Goedemorgen. Terwijl Mark Rutte bijna klaar is met de formatie van zijn nieuwe kabinet, duiken de onderzoeksbureaus meteen bovenop de implicaties van het door te voeren nieuwe beleid. Zoals de geplande verhoging van de Vmax op onze autosnelwegen naar 130 km/u bijvoorbeeld. Dit zou ertoe leiden dat meer mensen in de auto stappen.
Hierbij gaat het voornamelijk om lange-afstandsreizigers die nu nog de trein naar de Randstad pakken. Gevolg: meer verkeer, meer ongelukken, meer files. Als voorbeelden worden het knooppunt Muiderberg bij Amsterdam en knooppunt Oudenrijn bij Utrecht aangehaald.
Wij van autoblog vragen ons af: gelooft u het zelf?! Denk je nou echt dat iemand die nu de trein pakt naar de Randstad gemotiveerd wordt door een ophoging van de maximumsnelheid met 10 km/u? Het land staat nu al vol met files, en volgens mij is dat toch echt de reden waarom mensen de trein pakken naar de Randstad. Het licht ophogen van de maximumsnelheid zal die mensen er echt niet toe bewegen de auto te pakken (als ze die al hebben). Misschien als het eerder overwogen spitstarief in het OV wordt doorgevoerd misschien, maar hiermee toch echt niet.
Mocht onze kersverse minister Schultz van Haegen het voor elkaar krijgen om alle files op te lossen, dan voorzie ik een kaalslag bij de NS, maar we weten zelf allemaal dat we in Nederland leven, en niet in Utopia. De NS blijft haar reizigers in de spits wel houden, die hoge bloeddruk nemen ze erbij voor lief.
lincoln zegt
als we hier morgen 130 gaan rijden ..
is overmorgen iedereen dood ..
die NL hoogleraren zijn de slimste steuntrekkers op aarde ..
ik zeg .. subsidie voor een 5 jaar durend onderzoek ..
lincoln zegt
@lincoln:
misschien kunnen we dan concluderen dat snelheids beperkingen kunstmatig in stand zijn gehouden om het openbaar vervoer nog van enig nut te laten zijn ??
zou zomaar kunnen ..
toyotaprius zegt
@lincoln: Ze krijgen dan ook “subsidie” van verzekeraars, omdat iedereen blijft leven en ze niks hoeven uit te keren…
DeltaCycles zegt
@lincoln:
Dat is wel goed om de vergrijzing tegen te gaan niet waar? ;)
NemoN zegt
2x misschien: Misschien als het eerder overwogen spitstarief in het OV wordt doorgevoerd misschien, maar hiermee toch echt niet. ;)
pomoek zegt
Wat een onzin inderdaad. Het is in Nederland al bijna onmogelijk om overdag langer dan 5 minuten achter elkaar 120 te rijden voordat er weer een vrachtwagen gaat inhalen. De gemiddelde snelheid die wordt gereden in NL ligt gewoon veel lager dan de maximale snelheid. En tenslotte: De mensen die 130 willen rijden doen dit allang. Echt onzin.
Skier zegt
Volgens mij ligt het plan van de verhoging naar 130 parallel aan het plan van de variabele snelheid. Tijdens de spits zal er weinig veranderen aan de maximumsnelheid maar zodra het rustiger wordt en we richting de nachtelijke uurtjes toegaan zal de verhoging naar 130 km/h pas zijn intrede doen. Hetgeen wat hierboven verkondigt wordt dat het de mensen uit de treinen gaat houden is dus absolute kolder.
Donstil zegt
@Skier: Nou in heel nederland (of grote delen) een variabele snelheid wordt je echt niet vrolijk van. Dan gaat er een pennelikker ergens achter een bureau via een beeldscherm bepalen of we 80/100/120/130 mogen. Oftewel ze staan altijd op 80kmh
screamer zegt
tja, ipv dat iedereen dus 140 op de snelweg rijd (waar het kan) rijden ze 160 (waar het kan). Das natuurlijk sneller dan de trein… oftewel, de NS en ProRail moeten haast maken met die snellere treinen (die dus 200 zouden kunnen waar de meeste sporen al geschikt voor zijn)
elpistolero zegt
@screamer:
200 heeft ook lekker veel zin als de stations 5km uit elkaar leggen..
timo zegt
Het is een wonder dat er nog mensen zijn die uberhaubt met de trein reizen! Het is een achterlijk vervoersmiddel: oncomfortabel, duur en privacy is niet te vinden. Ik zeg: iedereen een auto met automaat, dat zorgt voor een flinke filevermindering!
