In het regeerakkoord wat vandaag gesloten is, is de maximumsnelheid blijkbaar heel belangrijk.
Het land moet weer geregeerd worden, zo kan het niet langer. De woorden van iedereen, altijd zolang we kunnen herinneren. Bij iedere formatie zijn er wel klagenden en elke keer weer zien we dat het eigenlijk prima gaat met een demissionair kabinet. Maar dat terzijde.
We zijn binnenkort af van dat demissionaire kabinet. Er was namelijk een deadline en die schijnen VVD, NSC, PVV en BBB gehaald te hebben. De laatste plooien zijn gladgestreken en volgens ‘Haagse bronnen’ (Bron: Telegraaf), is er ook een beoogd premier. Ronald Plasterk moet Mark Rutte doen vergeten de komende 2 maanden. Uhh sorry, we bedoelen de komende 4 jaar, god willing.
Maar ook de inhoud van het akkoord, daar meent de Telegraaf al wat van te kunnen melden. Opvallend, heel opvallend is het dat de maximumsnelheid blijkbaar één van de zaken is waarmee het komende kabinet zijn gram wil halen. Want zo kan je dit kabinet natuurlijk alvast karakteriseren. Het kabinet wat denkt alles te gaan fixen wat er mis was aan voorgaande regeringen. Logisch dus dat de VVD er plaats in neemt..
Maar ik dwaal af.
‘130-rijden op de snelweg keert zo snel mogelijk terug‘ schijnt letterlijk in het akkoord te staan. Nou zijn wij het daar zeker niet mee oneens. Maar op deze vooravond van het rechtse kabinet denken wij even hardop wat hiervoor nog geregeld moet worden?
Er moet verdorie wel een hele hoop borden worden gewisseld dan. Bij Rijkswaterstaat worden waarschijnlijk alle verloven ingetrokken op dit moment. Sippe gezichten bij meer mensen dan alleen in huize Timmermans.
En laten we niet vergeten dat we nu echt nooit meer een WLTP actieradius gaan halen in Nederland. De door @wouter gepatenteerde 3/5 regel kan ook bij het vuil. Man ze weten niet half wat de consequenties zijn van deze maatregel.
De optelsom na de verkiezingen leidde tot een lijstje voor de automobilist met daarop vooral Exit Rekeningrijden en 130 rijden. Benieuwd wat er dus over Betalen naar Gebruik (Rekeningrijden dus) in het regeerakkoord staat.
En als je wilt weten hoe het zit met de korting op brandstofaccijnzen, daar is ook nieuws over!
via: Telegraaf
Richmond zegt
4 jaar minus de tijd vanaf de verkiezingsuitslag tot dat ze beëdigd zijn.. dus 4 jaar minus 200 dagen ongeveer
michaelras zegt
zou het?
Richmond zegt
“De zittingsduur van de Tweede Kamer is vier jaar, gerekend vanaf de zitting van de Kiesraad waarin de verkiezingsuitslag is bekendgemaakt.”
michaelras zegt
het laatste stukje van de door mij bedoelde 4 jaar (die ze niet gaan halen in mijn ogen), zijn ze ook nog even demissionair ;-)
Maar je hebt natuurlijk gelijk getuige de definitie die je aanhaalt.
Richmond zegt
Ik denk dat voor de kerst het al gevallen is.
lpgbarrel zegt
Wat een armoede..
Johanneke zegt
Leuk voor als je ten noorden van Zwolle of in de achterhoek rijdt. Voor de rest is het natuurlijk makkelijk de achterban tevreden stellen, iedereen lekker 1 op 10 rijden in hun crossover, pomphouders wrijven in hun handjes.
Overigens, ik zie nu al heel vaak mensen met telefoon in de hand lekker 100 op de adaptive cruise control, lane assist. Snelheidsverschillen zijn niet zo groot, dus gaat veelal goed. Hoop dat we niet een stijging in ongelukken gaan zien met hogere verschillen in snelheid.
rogerzz zegt
Ongelofelijk irritant inderdaad, die 40 en 50+’ers die denken in ‘de toekomst’ te rijden (meestal een Tesla) met Lane Assist op de middelste rijbaan met 94km/u terwijl ze rechts worden ingehaald door vrachtwagens. Meer controle op telefoons is wel echt nodig ja. Ook op middelste baan klevers generiek, omdat er 1400 meter verderop een vrachtwagen rijdt dus ze alvast op de middelste rijbaan gaan rijden of blijven rijden. Man man, wat letten we toch slecht op allemaal, en dan nu met grotere snelheidsverschillen.
dromedaris zegt
Ik begrijp eerlijk gezegd de ergernis niet over middenvaksrijders. Anders zit je tich veel keer te pinken, in te voegen, van baanvak te wisselen etc. voor elke vrachtwagen dat je wilt inhalen. Terwijl je op het middenvak gewoon je vak kan aanhouden (weliswaar aan de juiste snelheid en geen km trager).
Johanneke zegt
Ideaal rijden mensen rechts met vrachtwagens mee, midden 100, links harder als kan. Maar meestal zitten mensen midden met net boven de 90, al dan niet op hun telefoon. Bloedirritant.
Trojan zegt
Door onnodig op de middelste baan te blijven hangen gebruik je 2 rijstroken ipv 1 (want ik mag je niet rechts inhalen) en neem je dus 2x zoveel ruimte in op de weg als nodig. Als gevolg moet ik dan vaak een inhaalactie starten naar de linkerbaan om je voorbij te kunnen, terwijl ik anders gewoon de middelste baan had kunnen gebruiken. Kortom, het is simpelweg asociaal rijgedrag.
