
Van open deuren (pun intended) als de Countach en de Gullwing tot aan vooroorlogse pareltjes en zelfs een heuse DAF. We doen een verwoede poging alle soorten bijzondere deuren te benoemen.
De deur, het blijft een vrij essentieel onderdeel van de auto. Ja, er zijn natuurlijk racewagens en enkele open sportwagens die zonder kunnen, maar 99 procent van alle auto’s heeft twee of meer deuren. Deze gaan dan ook weer in 99 procent van de gevallen naar voren toe open, dus heel veel diversiteit is er niet, toch?
Mis, er zijn wel degelijk een hoop fabrikanten die het aandurfden om met hun auto af te wijken van het gangbare. Van de obligate Lambo-doors tot de achterwaarts open schuivende deuren van de vooroorlogse Dubonnet Xenia. Het overzicht is verre van compleet qua modellen, maar ik heb wel geprobeerd zo compleet mogelijk te zijn in oplossingen om de auto in te komen. Toevoegingen mogen uiteraard in de comments!
Rolls-Royce Dawn
Vroeger heel normaal, deze zogenaamde suicide doors. Ze danken hun naam aan het feit dat de deuren tijdens het rijden makkelijker konden open waaien, iets wat in het pre-gordeltijdperk wat problematischer was dan tegenwoordig. En dus kan Rolls-Royce weer lekker afwijkend doen met suicidedeuren op de Phantom en later de Wraith en Dawn.
Fiat 600 Multipla
Terwijl bij de meeste klassieke vierdeursauto’s met suicide doors de achterste deuren verkeerd opengaan, is dat bij de Fiat 600 Multipla precies andersom. Alle vier de deuren scharnieren dus aan de b-stijl. Wel even opletten als ze zowel voor- als achterin de deuren openzwaaien…
Lincoln Continental
Dit immense slagschip werd vooral bekend als de auto waarin John F Kenedy werd vermoord. Deurfetisjisten kennen de Continental vooral vanwege de deuren. Zelfs de cabriolet heeft vier deuren, waarvan de achterste twee suicide doors zijn.
Nissan Prairie
De Lincoln Continental had weliswaar geen échte b-stijl, er was nog wel een halve stijl met daarin de deurvangers. Lancia bedacht midden vorige eeuw dat het ook zonder kon en zowel de Aprilia, Appia als Aurelia Berlina beschikken daardoor over een zeer ruime instap zonder B-stijl. Nissan perfectioneerde dat in de jaren ’80 met de onvolprezen Prairie, die geen suicide deuren meer had, maar schuifdeuren. Ford jatte het idee enkele jaren terug voor de B-Max.
Mazda RX-8
Het idee van de achterste deuren van de Mazda RX-8 verschilt niet veel van die van de Lincoln Continental. Dat ik hem toch nog even wil noemen is vanwege het feit dat het slechts halve deuren zijn. Eigenlijk is de RX-8 gewoon een tweedeurs coupé met een setje ‘hulpdeurtjes’ om het instappen voor de achterpassagiers wat te vergemakkelijken.
Zündapp Janus
Wie zegt dat deuren aan de zijkant moeten zitten? ISO bedacht met de Isetta dat één deur aan de zijkant wel genoeg was. Bij de 600 voegde BMW daar nog een zijdeurtje aan toe. Zündapp deed het anders en gaf de Janus zowel voor als achter een deur. Daar waar bij de Isetta het stuur nog meedraait met de deur, blijft het in de Janus zitten waar het zit. De bestuurder mag dus niet te obees zijn.
Bond Bug
Wie zegt dat deuren überhaupt nodig zijn? Bij de Bond Bug scharniert gewoon het hele dak naar voren om een goede instap te verschaffen. De zwarte zijpaneeltjes zijn geen deuren, maar kunnen wel in het geheel worden weggehaald. Dan hoeft het dak er niet af…
Kaiser Darrin
Zeker met het dak gesloten geen schoonheid, deze spirituele voorvader van de BMW Z1, maar zijn deuren bezorgen de Darrin een meer dan verdiende plek in deze lijst. Deze schuiven namelijk naar voren weg in de carrosserie.
BMW Z1
We stipten hem al even aan, maar de BMW Z1 mag natuurlijk niet ontbreken in deze lijst. Zelfde principe als bij de Darrin, alleen schuiven de deuren naar onderen weg en niet naar voren.