JamesBond007 zegt
@timo: Tis altijd nog beter dan met de tram hoe gek het ook klinkt. Zit elke dag in tram en trein en de tram is pas oncomfortabel en privacy-loos.
Ben altijd blij dat ik in de trein kan.
p.s. met een OV-kaart is het nog ”gratis” ook.
towi zegt
@JamesBond007:
Als ik er nu het geld voor had zou ik blij zijn dat ik nooooooooit meer met het ov hoef. 9/10 keer zit de trein overvol en kun je de hele weg staan, aansluitingen die in praktijk niet haalbaar zijn etcetc.
Ohwja treinen 200 km/uur? op sommige stukken wordt je nu al van links naar rechts gegooid in de trein… gaat nog lache worden.
dus.. zegt
@timo: Ik snap het wel voor mensen die nog geen rijbewijs hebben of ver moeten reizen voor school.
Mensen die naar hun werk gaan kunnen auto rijden betalen,
Dus DIE mensen snap ik niet…
DeSjaak zegt
Mischien hebben de onderzoekers het verkeerd begrepen en denken ze dat de trein 130 gaat rijden op de snelweg. Ja dan is het logisch dat niemand daar meer in wil..
Apache zegt
Wel… vehoog dan de topsnelheid van de treinen met 20 km/h…
Benjamin1 zegt
Als treinen de overstaptijden etc kunnen goedmaken met hogere snelheden en betrouwbaar op tijd rijden zie ik geen reden meer om met de auto te gaan. Van perron tot perron is trein sneller. Helaas woont 99% van NL niet in een perron, en nog minder mensen werken er. Overstappen blijft dus nodig. Daarnaast moet je altijd maar hopen dat je trein er komt. En als je alles hebt gehad zit je ’s ochtends lekker fris naast een net wakker geworden zwerver.
Nee de trein krijg je mij niet meer in;)
Phyxion zegt
Op naar de 140 dan toch :)
Job zegt
Zolang je in de auto geen krant kunt lezen tijdens het rijden bespaart de trein tijd, want als ik met de auto ga moet ik dat ding thuis nog gaan lezen.
Alwood zegt
hahahahahahaha! Wat zich tegenwoordig onderzoeksbureau mag noemen :P Sowieso gaat die 130 verhoging he-le-maal geen drol uitmaken, tenzij je opeens 130 mag waar nu 100 toegestaan is.
Alsof iedereen nu opeens een half uur eerder op bestemming is?! Met de afstanden die in Nederland overbrugd moeten worden bespaar je enkel minuten, als je geluk hebt. Maar het is natuurlijk wel handig als je in heel europa gewoon dezelfde max. hebt op de snelweg.
Capo zegt
Hier wordt ik nou vrolijk van!
Redacteurs die niet bang zijn om te zeggen hoe het werkelijk is.
vitorio zegt
ik vraag me af of dan ook de A2 richting amsterdam word aangepakt, daar is het nu 5-baans 100 rijden…
Megakix zegt
Gesubsidieerde jochies van de onderzoeksburo’s….geweldig hoe die steeds weer geld weten te vangen voor nietszeggende conclusies…ofwel, het op een vreemde manier voor elkaar liegen om de overheid te overtuigen..
Doet me denken aan Al Gore die de Nobelprijs voor de Vrede kreeg, omdat hij het over het milieu had ! Na lang zoeken kwam ik erachter dat de motivatie alsvolgt is: “Door opwarming van de aarde zijn de afrikaantjes de pechjochies, zodat die moeilijk gewassen kunnen verbouwen, zodat ze vaker oorlog voeren. Als de temperatuur daalt zullen ze geen oorlogje meer spelen, dus een wezenlijke bijdrage aan de Vrede !”….Ongelooflijk achterlijke verdediging van een Nobelprijs Commitee !!!!!! Debiel gewoon !!!!