Mas-Estate zegt
Hierdoor gebruik je inderdaad maar 2 banen. Wat ik vaak zie gebeuren ook is dat het dan heel erg druk wordt op de linkerbaan, terwijl er aan de rechterkant heel veel ruimte is.
petroldrinker zegt
@dromedaris jij bent dus precies het soort volk wat een probleem is aan je reactie te lezen als je het niet kan inzien wat daar irritant aan is…. je houdt graag mensen op omdat jij het irritant vind om in en uit te voegen zoals het hoort en plaats te maken voor sneller verkeer?
jlvanleeuwen zegt
Het probleem is dat jij als middenvakrijder ook de mogelijkheid geeft om hulpdiensten op houdt. Als je gewoon rechts rijd blijft de linker baan merendeels van de tijd vrij en is er een grote kans dat je levens redt. Buiten de hulpdiensten om is het gewoon een simpele beweging om naar recht te sturen, dit verkomt ongelukken en kunnen de premies misschien ook een keer omlaag. Vind het soms wel grappig om het rechter gevaren lampje in de spiegel te laten branden, krijg je als middenvlakrijder een irritant piepje😉misschien kinderachtig maar dat vindt ik van onnodig gebruik maken van 2 rijbanen ook
pier zegt
Ik haal u graag rechts in.
Flutterbear zegt
Het volk weer blij.. ondertussen worden de echte problemen niet opgelost.
Redrum zegt
Wat had je dan gedacht. Brood en spelen en je wordt gewoon verder stiekem uitgekleed.
Trojan zegt
Afgezien van de belangrijkheid: Het terugdraaien van een onzinmaatregel is altijd mooi meegenomen.
pier zegt
130 overdag is ook onzin, succes ermee in de spits.
Trojan zegt
Als ik in de spits toch niet harder kan, wat maakt het dan uit als de limiet 130 is? In de provincie kan je overdag vaak wel prima 130 rijden, daar hoor ik je niet over.
Robert zegt
Hilarisch.
– ‘we’ mogen straks weer 130
– de ‘asielcrisis’ (dixit Wilders) wordt opgelost
– de landbouw en veeteelt kan verder met de roofbouw op ons land, water en lucht.
– de publieke omroepen worden uitgekleed, en daarna volgt waarschijnlijk de ‘kritische’ pers
– subsidies worden afgeschaft; dan kan er ook geen fraude meer worden gepleegd
– het bedrijfsleven krijgt nog meer de vrije hand
Het eerste populistisch-conservatieve Kabinet van Nederland gaat ongetwijfeld hun sporen verdienen.
awesome zegt
Precies dit!
Alleen maar besluiten die ‘de mense’ graag willen zien en horen.
Henk & Ingrid zullen wel blij zijn dat hun stem echt effect heeft.
waterisnat zegt
Lastig toch, al die domme mensen die ook mogen stemmen in een democratie. Bureaucraten weten het toch echt beter?!?! En geld uitgeven zonder persoonlijke consequenties gaat echt altijd beter dan mensen zelf de vruchten van hun arbeid laten uitgeven, waar ze consequenties van domme uitgaves wel direct zelf voelen. Echt hoor! Bijzondere mooie en slimme, maar vooral betere mensen zijn die bureaucraten. En nee, ik zeg niet dat we geen belastingen moeten betalen en geen mooie infra moeten hebben. Er zit ook nog iets tussen.
harrie zegt
Welke kritische pers? Hadden we die maar.
ronnys zegt
Er zijn er nog volgens onze nazi anders nog genoeg die hij graag achter de trailies wil hebben.
Maar dat er niet meer geschreven wordt over de echte gevolgen van wat die gast wil is wel armoede..
Het idee dat Henk of Ingrid zelf het vuilnis moeten ophalen of toiletten poetsen in plaats van met een blik bier van de uitkering genieten!
Of wat moeten die kippen boeren zonder kippenvleugels?
Wie mag straks in de slagerijen gaan werken?
megaand zegt
Ik noem het akkefietje van Tim Hofman en Dilan Yesilgoz van van de week. Tim stelt kritische vragen en wordt meteen z’n hok in gestopt door de minister. Nu is Tim hofman een pedant mannetje maar hij wilde wel een kritisch onderzoek doen naar de politie. Dus die kritische pers is er zeker, misschien niet in jouw feesboek groep…
Dutchdriftking zegt
We mogen straks misschien 130, maar de verkeersdrukte zal het niet toelaten, de asielcrisis zal zeker niet opgelost worden, zelfs als er de komende 5 jaar geen asielzoeker meer bijkomt hebben we alsnog een enorm probleem op te lossen.
Landbouw en veeteelt zorgt niet voor roofbouw, onduidelijkheid, steeds wisselen van beleid, en keuzes maken zonder kennis zorgt voor die problemen. Ik raad je aan om eens een seizoen van Clarkson’s Farm te kijken, je weet niet wat je ziet. De boer wil echt wel. Leuk detail hierin, de noodklok word geslagen omdat er veel te weinig weidevogels zijn, als we alle landbouwgrond maar vol blijven bouwen, is dat niet heel gek toch?
De publieke omroep mag best iets kariger, dan wordt men weer creatief. En laten we eerlijk zijn lineaire TV verliest al jaren in populariteit. Momenteel is er nauwelijks kritische pers, er is vrijwel uitsluitend extreem linkse pers, en dat is zorgelijk voor een genuanceerd beeld. Met name partijen als de NOS en het ANP bekijken veel kwesties niet van meerdere kanten. Subsidies kunnen goed zijn, maar als we iedereen subsidies geven dan is belasting verlaging een beter idee, het lijkt er trouwens op dat subsidies juist omhoog gaan, met name die voor kinderopvang. ‘
Het bedrijfsleven heeft alles behalve de vrije hand, maximaal gebonden aan regelgeving, en (gelukkig) een zeer beschermend klimaat voor de werknemer. Het lijkt wel of het tegenwoordig verwerpelijk is om als bedrijf een winstoogmerk te hebben. Vergeet niet dat die bedrijven verantwoordelijk zijn voor het inkomen van gezinnen met kinderen, daar wil je niet onnodig risico’s mee nemen.
