren )
Dus: RDW checken of het een importauto is, en de dealers die onderhoud even bellen om te checken of de laatste kmstand klopt. Misschien heb je geluk, zoals in mijn geval dat ze nog wat moois “voor weinig” hebben staan.
jlm83 zegt
Nog een toevoeging bij banden, kijk naar de leeftijd. Op de banden staat ook een DOT codering die de leeftijd van de band aan geeft (wwjj) dus eerst week nummer dan jaar. Profiel is leuk maar ouder dan 5 jaar betekent dat het rubber zoveel achteruit is gegaan dat vervangen zinvol is.
timberleek zegt
@jlm83:
Inderdaad.
Je kan de code eventueel ook nog gebruiken in combinatie met een te-mooi-om-waard-te-zijn lage kilometerstand.
Jonge banden die al voor het grote deel afgesleten zijn komen niet echt overeen met “tja we rijden er eigenlijk nooit meer mee de laatste jaren”
E34M5Touring zegt
En staar je niet blind op NAP en kijk of de staat van de auto overeen komt met de km stand. Sites als marktplaats geven ook weblabels aan import auto’s terwijl die historie niet altijd te controleren is. En als je wat snels/aparts in de aanbieding hebt, pas op voor proefritpiloten. Wat ik altijd deed is eerst de prijs onderhandelen, als je dr uit komt met z’n tweeën, vraag dan gewoon: dus als de proefrit goed is zijn we akkoord? Helpt niet 100% maar wil niet serieuze proefritridders wel
Is afschrikken.
reistje zegt
@E34M5Touring: Staar je sowieso niet te blind op kilometerstanden. Liever een auto met een goede onderhoudshistorie en wat meer kilometers dan andersom.
Een NAP check doe ik ook ter integriteit van de verkoper, sowieso probeer ik te een beeld te krijgen of de verkoper integer lijkt te zijn.
audicoupe84 zegt
Koop nooit (ik herhaal…) nooit een door JetCars gekeurde auto! En nee, heb JetCars gegoogeld voor ik daar ging!
bmwpowerm5 zegt
man man als je daar allemaal op moet gaan letten word een auto kopen nog erger dan een middag winkelen met de vrouw
mijn ervaring is dat je gewoon geluk moet hebben met een auto
of je er nu eentje koopt uit de premium selectie
of bij sjaakie op het kamp
overal word je bedondert
Laue zegt
@bmwpowerm5: yep
timberleek zegt
@bmwpowerm5:
Het is wel een hele lijst, maar het meeste ervan is niet zo spannend.
Lelijke plekjes, roest, kale banden etc zie je zo als je er even omheen loopt.
En veel dingen zijn gewoon gezond verstand.
Versleten stoelen op een diesel en toch een lage kilometerstand is verdacht te noemen.
En het belangrijkste, het is altijd een gok. Wie weet draait het blok over 200km in de soep (met of zonder medeweten van de vorige eigenaar).
Maar een makkelijke om te onthouden blijft wel, als het er te goed uitziet voor de prijs, is er vast wat aan de hand
bmwpowerm5 zegt
@timberleek: ik heb het hier niet over golfjes van 15 jaar oud
maar over auto’s van 1 a 2 jaar oud die minder dan een halve ton gelopen hebben
en meer dan 70 ruggen kosten waar ook gewoon van alles mis mee is
timberleek zegt
@bmwpowerm5:
Ja die zijn een stuk lastiger om te controleren.
Daar zit de meeste ellende diep binnenin
jlm83 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
autospottertluuk8 zegt
Ik wil graag een Subaru Impreza WRX of WRX STI kopen, waar moet ik bij die auto op letten? Kan iemand me dat vertellen? Alvast bedankt.
thomthamofo zegt
@autospottertluuk8: voor jou ook je 1ste auto? Ik ben op zoek naar een Impreza WRX STI uit 2000-2001. In Veghel zit een importeur die ook rechtsgestuurde modellen zeer goedkoop verkoopt. BPO Automotive.
Kunnen jullie van Autoblog hier niet een keer een aankoopadvies video over maken?
ej20g zegt
@thomthamofo: BPO Automotive is een goede. Wel moet je natuurlijk de auto goed nakijken.
carmasterr zegt
@autospottertluuk8:
Bak, motor, remmen ophanging, banden.
Het zijn scheurijzers waar eigenlijk nooit netjes mee omgegaan wordt.
Een groter probleem is dat de auto’s vaak geen tijd krijgen om op te warmen voordat het gescheur begint. Hierdoor lopen de blokken nogal snel stuk.
