Als we er ergens aan gewend zijn is dat het Nederlandse overheidsbeleid een gigantische impact op de automarkt heeft. Als het afschaffen van het 14% bijtellingstarief waarheid wordt, dan kunnen we onze borst nat maken. Volgend jaar wordt dan een topjaar en 2016 wordt een groot drama.
De tweede autobrief die er aan gaat komen, behandelt namelijk het fiscale autobeleid vanaf 1 januari 2016. Als de vuurpijlen en champagnekurken de lucht in gaan in de eerste minuut van 2016, zijn sommige auto’s qua bijtelling in één klap 78,5% duurder. In feite bijna een verdubbeling(!) van de lasten voor de leaserijder.
De geruchten die nu uit Den Haag komen is dat er voor alle auto’s (op wellicht de auto’s met een stekker na) een uniform tarief van 25% (of wellicht 22%) bijtelling wordt geïntroduceerd. Dat heeft nogal een impact: niet alleen voor de 14%, maar ook voor de 20% bijtellingsauto’s. Die worden dan ook vijfentwintig procent duurder qua bijtelling.
Iedereen die het ook maar even kan, zal dus nog een auto met een gunstiger bijtellingsplaatje proberen te scoren. Dat moet voor 31 december 2015, dus de overheid is er dan wederom in geslaagd om de automarkt enorm te verstoren. Gefeliciteerd. Reken je niet alleen te rijk, want de extra beoogde inkomsten zullen in 2016 hard nodig zijn om de WW-uitkeringen te betalen van de werknemers van de autobedrijven die failliet gaan.
Samenvattend:
– Eind/ heel 2015 komt er nog een enorme run op 14% (en wellicht ook 20%) bijtellingsauto’s.
– In 2016 gaat de markt kneiterhard onderuit, want veel van de aankopen zijn naar voren getrokken.
– Ook in de jaren erna heeft deze beleidswijziging impact, want veel leaserijders zullen proberen langer in hun auto met 14% bijtelling te blijven rijden.
lekkaah zegt
En dan lachend 350 mio extra naar ontwikkelingshulp toe trappen. Stelletje incapabele geldverslindende ambtenaren.
C6_R zegt
@lekkaah: Inderdaad, in ontwikkelingslanden hebben ze allemaal 0% bijtelling. Nee, wij hebben het hier pas écht slecht!
fimo zegt
@C6_R: serieus? En ze hebben ook al bijna altijd mooi weer! Het is niet eerlijk verdeeld in de wereld!
888natan zegt
@fimo: altijd mooi weer? Gozer, je reactie slaat nergens op.. Zo kort door de bocht en het klinkt zo ‘laag’….
fimo zegt
@888natan: cursusje begrijpend lezen?
888natan zegt
@fimo: bijna altijd kan niet, leer jij maar eens hoe je ABN tikt.
jackass266 zegt
@888natan: ooit van sarcasme gehoord?
fimo zegt
@888natan: Och hemel, je maakt het steeds erger… Ik vrees dat je in de war bent met “beetje”. “Beetje” kan niet, “bijna” kan wel.
dawwg zegt
@888natan: Zeur niet vriend en wees een vent: je las gewoon over de ironie heen en geef dat nou gewoon toe; dat maakt een stuk minder domme indruk dan nu de taal-nazi – waarbij je niet eens gelijk hebt ! – uit te hangen om gezichtsverlies te voorkomen.
888natan zegt
@dawwg: dawwg, ik ben jou niks verschuldigd, zojuist heb ik mijn hand in eigen boezem gestopt! Als jij je nou eens concentreert om iets zelf te plaatsen ipv als een internetheld (haal ik uit je ontiegelijk genânte naam) op dingen te letten waarvan je eigenlijk niks weet. Let bijvoorbeeld op je zinsopbouw.
stefan1985 zegt
@888natan: Hond? Wut?
888natan zegt
@stefan1985: stefan je bent bijna 30 (of moet nog 29 worden),verman jezelf eens en tik als een ekte heer dat doet
888natan zegt
@fimo: haha oooh wat was ik dom, ik bied mijn excusess aan. Laten we het houden op dat ik chagereinig was omdat deze vrijdag erg lang duurde!
r32turbo zegt
@888natan: internetheld!!!
