Zo’n 3,5 miljoen, zoveel auto’s zouden we kopen in een jaar als gisteren een doodnormale dag bij de RDW was. Dat was het niet, er werd een recordaantal kentekens voor nieuwe auto’s uitgegeven.
De ambtenaren bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer zullen gister vermoedelijk geen 9-tot-5’je gedaan hebben, maar liefst 13.566 kentekenaanvragen werden verwerkt. Ter vergelijking, normaal schommelt dat aantal zo rond de 2000. Zijn we massaal auto’s aan het kopen, zo net voor kerst? Ja en nee. Natuurlijk willen een hoop mensen nog even snel profiteren van gunstige bijtellingstarieven voor modellen waarvoor je volgend jaar meer moet gaan afdragen.
Fikse kortingen, meer BPM of cijfers oppoetsen?
Er valt echter wat op aan de registraties, zo merkte Jasper Verweij van VWE op. Er werden namelijk opvallend veel Suzuki Alto’s, Volkswagen Polo’s en Kia Picanto’s geregistreerd. De Alto moet het veld ruimen en wordt in de Suzuki-showroom ingelost door de Celerio. Blijkbaar hebben de dealers met ongetwijfeld riante kortingen nog een hoop klanten naar de showroom weten te lokken. Daar komt nog bij dat vooral kleine en zuinige auto’s volgend jaar fiks duurder zullen worden door aangepaste BPM-regels.
Dat zou ook een reden kunnen zijn voor het flinke aantal registraties van Volkswagen Polo’s en Kia Picanto’s. Aan de bijtelling zal het niet liggen, momenteel komt er slechts één uitvoering van de compacte Volkswagen in aanmerking voor 14%-bijtelling en dat is de BlueMotion en dat zal volgend jaar ook zo blijven. Blijft dus over de BPM, of zou Volkswagen nog even flink zijn best doen om ook dit jaar weer Hollands bestverkopende automerk van 2014 te worden? Voor de Kia Picanto hetzelfde verhaal, de versies die dit jaar in aanmerking komen voor 20%-bijtelling doen dat volgend jaar ook. Ook bij Kia zou het dus om prijsbewuste consumenten kunnen gaan, eventueel wat extra geholpen door de rekenkamer van de importeur.
Suzuki staat wat registraties op 22 december betreft op nummer één, gevolgd door Volkswagen, BMW, Opel en Renault. De rek lijkt er nog niet uit, ook de komende dagen hebben potentie heuse topdagen voor de autobranche te worden. De vraag is echter of dat genoeg is om -in ieder geval de leasemarkt- 2014 beter af te sluiten dan 2013. De prognose is namelijk minder gunstig dan je zou verwachten. Dat de meeste dealers in januari in een hoekje zitten te huilen, is natuurlijk de keerzijde van de medaille.
gtwillem zegt
Tradiotioneel zijn de dagen tussen kerst en oud en nieuw altijd lekker qua verkopen, en nu dus ook voor registraties.
rd1991 zegt
Ze proberen zeker met ingang van volgend jaar met de nieuwe kentekenserie aan de gang te gaan.
ihrte zegt
Nog net even die laatste voorraad op kenteken zetten, extra korting scoren bij de importeur.
jaguarjunk zegt
@ihrte: zit 0 extra korting op hoor.. Helemaal nooit zelfs ;)
reistje zegt
Klinkt allemaal heel leuk zo’n record maar zoals er al staat betekend dat gewoon dat *bepaalde* auto’s nog duurder worden volgend jaar.
Dat voorspeld weer veel goeds voor volgend jaar.
RuVi zegt
Kentekenuitgiften zijn anders dan registraties. Alle importeurs vragen de kentekens voor levering januari 2015 al in december 2014 aan. Afhankelijk van een mogelijke bijtellingsverandering zal registratie (1B) plaatsvinden in 2014 of 2015. Voor BPM wijziging geldt ook een overgangsregeling als kenteken in 2014 aangevraagd wordt en registratie in 2015.
Wat er nu gebeurt is dus niks geks!
sydney zegt
@RudyV: Dat dus.En bovendien een jaarlijks terugkerend fenomeen.Niets bijzonders.
jasperverweij zegt
@RudyV: Je hebt helemaal gelijk. Traditioneel worden er in december veel meer kentekens aangevraagd dan geregistreerd op naam. Dit heeft vaak te maken met vooruit werken van leaseregistratie in januari, BPM wijzigingen per 1 januari, eventuele registratiebonussen en importeurs die graag plekjes in de ranglijst willen opschuiven.