Eigenlijk altijd een risicovolle auto om te kopen.
ej20g zegt
@autospottertluuk8: welke generatie ben je naar aan het kijken?
Voor de Classic’s (tot 2000) geldt: kijk of de auto roest heeft bij de wielkast randen achter. Indien dat het geval is, kijk tot hoe ver de roest loopt. 99 van 100 keer is de roest slechts cosmetisch. Is er geen roest aanwezig, vraag dan of deze aanwezig is geweest en indien het inderdaad gerepareerd is, kijk naar de kwaliteit van de reparatie. Verder moet je letten op de versnellingsbak, de derde versnelling is veruit de zwakste en kan daarom bij veel hard gebruik wat moeilijk of soms helemaal niet ingelegd worden. Luister bovendien met een lange schroevendraaier aan je oor en tegen het motorblok of je het bekende “pistonslap” of getik hoort. In beide gevallen is een revisie nodig en dat is prijzig. Kijk bovendien of er blauwe rook uit de uitlaat komt, dan is vaak de turbo aan zijn eind. Kijk ook of de dorpels hard zijn, deze roesten niet vaak maar ze kunnen wel roesten. Ook belangrijk is om te kijken naar roest rond de antenne en de bevestiging van de achterspoiler. Het slim om te luisteren of het differentieel achter geluid maakt, deze gaan dan gieren. Last but not least is het nog slim om te vragen naar een onderhoudshistorie, dit is altijd een pluspunt.
Voor de generaties van 2001 tot 2007 geldt: kijk bij de 5-bakken opnieuw naar de 3de versnelling, de 6-bakken hebben hier minder last van. Luister ook weer naar het differentieel achter en met de schroevendraaier op het motorblok en tegen je oor. Roesten doen ze een stuk minder, maar je kunt wel even onder de auto kijken of je roest kunt vinden. Wel willen ze heel af en toe nog roesten bij de bevestiging van de achterspoiler, kijk daar dan ook eventjes. Kijk ook bij deze generatie of je blauwe rook uit de uitlaat ziet komen na een koude start of een langere tijd stationair draaien. Vraag ook hier naar de onderhoudshistorie.
Voor de generatie van 2008 tot 2013 geldt: de 5-bak van de WRX is relatief gezien aan de zwakke kant, de 6-bak van de STI is veel sterker. Luister wel of je “kloenks” hoort en voel of het schakelen goed gaat, dit moet zonder horten en stoten gaan en de versnelling moet gelijk inglijden. Het is wel verstandig om opnieuw op blauwe rook te letten en naar de onderhoudshistorie te vragen. Ondanks de geringe leeftijd moet je ook hier het trucje met de schroevendraaier toepassen en is het oliepeil net als bij de eerdere generaties heel belangrijk. Zolang het oliepeil boven de helft staat is er weinig reden tot zorgen, daaronder kun je beter vragen gaan stellen naar de oorzaak ervan.
Dit zijn een beetje de grote lijnen waar je op moet letten bij WRX-en en STi’s.
motoragent zegt
Heb een tijdje terug een Healey Sprite gekocht, eens kijken of ik geen miskoop heb gedaan:
Algehele staat: Lak ontbreekt. Vergrendeling van deuren, motorkap en achterklep ontbreken volledig. Geen bekleding, enkel stoeltjes. Barst in voorruit. Echter geen spoortje roest.
Uitlaat: Ontbreekt.
Banden: Uitgedroogd en scheef afgesleten. Wel minimaal 1.6 mm profiel aan één kant van de band
Distributieriem: Ketting, zit er denk ik wel op.
Vloeistoffen: Ontbreken, laatste beetje olie ligt inmiddels op de garagevloer.
Sleutels: Neen
Elektrisch verstelbare zaken: Ontbreekt volledig
Motor: Ja, die zit er in! Loopt echter niet.
Proefrit: Ik heb er in gezeten en een broembroem geluidje gemaakt. Beviel uitstekend.
De verkoper: Prima koffie.
Onderhoud en documentatie: Niets. Kentekenpapieren zitten er wel bij en zijn betrouwbaar. Kenteken slaapt.
Nou, als dat niet goed gaat komen…
pronto zegt
@motoragent: Prijs? Als je hem voor niets heb, is het pure winst! ;-)
motoragent zegt
@pronto: Was het maar zo’n feest ;)
e1000bmw zegt
@motoragent: Het was zeker een impulsaankoop… ;)
ej20g zegt
@motoragent: stiekem zijn dat de beste aankopen. Rationeel gezien complete miskopen maar emotioneel gezien erg leuk.
schnorre zegt
Dan heb ik geen slechte koop gedaan!