888natan zegt
@r32turbo: ah daar krijgen we turbo, zo net heb ik mijn excusess aangeboden. Ik steek mijn hand dus in eigen boezem.
r32turbo zegt
@888natan: sommige reacties krijg ik niet te zien of te laat mijn excuses terug.
lekkaah zegt
@C6_R: Wat wordt daar in godsnaam met al die miljarden gedaan dan?
Allemaal politiek, scheer je baard, knip je haar kort, doe je bril af en wordt wakker ajb.
phaeton zegt
@lekkaah: Ja want een wereld zonder politiek is zo ideaal…
lekkaah zegt
@phaeton: Jij kan inderdaad zo de politiek in, je bent goed in woorden in andermans woord leggen. :)
Jantje_555 zegt
@C6_R: och kom…wij zijn hier de dupe door “schone” voertuigen te rijden terwijl de oude auto’s in Afrika een nieuw leven krijgen…daar mag het allemaal nog wel en hebben ze nog nooit van euro-norm of bijtelling gehoord…
het is maar 1 wereldbol hoor
knipperlichtje zegt
Opzich best eerlijk om de bijtelling recht te trekken, maar doe dat dan ook naar 22%. Anders gaan we weer eens de lasten verzwaren omdat de overheid niet durft te bezuinigen.
knipperlichtje zegt
@knipperlichtje: ben wel benieuwd naar de verkopen eind volgend jaar bij Skoda en Volvo, die Octavia’s en V40’s zullen zo ongeveer in colonne bij de dealer vandaan rijden.
legoblokje zegt
@knipperlichtje: Dan zullen ze wel eerst 2 gram van hun huidige 14% modellen af moeten snoepen. Want per 1 januari 2015 zullen deze auto’s 20% zijn en daarin is nog genoeg keus volgend jaar zonder stekker. De Svala (Volvo) in Zaandam wist mij te melden dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat de V40 volgend jaar 14% bijtelling wordt.
axel968 zegt
@lekaah Helemaal mee eens dit is weer eens typisch Nederlands beslissen.
axel968 zegt
@axel968: @lekkaah*
888natan zegt
Belachelijk, steeds minder vrijheid. Wat een betuttelende k*t samenleving wordt het zo.
mashell zegt
@888natan: je mag nog steeds rijden waar je wilt, dus met vrijheid heeft het niks van doen.
888natan zegt
@mashell: vrijheid heeft een grotere betekenis. Jij gaat in op een specifiek deel van het woord vrijheid.
mashell zegt
@888natan: kijk eens in de van Dale wat het woord eigenlijk betekent. Het is een gevaarlijke trend dat mensen van woorden met een eenduidige betekenis brede koepel begrippen maken. Dat is iets wat bijvoorbeeld de privacy discussie ernstig vertroebelt, veel mensen weten daar niet eens meer wat privacy eigenlijk is en verwarren het weer met vrijheid.
888natan zegt
@mashell: je snapt allemaal niet meer wat je tikt hé? Vrijheid heeft niet alleen maar één betekenis. Vrijheid gaat over rechten en plichten met de nadruk op het meervoud! Je kan niet zeggen dat een woord één betekenis heeft, anders zou de van Dale een stukje minder dik zijn.
werf76 zegt
@888natan:
Hoezo minder vrijheid? Je mag nog steeds kopen wat je wilt. Je moet alleen niet te krenterig zijn :)
888natan zegt
@werf76: lees mijn reactie eens die ik naar mashell stuurde.
peterpan72 zegt
@888natan: Gast, was t ook kut toen het altijd 25% was? En kut toen het naar 14 ging? Chill out, pensieon van je pa moet ergens van betaald worden ;)
888natan zegt
@peterpan72: voor sommige mensen (incl mijzelf) houden enorm van auto’s en zouden daar veel geld aan willen besteden. Door dit soort maatregelen vind ik het te duur worden. Noem één categorie waar je geen belasting hoeft te betalen? En ja, er bestaat vermogenbelasting.