Mercedes-Benz 300 SL W194
De eerste auto ooit met vleugeldeuren was waarsschijnlijk de Bugatti Type 64 Coupe uit 1939. Na de oorlog was het ingenieur Hans Trippel (vader van de Amphicar) die vleugeldeuren toepaste op een amphibisch coupeetje. Mercedes gebruikte ze vanwege het chassis van de W194-racer uit 1952, waarbij geen ruimte meer was voor traditionele deuren. Aanvankelijk gingen alleen de zijruitjes mee ophoog, bij latere versies waren de deuren al iets groter. De op de W194 gebaseerde 300 SL maakte de Gullwings pas echt beroemd.
Lamborghini Countach
Hoe ontwerp je een opvolger voor de waanzinnige Miura? Nou, door iets te maken wat van een andere planeet lijkt te komen. De Countach LP500 Concept uit 1971 van Marcello Gandini was een van de meest futuristische ontwerpen ooit, maar desondanks durfde Lamborghini het aan om de auto vrijwel ongewijzigd in productie te nemen en met de jaren steeds verder te verkrachten. De kenmerkende naar voren scharnierende deuren werden een stijlkenmerk dat terug zou keren op de Diablo, Murcielago en Aventador.
Dubonnet Xenia
Wat mij betreft mag deze in de top 10 van mooiste auto’s ooit. Techniek van Hispano-Suiza maar dan met een schitterende koets van uitvinder, atleet en coureur André Dubonnet. De deuren gaan net als bij veel auto’s uit die tijd naar achteren open, maar dankzij een dubbel scharnier blijven de deuren altijd evenwijdig aan de auto.
DAF Kalmar
Schuifdeuren, waarom zou je ze alleen voor de achterpassagiers of laadruimte gebruiken? Dat dacht niet alleen Peugeot toen ze met de faliekant geflopte 1007 kwamen, maar ook het Zweedse Kalmar kwam al op dat idee. Op basis van DAF 33-techniek bouwde ze dit wagentje voor de eigen posterijen, al werden er ook exemplaren aan particulieren verkocht.
Hyundai Veloster
Het zijn niet de soort deuren die deze Hyundai bijzonder maken, maar vooral het aantal deuren. Links heeft de Veloster twee portieren, rechts maar eentje. Praktisch? Nee. Mooi? Mwah. Cool? Absoluut!
Tesla Model X
We sluiten af met de Falcon Wing Doors van de Tesla Model X. Totaal overbodig, al zijn ze volgens Elon Musk natuurlijk onwijs praktisch. Bijzonder zijn ze in ieder geval wel en dus krijgt de elektrische Model X een plaatsje in de lijst.
Toevoegingen van lezers:
Koenigsegg
Maar natuurlijk, de Koenigsegg! Al vanaf de aller eerste CC gaan deuren nogal bijzonder open, een soort kruising tussen Lambostyle-deuren en … ja, wat eigenlijk?
Mohs Ostentatienne Opera Sedan
Misschien wel de lelijkste auto ooit gemaakt, maar de entree is episch.
McLaren F1
Vlinderdeuren die het midden houden tussen Lambostyle-deuren en vleugeldeuren. Ook de Enzo Ferrari en de McLaren-Mercedes SLR kregen ze. De deuren van de huidige McLaren’s hebben niet langer een scharnier boven het raam, maar gaan wel op een vergelijkbare manier open.
Lykan HyperSport
Zijn dit dan Butterfly Suicide Doors? Ze zijn in ieder geval bijzonder…
Messerschmitt
Na de oorlog moesten alle Duitse vliegtuigfabrikanten stoppen met het produceren van vliegtuigen en vele stapten over op auto’s. Dat is bij Messerschmitt goed te zien aan hoe je in moet stappen. Daarvoor moet namelijk eerst de glazen koepel opzij worden geklapt!
Koenigsegg?????
@TampaFL: verrek, die moet er natuurlijk wel tussen. Staat erin!
@Dizono: ik mis de SLS nog
@v60polestar: die kan je bij de 300SL houden. Zelfde idee.