Sinds enkele jaren is daarbij bijtellingsvriendelijk registreren erbij gekomen, waardoor qua registraties de maand december niet meer zo naar beneden uitschiet tov januari daaropvolgend.
Sracerr zegt
Auto’s? welke dan behalve de genoemde koekblikken en hondehokken?
ttr6 zegt
Ontbreekt Fiat 500 in rijtje,. die heb ik nog ff gekocht vanwege inderdaad mega korting en 14% die volgend jaar vervalt, geloof ik.
mout zegt
Grappig. Ik ben vanmiddag even langs geweest bij de RDW, en het was daar ronduit rustig. 0 wachtenden, ik had mijn nummertje nog niet in mijn hand of ik werd opgeroepen, en voor mijn vraag werd alle tijd genomen, en zelfs nog een tweede man ingeschakeld. Zag er allemaal relaxed uit.
dirkiii zegt
@mout: wat zouden ze normaal uitvoeren vraag je je dan af he
dirkiii zegt
De alto word volgend jaar €600 duurder vandaar dat de suzuki op nummer 1 staat catalogus prijs is nu vanaf €8929,- dus betekent een stijging van 7,5% dat is gewoon absurd
En de celerio word ook ingekocht door de dealers
En de swift heeft straks ook geen 14% meer
Echt een stimulatie voor 1 van de moeilijkste branches
gop1 zegt
@dirkiii: ik kan me herinneren dat de Alto €7999 kostte.
jaguarjunk zegt
@gop1: twee jaar geleden met alle kortingen erop weggegeven inderdaad.
peugeot205 zegt
@gop1: Klopt, dat was de ‘Base’ uitvoering die al niet meer geleverd wordt.
roppp zegt
@gop1: ik kan me nog herinneren dat een Fiat 128 in 1976 Hfl. 11.000,00 kostte. Anno 2014 zou dat betekenen dat een VW Golf € 5000,00 zou moeten kosten.
n54coupe zegt
Gezien wat er op het moment op naam gezet wordt een redelijk trieste dag voor de diversiteit van het Nederlandse wagenpark.
Met dank aan (het afschaffen van) de BPM vrijstelling
n54coupe zegt
@n54coupe: Afschaffen is niet helemaal het juiste woord. Moet eigenlijk “aanscherpen” zijn.
sydney zegt
@n54coupe: Als je als dealer en/of importeur in de laatste dagen van het jaar nog voorraadauto’s op naam moet zetten om de doelstelling dicht te timmeren doe je dat natuurlijk met de goedkoopste auto’s die je hebt staan.Voor een dealer betekent namelijk registreren=auto uit de voorraadfinanciering,dus betalen.Dan kan zo een auto wel weer de occasionvoorraadfinanciering in maar je moet het wel allemaal even voorschieten.Verder zet je natuurlijk auto’s op naam die straks weinig rente en stadagen kost.
stancedjetta zegt
Toevallig werk ik bij Kim, en inderdaad de picanto’s gaan er als warme broodjes doorheen! Heeft vooral te maken met de facelift die er aan zit te komen en de picanto’s die nu te koop staan volledig zijn aangekleed (denk aan standaard leer, getinte ramen etc.) en een scherpe prijs hebben.
stancedjetta zegt
@stancedjetta: kuch Kim is Kia.. damn autocorrect.
trident zegt
@stancedjetta: blijft kia, poepmerk wat verbruiken die picantos? 1 op 12 was het toch?
roppp zegt
@trident: lig niet te zeiken man. Er is tegenwoordig niets mis met een Kia!
schellekens006 zegt
Verdeel die 13000 eens over dagen in december dat er geen auto verkocht werd en je hebt weer een gemiddeld aantal van 2000 per dag. Nu enorme pieken en november en begin december enorme dalen…
gop1 zegt
Ik ben benieuwd wat er het eerste kwartaal van 2015 verkocht gaat worden.
tupperware zegt
@gop1:
Geen schroef..
Dus volgende maand weer de bekende klaagzang en faillissementen..
peugeot205 zegt
De Alto moet gewoon opgeruimd worden, en dus betaald worden aan de importeur! Allemaal onverkochte ‘nieuwe’ auto’s. Check de maand februari maar eens met Alto registraties met de andere maanden van het jaar. Zou heel Nederland de Alto alleen in februari en december kopen?