888natan zegt
@peterpan72: en let even op hoe je het uitlegt, neem de tijd eens.
thowmas97 zegt
Jaaaa nog meer 20% 5 series 20 d EDE met lelijke velgen volgend jaar…
bimmerfanatic97 zegt
@thowmas97: groter dan 16″ gaan we ze niet meer zien
potver7 zegt
Ehhhm er staan nogal wat rekenfoutjes in het artikel…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
autoblogger zegt
@potver7: check, dank voor de melding!
vvti zegt
Straks op de linkerbaan,bumber klevende dacia dci .
kapiteinaudi zegt
Als Belg zijnde heb ik toch wel medelijden met de Nederlanders hoor. Een auto in Nederland is bijna onbetaalbaar.
rolov zegt
@kapiteinaudi: gaat over leaseautos he ;) en onbetaalbaar waren ze al jaren.
reistje zegt
@kapiteinaudi: Ik moet zeggen dat dat een van de redenen is waarom ik naar België wil vluchten.
On-topic: 2015 zal wel top worden dan en in 2016 gaan alle dealers die het van de lage bijtelling moeten hebben kapot.
Nou ja ik moet het nog zien, we hebben nu het groenste wagenpark van de wereld…. in theorie. En in de politiek maakt praktijk niet uit.
hot12345 zegt
@kapiteinaudi: nu ben ik benieuwd wat je als belg zijnde betaald in België aan een auto? Wegenbelasting enz enz
Hoor het graag van u
samasama zegt
Klopt niet 11% en 5% duurder (bovenop het huidige percentage 14
dawwg zegt
@samasama: Jij kan niet rekenen …
samasama zegt
@dawwg: autoblog kan niet goed hele berichten plaatsen… Kan prima rekenen puppy
alcantara zegt
Ik zie het probleem niet, de betere wagens kosten nu toch ook al 25% bijtelling?
Alleen de truttenschudders/eco-mobielen komen op 14% uit, maar die moet je sowieso niet willen leasen/huren.
dawwg zegt
@alcantara: Volvo V60 D6 en Mercedes S 500 hebben beide slechts 14% bijtelling en toch respectievelijk 286pk en 442pk en luxe … maar goed;in de ‘modaal’ prijsklasse is de enige leuke 14% bijtelling auto de Volvo V40 D4 met 190pk. Maarja, die zie je (in D2 of D4 uitvoering) zo vaak rijden dat de meeste mensen er al niet meer dood in gevonden willen worden :)
406_v6 zegt
Benieuwd of er nu eindelijk eens iemand deze regering voor het europees gerecht gaat slepen; boze dealer, consument of leasemaatschappij, maakt niet uit wie, maar oh oh wat hebben ze in Den Haag een enorme schop in de ballen nodig….
potver7 zegt
Iets met soep en heet gegeten worden? Volgens mij is vrij algemeen bekend dat autobedrijven aan de verkoop van nieuwe auto’s weinig verdienen (en dat geld nog veel sterker voor leasewagens trouwens), maar een groot deel van hun inkomsten halen uit onderhoud en reparaties. Ik zie niet in dat er door deze maatregel minder auto’s gaan rondrijden. Wel meer oudere auto’s, die doorgaans toch iets meer storingsgevoelig zijn en waarvan de garantieperiode al voorbij is (behalve bij Kia dan…).
Dus ja, er zullen minder auto’s geleased worden na 2015, en er zullen ongetwijfeld autobedrijven in de problemen komen. Maar ik geloof niet dat de gevolgen zo vreselijk schrikbarend zullen zijn.
En afgezien daarvan: dit hoort toch gewoon tot het ondernemersrisico? Zoals de eerste zin al aangeeft: het is niet de eerste keer dat iets dergelijks gebeurt in de automobielbranche, en het zal niet de laatste keer zijn. De automobielbranche wordt nu eenmaal sterk gestuurd door belastingen.
skl2014 zegt
Wat is er mis met het betalen voor privégebruik van een auto van de zaak? Lijkt me vrij logisch. Alternatief: autootje erbij voor privé.
ramon zegt
@skl2014: Neem aan dat je geen auto van de zaak rijdt? Anders zou je waarschijnlijk een andere mening zijn toegedaan. Als je nou je baas zou moeten betalen om in zijn auto te mogen rijden, dat zou nog logisch zijn, maar bijtelling is gewoon weer de zoveelste belasting die over zo’n auto betaald wordt. Waarom zou de overheid in godsnaam uberhaubt moeten profiteren van het feit, dat de baas zo vriendelijk is, om zijn werknemers gratis te laten rondrijden?
skl2014 zegt
@ramon: Niet meer inderdaad. Maar me altijd erg bevoorrecht gevoeld om in een dikke leasebak op kosten van de baas m’n privékilometers te mogen rijden. Daarnaast vond ik het altijd belachelijk dat collega’s met de tankpas van de baas lekker op wintersport gaan en in de zomer nog eens naar Zuid Frankrijk.