Opel Meriva
Oh wow, die Dubonnet Xenia kende ik niet maar wat een mooie auto, zeg! Tjeempie…
@rocky:
Als je dat vindt, is dit verplicht kijkvoer! ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=9z2-TbGqG6I
@Rob: … is meteen getagged als “moet ik vanavond bekijken” daar ik niet denk dat mijn werkgever het leuk zal vinden als ik in een meeting een filmpje ga bekijken hahahaha :) Harstikke bedankt in ieder geval, Rob!
@rocky: maar Autoblog checken en reageren tijdens saaie meetings is bij mij wel geoorloofd.
@audir8v10: bij mij ook, hoor ;-) Maar filmpje bekijken vinden ze toch niet zooo geweldig (snap niet waarom hahahaha)
Ik mis toch ook wel mclaren en aston martin
@mathijsroda:
Mercedes-McLaren SLR, of welke bedoel jij dan nog meer?
@jack_abarth: ik doelde op de f1 die er ondertussen aan toe is gevoegd
Schitterende Peugeot 1007 mist!
@robbode: Wordt wel genoemd, maar is qua principe gelijk aan de DAF Kalmer =)
@robbode: je was me voor.
@robbode: jij werkt bij Peugeot?
Ik vind die van de McLaren F1 ook wel bijzonder! En die van de SLR ook wel, zo schuin omhoog!
Kleine Sidenote, ik vind een Countach met 80ties spoilerset zeker niet minder mooi dan het origineel. Hij kan het prima hebben vind ik.
@E34M5Touring: Blijft een indrukwekkend plaatje zo!!
https://newautovision.files.wordpress.com/2012/01/mclaren-f1-doors-open.jpg
@E34M5Touring: staat erbij!
@E34M5Touring: Barry Weiss z’n Bubblecar!
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/88/5e/8c/885e8c62cecb116c5fd7bfabfdf2bffa.jpg
Renault Avantime! Schuin naar voren scharnierend
@maxhunter: Het bijzondere aan de Renault Avantime is dat de deuren op twee plaatsen scharnieren.
@maxhunter: briljante constructie
@maxhunter: precies! Perfecte oplossing voor het probleem.
Elon Musk had hier best even naar kunnen kijken.
Je zou hier zo nog de (New) Mini Clubman met het rudimentaire zijdeurtje (met hetzelfde doel als die op de RX8) aan kunnen toevoegen. En niet te vergeten de Opoe Meriva.
@amghans: In de jaren ’60 had Chevrolet met de Suburban een model met aan de rechterzijde 2 deuren en links 1!
BMW i3…
W Motors Lykan Hypersport! Achterwaards openende vleugeldeuren.
@rd1991: Top, staat erbij!
En de McLaren butterfly doors??
Haha die Daf Kalmar deed me meteen denken aan Pieter Post
@sjaterantekomen: ja dat had ik alleen was die wel rood.
Toyota sera mis ik nog
Leuk artikel! Paar toevoegingen:
Mohs Ostentatienne Opera Sedan. Bij zo’n aparte (maar mooie) naam hoort natuurlijk een aparte auto. Kwam hem ooit eens tegen op internet, nooit meer vergeten.
http://images.complex.com/complex/image/upload/c_limit,fl_progressive,q_80,w_680/mvnexfnmcnigwh7nqt0u.jpg
De Smart Crossblade natuurlijk.
http://s.images.boldride.com/smart/2003/smart-crossblade.2000×1331.Jan-26-2013_20.40.45.855623.jpg
En natuurlijk dit gekke ding, de Lykan Hypersport.
http://3.bp.blogspot.com/-U0sSBkTCb9Y/VW34i7QAtbI/AAAAAAAABzw/ODk_W_cGRDY/s1600/Lykan%2B01.jpg
@viezefreddyw: Top, Mohs en McLaren staan erbij!
@Dizono: Je bedoelt Lykan denk ik?
@Dizono: waarom de smart niet?
Wouw, wat een leuk artikel. Leuk om te zien wat voor gekke ideeën er allemaal naar voren komen als deur.
@mrrallycross: daar komt de uitdrukking “zo gek als een deur” dan waarschijnlijk vandaan! ??
Jullie zijn de ‘Butterfly’ deuren vergeten van bijvoorbeeld de Enzo, LaFerrari en SLR …
Leuk lijstje weer hoor. Nu nog een auto waarbij de deuren naar binnen schanieren…
@dutchdriftking:
Alstublieft!
https://www.youtube.com/watch?v=rUSYk9o7dEI
(Nouja, niet helemaal, maar het lijkt erop ;-))
@Rob: geniaal!
