![140 banen op de tocht bij VDL](https://www.autoblog.nl/files/2024/01/daf-geel-970x545.jpg)
Er staan weer banen op de tocht bij VDL, maar dit keer niet bij Nedcar.
Na een turbulent 2023 en een massaontslag is ‘de rust’ enigszins teruggekeerd bij VDL Nedcar in Born. De Nederlandse autofabriek gaat met de resterende medewerkers vol goede moed 2024 in. Niet alle bedrijfstakken binnen VDL beginnen positief aan het nieuwe jaar.
VDL Castings banen
Bij VDL Castings in het Limburgse Hoensbroek gaat het minder lekker. Er staan 140 banen op de tocht omdat het bedrijf stopt met een bedrijfsonderdeel. VDL Castings is een fabriek waar onder andere gietijzeren producten voor bijvoorbeeld vrachtwagens worden gemaakt. Het onderdeel waarbij ze gietijzeren producten gaat stoppen.
Daardoor moeten waarschijnlijk 140 medewerkers op zoek naar een nieuwe baan. VDL zegt de getroffen medewerkers te helpen aan een nieuwe baan. In sommige gevallen kan dat mogelijk binnen de VDL Groep zelf, waardoor ze niet op straat komen te staan. Het is niet ondenkbaar dat dit toch voor een deel van de medewerkers staat te gebeuren.
VDL heeft de stekker uit het leveren van gietijzeren producten getrokken omdat er forse investeringen nodig waren. Dankzij strenge milieueisen moest de boel duurzamer. VDL heeft naar het financiële plaatje gekeken en stoppen bleek op de lange termijn beter dan geld pompen in nieuwe investeringen.
Wat voor nieuwe baan de medewerkers binnen VDL kunnen verwachten is nog niet bekend. Of ze op termijn bij VDL Nedcar aan de slag kunnen? De ambitie bij Nedcar is groot en ze hopen te kunnen groeien naar 5.000 medewerkers op termijn of misschien wel meer.
Milieu eisen… nu gaat de productie naar Polen of nog verder weg waar ze weinig of heen milieu regels hebben.
We schieten er niks mee op en raken ook nog weer eens een bedrijf kwijt…
@Dickie: Ja maar ze hebben dus ook niet genoeg productievolume. Zit niet genoeg doorgang in.
Wat heeft de DAF met dit VDL onderdeel te maken. Zijn de gietijzeren delen voor DAF?
Waar zie jij DAF staan?
Op de gele vrachtwagen op de headerfoto 🙂
Falend politiek beleid is de oorzaak. Door de energietransitie moet de gieterij overschakelen naar elektrisch smelten, met alle onzekerheden van dien door de onzekere beschikbaarheid van de benodigde elektriciteit. Door ook te worden geconfronteerd met strengere (en soms onhaalbare) milieueisen en stijgende energiekosten ontstaat een ongelijk economisch speelveld. In grotere industrielanden van de EU krijgen bedrijven ondersteuning door middel van extra energiesubsidies. Buiten de EU zijn de prijzen voor energie lager, doordat de EU-sancties tegen Rusland niet worden gevolgd.
Hoeveel miljard fossiele subsidies waren er ook al weer? Pakweg 40 miljard, zie: https://www.rijksfinancien.nl/miljoenennota/2024/bijlage/1848724
Denk dus niet dat we in Nederland een gebrek hebben aan “extra energiesubsidies”. Je kunt je afvragen of je zwaar milieubelastende industrie in een heel vol land als Nederland nog wel moet willen houden. Er is nog een personeelstekort, die 140 mensen kunnen elders ingezet worden, mogelijk zelfs maatschappelijk zinvoller.
Bedenkelijke overname, destijds.
Bedrijf stond er al slecht voor en was toen al duidelijk dat investeringen ivm milieu nodig waren.
en zo loopt limburg langzaamaan leeg…..
en daarbij ook nederland…goedzo jongens met alle klote regels……
lekker alle productie naar het buitenland laten verkassen hebben we dalijk helemaal niks meer…