V8Vantage zegt
Goed geschreven!
Pieterkonijn zegt
Ik geloof er niets van , moeten weer al die borden langs de weg vervangen worden, kost ook weer genoeg
Mas-Estate zegt
Precies, gewoon zinloos. Ik rijd ook graag 130, maar het geld dat je (het land) hier voor betaalt kun je beter ergens anders aan besteden.
Trojan zegt
De schande was het invoeren van deze onzinmaatregel, niet het terugdraaien ervan.
petroldrinker zegt
Het probleem zat hem in de invoering een aantal jaar terug, dit is niet meer dan logisch om het terug te draaien
verdebosco zegt
Jammer voor de natuur, de veiligheid, de verloren filetijd, de extra kosten voor meer onderhoud en verbruik. Het kabinet der Kneuzen komt eraan. Emo-beleid wat over een paar jaar voor veel geld moet worden hersteld. En gaan we ook echt aan de prioriteiten werken? Overvolle ziekenhuizen zonder personeel, onvoldoende gevangenissen, moddervet fastfood bij ketens overal … word wakker.
HGB2022 zegt
Hou toch eens op over de natuur. Als men echt begaan was met de natuur en het klimaat zou men maatregelen nemen tegen de grootschalige vervuilende industrie, vliegbewegingen en de scheepsvaart. Wil je echt een groot verschil realiseren dan oak je die sectoren aan. Nee maar dat kan natuurlijk niet want dat heeft een te grote economische impact. Trouwens meer verbruik en onderhoud heb je zelf in de hand. Het is een maximum snelheid. En laten we toch eens ophouden met alles in te regelen naar de onkunde van de meerderheid. Grote snelheidsverschillen gevaarlijk? Ja als je niet oplet als je je in het verkeer begeeft. En wie zijn fout is dat dan. Van diegene die wel 130 rijd? Als je zo de schuldvraag wil bepalen dan is dat toch echt de omgekeerde wereld. Kneuzenkabinet? Nee timmermans is een lekkere met zijn hypocriete inhoudsloze gelul. Prediken voor het milieu, de bevolking willen laten opdraaien voor zijn geldverslindende idealen maar zelf prive niet zijn steentje willen bijdragen. In mijn ogen is links niet beter dan rechts.
Redrum zegt
Blijven gaan Henk, ooit zal je het wel snappen!
joki zegt
Eindelijk eens iemand die op een normale manier zijn mening kan uiten en argumenten op werpt in plaats van te gaan schreeuwen als een kip zonder kop. Hij heeft dan nog gelijk ook, ik rij bijna constant op de snelweg , in Belgie, en het is niet het snelheidsverschil dat ongevallen veroorzaakt maar het NIET in je spiegels kijken! Ik bedoel niet dat je kijkt als je een manoeuvre doet maar het continue in je spiegels het achteropkomend verkeer checken. Zo kan je onthouden welke voertuigen in je buurt zijn en of ze sneller dan trager zijn dan jijzelf, op die manier neem je actief deel aan het verkeer en niet door in bvb Waze of Flitsmeister aan te duiden of er ergens een file/wegenwerken of wat dan ook is…Als je om de paar seconden in je spiegels kijkt wordt je nooit verrast! Maar het is natuurlijk moeilijker toe te geven dat je een incompetent chauffeur bent dan te gaan roepen dat de snelheid omlaag moet…
kniesoor zegt
Een werkelijk perfecte beschrijving van de feitelijke situatie. Tegelijkertijd is het tragische, dat je dit degenen, die zich half-comateus door het verkeer bewegen, niet aan hun verstand gepeuterd zult krijgen. Niet omdat ze niet willen – het is in veel gevallen geen boze opzet – ze kúnnen gewoon niet beter, het talent en/of intellectuele vermogen ontbreekt. Dus moeten die verkeersdeelnemers, die wél capabel zijn, wat extra opletten. Zo gaat het dan meestal toch wel goed.
petroldrinker zegt
@verdebosco womp womp is het enige wat ik hoor als ik jou bericht lees, overigens kan je de fastfood ketens ook overslaan als het niet je keuze is…
Autokenner zegt
Ja laten we in Nederland het verschil maken met export vlees…..
Terwijl China en India lekker een bruine lucht hebben, maar Nederland gaat alles oplossen!
utregcity zegt
Dat kost, vlgs mijn bronnen vanuit RWS, miljoenen, die beter aan ‘t onderhoud van de belabberde staat van bv bruggen besteed kunnen worden. Daar kan je namelijk straks geen 130 (meer) op rijden. Maar ja, let them eat cake!
jaapiyo zegt
Mooi. Natuurlijk niet het grootste probleem van NL, maar symbolisch wel lekker dat er een einde komt aan de griezelig restrictieve antiliberale doctrine van woke.
Mini Joe zegt
VVD anti liberaal? Japiyo , ik ben bang dat je ergens een afslag hebt genomen naar uiterst rechts. Als je dat liberaal vind, dan was Wiegel voor jouw nog links.
Kan je mij trouwens uitleggen wat je met “woke” bedoelt? Ik dacht dat ze bij 🆎 de Nederlandse voertaal gebruikten
Robert zegt
Het woord ‘woke’ is een anglicisme, een leenwoord uit de Engelse taal.
Google it to understand 😉
Maar inderdaad, de VVD is zeker niet anti liberaal, eerder antidemocratisch, als je kijkt naar hun deelname in drie van de vier Kabinetten Balkenende en de vier Kabinetten Rutte.