Twizy
@bgpvos: Yup. Deuren? Wat nou deuren! Deuren zijn voor watjes.
Ik mis de SLS nog?
Niet de vorige Mini Clubman?
Vind ik nog altijd wel tof gedaan. (in tegenstelling tot het huidige gedrocht)
Aston Martin is ook wel mooi, met de licht omhoog scharnierende deuren. Speciaal, maar niet te patserig.
Verder mooi lijstje hoor! Kende er een hoop nog niet!
https://s3.amazonaws.com/static.carthrottle.com/workspace/uploads/posts/2015/09/8c9a2f64-9122-4f3a-b0f1-618966ff35d5.jpg
http://www.businesscarmanager.co.uk/wp-content/uploads/2014/03/1403_MINI_Clubman.jpg
Enzo, laferrari,… Is toch ook bijzonder?
@boomhauwer: vergelijkbaar met mclaren f1
Auto’s van Messerschitt?
BMW Isetta?
@Original_Arnoud: Goeie, de Messerschmitt staat erin!
savage rivale roadyacht gts. 4 vleugeldeuren en uit nederland :-)
Weliswaar geen echte auto maar toch leuk om te vermelden;
Rolls Royce Fab one uit de originele thunderbirds serie
In de aflevering Atlantic Inferno kan je ze in werking zien, redelijk aan het begin van de aflevering. Als omgekeerde gullwing deuren klappen ze naar buiten open en daarna schuiven ze onder de auto.
Ja de Avantime hoort zeker in dit rijtje thuis. Bijzonder design.
https://www.youtube.com/watch?v=3-3PIcqqkew
Dusssssss…..
Geen productiemodel.. mag dus niet in het rijtje.. maar over APART gesproken.. dit vind ik toch wel zo mooi. Je kan wel stellen dat dit “net even anders is.”
https://youtu.be/sGDob_IM4ds
Aston Martin?
Renault Avantime. Die met de dubbele scharnieren gaat naar buiten én naar voren.
De dichte versie van de KTM, of is dat alleen een racer?
bmw isetta
@Jaapie: wel even lezen hé? ;) Isetta is genoemd en verschilt qua principe niet van de Janus.
En wat te denken van de/mijn Honda Element? Ideaal met kinderen…
http://coolcarsnews.com/wp-content/uploads/2015/11/2016-Honda-Element-5.jpg
-edit: even je plaatje aangepast-
1969 Panthermobile
Leuk artikel trouwens!
@janjansen: BMW GINA Light Visionary: flexibele deuren
@janjansen: Tata Megapixel
Niet te geloven dat jullie de bmw issetta vergeten zijn
@svdv: niet te geloven dat jij het artikel niet gelezen hebt om erachter te komen dat de Isetta ook genoemd wordt ;). Ik kan niet alle auto’s met afwijkende deuren noemen, vandaar dat de Janus (meer deuren = meer beter) erin staat en de Isetta niet.
@Dizono: oeps, in de haast eroverheen gelezen?
Dat van de Hyundai is mij nooit opgevallen, dit wist ik ook niet
Nova GT http://www.evtradinpost.com/pictures/listings/390_16.jpg
@koen0373: dan is de Saab Aero-X wellicht ook een aanvulling: die heeft een combi van schuifdeuren en een canopy
Ford GT, waar ene meneer Clarkson zichzelf nog eens mee scalpeerde
VW T1 Radarbus:
Euh Hyundai Veloster. Ik geloof dat links en rechts door elkaar wordt gehaald als ik zo naar de foto kijk. Of de foto is gespiegeld. Of de foto is van een rechtsgestuurd exemplaar.
@kilum: Dat vroeg ik me ook af…
En niet te vergeten de eerste citroën 2cv’s, die van 1948 tot 1964 ook suïcide doors had (zoals de Fiat 600 multipla
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/a1/9d/69/a19d69a55ce15276b55e080fa6c79157.jpg
Mijn 1969 Chevrolet Suburban had 1 deur links en 2 deuren rechts
En uiteraard de Willy Jeep niet te vergeten:
@jack_abarth: Deze verdient absoluut een plekje! Wat nou deuren, een simpel koordje. Die ouwe van me heeft er eentje! Wat een geweldige wagen is dat zeg! Origineel en nog steeds gaat hij er mee het bos in.