Blijft overeind staan: waarom zou je niet betalen voor privékilometers die in een auto van de baas worden gereden?
steelboy zegt
@ramon: …omdat verkapt loon in natura…
gregorius zegt
Zeg dat je al in de 3e schijf zit: dus 52% belasting betaalt over die 25% bijteller. Zeg dat je een leaser krijgt van 40k eur. Dat betekent dan dat je 433 eur of 5200 eur per jaar extra belasting betaalt (klopt toch?). In 3 jaar tijd is je 40k (gekochte) auto, ongeveer 45% van z’n waarde kwijt (dat is 18k); terwijl jij als werknemer 15600 extra heb gedokt. Dus met je 25% bijteller ben je bijna hetzelfde uit om zelf een auto te kopen. Echter….
Die auto leasen kost ook wat: diezelfde 18000 afschrijving + 3% ‘lease-kosten’ = 18500.
Dus zeg dat je 60k verdient en dat we alle premies en verzekeringen van de baas even vergeten.
Met lease bak kost jij als werknemer: 60 + 6.2 = 66.2k.
Zeg dat je over je 60k gemiddeld 52% belasting betaalt (die eerste 2 schrijven maken niet uit voor de vergelijking). Als je dus zelf je auto moet kopen, krijgt je 66.2 * 0.48 = 31.8k netto. Daarvan besteed je nog wel 6000 aan je auto. Dus 25.8k die je overhoud.
Als je de auto least krijg je netto: 60k, maar je betaalt belasting over 70k 70*0.52 = 36.4 Je houdt dus netto 23.6 over. Dat is 2.2k minder te besteden per jaar. Da’s je vakantie met je sleurhut, 20 kilo aardappelen en 1.6 kind op de achterbank.
Kortom: mensen die meer om de inkomsten geven dan om de auto (en dus niet de mensen die zeeer veel verdienen); die hoeven die 25% lease bak dus niet meer. Die zullen zelfs iets kopen. En waarschijnlijk niet elk 3e jaar een nieuwe in de prijsklasse van hun oude leasebak.
Resultaat: veel minder nieuwe, niet 7% bijteller, auto verkopen in NL.
Dat 7% bijtellings grut (die extra dure plug in troep herinner je de Golf 1.4 die 12k goedkoper is dan de 1.4 + elektromotor?). Want behalve die plug-in hybride dingen, zit er eigenlijk geen een normale middenklasser in de 7% klasse toch?
En vanaf 2017 / 2018 zal men als een malle normale middenklassers gaan importeren. minder BTW per persoon voor de staat; want we gaan dus niet meer iets importeren dat 18k in 3 jaar afschrijft, hadden we net bedacht, maar iets wat goedkoper is. En als men in NL in 2018 een 2015 Golf 1.4 + batterij voor 20k kan kopen in 2018, of een 2015 1.4 Golf zonder batterij, geheel geïmporteerd voor 15k; dan hoeft men echt niet de plugin ex-lease troep te hebben.
Kortom: als de staat de 14 en 20%-ers gaat weghalen, gaat dat ze waarschijnlijk MEER kosten en niet meer opbrengen.
ronnys zegt
@gregorius: ik snap het hele gezeur niet zo!
Nog niet zo lang geleden was het ook 25% en zijn de auto verkopen explosief gestegen met de invoering van de 14℅ regeling?
Het enige is dat iedereen in goedkopere auto’s is gaan rijden. Dus ik denk dat de meeste dealers wel blij zijn dat er nu weer meer keus is wat ze kunnen verkopen!