De reden dat ik de VVD als antidemocratisch beschouw, is het feit dat ze onder het mom van het liberalisme (vóór een terugtrekkende overheid en veel zelfbeschikking) veel vormen van landelijk beleid hebben gedecentraliseerd, wat weer heeft geleid tot grote verschillen in ondersteuning, verzorging en begeleiding, afhankelijk van je woonplaats i.p.v. afhankelijk van je behoefte. Ik noem de VVD antidemocratisch omdat het bedrijfsleven ongelofelijk veel ruimte heeft gekregen en ongelofelijk veel macht, als gevolg van het wagenwijd open zetten van regeringsdeuren voor lobbyisten. Daarmee hebben ze de meest basale vorm van onze overheidstaak, namelijk zorg dragen voor een veilige en gezonde leefomgeving voor alle burgers (artikel 22 van onze Grondwet) met de voeten getreden.
geenidee1975 zegt
Ja, want wat is het hier toch onveilig en ongezond. En daar waar we onveiligheid voelen en ongezond zijn, is dat de verantwoordelijkheid van vadertje overheid. God, wat is de bevolking slaafs afhankelijk geworden van de overheid. Ga werken aan alles wat je belangrijjk vindt ipv te klagen en passief agressief naar de overheid te kijken.
jaapiyo zegt
Wiegel was een goede peer. Wel een beetje gek dat hij de zus van zijn vrouw heeft gehuwd. Maar de Sinterklaas opmerking was mooi. Overigens is de opmerking dat VVD al die tijd aan de knoppen heeft gezeten natuurlijk een beetje een misrepresentatie. Ze hebben het moeten doen met de rest en bijvoorbeeld zo de afgelopen jaren het programma van d66 uitgevoerd. Wat daarbij niet helpt is dat Markie natuurlijk steeds meer is gaan voorsorteren op zijn promotie binnen de globale club.
kilum zegt
Wat een absurd ding om te zeggen. De VVD was juist altijd de grootste en machtigste partij. D66 heeft 1 kabinet maar een beetje meer inspraak gehad toen zij behoorlijk wat stemmen hadden weten te vergaren. Maar verder hebben ze bijna nooit iets te zeggen gehad.
Maar ik denk dat jij en alle wilders, FVD’ers en andere rechte stemmers de deksel nog wel flink op de neus gaan krijgen. Omdat je er nu achter gaat komen wat een rechte kabinet echt betekend.
We hebben jaren lang een centrum rechts kabinet gehad. Nu komt er echt een rechts kabinet aan. En onder dat centrum rechtse kabinet is de gezondheidszorg al helemaal kapot bezuinigd. De geestelijke gezondheidszorg en de verslavingszorg is er nog veel erger aan toe. Gok reclames zijn extremer geworden. Dat gaat nu nog veel meer worden. Het OV is onbetaalbaar geworden, waardoor meer mensen met de auto gaan, en er dus nog meer files zijn.
En deze problemen gaan we blijkbaar oplossen door de grenzen te sluiten voor asielzoekers. Terwijl dat niet kan als onderdeel van de Europese Unie.
madhatter zegt
Ik vraag me oprecht af of je zelf ook doorhebt hoe je bent afgedwaald van iemand die leuke artikelen scheef met goede inhoud naar iemand die klinkt alsof hij ze ziet vliegen?
Ik bedoel het niet vervelend, maar ik vind het heel boeiend en heb het niet eerder realtime zien gebeuren, dus ik ben heel benieuwd hoe dat voor jou zelf is en of je zelf in de gaten hebt wat er gebeurt.
jaapiyo zegt
Ik herken dat niet echt. Wel is het zo dat ik wat ervaring heb opgedaan met hoe extreem corrupt, narcistisch en pervasief deze ideologie is in (semi-)overheid. Het is dus geen theorie meer maar realiteit.
geenidee1975 zegt
Zo is het. Een ranzig systeem van pseudo-goedheid met een ziekmakend gebrek aan, grenzend aan afwezigheid van, zelfreflectie.
Redrum zegt
Woke, toe maar
pomoek zegt
Precies dit. Calimero is blij.
jaapiyo zegt
Heel woke is een stel Calimero’s (letterlijk zogenaamd strijdend voor ‘minderheden’) die de rest van de wereld probeert kapot te maken. En ja, ik ben blij dat de kentering is gekomen dat hier langzaam een einde aan gemaakt wordt, want het is het grootste gevaar voor onze toekomst op dit moment.
pomoek zegt
Oh lieverd, je zit echt vuistdiep in de rabbithole…
rogerzz zegt
Zullen we dan eerst meer asfalt neerleggen? Ik had gisteren 57 minuten vertraging gehad op de A2 vanaf Utrecht naar het zuiden, en vandaag had ik 40 minuten vertraging gecombineerd op de A12 en A2. De gemiddelde snelheid van de rit was echt 57 km/u van de rit vandaag, gisteren mogelijk zelfs onder de 50 km/u. En dat met mooi weer, geen regen of sneeuw, geen nat wegdek en het is nog lang licht. Ofwel; het wordt alleen maar erger als het herfst/winter wordt..
Hard(er) rijden is leuk, maar er ligt op de meeste plekken echt te weinig asfalt. En als we dan minder huizen kunnen bouwen benadelen we ook weer een grote groep mensen. Ik ga geen plusjes krijgen, maar van mij hoeft het echt niet. We zijn collectief slechter gaan rijden, men let slecht op, en de linkerbaan is toch altijd gevuld met permanente links-klevers. En daar komen dan nog de EV’s bij die ook niet zo hard willen en kunnen. Laat het nu maar zoals het is, in de avond 130 km/u is natuurlijk wel helemaal prima.
Flutterbear zegt
Nog meer asfalt? Onze bruggen zijn eerst aan de beurt. Wie weet in 203x tijd voor de wegen.
Robert zegt
Onze complete infrastructuur moet op de schop. Wegen, bruggen, waterwegen en spoor verbindingen.