En de BMW z1 met de deurtjes die naar beneden zakken
http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/jyazkb35g5olzw6pa5yr.png
@timmers522: over het hoofd gezien; staat er natuurlijk al tussen!
Autozam AZ-1 aka Suzuki Cara. Een van de allerkleinste auto’s met gullwings:
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/little-mazda-autozam-az-1-looking-for-a-new-owner_4.jpg
Wat heeft die prairie dat de c-max niet heeft?
@dampu020: leeftijd
@dampu020: de c-max niets speciaal de b-max daarentegen
Mooi lijstje @Dizono!!! Heb er niets aan toe te voegen ?
@willeme: huh? Dat kan toch niet? Jij als auto autoriteit (werk je bij Autoweek? ?) moet toch nog wel een extra input hebben? ?
Saab Aero X?
Erg leuk artikel en veel toevoegingen van lezers. De enige toevoeging die ik nog zou kunnen doen, zijn de deuren van Aston Martin. Die bewegen bij het openen iets naar boven zodat ze geen stoeprand kunnen raken. Ziet er niet heel bijzonder uit, maar wel een leuk foefje.
Uhm, DeLorean? Of heb ik er overheen gelezen?
Renault Twizzy!
Peugeot 1007?
FJ Cruiser:
https://awheelthing.files.wordpress.com/2013/05/fj-doors-open.jpg
Het blijven kekke wagens! Jammer dat ze niet meer gemaakt worden.
Ik mis de Mercedes SLR Mclaren met zijn butterfly deuren :) En ook de Fiat Campagnola, ook een gehad, ex brandweer auto uit Italië.
Ford GT, deuren waarbij het halve dak mee open gaat…
http://image.automobilemag.com/f/88090781+w620+h413+q80+re0+cr1+ar0+st0/ford-gt-door.jpg
Het is geen productiemodel, maar de Peugeot EX-1 had ook wel een leuk systeempje. In principe waren het gewone suicide doors, maar de stoelen zaten aan de deuren vast en kwam bij het openen dus mee naar buiten.
@Edge:
Oké, dat is toch wel heel gaaf! Wel vervelend bij een regenbui, maar toch.
Ik mis nog een MINI Clubman…
Mooie lijst! Zeker die Hispano-Suiza Dubonnet Xenia, een van de mooiste auto’s ooit gebouwd. Net achter de Talbot Lago T150, die trouwens ook over een vreemd setje deuren beschikt:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/13/12/c9/1312c99a49b7ce95f06b64faf53741d9.jpg
Ik mis toch een beetje Neerlands trots in dit lijstje, de D8 GTO
http://www.donkervoort.com/media/donkervoort-d8-gto-header-1140×581.jpg
Of á la Mclaren F1, de D8 GT:
http://d.images.boldride.com/donkervoort/2011/donkervoort-d8-gt-1312307113-32.jpg
Ik dacht altijd dat suicide doors zo heetten omdat als je zonder kijken uitstapte en ze reden je aan je tussen de auto en de deur geplet werd. Nu rijden ze alleen je deur eraf als je onoplettend bent.
Had iemand de dubbele scharnieren van de Renault Avantime al genoemd?
@Jochempie: een paar keer al! ??
Die “hulpdeurtjes” gebruiken Amerikaanse pick-up trucks natuurlijk al jaren en is niet echt bijzonder voor de RX8 (of de mini clubman)
En wat dachten we van onze eigen savanne rivale?
Citroën Méhari?
Mb SLR cabrio heeft ook wel iets bijzonders, scharnieren op de a-stijl
De hyundai is 1 links en 2 rechts ?
Het Russische Yo Concept :
@kowalsk: mooie toevoeging!
De nova kitcar met het dak wat recht omhoog gaat staat er niet bij
Miijn Passat kan er sindskort ook bij, bij het dichtdoen van de deur flikkerde het raam naar beneden, net de auto terug…3e dsg bak er in, nu weer terug voor nieuw raam.
Heel tof lijstje met auto’s die ik nog niet kende, helemaal top!
De Space Runner van Mitsubishi heeft ook niet alledaagse deuren.
AMC Pacer?