Van de belofte dat we weer terug gaan naar 130 lijkt nog steeds niet veel terecht te komen.
Het is makkelijk om als politicus te roepen dat we weer naar 130 km/u gaan, maar de praktijk blijkt toch wat weerbarstiger. In een interview met Wouter en Meindert temperde minister Madlener onlangs al de verwachtingen. Vandaag krijgen we iets concreter te horen wat we kunnen verwachten.
Het lijkt erop dat 130 km/u voorlopig maar zeer beperkt terug gaat komen, want er zijn nu vier trajecten in beeld die kandidaat zijn. Dit zijn trajecten waar “mogelijk geen extra maatregelen voor stikstof en geluid nodig zijn”. Dit meldt Madlener aan de Tweede Kamer.
Jullie zijn natuurlijk razend benieuwd of er een stuk snelweg op jouw route tussen zit, dus hier de trajecten in kwestie:
- A6 tussen aansluiting Lelystad Noord en de Ketelbrug
- A7 Afsluitdijk tussen Stevinsluizen en de Lorentzsluizen
- A7 tussen aansluiting Zuidbroek en de grens met Duitsland
- A37 tussen knooppunt Holsloot en aansluiting Zwartemeer
Jammer maar helaas, het zijn vrijwel allemaal trajecten in de periferie van ons land en zeker niet in de Randstad. Dat viel natuurlijk te verwachten. Het gaat ook maar om een heel klein deel van het totale snelwegennetwerk: nog geen 6%. Maar goed, alles is meegenomen.
Let wel: het gaat hier om trajecten die op korte termijn weer naar 130 km/u zouden kunnen. Het is nog steeds de bedoeling dat er op langere termijn meer trajecten zullen volgen. Minister Barry Madlener spreekt van een “gefaseerde aanpak”.
Op dit moment is er nog niks zeker, dit zijn slechts de kansrijke trajecten. De minister hoopt ergens in het eerste kwartaal van 2025 een definitief besluit te kunnen nemen. Eerst moet er nog meer onderzoek gedaan worden. Maar dan weet je bij deze in ieder geval wat de stand van zaken is.
Foto: AMG GT Black Series, gespot door @yoeri_fakkeldij
sdv zegt
Dit schiet niet op!
TDI-goeroe zegt
LOL, heb je de 4 stukjes snelweg bekeken, waar dit misschien, mogelijk, als het meezit, gaat gebeuren?
Hubert zegt
Zo, zijn die schreeuwers ook tevreden.
Kunnen we nu over naar echt dringende zaken.
dracae zegt
Dus ik mag weer 130 naar Duitsland… eerst zien, dan geloven. Wat dan weer het verschil is vanaf Zuidbroek naar Groningen? Tja..
Het blijft belachelijke symboolpolitiek. Eerst van 120 naar 130.. wat nauwelijks verschil maakte, maar wel enorm veel geld koste, daarna terug naar 100… en nu weer naar 130.
Het had gewoon 120 moeten blijven en ophouden met al die onzin.. maar ja, dat is nu te laat.
Johanneke zegt
130 was niets meer, niets minder dan, haha makkelijk paar zetels erbij voor de vvd toendertijd. 120 was inderdaad niks mis mee in NL.
Ben gisteren van Neurenberg naar huis gereden. Ja dan wil en kan je lange stukken flink snel rijden. Maar in NL, heeft helemaal geen nut. Te druk, vaak te korte afstanden.
TDI-goeroe zegt
hoe zit het mit die Grossbaustelle tussen Würzburg en Nürnberg? zijn ze al een beetje opgeschoten?
mashell zegt
Nee! Dat ziet er uit alsof ze al jaren niks doen, heel vaak van snelheid wisselen. Ik ga gewoon via Bamberg en Schweinfurt.
maotje zegt
@dracae enorm veel geld koste? Wat koste het dan ongeveer?
awesome zegt
De A7 vanaf Zuidbroek rijd bijna iedereen al 130, dus niet heel spannend.
kennone zegt
Door heel Nederland rijd iedereen 130 mocht de drukte het toelaat. Eergistere van Den Bosch naar Amsterdam op de trajectcontrole na gewoon met het verkeer mee 130kmh gereden. Week terug op de A58 en A16 idem.
Robert zegt
“Door heel Nederland rijd iedereen 130”
Ik weet niet in welk parallel universum jij leeft, maar rondom de A12, A15, A18 en A50 maak ik het gros van mijn snelwegkilometers, en ik zie de meerderheid zich gewoon aan de snelheid houden.
rwdftw zegt
Het meeste is 2 baans en als je goed oplet rijdt vooraan in het rijtje vaak een Toyota.
Het stuk A12 Arnhem-Den Haag is welgdegelijk een racebaan. Daar ben traag als je 120 blaft over de linkerbaan. Wat uiteraard helpt is het zeer beperkte aantal flitslokaties.
dracae zegt
Ja.. ik ook.. maar dan kan ik nu nog een beetje harder.. zonder m’n rijbewijs in gevaar te brengen…
maotje zegt
Alleen met risco op
Post vanuit leeuwarden.
cloverleaf zegt
Ik ben verre van links maar het is toch wel ernstig gesteld met ons land dat je op rechts een Nationaal Socialist (Wilders) hebt en een partij die 1% van de bevolking vertegenwoordigt maar die een super succesvolle agri lobby heeft…
Maar gelukkig kunnen we op een paar km snelweg weer 130. Dat rijdt ik overdag al waar kan.
mjpamsterdam zegt
Lelystad Noord naar de Ketelbrug . Ongeveer 12 km. Dat gaat lekker schelen. Hier is een mooi woord ; symbool-politiek.
smokin zegt
Als je die route 5x per week moet rijden scheelt het je 14,7 uur per jaar.
Niet heel veel inderdaad. maar het is een begin.
piebepost zegt
Pssst, zeg @machielvdd, wist je dat er ook mensen buiten de Randstad wonen? Ja, echt waar, je zou er eens moeten kijken, grote kans dat je het gaat waarderen.
Richmond zegt
En wat hebben die eraan dan dat deze wegen straks 130 km/u zijn? Om het gevoel te hebben dat er vrijheid is dat we niet beteugeld worden? Zodat we een paar minuten winnen op de reistijd
machielvdd zegt
Ik waardeer het al, want ik woon zelf ook buiten de Randstad ;)
seatleon zegt
Ik mis niks aan de 100km/h overdag. Ik rijd zonder enige moeite het hele land door met 105km/h op de cruise control. Gemiddeld 5,5 l/100 km. Heerlijk! Kan het ook sneller? Ja zeker, ‘s avonds als het rustig is gaat de cruise rustig op 160km/h en schiet het lekker op. Maar overdag win je er amper wat mee.
audirs3 zegt
Waarom niet overal 130 voor EV’s? Die stoten 0,0 stikstof uit. En zal de verkopen misschien ook wat doen toenemen zonder dure subsidies.
mashell zegt
Te groot snelheid verschil brengt gevaar zal de officiële reden zijn. De werkelijke reden is dat de regering elektrisch rijden helemaal niet wil stimuleren want hun achterban heeft belangen in fossiele energie.
smokin zegt
Dan komen ze niet thuis
DAT zegt
Hahaha, wat een stelletje leugenaars.
Ik zou zeggen, het land met dit tuig! Wilders eerst.