Ik woon in Arnhem en onze regio (Arnhem, Nijmegen, Betuwe, Liemers) moet vanuit de overheid 100.000 woningen gaan bijbouwen om bij te dragen aan het woningentekort. Maar de gemeente Zevenaar heeft reeds aangegeven daar niet meer aan mee te willen werken, zolang de verbreding van de A12, het aansluiten van de A15 daarop en het voorzien in een extra op- en afrit niet eerst ter hand genomen wordt. Want de verkeersdrukte verstopt de regio al vele jaren en met zoveel extra te verwachten inwoners kan men dat gewoon niet meer aan.
heckblende zegt
uit onderzoek inmiddels 1000 keer aangetoond dat meer asfalt niet helpt. minder asfalt juist wel.
rogerzz zegt
Normaal gesproken geloof ik de wetenschap, maar de meer asfalt = meer file onderzoeken geloof ik niet. De A4 bijvoorbeeld tussen Den Haag en Amsterdam heeft een bottleneck van 2 banen bij Leiden, voor de rest 4 banen (afgerond). Waar al het verkeer naar 2 banen moet staat er altijd file. Maak daar 4 banen van en de doorstroming zal beter worden. Dan wint bierviltjes-logica toch echt van een (gesubsidieerd?) onderzoek dat meer asfalt meer file zou betekenen.
pomoek zegt
bierviltjes logica wint het altijd…Dat is nu juist het probleem.
heckblende zegt
wat dacht je van: de praktijk?
kilum zegt
Het heet Induced Demand in het Engels. Waar het in feite op neer komt is dat het gros van de mensen de manier kiest die hen het snelst en efficiëntst van A naar B brengt. Als je er dus voor zorgt dat het het makkelijkste is om ergens met de auto te komen dan pakt iedereen de auto. En staan er dus overal files. Als je het klote maakt met de auto gaan er meer mensen met de fiets en/of OV. En dus zijn er minder auto’s op de weg en dus minder files.
Het beste wat we kunnen doen om het file probleem op te lossen is dus het OV netwerk verbeteren en goedkoper maken. Zodat mensen liever met het OV gaan. Zodat iedereen die wil rijden of moet rijden niet in de file staat.
papa zegt
Hoezo eerst, het een hoeft het ander niet uit te sluiten toch?
joppe zegt
Ik vind die 100 km/h wel lekker rijden. Veel minder gejakker op de weg.
legion1349 zegt
Precies, vooral overdag is het meer dan prima.
jaapiyo zegt
Grandma was slow….but she was old…
joki zegt
Het is niet de leeftijd hoor maar als je honderd rijdt kan je je beter op je schermen concentreren dan bij 130km/u. Zo ver is het gekomen…
pomoek zegt
Er gaan nu iets minder mensen oud worden dankzij die 130km/h.
jaapiyo zegt
Nee hoor, omdat het minder betuttelend en geestdodend is vinden veel mensen weer nieuw elan.
pomoek zegt
bron?
petroldrinker zegt
@joppe je kan zeker minder op je telefoon kijken bij 130?
MarcoM zegt
We mogen al 130, na 19:00 uur. In ieder geval weer een beetje meer opschieten dus.
okdoei zegt
Precies dit. Vond de zin “we move weer 130 km/u rijden” al raar.
Overigens waar ik de snelweg op moet (rond Eindhoven) kun je veelal voor 19:00 niet eens 130 rijden. Staat altijd vast of max 105 km/h. En dat is vast niet de enige regio in Nederland.
Lekker nutteloos geld verspillen weer.
En daarbij komt er dus minder in de staatskas want op de schaarse momenten dat je wel door kunt rijden kunnen ze nu minder boetes in rekening brengen (of minder dure).
papa zegt
meer brandstofgebruik en dus meer belasting inkomsten zal dat ruimschoots compenseren
Shaw zegt
Duh!;? . Mensen rijden 105 voor je omdat ze niet hadden mogen de 100! Snapje
Straks bij 130 rijdt het echt weer gewoon vlot door
Jurgen zegt
Veel strenger optreden tegen telefoongebruik zou veel meer veiligheid brengen dan 100 rijden, gewoon veel meer camera’s die dit signaleren en gewoon meteen een hele vette bekeuring, of gelijk rijbewijs invorderen voor een maandje, ga maar lekker in het ov zitten als je niet van die k…telefoon af kan blijven, rij ze echt dagelijks voorbij, slingerend over de weg, append en op het scherm kijkend steeds langzamer gaan rijden, volledig kansloos, veel vrouwen trouwens, maar dat mag ik denk ik niet zeggen…
Robert zegt
Ik heb werkelijk niemand van de beoogde coalitiepartijen maar één woord horen reppen over extra handhaving…
Richmond zegt
Jawel staat erin
jaapiyo zegt
Jawel heur, we zijn niet de NPO hier hè…Vrouwen en aanverwanten zijn ook maar mensen die vouten maken. Ben alleen niet zo’n fan van nóg meer camera’s van de overheid op de burger gericht, hoe gevaarlijk appen achter het stuur ook is…
Towel986 zegt
Ah, lekker weer 130! Wel link in de bebouwde kom..
jaapiyo zegt
Held.
kniesoor zegt
Als je doorgaans een rustige rijder ben en/of 95 procent van je kilometers maakt in een oto, die merkbaar liever 100 rijdt dan flink erboven, is de betekenis van de verhoging van de maximumsnelheid beperkt. Behalve voor die 5 procent van de kilometers, die in een wagen worden afgelegd die wel graag snelheid maakt. Dus toch een kleine blij.
alcantara zegt
130 rijden kan nu ook gewoon, je hebt alleen steeds last van 100 rijders. Dus dit gaat alleen werken als die slome duikelaars die 100 prima vinden dan ook echt harder gaan rijden, of de linkerbaan vrij houden.
potenza zegt
Als ik zo die reacties lees dan zijn er maar weinig positief. En dat voor een blog met autoliefhebbers. Voor wie doen ze het dan?