En als mensen zeuren dat een lease auto te duur wordt gaan ze er toch niet prive in rijden! Zeik er in elk geval niet over.
mashell zegt
We moeten de boel niet dramatiseren. Ja in 2016 stort het weer in net als in 2014. Maar de markt wordt buitensporig gestimuleerd in 2015 (net als in 2013). In 2017 stabiliseert de boel gewoon weer.
escort77 zegt
Er zullen ongetwijfeld wat contracten afgekocht worden, maar het grootste deel van de leaserijders zit vast aan bepaalde kilometrages of periodes. Dat geeft wat pieken en dalen in de bestellingen, maar over een langere periode maakt dit niet veel uit hoor.
Mijn suggestie:
Houdt 7-14-25%, maar maak de eisen elk jaar een beetje strenger. Dan stimuleer je fabrikanten en leaserijders, maar voorkom je onwenselijke verstoringen van de markt.
Jochen zegt
@escort77: jouw suggestie is momenteel de realiteit en blijkt niet het gewenste effect te hebben. Een minder vervuild milieu levert anno 2014 nog steeds niet (voldoende) geld op in de staatskas
Stefje zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jaimeeus zegt
Het was toch vroeger altijd al zo dat alle auto’s 25% bijtelling hadden voordat het huidige systeem erin kwam? Daarom dat de toyota avensis en bijv mazda 6 zulke leasetoppers waren, omdat ze relatief goedkoop waren en rijke uitrusting hadden en dat stortte in omdat ze niet zuinig waren en de duitse toppers een lagere bijtelling hadden? Het is an sich wel eerlijk dat alle auto’s weer een gelijke bijtelling krijgen, want waarom zou een auto die zuiniger is minder bijtelling verdienen of geen wegenbelasting hoeven te betalen. Het is niet echt afzien in de eco auto’s en als ze over de weg rijden blijft de weg ook onderhoud nodig hebben.
Aan de andere kant slaat het natuurlijk helemaal nergens op na die jaren stimuleren van zuinige auto’s door de lagere bijtelling er nu plotsklaps weer een begrotingsgat gedicht moet worden en dan maar zonder na te denken alles weer op 25% zetten zoals het vroeger volgens mij was. Het is nogal hypocriet om nu alles weer op gelijk te zetten, terwijl de overheid constant roept zuinige auto’s te stimuleren door subsidies enz fiscaal voordeel.
Ik vraag me oprecht af welke idioot dit zo heeft bedacht want je kan toch al van mijlen ver zien aankomen dat er in 2015 een run gaat komen op de lage bijtellers en dat bijna niemand zin heeft om in 2016 een nieuwe leasebak te moeten aanschaffen dus dat de inkomsten die verwacht worden zoals gewoonlijk weer uitblijven en er dan weer een nieuwe maatregel bedacht wordt om zo het nog steeds bestaande gat te dichten..
w0o0dy zegt
Beter plan is afschaffen van de brandstof pas en een laag tarief bijtelling. Verbruik je veel heb je jezelf er mee en je baas stelt een productiemiddel ter beschikking. Gebruik je die niet als zodanig is het voordeel van de auto marginaal dus kantoorpersoneel zal de Leasebak links laten liggen….
lekkaah zegt
@w0o0dy: Hey, een slimme reactie. (of eigenlijk een doodnormale reactie)
Gebruiker betaalt, bon.
gregorius zegt
@lekkaah: Maar in Nederland hebben we bedacht dat het het de arbeidsmarkt en de economie bevordert als de Arbeider een vergoeding krijgt voor de tijd en kosten die hij/zij maakt om naar de fabriek / het kantoor te komen. Dat is een idee waar een hoop lachen hard om lachen. In Zwitserland heb je zelfs een veel lagere kans om aangenomen te worden als je meer dan 30 minuten van de werkplek woont! Reisvergoeding? Wat een grap. Parkeerplek? Neem maar het OV!
En zeg nou zelf: politiek NL vindt niet zo erg dat de per persoon arbeid in NL een leuk bedrag aan rijskostenbelasting in t la’tje komt.
mashell zegt
@gregorius: die reiskostenvergoedingen dienen ervoor om te zorgen dat het personeel flexibel is in het aannemen van een baan. Dus in plaats van geen baan kunnen vinden in een straal van 30km en een uitkering krijgen een baan accepteren op 50km afstand. Lijkt me economisch gezien verstandig om dat in stand te houden.
