We hebben 15 autotips voor het gebruik van de auto in deze hete zomer.
Gisteren en eergisteren werd het al lekker warm, maar vanaf vandaag beginnen we aan de geplande hittegolf. Het weer heeft ook zijn effect op (het gebruik van) je auto.
Denk daar zeker niet te licht over. Je moet niet alleen goed op jezelf letten, maar ook op je trots op vier wielen. Voor de mensen op twee wielen gelden deels andere tips en die hebben we uiteraard voor je in dit artikel over verkoeling op de motor!
Autotips voor de hete zomer!
Vanwege het snikhete weer op dit moment in Nederland (en Europa) 15 tips voor het gebruik van de auto! Dooddoeners, handige foefjes, dingen die je wellicht was vergeten en natuurlijk je winterbanden eens omwisselen. Komen ze!
Ergste warmte
Haal de ergste warmte uit de auto. Buiten is het warm, in de auto is het warm. Toch zit er alsnog een enorm verschil in. Meestal ongeveer iets minder dan het dubbele. Dus als het buiten 30 graden is, is het in de auto al snel zo’n 50 graden. Dus moet je dit er eerst uit halen. De meest effectieve methode, doe de rechterdeur open en maak een wapperende beweging met je deur aan de andere kant.
Zo ‘duw’ je als het ware de surplus van warmte eruit. Let wel op je vingers (dus pak ‘m bij de klink). Hierdoor daalt de temperatuur van zo’n 50 naar iets meer dan 30 graden en hoeft de airco minder hard te werken. Tip: bij sommige auto’s gaan de ramen open als je voor de tweede keer op openen drukt. Zo kun je al de eerste paar graden eruit laten komen die de airco niet hoeft af te koelen als je aan komt lopen.
Let op temperatuurverschil
Het eerste wat je normaliter (instinctief) doet is zoveel mogelijk de temperatuur zo laag mogelijk zetten en de blower zo hard mogelijk. Het duurt echter meestal wel een minuutje of twee voordat de airco op goede sterkte is. Vervolgens is het zaak om de boel niet té koud te zetten. Het verschil met de buitentemperatuur is dan simpelweg te groot.
Daardoor heb je dat ‘warme deken’-gevoel als je uitstapt. Dus ondanks dat het erg aantrekkelijk is om 16 graden te kiezen, is 24 graden al koel zat. Een verschil van 6-8 graden is echt meer dan voldoende voor een goed effect.
Gebruik de circulatie
Op het moment dat het interieur in de auto op de gewenste temperatuur is, zet je ‘m over op circulatie. Het nadeel is dat alle scheetjes die je laat op een EGR-esque weer terugkomen. Maar het voordeel is wel dat er koude lucht wordt aangezogen. Daardoor hoeft de airco ook minder hard te werken, die anders warme buitenlucht voor je moet koelen.
Vul koudemiddel bij
De werking van airconditioning wordt met de jaren telkens minder. Als bestuurder heb je dat niet direct door, het gebeurt geleidelijk. In veel gevallen kun je met een simpel airco-beurtje (bijvullen koudemiddel) de werking van de airco enorm verbeteren. Dat kost een paar tientjes bij de fast-fitter en is in no-time gedaan.
Vocht in de auto
Misschien wel de belangrijkste van alle autotips voor deze hete zomer. Zorg dat je voldoende drinken aan boord hebt. Zeker als je ergens een opbergvakje hebt is het aan te raden het daar te bewaren. Vaak is het dan (iets) koeler dan in cabine.
Cafeïne- en suikerhoudende houdende dranken zijn niet aan te raden. Water is het meest effectief. Als je langer in de auto met airco zit, heb je (vaak) minder dorst. Het is dan echter wel belangrijk om door te blijven drinken. Ook de airco droogt je uit, namelijk.