OT: vorige week stond er op Autoblog dat men de treinsnelheid wil verhogen naar 200km/h…dussehm, heeft onderzoekertje X dit meegewogen ? Vast niet !
corvettez06 zegt
nederlanders worden in het buitenland zowiezo bestempeld als de meest asociale en egoistische verkeersdeelnemers,dus 10 km er bij wat heeft dat voor nut doe dan gelijk 150 ofzo, en snachts op bepaalde tijden zelfs toestaan van 180, dat levert misschien wat op, maar ja zoals ik al zij hier in nederland gun je medeweggebruiker jou het licht in de ogen niet.
Mr. CO2 zegt
‘Mocht onze kersverse minister Edith Schippers het voor elkaar krijgen om alle files op te lossen, dan voorzie ik een kaalslag bij de NS, maar we weten zelf allemaal dat we in Nederland leven, en niet in Utopia.’
Edith Schippers wordt minister van Volksgezondheid, Melanie Schultz wordt minister van Ruimte (= infrastructuur).
-=edit: helemaal gelijk! Thanks.=-
Megakix zegt
@Mr. CO2: …whatever…vond het al knap dat AB met een nieuwe naam op de proppen kon komen…overigens een naam die ongeveer 3 maanden meegaat; dan ploft dit Rukke-kabinet alweer…
Flossie zegt
@Megakix: Sterker nog: Amsterdam – Utrecht wordt waarschijnlijk 200 kmph op het moment dat de nieuwe 5-baans a2 naar 130 kmph gaat. Dus ik denk dat op dat traject de trein nogal eens aan klandizie kan gaan winnen!
Eric zegt
Als we nu alle spoorwegen vervangen door supersnelwegen waar je max. 160 EN min. 130 mag rijden (zodat geen vrachtwagens/sleurhutten/bestelwagens in de weg rijden), zullen we terug plezier krijgen in autorijden. Voor deze supersnelwegen een specialvignet natuurlijk om die werkloze treinpersoneel te betalen. Voila, opgelost!!!
berg zegt
Ik geloof er idd niets van. Vaak kun je in de spits toch niet harder dan 100 rijden. Bovendien kiezen veel treinreizigers juist voor de trein omdat ze niet in de file willen staan. Dus als er agv een verhoging van de max snelheid meer files komen, dan zou het logisch zijn dat daardoor juist meer mensen voor de trein kiezen!
Citrofiel zegt
Die gemiddeld twee keer per week dat ik de trein neem, ga ik echt niet de auto pakken als de snelheid opgevoerd wordt. Het mag dan wat langer duren, een uur en drie kwartier in de trein kunnen werken is prettiger dan anderhalf uur voor je uit staren op zo’n saaie snelweg. Daarbij heb ik met de auto’s die ik rijd toch niets aan die verhoging van de Vmax. ;)
Serge zegt
Schaf het leasemodel en vooral de benzinepas af. In plaats daarvan, geef de werknemers OV-kaarten en voer daarbij spitskorting in (als je tijdens spits uur met de trein gaat, veel goedkoper), dan krijg je die treinen nog gevuld met mensen die normaliter in de file staan. Dan ligt het probleem verder bij de NS om de trein aantrekkelijker te maken.
Pordon zegt
@Serge: lijkt me geen goed plan aangezien de treinen in de spits nu al overvol zitten. Ben blij dat ik momenteel in Wenen zit voor een study abroad periode en ik gewoon 5 minuten moet lopen naar school want om elke dag van Houten naar de uithof te komen met trein en de bus wordt je knettergek van. Trein is altijd stampvol en daar sta je dan met claustrofobie tussen allemaal zwetende mensen op elkaar gedrukt.
mbaas zegt
in de spits tijd kan je niet eens 120 dus als zou je 180 mogen dat kan gewoon niet dus weer is allemaal ophef om niks zoals altijd
JohanCelica zegt
wat een onzin waarom niet naar 160kmh of onbeperkt, ik zal nooit van me leven in de trein of bus stappen als ik in me auto kan rijden
Jochempie zegt
@JohanCelica: Ach wat schattig, weer iemand die enkel zijn eigen situatie als uitgangspunt kan nemen.
Met jou in de politiek zouden we niet verder komen denk ik.
Ik zeg: 130 toegestaan buiten de spits, vrachtwagens op die trajecten krijgen een inhaalverbod.
Waarom niet in de spits?