Gele Koplamp zegt
Voor de bühne
kareljansen zegt
Heb ook het idee dat dit forum gekaapt is door Joop? De meest wilde linkse ideeën worden hier te pas en onpas neergelegd.
jaapiyo zegt
Joop heeft ook de verkeerde dubbele klinker in zijn naam.
Gele Koplamp zegt
Precies, had op Autoblog gewoon Jeep moeten zijn
jaapiyo zegt
Precies.
madhatter zegt
Dat komt denk ik omdat we nu een eerste indruk krijgen van wat ons te wachten staat en dat de komende 4 jaar weer geen echte problemen zullen worden aangepakt, maar weer alleen op Telegraaf headlines wordt gereageerd, regeren doen ze al lang niet meer.
notsobig zegt
En wat zijn die echte problemen volgens jou dan?
joki zegt
Dat iedereen, overal, altijd en vooral onberedeneerd zijn mening kan geven…en alle gevolgen daarvan is toch een mooi probleem om eens te noemen hé. Of moest er een link met autorijden, verkeer of bewind zijn?
petroldrinker zegt
@joki het is juist eerder dat je NIET je mening kan geven, want als ik mn echte mening geef ben ik een racist of wat dan ook… veel mensen houden zich in met uiten tegenwoordig omdat je anders gewoon in problemen kan komen kwa werk of prive tegenwoordig
madhatter zegt
Dat we onze welvaart kunnen behouden en vergroten zonder dat we de hele wereld kapot maken. Dat alle mensen een goede levensstandaard hebben. Als dat niet lukt dan op zijn minst dat ik welvarend blijf
papa zegt
bijzonder hoezeer mensen in de comments over andere zaken beginnen, ik noem telefoongebruik, fsd zombies, infrastructuur etc. Ik vind dit goed nieuws, maar ik woon dan ook in de provincie, ik kan altijd wel 130 rijden
macchina zegt
Ik vind het ook goed nieuws, maar reageer niet zo vaak. Rijd zelf veel in Duitsland en vind dan in NL die restricties in combinatie met hoge boetes overkomen als verkapte belastingwens. En, vergeet niet, het is dan de MAXIMUM snelheid. Als je lekker 100 wilt rijden (of 90 met de trucks mee) is er niemand die jou tegenhoudt. Dus die hypermilers voor WLTP maximalisatie mag gewoon. Maar als iemand wel met een fatsoenlijke delta anderen wil inhalen kan dat ook zonder meteen een overtreder te zijn. Iedereen blij. Snap die negativiteit hier bij de comments ook niet zo.
notsobig zegt
Nou idd… Lijkt hier wel de groenlinksblog geworden, die de auto’s liever kwijt dan rijk zijn…
okdoei zegt
Nee hoor, linkse rakker hier, ik rijd graag in lichte auto’s met net te veel pk en het liefst een verbrandingsmotor. Als ze dit soort auto’s nu eens meer gaan maken ben ik blij.
Punt is meer dat je in NL overdag amper 130 km/h KUNT rijden. Dus wat is het nut dit te wijzigen? Na 19:00 mag je al harder – en is die ruimte er dus ook. Maargoed rechtse mentaliteit is om vooral niet praktisch te denken en gewoon geld over de balk te smijten omwille van het geld over de balk smijten.
Maar als echte autoliefhebber – in mijn optiek (let op: mening) – rijd je liever niet op snelwegen maar juist op bochtige weggetjes, en is topsnelheid secundair, dusja.
Trojan zegt
Volgens jouw redenatie was het dus al totaal onzinnig om er destijds 100 van te maken (ben ik met je eens), maak je er dan liever net als ik druk over dat onze overheid destijds geld over de balk heeft gesmeten om die onzinmaatregel door te voeren en niet over het nu eindelijk corrigeren ervan aangezien die maatregel aantoonbaar toch al nergens goed voor was. Je kan overdag buiten de Randstad trouwens prima harder dan 100, dus als jij dan een voorbeeld bent van ‘linkse mentaliteit’ dan betrap ik die nog maar weinig op logisch nadenken.
joki zegt
De autoliefhebbers zijn hier al een paar jaar weg hoor… Je moet eens kijken hoe veel reacties er zijn, en hoe positief/negatief, op bvb een artikel of filmpje over één van de beste hot Hatches…
Als er geen vijf schermen inzitten en het niet sneller dan in vijf seconden van nul naar honderd sprint is het niet meer aan de orde… dat de wagens minstens twee ton wegen, gemiddeld een range hebben van driehonderd km en dan 20 minuten nodig hebben om terug tweehonderdvijftig te kunnen afleggen, dat ze onbetaalbaar zijn en dat ze geen bochten meer kunnen nemen doet er niet toe, ja, jij ook met je Model 3 die ik gisteren voorbij ging op de snelwegafrit terwijl je drie keer zoveel vermogen hebt (zoals je ervoor zo stoer bewees) maar zoals je ook al bewees drie maal minder hersenen en ballen… iedereen kent zo iemand. Tussengasgeven, een bocht deftig aansnijden, je achterkant wat laten helpen bij het sturen, sperdifferentieel… wie kent het nog.
pomoek zegt
Dus jij bepaalt vanaf nu wie er autoliefhebber is?
joki zegt
Ja hoor. Ik durf gerust m’n verantwoordelijkheid opnemen. Hoewel jij me zo het type lijkt dat wat durft tegen te stribbelen…
pomoek zegt
ach lieverd, ik ben jouw aapje niet…
petroldrinker zegt
@potenza ze willen hier allemaal de goede groene linkse jongen uit te hangen, want dat is wat de andere vaders en moeders rond het schoolplein graag willen horen/zien om populair te kunnen worden..
pomoek zegt
Is dit een schoolplein dan?
herve11f zegt
@potenza: ik zie dat ook zo. Hie kan je daar nu als autoliefhebber tegen zijn? Wil je 100 rijden? Fijn doe dat dan toch gewoon op het rechtervak. Nu heb je tenminste een ontspannen marge om niet geflitst te worden.