Nog meer vocht in de auto
Zorg dat je achterin nog een litertje of twee extra hebt liggen. Niet alleen voor noodgevallen, maar ook om over je hoofd te gieten als het veel te warm wordt. Niet alles in een keer, maar met een washandje kun je het zo net even wat langer volhouden. Ook handig (zeker als je airco het niet doet). Vul gewoon zelf wat flesjes met water en doe deze in de vriezer en neem ze een dag later mee. Dan zijn ze de goede temperatuur na een tijdje rijden.
Kledingtips!
Ja, we hebben zelfs kledingtips op Autoblog! Kleed je zelf zo aantrekkelijk mogelijk. Dus niet te warm. Gewoon een T-shirt en korte broek. Let op: geen slippers! Deze zitten niet goed vast (duh!) en kunnen dus tussen je pedalen komen. Eenvoudige sneakers of loafers zijn het makkelijkst. We krijgen net door van modekenner @michaelras dat witte sportsokjes dan niet gewenst zijn. Blote voeten zijn juist wel aan te raden. De voeren de warmte het beste af van al je lichaamsdelen (tenzij je Tommy Lee heet, uiteraard)
Let ook op je bandjes
Dit wordt erg vaak vergeten als het gaat om autotips voor de hete zomer. Schommelende temperaturen hebben hun uitwerking op de bandenspanning. De moleculen zetten uit als het warmer wordt. Daardoor kan het zijn dat je banden te hard zijn. Sowieso, ook je banden hebben het zwaarder, dus zorg dat ze in goede conditie zijn en dat de spanning klopt.
Die kun je vaak in de deurpost aflezen. Het staat ook in het instructieboekje én is online overal te vinden. Tip: als je op vakantie gaat met een beladen auto, moet je daar de spanning op aanpassen. Mocht je nog je winterbanden op de auto hebben liggen, ga je diep schamen. Je brengt anderen in gevaar. De remweg is een flink aantal meters langer en er is simpelweg minder grip in noodsituaties. Daarbij is de weerstand (en dus het verbruik) erg hoog.
Parkeren
Let even op de auto parkeren in de zon. Het broeikaseffect is enorm. Parkeer de auto zo veel mogelijk in de schaduw. Een parkeergarage heeft de voorkeur. Moet je toch in de zon parkeren, gebruik dan iets om het dashboard en/of ruiten af te dekken. Aluminiumfolie is al heel effectief, een zonnescherm is makkelijker. Tip: plaats een paar witte oude handdoeken op je dashboard en het stuurwiel. Deze zijn dan minder gloeiend heet als je ze aanraakt.
Ruiten
Het makkelijkste is om de ruiten ietsje open te laten als je weg bent. Het temperatuursverchil is – zoals gezegd – enorm dankzij het broeikaseffect. Het kan zo twee keer zo heet zijn. Als je de ruiten een beetje opent, dan kan de ergste hitte eruit. Dat kan je (in verband met inbraakgevaar en verzekering) niet altijd en overal doen. Dus eigen afgesloten terrein: doen! Midden op de parking van een grote toeristische stad? Neuh.
Was de auto voor vertrek
Dit mag eigenlijk niet in dit lijstje van autotips voor deze hete zomer staan, want autowassen is onwenselijk in tijden van droogte. Nu zijn wasstraten tegenwoordig enorm efficiënt. Als je vlakbij een wasstraat woont, met een simpele wasbeurt daalt de temperatuur in de auto heel erg snel. Daarbij is je auto ook ineens mooi schoon en door de lagere luchtweerstand ook milieuvriendelijker. Je helpt het milieu dus wel!
De motor
Heb je een elektrische auto: gefeliciteerd: je kan nu eindelijk de beloofde actieradius halen! Wel met de airco uit en ramen dicht, uiteraard. Zonder gekheid, je moet even op je verbrandingsmotor letten. Want ook deze heeft het een stuk zwaarder. Dus zorg dat de vloeistoffen aanwezig zijn en zorg voor een flesje reserve koelvloeistof, wat olie en ruitenwisservloeistof (gaat altijd hard met de insecten).