Omdat:
– het gros van het autoverkeer in de spits plaatsvindt en de uitstoot daardoor gigantisch toeneemt als men harder gaat rijden, harder moet afremmen en weer op snelheid moet komen
– het rijden van 130 tijdens de spits zorgt voor een abruptere opstapeling van verkeer, oftewel lange files. Immers, men rijdt met 130 niet even dicht op elkaar dus de capaciteit van de weg neemt niet toe met de snelheid. Of men nou 120 of 130 rijdt, iedere seconde passeert er een auto.
Eigenlijk ben ik tegen het rijden van 130 km/u omdat ons land te dicht bevolkt is en we te veel op- en afritten hebben, maar goed.
Ik zie het mogen rijden van 130 km/u als een zoethoudertje voor de VVD-stemmer die dagelijks gefrustreerd achter het stuur zit omdat de maximumsnelheid tijdens de spits niet gehaald kan worden en hij (want het is geen zij) zich op lege stukken kan afreageren.
AlpinaSC zegt
@Jochempie: Waarom 130km/h in de spits verbieden als het zo druk is dat die snelheid toch niet gereden kan worden. Waarom kunnen we dit niet gewoon aan de automobilist overlaten. Ten tweede rijdt een groot deel van de automobilisten nu al niet harder dan 110km/h dus ik verwacht niet heel veel verschil als het maximum naar 130 gaat. Voor de mensen die willen doorrijden is het wel prettiger.
De automobilist kan zelf wel bepalen wanneer het druk is. Er zijn genoeg snelwegen waar het in ieder geval buiten de spits rustig genoeg is om 130 (of 160km/h) te rijden. Ter informatie: Nederland is groter dan de randstad.
Eigenlijk zou je in 2010 gewoon 160 moeten mogen rijden op een snelweg, maar helaas zijn er teveel klagers en zeikerds om nog vooruitgang mogelijk te maken.
Jochempie zegt
@AlpinaSC: Die snelheid kan dus wel gereden worden in korte gaten die vallen bij het oplossen van een spookfile. En daarna moet men weer harder afremmen dus ontstaan er sneller files.
Arnold zegt
wat een gel*l de bus zit elke morgen vol. Geloof maar niet dat diegene die met de bus gaan elke dag een auto tot hun beschikking hebben tenminste ik geloof neit dat dit er veel zijn. Kijk hoeveel scholieren er met de bus gaan.
GOD zegt
Randstad: Een stuk ellende waar je bijna nooit de maximum snelheid haalt en de meeste mensen een rijbewijs niet verdienen. Infrastructuur ontworpen door kleuters en gesubsideerde forenzen met een plaat voor de kop.
Speltip 12: Verhuizen.
graafWillem zegt
@GOD:
Speltip 13: emigreren naar zuid-europa.
Kan het aanbevelen. Hier is auto rijden nog een plezier.
Jochempie zegt
@graafWillem: Spanje schijnt een heerlijk autorijland te zijn, toch?
graafWillem zegt
Openbaar vervoer in NL is een ramp.
Dure zitplaatsen terwijl je heel vaak moet staan voor je dure geld.
130 km is Europa en kan toch niet gereden worden als het druk is.
Elke werkeloze academicus noemt zich zelf tegenwoordig onderzoeker zonder enige relevante kennis te hebben.
Lachwekkend derhalve.
Jeroen de Jong zegt
Wat een gel*l. Binnen de Randstad is het OV van stadscentrum naar stadscentrum nog steeds de beste optie. Het probleem ontstaat bij de vele gezinnen die “buiten” wonen en in de “grote” stad werken. Dit verkeer zorgt voor de vele files in de Randstad. Dat aanbod verandert niet met het ophogen van de Vmax, maar met goed OV vanuit de buitengebieden naar de geografische knooppunten. Iedere Jan Hen die zich regelmatig gebruik maakt van het OV kan dat bevestigen. Veel dezelfde mensen op veel dezelfde tijden zich elke ochtend en middag afvragen waarom zij 3 kwartier doen over een ritje van 10 minuten, ongeacht of ze nu met de auto of met het OV in de ‘file’ staan.