Stefje zegt
@w0o0dy: Het punt is dat een leaseauto vaak secundaire arbeidsvoorwaarden betreft en als jij, om aan het werk te gaan bij een bedrijf, wilt dat je prive in zo’n ding wilt rijden op kosten van de baas, dan moet die dat in calculeren. Geloof me, als je als leaserijder echt te veel verbruikt, dan krijg je dat gewoon te horen hoor. Staat vaak zelfs bij hoeveel max prive km je er mee mag rijden.
mashell zegt
@w0o0dy: maar dat werkt toch juist averechts? De mensen die veel zakelijk rijden gaat dat flink geld kosten terwijl het kantoorpersoneel dat de wagen voor korte stukjes woon-werk verkeer gebruik het niet uitmaakt.
w0o0dy zegt
@mashell: kantoorpersoneel wijkt dan uit naar electro want het voordeel in privé vervalt en echt zakelijke rijders hebben minder vaste lasten + kunnen compensatie krijgen van de baas. Zij verdienen immers geld met onderweg zijn….
Bovendien is het goed voor de autobranche en dan mrb inkomsten en ib inkomsten als het aantal auto’s toeneemt.
Hubert zegt
Eerst zit hier iedereen z’n gal te spugen op gasten die met 14% eco wagentjes voorbij komen knallen op de snelweg en dus niet echt eco bezig zijn.
Wordt er eindelijk iets aan gedaan : ze gaan evengoed de volle mep betalen omdat ze ook normaal van de wegen gebruik maken.
Is het weer niet goed!!!
En voor de leaserts : niemand gaat er op achteruit wat betreft bijtelling.
Want het geldt pas voor nieuw af te sluiten contracten.
Dus dan meer een goedkopere auto uitzoeken.
jack_abarth zegt
@Hubert:
Hèhè, eindelijk iemand die het ook ziet.
mgmgb zegt
Betekent dit dat mensen eindelijk weer in fatsoenlijke auto’s gaan rijden omdat je het geld toch wel kwijt bent? Lang leve de overheid!
parker zegt
Dan nu ook bijtelling op trucks!! Als er één groep is die veel privékilometers maken met de dienstauto dan zijn het wel de truckers, puur en alleen omdat ze geen bijtelling betalen!! Niet normaal al die Scania’s altijd op zondag bij de Ikea.
tweetyv6 zegt
Je kunt natuurlijk ook ervoor kiezen om niet bij te tellen
xyrrath zegt
Kunnen we het geld niet via de accijnsverhoging krijgen dan maar op deze manier.
Leuker en beter kunnen we het niet maken wel irritanter en duurder!
ramon zegt
@xyrrath: Oftewel, Harder kunnen we u niet naaien, wél vaker.
nr1arjen zegt
Is er in andere West-Europese landen niet een goede regeling van auto’s van de zaak? Misschien kan de Nederlandse overheid daar een voorbeeld aan nemen.
gregorius zegt
Kan iemand me het volgende vertellen?
Wat als jou werkgever jou geen leasebak geeft. Maar dat de werkgever met jou afspreekt dat als jij een bepaalde target haalt, dat je 7000 euro meer krijgt. Die target is (ongeschreven) dat je met een degelijke auto naar de klant gaat (consultant) of een degelijke auto (dus geen Impreza WRX in het geel) voor de deur parkeert.
Dan kan jij toch als particulier ook best een auto leasen? Dat hoef je ook die 25% niet te dokken. En zie in mijn eerder comment: jij als werknemer houdt onder de streep meer over.
jack_abarth zegt
@gregorius:
Die “bonus” die jij noemt komt gewoon op je loonstrook te staan. Dus daar dok je gewoon inkomstenbelasting over.
RutgerK zegt
@gregorius,
Volgens mij zie je het niet helemaal goed. Een leaseauto is een vorm van inkomensverschaffing door het beschikbaar stellen van een bedrijfsmiddel voor particulier gebruik. Over een deel waarvan betaal je inkomstenbelasting (14% of 20% van de waarde van de auto in dit geval). Stel dat jouw werkgever een auto beschikbaar stelt van 40.000 euro dat moet je daarvan jaarlijks 5.600 of 8.000 euro als inkomen opgeven waarover je je inkomstenbelasting betaalt.