Oververhitting
Het kan zijn dat de motor overhit raakt. Als er een waarschuwingslampje gaat branden, parkeer de auto zo snel mogelijk op een veilige locatie. Zie je de temperatuur ietsje oplopen, dan kun je ervoor kiezen om de blower zo hard mogelijk te zetten en de verwarming op maximaal.
Ja, het wordt dan heel erg warm, maar je motor kan zo wat warmte kwijt. Vermijd hoge toeren en zware belasting en check de koelvloeistof. Ga deze niet DIRECT bijvullen, maar wacht een half uurtje (met open motorkap). Dan koelt het blok af en daalt de de druk in het koelvloeistofreservoir.
Lees hier alles at je moet weten over overhitting in de zomer!
Kies je momenten en routes zorgvuldig
Natuurlijk is het een dooddoener, maar plan je rit met de temperatuur en omstandigheden in het achterhoofd. Bergpassen, langzame wegen, snelwegen met veel files: probeer ze te vermijden. Ook het tijdstip dien je aan te passen. S ’ochtends en s ’avonds is het aanzienlijk koeler en prettiger om te rijden voor jou en de auto. Vaak is het dat ook nog eens rustiger op de weg.
Zomercheck
Tenslotte de laatste van de autotips voor deze hete zomer, voer een zomercheck uit. Laat de auto even checken door een echte @techniekmeneer, want wij kantoorjongens kunnen natuurlijk niet alles voorspellen. Veel mensen gaan nu op vakantie met een volbepakte auto om hele lange stukken te rijden door een bergachtige omgeving.
Je auto krijgt het dus veel zwaarder voor de kiezen dan normaal. Combineer zo’n zomercheck met een onderhoudsbeurt en laat de monteur de auto nalopen op eventuele aankomende gebreken en verhelp deze voordat je verre trips gaat maken.
Mocht je weten wat er allemaal komt kijken bij het spelen van een hittegolf in een theater, raden we je aan dit interview te beluisteren van De Mannen van de Radio. Mocht je nog goede tips hebben voor het gebruik van de auto met dit warme weer, laat het weten in de comments!!
Robert zegt
@willeme: een toevoeging op de eerste tip (wapperende deuren): ben je in het bezit van een derde of vijfde deur, zet dan de ramen op een kier en open en sluit de achterklep een paar keer. Je bouwt dan wat druk op in de cabine en perst zo als het ware de hete lucht uit de auto.
Nog een aanvulling op het losmaken van de dop van de koelvloeistof: van mijn vader (oud-wegenwacht) leerde ik, dat zij geen tijd hadden om een half uur te wachten. Daarom gooiden zij eerst een handdoek of poetslap over de dop, alvorens deze héél rustig los te draaien. Zo voorkwamen zij dat het kokende water hen om de oren spoot.
Johanneke zegt
Zo heb ik dat ook een keer gedaan. 2 jaar geleden, augustus, niet zo warm als nu. Had een lek, koelvloeistof druppelde eruit. Moest stoppen langs de snelweg, wat gegoogled en toen met een doek erover de dop eraf, flesje water erin gegooid, en zo rustig mogelijk richting garage gereden. Gelukkig was ik niet ver weg (velperbroek naar zevenaar).
Bleek overigens dat Ford onderdelen van het thermostaathuis van plastic had gemaakt. Dit was af gaan brokkelen. Vervangende onderdeel was van metaal! Dus ze zijn er in de loop van de jaren achter gekomen dat plastic misschien niet zo’n goed idee was. Recall of compensatie was er natuurlijk niet.