the-budel-guy zegt
@Jeroen de Jong: als ik met de bus van budel naar weert ga (huis naar school) doe ik er met het OV 90 minuute over en met de auto 15 minuute de afstand die ik dan afleg is 14 kilometer
dit is mijn bewijs dat de auto (zelfs in de spits) sneller is dan de bus daarom ga ik nooit met het OV meer
mashell zegt
@the-budel-guy: Budel en Weert zijn dan ook geen steden in de randstad. Het zijn provicie stadjes in Limburg. In de spits in de echte Randstad is de trein onverslaanbaar. Maar de meeste mensen willen de randstad uit, en als je die eenmaal uit bent dan is de auto onverslaanbaar.
the-budel-guy zegt
@mashell: budel is geen Limburg is nog net Noord-Brabant ik ben gekwetst schaam je :P
Bob zegt
@Jeroen de Jong
Dit ligt hem niet aan de vele “gezinnen” maar aan missers van de overheid m.b.t. groeikernen e.d. men stond er blijkbaar niet bij stil dat die mensen ook gewoon moeten werken.
GOD zegt
@ Jeroen de Jong
Probeer eens NIET als een gesubsideerde onderzoeker te denken.
Dan kom je er achter dat er ook nog mensen zijn die gereedschap mee moeten nemen ipv. alleen een balpen.
the-budel-guy zegt
en ze zoeken alleen maar dingen om te probeeren die 130 niet door te laten gaan dan gaat iedereen maar met de auto na 2 weken is 130 al zo gewoon als nu 120 is en gaan die mensen weer gewoon met de terein
De zwevende bestuurder zegt
pffff lees dan die comments…hahah 130 is nog steeds een kakvaart hoor…en files zijn we pas (voor de helft) vanaf als onnodig linksrijders, en slechte ritsers worden aangepakt…maar dat kan helaas niet…
rakim zegt
wat maakt mij die treinen nou uit, bekijk het van de goeie kant je bent nu pas bij 180 km/uur je rijbewijs kwijt
supasweet zegt
dat ze dan ineens de snelheden naar 70km/h brengen overal, de zeveraars, openbaar vervoer zal er zeker niet onder lijden voor die paar kilometerkes waar je 130 zuld mogen rijden
Zdev zegt
op naar de 160!
nog een reden om de trein op te heffen en het spoor te asfalteren.
RickS zegt
Als je nu gewoon op wegen waar het kan 140 maakt..
wordt het drukker maak je er 120 van
nog drukker 100 en zo….
hoe drukker hoe lager de snelheid
of zou dit eerder andersom werken?
dat iedereen snel weg is…
Cantago zegt
Wat een onzin weer zeg, iedereen laat massaal de trein liggen omdat je 10km/u harder mag? Stel paniekzaaiers die dit de wereld in gebracht hebben zeg!
agarde zegt
LOL @ plaatje
GTR zegt
files worden ook kunstmatig veroorzaakt door matrixborden.
db87 zegt
Openbaarvervoer is verziekt door privatisering.
Treinenspul is om te janken tov landen zoals Duitsland en Frankrijk.
Oude vieze rommel wat alleen nog met mooi weer op tijd kan rijden.
Op diverse treintrajecten is 140km/u toegestaan, gaat het oud ijzer nog altijd 10km/u sneller.
db87 zegt
Als ik niet met de auto ga dan zit ik op de fiets.
Veel gezonder dan zo’n trein en in sommige gevallen nog sneller ook.
Sorcerer zegt
Ik zeg het nog maar een keer, maar die 10 km/h verschil… kom op zeg. Wassen neus. Laat ze er minstens 150 van maken, dat schiet op.
En GTR: kom op zeg, Verdonk had dat ook in haar verkiezingsprogramma staan. Die borden gaan juist aan OMDAT er een file staat. Dit doet me een beetje denken aan een Pavlov-reactie, wat jammer is, omdat mensen wél kunnen nadenken.
Zoef zegt
Lincoln zegt: “misschien kunnen we dan concluderen dat snelheids beperkingen kunstmatig in stand zijn gehouden om het openbaar vervoer nog van enig nut te laten zijn ??
zou zomaar kunnen ..
”
ABSOLUUT!
De bus/trein zit maar vol bij de gratie van de repressie van de automobilist. Bij de minste verbetering op de weg stroomt de bus/trein leeg.
Het kan dus waar zijn wat ze zeggen, evenveel verkeershinder en minder treinpassagiers door 130 km/u. De files oplossen vraagt véél meer verkeerscapaciteit. Maar iedere verbetering is een stap vooruit natuurlijk.