Na deccenia in koekblikjes rondgereden te hebben, was begin jaren ’70 veiligheid ineens een issue. Fabrikanten buitelden over elkaar heen om met afgrijselijke conceptcars te laten zien hoe veilig hun auto’s waren.
In 1965 verschijnt misschien wel het voor de autoindustrie belangrijkste boek dat ooit is gepubliceerd: Unsafe at Any Speed van Ralph Nader. In het boek uit Nader fikse kritiek op autofabrikanten. Ze zouden opzettelijk hun auto’s niet veiliger maken, omdat dit nu eenmaal kosten met zich meebrengt.
De auto die er het meest van langs krijgt is de Chevrolet Corvair. Deze, zeker voor Amerika revolutionaire auto, heeft een luchtgekoelde zescilinder boxer achter de achteras, gecombineerd met pendelassen. Eigenlijk dezelfde setup dus als de Volkswagen Kever, maar dan groter. De wegligging van de auto zou ondermaats en levensgevaarlijk zijn, vooral als de banden niet ongelijk op druk werden gezet (meer druk in de achterbanden) en er meer dan twee passagiers in de auto zaten.
Geld en esthetiek belangrijker dan veiligheid
Nadar heeft echter niet alleen op de Corvair kritiek, maar op vrijwel alle auto’s en fabrikanten. Kosten en esthetiek zouden belangrijker zijn dan veiligheid. Zo noemt hij onder andere de bumpers met uitstekende punten en ornamenten die veel Amerikaanse auto’s halverwege de jaren ’50 hadden, of het letterlijk oogverblindende glimmende chroom op dashboards als voorbeeldem hoe het niet moet. Hij sluit zijn boek af met een dringend verzoek aan overheden om autofabrikanten te verplichten hun auto’s veiliger te maken.
ESV-programma
Met succes, in 1970 lanceert het Amerikaanse Ministerie van Transport, in samenwerking met overheden uit Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Zweden en Groot Britannië het Experimental Safety Vehicle-project. Het doel: de auto’s in 1980 aanzienlijk veiliger maken. Uit elk deelnemend land presenteren een of meerdere fabrikanten conceptcars waarbij de nadruk op veiligheid ligt. Dikke bumpers, veel rubber, gigantische achteruitkijkspiegels op het dak en zelfs opverend hekwerk op de motorkap dat moet voorkomen dat voetgangers na een aanrijding onder de wielen schuiven. De achterliggende organisatie bestaat overigens nog steeds, al veranderde de afkorting in 1990 naar Enhanced Safety of Vehicles.
Er is in al die jaren namelijk een hoop bereikt. Auto’s zijn daadwerkelijk een heel stuk veiliger geworden en het aantal verkeersdoden neemt in ons land al enkele jaren op rij af. We zijn er natuurlijk nog lang niet, idealiter gaat er natuurlijk helemaal niemand meer dood in het verkeer. Terugkijkend waren het maar maffe, afzichtelijke conceptcars, maar het zijn wel heel belangrijke auto’s geweest.
Mercedes-Benz ESF 05 (1970)
Toyota ESV-2 (1973)
foto: Mytho88, Creative Commons
Fairchild ESV-6
MG SSV1 (1972)
Mercedes-Benz ESF 13 (1971)
Fiat ESV 2000 (1973)
Nissan ESV 1
Opel OSV 40 (1974)
BLMC/Morris SRV2 (1974)
Fiat ESV 1500 (1972)
Volvo VESV (1972)
Mini Clubman SRV4 (1974)
foto: DeFacto, Creative Commons
Chrysler RSV (1976)
Volkswagen ESVW (1972)
Honda ESV (1973)
BLMC/Morris SRV5 (1974)
medemblikker zegt
Bij een hoop van bovenstaande auto’s heb je wel een mooi plekje om je schoonmoeder neer te zetten.
oranje123456789 zegt
Fiat … Veilig hahahaha
clarkson zegt
@oranje123456789: de afgebeelde fiat heeft zelfs dubbele botsautobumpers. Dus lijkt me aardig veilig ja!
roppp zegt
@oranje123456789: in die tijd was Fiat één van de koplopers op veiligheidsgebied. Toen het belangrijker werd om zuinige auto’s te maken, werd dat wat los gelaten. De oerPanda en de Uno zijn vergelijkbaar met een krant.
jimyb zegt
@oranje123456789: de Stilo was wel de eerste auto die de 5sterren haalden bij de NCAP
leemster zegt
Ik vind die front van de VW wel vet eigenlijk
redbeams zegt
@leemster: Klopt…zit een 5w40 vetlaag op ;)
C220AMG zegt
@redbeams: helaas, de knipoog doet een behoorlijke afbreuk aan je opmerking.
xiran zegt
@redbeams: 5w30
lexaudi zegt
Die Opel en die VW vind ik zo gek nog niet hoor!
Jochempie zegt
Ik vind ze allemaal fucking vet!
ghost zegt
Ik hou wel van bumpers, vooral in tweevoud, groot en rond maar hier voel ik niks voor.