DeGoudenRaket zegt
Opvallend ook, ik ken Willeme juist van de waanzinnig leuke stukjes om te lezen. Maar dit is wel heel erg bedoeld om de website een beetje te kunnen vullen.
wza1979 zegt
Ik had in mijn vorige auto stoel koeling en dat is echt een fijn iets.
karhengst zegt
Dat het verschil tussen koude en warme banden zomaar 0.3-0.5 bar kan zijn heb ik recent mogen ondervinden. Goed om hier met het oppompen rekening mee te houden. Leuke informatie ook om op het dashboard in de gaten te houden.
CYBRTRK zegt
Het stukje over de moluclen klopt alleen niet, de moleculen bewegen sneller waardoor ze meer ruimte nodig zijn en de druk in de band toeneemt
screamer zegt
Autowassen heeft ook als voordeel dat je weer door je voorruit kan kijken ipv als een malloot de sproeiers aan te zetten (wat eventueel irritant kan zijn voor cabriorijders en motorrijders achter je)
mashell zegt
Sproeien doe je natuurlijk alleen als er niemand direct achter je rijdt. Dat snapt toch iedereen?
racerx zegt
Nope, minstens 3x per jaar krijg ik de volle laag als ik op de motor zit hahaha. Achja, kun je de vliegen weer van je vizier vegen. Het is vervelender als geen full face helm hebt.
kniesoor zegt
Wat ik goed vind werken is de voorste zijruiten even volledig laten zakken en dan rustig gaan rijden. Zelfs op een hete dag als vandaag kunnen de ruiten dan na minder dan een minuut alweer dicht, de kolom hete lucht is eruit. De airco is dan inmiddels koud en zorgt al snel voor een prettige temperatuur in het interieur. Zojuist weer in de praktijk gebracht, werkt prima. Met een bijna 20 jaar oud otootje van de simpele soort, met een handmatige airco, geen climate control.
branko zegt
Gewoon het dak van de cabrio naar beneden en verder geen gezeur.
KiraLight zegt
Auto wrappen of overspuiten naar een lichte kleur.
De auto wordt daardoor ook koeler.
joki zegt
Ik vraag me af of je zo’n gewrapte wagen in de brandende zon mag laten staan zonder dat die verkleurt of scheurt?
DeWitteCondor zegt
Doe de warmtereflectiedeken aan de buitenkant van de ruit ipv binnen achter de ruit. Dan helpt het vele malen beter en vaak zijn er zelfs ook elastiekjes om m aan zijspiegels of tussen de deuren vast te zetten.
sabrerator zegt
En met een cabrio zonder airco?
Zit net in die situatie in tropisch Engeland.
kniesoor zegt
IJsblokjes in de nek (wel zo verpakt, dat de smeltende blokjes niet als water je kleding/interieur inlopen) is best aangenaam. Maar goed, als je in the countryside aan ‘t toeren ben is dat misschien niet eens nodig, is de rijwind genoeg.
mashell zegt
Mijn tip: niet vergeten om een kwartier voor vertrek een opdracht naar de auto te sturen om te gaan klimatiseren.
Best wel k*’t als je EV dat kan en je het vergeet te gebruiken…
pollemaddog zegt
Leg je voorraad water maar eens onder je stoel op de bodem van de auto, blijft het lekker fris … als je blijft rijden natuurlijk.
Parkeer een warme, hete, auto niet in de berm maar op asfalt of kiezel, bermbrandje is zo gebeurd.
Wanneer je motor te warm is geworden parkeer hem dan, niet in de berm, zet de verwarming aan en de ventilator op de hoogste stand en de airco uit en de ramen open, maar leg de motor niet gelijk stil.
Laat hem rustig een paar minuten stationair tokkelen en houdt de temperatuur in de gaten.
Het water stroomt dan nog door en koelt sneller af.
Dat is toch wat ik ervaren heb in de loop van de tijd.
m.vr.gr. en veel waardering voor jullie blog.
volvoturbo zegt
Een aircobeurt voor een paar tientjes :) Het koudemiddel alleen is al veel duurder.