Blij dat het verstand terugkomt.
duitslaagvliegen zegt
Fijn als doekje voor het bloeden 130km/h terwijl ons eerste xenofobe kabinet sinds WW2 asielzoekers en in Nederland geboren mensen van Marokkaanse en Turkse komaf over één kam scheert als ongewenste vreemdeling en crimineel.
Fijn ook voor alle boeren die nu weer ongestoord met hun dieseltraktor hun mest door de straten van Den Haag laten vloeien, letterlijk en figuurlijk…. Dat alles onder het mom van goede staatkundige verhoudingen.
Een VVD als zogenaamde liberale partij met een domme muts als leider die nooit de geschiedenislessen en liberale beginselen heeft begrepen.
Ondertussen kruipt al het ongedierte onder hun steen vandaan om eindelijk te mogen zeggen wat hen al die jaren is verboden. Nu nog steeds, maar wie houdt ze tegen met een geblondeerde idioot die de democratische rechtsstaat wegzet als bananen republiek.
Noem ze maar gewoon bij hun naam dit xenofobe clubje…. Nazi’s
jaapiyo zegt
Een beetje emotie in een betoog kan ik wel waarderen. Maar het gaat een tikje (te) ver om Yesilgoz en co nou direct te vergelijken met die donker(st)e periode uit de geschiedenis, eigenlijk. Ook allemaal een beetje ironisch, niet…?
papa zegt
rechts = nazi? Hmmm… Weten we dat ook weer… In dat geval is de meerderheid van ons land nazi
Trojan zegt
Het woord Nazi is nogal aan inflatie onderhevig de laatste tijd.
Trojan zegt
Links wil dat alles wat maar een centimeter rechts van hun zit helemaal kapot wordt gecanceld. Ze schuwen het gebruik van extreme beschuldigingen en woordkeuzes hier niet bij en praten dit verwerpelijke gedrag goed vanuit hun zogenaamde morele superioriteit. Zie hier het zoveelste voorbeeld daarvan.
Autokenner zegt
Haha wat een stumperd ben jij om rechts kabinet met nazis te vergelijken. En dit heeft dan stemrecht…zielig gedoe van links Nederland
herve11f zegt
Ofwel ben je verschrikkelijk gefrustreerd, ofwel heb je een IQ van een vlieg. Wat vertel je hier nu?
haroldt zegt
Kunnen de accijnzen weer verhoogt worden om de omstelling weer te financieren..
sportevo zegt
Op hoeveel procent van de wegen mochten we, voordat 100km/u het nieuwe maximum werd, al 130 rijden? Volgens mij kun je de hele Randstad al wegstrepen.
De reacties hier verbazen mij ook echt. Meteen klagen, beginnen over Nazi’s en het kabinet al afbranden voordat ze nog maar 1 minuut hebben samengewerkt.
Wat had men dan wel willen zien? Een kabinet gevormd door Timmermans en co? Zouden de echte problemen dan wel aangepakt worden?
De vorige regeringen konden het ook nooit goed doen en het gaat nu over een andere boeg. Geef het een kans en kom met commentaar als dit kabinet gevallen is of na een paar jaar regeren.
Overigens hoop ik dat Rijkswaterstaat de borden met 130 erop niet heeft weggegooid. Dat scheelt weer in de kosten.
Gulli zegt
Oh god gaan we de kant van de VS op? Alles dat de vorige regering voor elkaar heeft gekregen moet zo snel mogelijk ongedaan gemaakt worden? Ik vrees dat het poldermodel op de schroothoop kan, het is straks alleen maar tegen elkaar en niet met elkaar. De centrumregering is dood, leve links vs rechts, leve de polarisatie.
harrie zegt
Nou de treinen rijden al met 130 naar het oosten als ik de comments mag geloven, omdat hun favoriete grote roerganger niet de grootste is geworden in het circusje.
degrotemuis zegt
Ik ben echt benieuwd wat t verschil op de weg in de praktijk wordt. In een groot deel van Nederland sta je sowieso in de file in de spits of bij ongevallen en pechgevallen, want we moeten wel allemaal even remmen en kijken als er iemand stilstaat op de vluchtstrook. Dan is 100 al niet haalbaar. En als het verkeer het wel toelaat, rijden genoeg mensen gewoon tussen de 120 en 150, ook overdag. En volgens mij waren er ook nog de nodige stukken snelweg in de zuiden waar de maximum snelheid verlaagd is naar 80 omdat de wegen gevaarlijj slecht zouden zijn, misschien handiger om dat ook als iets dat zsm te repareren is op te nemen in een regeerakkoord?
allesmetturbo zegt
Betah! 100kmh overal is echt ruk. 130 kmh is een stuk fijner rijden
Gulli zegt
Ja klopt, en dan gaat het mij er niet eens op dat je weer ‘lekker hard kunt rijden’ want dat boeit me niet. Maar meer dat het overige verkeer zich wat meer verspreidt. Nu rijdt iedereen 95 tot 105, zelfs bejaarden, caravans en vrachtwagens. Dus inhalen is echt een crime, het zit allemaal op een kluitje en mensen lopen te duwen en te trekken. Als bijvoorbeeld rechterbaan 100 rijdt, de middelste 110 en de linker 130 dan kun je elkaar tenminste fatsoenlijk voorbij zonder dat het weer een jaar moet duren, of dat de persoon die je net hebt ingehaald weer vrij baan denkt te zien en vervolgens jou rechts weer terug gaat inhalen. F*cking irritant.
pomoek zegt
Wat ik een beetje mis in het verhaal van de coalitie: Waarom wordt de snelheidsbeperking overdag opgeheven? De reden van invoering was destijds de stikstofuitstoot. Er worden geen, concrete, maatregelen genoemd om de stikstofuitstoot elders in te perken.