Op het moment dat jouw werkgever vier jaar lang een bonus geeft van 10.000 euro voor een bepaalde target gaat je bonus mee in de inkomstenbelasting. Daarover betaal je dan 42% of 52% inkomstenbelasting.
Als medewerker profiteer je nu nog enorm van de leaseregeling.
gregorius zegt
@RutgerK: Daar ben ik t dus niet mee eens.
Aart verdient 60k. Krijgt geen auto. Aart kost bedrijf ZZZ dus 60k (voor verzekeringen die voor iedereen in t voorbeeld hetzelfde zijn). Aart houdt na zijn belasting X over.
Bert verdient ook 60k. Bert heeft krijgt ook een lease auto (25% bijtelling in 2016, kost 40k nieuw). Bert betaalt dus belasting alsof ie 70k verdient; dus 10k * 52% meer belasting. Bert houdt dus na belasting X – 5200 over (of dus 5200 minder dan Aart), maar heeft wel een lease auto. Bert kost voor zijn bedrijf 60k + het leasen van een auto van 40k (45% afschrijving in 3 jaar + wat leasekosten; zeg 7k). Dus Bert kost zijn bedrijf 67k.
Coen zegt, geef mij die 7k, kom ik in een nette auto voor de deur. Coen betaalt 52% over zijn 7k bonus. Coen verdient netto dus X (Aart) + 3360 netto.
Coen, zonder auto, verdient dus 3360 meer dan Aart en die zelf 5200 meer op zijn bankrekening krijgt = 8560 netto meer dan Bert. Voor 8560 aan kosten per jaar kan je dus een duurdere auto ZELF leasen tov het bedrijf dat maar 7k uitgaf aan een auto. Of voor 8560 per jaar kan Coen zelf een ‘nette auto kiezen’.
baasbas zegt
@gregorius: Wat het vergelijken moeilijker maakt is de brandstofpas. Er zijn voorbeelden waarbij leaserijders al hun privékilometers gratis maken op die manier. Rijd je nou 501 (want bijtelling) of 50001 km privé, dan verschuift dat omslagpunt danig.
drime zegt
@gregorius: Het hangt af of je werkgever daar aan mee werkt en de hoeveelheid kilometers die worden gemaakt, er blijft echter wel een aardig verschil. Stel dat Aart en Coen beide een 318d business kiezen (net iets meer dan 40K).
Coen:
9288,- euro per jaar (Verzekering, wegenbelasting, benzine, afschrijving en onderhoud bij 15K kilometer per jaar.). Moet wel in een keer 40K kunnen aftikken anders komt er nog rente boven op(1,5K per jaar).
Aart:
8560,- euro per jaar ongeacht hoeveelheid kilometers (meeste werkgevers betalen de gebruikskosten).
stsv8 zegt
@gregorius: Er zijn genoeg werkgevers waar dit gewoon kan. Bij het laten uitkeren van mijn mobiliteitsbudget krijg ik zelfs meer dan mijn leasebudget uitgekeerd.
Ik heb de rekensom gemaakt, en voor wat ik nu netto betaal aan mijn leasert, kan ik prive zo’n auto niet (nieuw) rijden. Mijn prive auto kan ik er ook niet van rijden, maar die is twee klasses hoger dan de leasert.
Vergeet ook niet dat je als particulier BTW moet aftikken over alles, terwijl de werkgever/leasemaatschappij geen BTW hoeven te betalen over de auto, het onderhoud en de brandstof, waardoor de kostprijs van de auto aanzienlijk lager is, waardoor het leasebudget meer toelaat dan wanneer je prive zo’n auto zou leasen/kopen. Een leasebudget (zonder brandstofvoorschot) van €7k per jaar levert je een nette Golf op (zéker geen BMW 3) bij de grotere leasemaatschappijen. Zie maar eens een Golf prive te kopen en er 35.000 km in weg te tikken voor €7k. Ik gok dat je dat niet lukt.
Ik denk dat een schatting van 25-30 cent per km een hele redelijke is. Met 35dkm zit je op €8.750-€10.500
Ik laat occassions bewust buiten beschouwing en ik ga ook uit van vervangen na 4 jaar, net als je met een leasehok doet, want anders is het appels en peren vergelijken. Als je zelf de keuze maakt om in een oudere auto te gaan rijden, kun je ‘boven je stand’ rijden tov je leasebudget. Maar dat moet je zelf wel willen.
