Dat zeggen niet wij, maar de Duitse minister van Verkeer.
Terwijl we in Nederland met 100 km/u over de snelweg moeten sukkelen, mogen de Duitsers nog altijd zo hard rijden als ze willen. Op sommige delen van de Autobahn in ieder geval. En hoewel er in Duitsland al geruime tijd stemmen opgaan om een limiet in stellen, is die er nog steeds niet. Gelukkig maar, want anders worden al die snelle AMG’s en M’s voor niks gebouwd.
Tot de tegenstanders van een Autobahn-limiet hoort ook Volker Wissing. En zijn mening is best relevant, want hij is de minister van Verkeer. Of zoals zijn functie officieel luidt: Bundesminister für Digitales und Verkehr. Wissing is van de FDP, wat je een beetje kunt zien als de Duitse VVD. Alleen houden zij nog wél van doorrijden.
Duitsland heeft echter ook klimaatdoelstellingen. Volgens een vorig jaar verschenen onderzoek zou een limiet van 120 km/u op de Autobahn 6,7 miljoen ton aan CO2-uitstoot schelen. Maar daar heeft Wissing geen boodschap aan: “Er circuleren zoveel cijfers. Het belangrijkste is, dat alleen maatregelen die geaccepteerd worden effect kunnen hebben.”
Want dat is volgens Wissing het probleem: Duitsers wíllen helemaal geen limiet op de Autobahn. De liberaal is niet tegen het verminderen van de CO2-uitstoot, maar dat wil hij graag op andere manieren doen. Als het aan hem ligt blijft de Autobahn dus gewoon zoals ‘ie is. Kan @willeme nog gewoon lekker even gas geven als hij het 100 rijden in Nederland zat is…
Bron: Der Spiegel
Headerfoto: Audi TT RS op de Autobahn, gespot door @kuifje
ericc zegt
Zoals J. Clarckson zou zeggen “you got to love the Germans “!
mashell zegt
Dezelfde man zei ooit in een documentaireserie over Europese landen “the one thing that binds Europa is that we all hate the Germans”.
Robert zegt
Altijd fijn, politici die schijt hebben aan wetenschappelijk onderbouwde cijfers en liever afgaan op onderbuikgevoelens en populisme.
[/sarcasme]
DeWitteCondor zegt
Ik denk dat Herr Wissing vooral al vooruitkijkt naar de volgende verkiezingen. Die gaat hier zijn handen niet aan branden natuurlijk.
Allison Burgers zegt
Wij rijden geen 100 voor het klimaat. Wij rijden 100 omdat er (in een inmiddels door de rechter vernietigde) rekenmodule 3 cijfers achter de komma net een ander stikstofgetalletje uitkwam, zodat er her en der nog wat huizen gebouwd konden worden.
frederik zegt
Hear hear!
lekkerlinksrijden zegt
in december nog in Duitsland geweest, maar op de meeste plekken wil je ook niet harder dan 120 km/h. Was in het Ruhrgebied en ik weet niet hoe het elders is, maar het was niet best
Homer55 zegt
Klink hetzelfde als, ach in Nederland kun je amper harder dan 100. Mij lukt het altijd handig. Paar keer gas los voor een wereld redder die 96 rijdt en weer door. En nee het gaat me niet om de tijdswinst. Lekker doorrijden vs vastrijden in een slapende stoet.
ar166 zegt
Ja dat valt best mee hoor. Rijd zelf ongeveer 1x per 2 maand Tirol-Groningen op en neer, 95% van de 850km Duitse Autobahn. Op de langere stukken door Bayern en A31 langs NL kun je op de juiste momenten prima hogere snelheden halen!
Robert zegt
Vrijdag een week geleden nog vanuit Stuttgart naar Nederland gereden, was inderdaad ook een drama. Baustellen, veel lange stukken met snelheidsbeperkingen wegens echt slecht wegdek en de A3/A12 tussen Oberhausen en Arnhem was bijna één langgerekte file, vanwege vakantieverkeer. Misschien dat we in totaal 70, 80 km met 160 km/u kunnen hebben rijden, maar da’s optimistisch ingeschat.
VerArie zegt
Moeder natuur draait ook met een bepaalde snelheid,moet je ook niet willen vertragen “Speed solves many problems” *Jeremy Clarkson*
MarcoM zegt
100 in NL voor het milieu, en de EV’s dan? Cashen voor het milieu zeker. Ben blij met de A31 in die Heimat, af en toe even gassen.
mashell zegt
Hoe lang is die Baustelle die ze er nu hebben omdat ze de betonnen vangrail vervangen ook al weer? 17km?
MarcoM zegt
Heel lang al. Trouwens, stuk snelweg richting Bitburg kun je ook volgas.
Who_carez zegt
Als een politieker zegt dat ze iets NIET gaan doen, word ik altijd een beetje onrustig…
Stefje zegt
Maak je hier maar geen zorgen. De andere partijen waar hij mee regeert (ook in Duitsland heb je een coalitie) wilden allemaal een tempolimit. Hij heeft dat eigenhandig afgehouden. Plus, dit kabinet is vreselijk. Ze willen nu populariteit winnen en hebben wiet gelegaliseerd, maar de FDP wilt groter worden en zal zeker nu juist vechten voor de onbegrensde autobahn. Daarbij, over een paar jaar rijden we allemaal elektrisch, dus dan maakt die limiet weinig meer uit.
herve11f zegt
Van dat laatste zou ik zo zeker nog niet zijn…
Variomatic zegt
wilt?
schuimbekje3 zegt
Het meest vervelende aan duitsland vind ik Nederlanders die er rijden….
100km/h op de autosnelweg op de linkerbaan, omdat ze niet begrijpen wat het concept ‘onbeperkt’ betekent, zeker in combinatie met die 0.8 Liter 2 of 3 pitter die net na 3 kwartier plankgas eindelijk de 100km/h haalt…
Of ook in de trend van erg… nederlanders die 60 rijden buiten de bebouwde kom.
Ze zijn zo gedrogeerd door VVN dat ze in Duitsland gewoon 60 rijden waar je 100 mag…
Ik snap dat het raar is om buiten de bebouwde kom sneller te rijden dan je hier op de autosnelweg mag..
maar gezien dat we hier graag een factor 100 teveel betalen voor lampenolie uit Italie ipv extra virgine, want dat zou je niet mogen gebruiken bij warme bereiding, of buratta van gepasteuriseerde melk van de supermarkt lekker vinden of paturain in de franse supermarkt zoeken zie ik de gemiddelde nederlandse hersentjes het niet-computen…
herve11f zegt
Dat staat toch op jullie Nederlandse nummer plaat? NL = Nur Links
Neddim zegt
Helaas een gemiste kans voor Duitsland
Het overgrote deel van de Duitsers wil een Tempo limit
Ze zijn de achterlijke race piraten oa uit Nederland spuugzat
Er gebeuren nog steeds veel ernstige dodelijke ongelukken vanwege deze hoge snelheden die er gereden wordt.
Voor de racers hier: Als je een ongeluk veroorzaakt door het racen op de Autobahn, ben jij schuldig
Ook al mag je zo hard rijden als je wil, Het hoeft niet!
Ik kan niet wachten op de Tempolimit en vroeg of laat komt hij…