Volgens de NOS: “Wat betreft de landbouw, het speerpunt van de BBB, wil de coalitie “alles op alles zetten” om Europese richtlijnen aan te passen. Er wordt ingezet op aanpassing van de Nitraatrichtlijn en ‘herijking’ van Natura 2000-gebieden”.
Europa ziet ons al aankomen. Die gaan helemaal niets weggeven aan het vieste jongetje van de klas.
er wordt dus straks, marginaal, méér stikstof uitgestoten, en we zullen ons aan de nitraatrichtlijnen van de EU moeten houden. Dat betekend dat veehouders nog minder stikstof mogen uitstoten of dat dit van anderen wordt gevraagd. Maar daar wordt dus helemaal niets over gezegd.
O plaat zegt
Na de volgende Europese verkiezing kunnen al deze groene pest maatregeltjes ook gewoon geschrapt worden. Dan zijn de boeren weer vrij en mogen wij blijven auto’s met verbrandings motoren kopen.
petroldrinker zegt
@pomoek omdat dit cabinet slim genoeg is om in te zien dat die zogenaamde stikstofcrisis een zelf verzonen fabeltje was.
pomoek zegt
@petroldrinker: dat is jouw mening. Ik ben benieuwd naar de mening van het komende kabinet. wat overigens iets anders is dan een cabinet. Want dat is een kast.
arta zegt
Precies dit; de boeren moeten meer betrokken worden in de besluitvorming over landbouw.
Tata moet beleid maken over staal en uitstoot en Shell mag de accijns op brandstof gaan bepalen….
Verder doen we onze vingers in onze oren voor Europa.
Wouter wordt chef broem broem doen bij het kabinet en elke auto krijgt minimaal vijf cilinders. Daarbij wordt de afsluitdijk onbeperkt; zo hard als je kan.
Met 130 gaat de gemiddelde Nederlander zeker 10 extra dagen per jaar opleveren.
herve11f zegt
Nou dat vind ik nu eens een opsomming van de ideale wereld.👍👍👍
hanso zegt
Dat de snelheidsbeperking van 100 km/u overdag iets wezenlijks doet aan de stikstofuitstoot is sinds het begin van dit jaar al ontkracht. Als een maatregel niet werkt voor het beoogde doel is het terugdraaien daarvan de enige juiste keuze.
https://www.autoblog.nl/nieuws/onderzoekers-maximumsnelheid-100-km-u-geen-effect-6851029
pomoek zegt
Ja, het heeft, weinig, effect. Het was ook een laaghangend fruit maatregel.
Maar ik ben benieuwd naar de reden waarom de coalitie het heeft geschrapt. De stikstofuitstoot zal hierdoor gewoon omhoog gaan. En dat zal betekenen dat elders de stikstofuitstoot omlaag moet. Dus ik snap de logica niet.
24qv zegt
He gelukkig – dat slaapverwekkend getreuzel.
petroldrinker zegt
Ik hoop oprecht dat we alsnog rekening rijden krijgen in NL, maar dan niet over km die in buitenland gereden zijn natuurlijk gezien we dan de NL wegen niet gebruiken, maakt het stukken goedkoper om meerdere autos te hebben die je 1 a 2x per jaar rijdt ofzo
Autokenner zegt
Voer dan ook in dat buitenlanders hier een vignet moeten kopen, die Duitsers rijden tegenwoordig allemaal zware bakken om naar Zeeland te rijden
Autokenner zegt
Alle linkse wappies hoor je van mijlenver al huilen
Specht zegt
Mooi. Dat wordt dus in de praktijk weer 160km/h rijden… Trololo ;)
Autokenner zegt
Dikke prima 160 weer, ben je zo overal waar je zijn moet
Rustaagh zegt
Op zich prima. Vind het geen halszaak eerlijk gezegd maar dat is mijn perspectief vanuit de Randstad. Ik moet zeggen dat de invoering van 100 een zekere rust gaf. Daarvoor was ik me permanent op de linkerbaan aan het ergeren omdat ik de 130 overdag nooit haalde door overig verkeer. Dat heeft me jarenlang een enorme hoeveelheid brandstof gekost. Nu accepteer ik 100 danwel 90 en cruise ik meestal rustig met de rest mee op de rechter- of middelste baan (bij inhalen).
En ’s avonds als het rustig is, vind ik het heerlijk om weer wat sneller te rijden.
Bas zegt
Helemaal eens. Het is geen oplossing voor de doorstroming overdag en in de avond mag je al sneller rijden.
waterisnat zegt
best een boel reacties bij dit berichtje ;-)
michaelras zegt
jij zegt het en ik denk het ;-)
Bas zegt
Ik ga zeker GEEN 130 rijden. Ik rij al 4 jaar electrisch en dan valt extra op hoeveel meer je verbruikt bij hogere snelheden. Bovendien is 130 rijden veel onrustiger omdat je dan steeds moet inhouden voor mensen die rustiger rijden en een vrachtwagen inhalen.
En dan al die gasten die achter het stuur zitten te appen, gamen, gokken, netflixen…..ik hou mijn hart vast als die ook nog eens 130 gaan rijden.
Tot slot is allang bewezen dat het voor de doorstroming juist averechts werkt. Beter zou zijn op drukke stukken 80 te rijden. Maar ja, een populistische coalitie wil graag net doen alsof ze het goed voor hebben met de burger.