En, dan zit er nog een dosis gemak aan een leasert vast.
gregorius zegt
@stsv8: Dank voor de goede analyse. Dit lijken me reeele afwegingen.
Dit maakt dus duidelijk dat met 25% de berijder in een pakket komt te zitten waarin hij afwegingen kan maken, terwijl hij bij een 14% regeling toch eigenlijk wel naar een leasebak toe moet.
Als de regering echt de regeling wil veranderen om meer geld in het la-tje te brengen, moeten ze waarschijnlijk onder die 25% gaan zitten.
cthijs zegt
@gregorius: als je 60k verdient en je kan dan nog geen tweede autootje erbij kopen ,dan geef je ergens anders toch te veel geld uit want ik denk dat de meeste mensen nog niet aan de 40 komen
kouwi zegt
@skl2014: Ja, iedereen heeft zelf de keuze een leaseauto privé te rijden en bijtelling te betalen. Koop gewoon een eigen privé auto erbij voor het gezin. Komt de occasionmarkt ook weer een beetje op gang voor de privé auto. Iedereen blij, toch?
maurits123 zegt
@kouwi: mwah, niet echt. Ik kan wel mijn bijtelling betalen maar heb niet het geld om een 2dehands auto te kopen, te rijden en te onderhouden.
Zo zullen er nog wel duizende zijn.
japseflaps zegt
Loopt mijn huidige leasecontract gelukkig af in okt 2015… Nog ff snel iets leuks bestellen!
audirs3 zegt
Dit zat er al zo lang aan te komen. Ze hadden ook nooit 0% en 7% en 14% en 20% tarieven moeten introduceren. Iedereen vergeet opeens dat 25% altijd de norm was. Voor de auto’s onder de 100gram hadden ze misschien 20% moeten doen, en volledig elektrisch 15%. Maar meer zeker niet. Wat mij betreft mag de regeling ook gaan gelden voor bestaande leasecontracten, vooral voor die outlander phev uitvreters.
peugeot205 zegt
Goed artikel! Laten we lekker met zijn allen de Automotive in Nederland om zeep helpen….. Het is echt ongelooflijk hoe grote vinger de overheid in de pap heeft! In deze branche staan juist alle marges enorm onder druk en dan nog willen ze meer. Er zijn twee manieren om rijk te worden en dat is stelen en erven. Hoef jullie niet uit te leggen welke keus de overheid gemaakt heeft…
steven991 zegt
In 2016 word de benzine met 0,74 euro cent per liter verhoogd!
Ik wens u allen veel sterkte!
parker zegt
@steven991: dus dat wordt dieselen allemaal :-)
sjeemsbond zegt
Nog meer kleine Peugeotjes, Kia’tjes en ander koekblikjes op de weg, wat een feest wordt 2015. Wees een vent een rij gewoon de auto die je wilt, dan betaal je maar wat meer. So be it.
timmehh zegt
Wat een onzin dit. De 14% en 20% auto’s zijn juist de auto’s die relatief zuinig zijn. Ik rij een Golf 6 2.0 TDI met ABT chip en rij makkelijk 1000km op een tank van 50 liter.
Ze moeten juist de 7% bijtellers zoals de PHEV/V60 PIH/Golf GTE/Panamera hybrid etc afschaffen.
Maarja daar rijden er relatief te weinig van rond dus dan kunnen ze geen flinke klappen maken..
Als alle niet elektro bakken naar 25% gaan voorspel ik een zware tijd voor de autobranche. Dan kunnen ze de eventueel extra gemaakte doekoes uitkeren aan WW uitkeringen van ex werknemers in de autobranche..
parker zegt
@timmehh: gelul, want de autobranche draait allang niet meer op nieuwverkopen maar op onderhoud. En de Panamera Hybrid is een 14% auto. Alleen plugins zijn 7%
autoblaag zegt
Doei Nederland! Ik pak het vliegtuig en vertrek naar een land met lekker weer en waar je nog gewoon van je auto mag houden en hem zelf mag uitzoeken.