Dizono zegt
@ghost: Speciaal voor jou een plaatje (NSFW):
http://farm5.static.flickr.com/4014/4435397800_c322abd6c3_o.jpg
suzikubelona zegt
Die BLMC/Morris SRV5! Ik zeg Carmageddon!
Esprit_de_Flandre zegt
Vreemd dat toen nog niemand dacht om het grootste veiligheidsrisico te verwijderen.
De bestuurder…
norge zegt
En Volvo gooide het ijskoud in productie….240 forever..
mgmgb zegt
@norge:
De eerste stap naar de allerbeste auto ooit: de Volvo 900 serie. Eerst natuurlijk wel via de 100, 200 en 700 serie, maar dat mag de pret niet drukken.
parker zegt
@mgmgb: je geeft zelf al aan hoe hopeloos achterhaald en ouderwets de 900 serie was voor zijn tijd.. Soort doorgefokte labrador.
mgmgb zegt
@parker:
Ouderwets, ja, achterhaald absoluut niet. Ook nu nog rijdt het lekkerder dan een hoop nieuw spul. Niet strakker of sneller, wel gewoon lekkerder. Want het is gewoon een trouwe labrador op wielen. Van een goede fokker, die alleen de beste pups verkoopt en de mindere lekker in de Zweedse bossen achterlaat.
Den zegt
Op die laatste foto lijkt die dame t best naar d’r zin te hebben op de motorkap.
toyotafortuner zegt
De Chrysler doet me denken aan een XL Chevrolet Citation/Pontiac Phoenix
En de MG werd volgens mij gewoon een US-spec MGB GT.
Dizono zegt
@toyotafortuner: Die Chrysler is eigenlijk een Simca-Chrysler 1308:
http://tocmp.org/simca/080203.jpg
mgmgb zegt
@toyotafortuner:
Kunststof bumpers met schokabsorberende dempers erin: ja, maar in een andere vorm. Maar geen idiote achteruitkijkspiegel in het dak en helaas niet standaard die prachtige lichtmetalen velgen van de V8 versie.
E550 zegt
De Amerikanen namen het wel heel serieus met hun giga bumpers.
e38ossie zegt
Denk even aan de BMW turbo uit 1972. Deze concept had ook vele veiligheidsmaatregelen. Speciale bumpers, signaalkleuren voor en achter, actieve cruise control, tractiecontrole. Alleen iets mooier verpakt dan bovenstaande auto’s.
awesome zegt
Die laatste: Porsche 930 Slantnose?
w0o0dy zegt
En Honda? Die nemen het ding gewoon zo in productie…
Dutchdriftking zegt
Haha, mooi toch dit soort zaken!
cees zegt
Grappig om in de lijnen van die Fiat ESV2000 de eerste Fiat Ritmo terug te zien komen.(http://www.selfbase.com/car_interior_database/photos/cars/200/2000401202.jpg)
danmar zegt
Die Fiats, zou Seat op op de Bocanegra gekomen zijn?
http://carsenc.com/uploads/seat/seat-1200-sport/seat-1200-sport-06.jpg
pomoek zegt
Ze lijken allemaal op een Saab…
gokartmozart zegt
snap wel dat ze heel veilig waren….
Zo lelijk dat je er geen meter mee gaat rijden….
mout zegt
Mag ik dan ff klagen over hoe deze gedachten zijn opgedroogd in de 21e eeuw?
Ik reed met mijn 245 1cm te ver door bij een verkeerslicht, en raakte nét de auto voor me. €2300,- voor het overspuiten van de bumper, en het wegwerken van het daarmee veroorzaakte kleurverschil op twee spatborden en een achterklep. Overbodige lak (want op kunststof gespoten) is zowat het duurste onderdeel van een auto. Uiteraard is op de Volvo niets te zien: die heeft daar rubber op kaal aluminium van buiten, en twee veerpoten met een stevige stalen balk eronder. Rubber om alu op vering; dat gebruik je ook ónder de auto. En met een reden.
Bumpers spuiten is, zo bezien, vergelijkbaar met het loopvlak van je banden in kleur spuiten.
phdg zegt
Opel heeft daarna de plannen doorgestuurd naar Vauxhall en die hebben een dan maar iets van gemaakt precies…
http://onlytruecars.com/data_images/gallery/02/vauxhall-firenza-droopsnoot/vauxhall-firenza-droopsnoot-07.jpg
JRmiura zegt
Niet eens een saab in het lijstje…
Calimero zegt
Volvo VESV (1972)
Zou zomaar een voorloper van een Mazda 626 serie kunnen zijn geweest uit periode eind 70-jaren 80.
Van schuin van voren gezien dan.
Jaren later zou die gedachte niet eens vreemd zijn geweest (volvo-Ford-Mazda)
Calimero zegt
Van de meeste auto’s is het trouwens maar goed dat het conceptcars zijn gebleven. Brrrrr
cthijs zegt
Bij die honda civic moest je toch altijd de stoep vegen als je ging rijden na een weekje geparkeerd te hebben