OT: Leuk artikel, mogen er meer van komen!
fant zegt
Punt 17: Is de auto een Mazda MX-5?
Zoniet: ga snel door naar de volgende :D
Maar goed, ik kocht zelf mijn auto toen ik nog redelijk onervaren en dom was op het gebied (ben ik nog steeds, maar íets minder) en heb een heleboel dingen niet gecontroleerd. Gelukkig heb ik geluk gehad en heb ik op technisch gebied een topwagen gekocht die me qua onderhoudskosten extreem is meegevallen over de laatste 4 jaar :)
VeniVidiVici zegt
Koppelingsplaat test: Trek handrem aan en laat koppeling langzaam opkomen (anders valt auto af) en kijk of de koppeling vroeg pakt en door de handrem wil trekken. Gaat dit slecht of grijpt koppeling pas als pedaal al bijna boven is dan weet je genoeg.
En witte rook uit de uitlaat… dan weet je dat de nieuwe paus een lekke koppakking heeft!
rikkert zegt
@venividivici:zo hoef je een koppeling helemaal niet te testen
autogedrocht zegt
Leuk artikel!
Persoonlijk wil ik niet de 1e lichting van een nieuw model vanwege kinderziektes/ontwerpfouten.
Vooral als je een Renaultje haalt ;-)
robert110 zegt
@autogedrocht: Bij een Renaults maakt het niet uit, die hebben altijd kinderziektes.
rufctr01 zegt
@robert110: gelul, de eerste series zijn vaak slecht daarna erg goed!
robert110 zegt
@rufctr01: Dat klopt er komt een moment dat Renaults goed worden. Vaak worden die onder de naam Dacia verkocht.
Homer55 zegt
Vergeet niet dat een proefrit meer als een eerste indruk is. Bij een gebruikte auto kunnen op termijn na aanschaf toch mankementen tevoorschijn komen.
Lijkt me toch iets om te weten.
Daarnaast als je op zoek bent naar een specifiek model, zoek dan op internet naar zoveel mogelijk informatie over de auto. Een handelaar krijgt een auto binnen, laat het schoonmaken en zet hem in de showroom. Een beurt zal die misschien krijgen als je besluit om het te kopen. Als jij veel informatie bij elkaar hebt verzamelt en je komt erachter dat de auto een paar gebreken toont, kun je wat met de prijs doen.
ej20g zegt
Ik kan binnenkort eindelijk, na 3 jaar “wachten”, een kijkje gaan nemen bij een auto die ik op het oog heb. De auto heeft wat lichte schade, maar volgens de verkoper en de foto’s belemmerd het de veiligheid en bruikbaarheid van de auto niet. Daar kan ik dus rustig aan wat aan gaan doen. Verder heeft de auto een relatief lage kilometerstand en ziet hij er op de foto’s van zowel binnen als buiten netjes uit. Gelukkig ken ik alle zwakke punten van dit type auto en weet ik dus waar ik op moet letten. De laatste paar weken wachten zijn het ergst!
SimonMc zegt
Wat ook zeker niet onbelangrijk is, dat ongeacht de kilometerstand, de distributieriem om een bepaald aantal jaar dient vervangen te worden.
Bij mijn auto is dit bv om de 5 jaar, omdat zo’n riem rubber is, en rubber nu eenmaal verduurt na een bepaalde tijd.
Kan je auto nog maar 50.000 km hebben, maar meer dan 5 jaar oud zijn, kan nog steeds die distributieriem knappen, terwijl de meeste mensen toch echt een stand van 120.000 km associëren met het vervangen van die riem.
ardonjr zegt
Tip: Indien je een aankoop bij een bedrijf doet, zorg er dan voor dat dit bedrijf BOVAG garantie verleent. Ik heb een volledige miskoop gedaan enige tijd terug (absoluut ook mijn eigen fout dat geef ik zeker toe.. het was een harde en vooral dure leerschool) Ik heb geprobeerd om aanspraak te maken op mijn verzekering inzak de rechtsbijstand. Deze konden echter niets voor me doen omdat het bedrijf niet is aangesloten bij de BOVAG.
Als je de auto contant afrekent zorg er dan altijd voor dat je een bon of iets dergelijks krijgt. Zonder dit ben je ook nergens.