![](https://www.autoblog.nl/files/2020/07/Tesla-Model-3-Vorsteiner.jpg)
Tesla heeft de eerste V3 Supercharger op Nederlandse bodem geopend.
De opmars van elektrische auto’s heeft in veel opzichten onze kijk op conventionele auto’s veranderd. Tanken lijkt opeens een stuk sneller en makkelijker… Toch wordt het verschil tussen tanken en opladen in een rap tempo kleiner. Er is nu weer een kleine mijlpaal bereikt: de eerste V3 Supercharger van Tesla op Nederlandse bodem is in gebruik genomen.
Het oplaadpunt is te vinden aan de Laan van Hoornwijck 29 in Rijswijk. De opening van dit station is niet alleen voor Nederland bijzonder, maar ook voor Tesla wereldwijd. Het is namelijk de tweeduizendste Supercharger-locatie van het merk.
De V3 is de langverwachte nieuwste generatie Supercharger van Tesla. De eerste V3-locatie werd in juni vorig jaar geopend bij de Tesla-fabriek in Fremont. Er staan momenteel al V3 Superchargers in de VS, Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. Nederland is dan een logische volgende stap. Daarom is het sinds vrijdag ook in Nederland mogelijk om je Tesla aan een V3 Supercharger op te laden. Mits het een Model 3 is, de Model S en X zijn nog niet zo ver.
Met de retesnelle V3 Supercharger kun je laden met een maximaal vermogen van maar liefst 250 kW. Dat is meer dan het dubbele van de V2 Superchargers, die met 120 kW laden. Tesla is echter niet de enige die bezig is de capaciteit flink op te schroeven. Ionity heeft momenteel al 350 kW-snelladers. Fastned heeft op zeven stations 300 kW-snelladers. Veel stations van Fastned zijn ook al voorbereid op 350 kW. Deze upgrade zal op niet al te lange termijn worden doorgevoerd.
Om terug te komen op de claim uit de titel: 120 km range in 5 minuten moet volgens Tesla mogelijk zijn met een Model 3 Long Range. Verder zegt Tesla dat de laadtijd gemiddeld gezien met 50% afneemt.
Dit is niet alleen te danken aan het laadvermogen van de V3. Het feit dat je niet meer stroom hoeft te delen met je buurman bij de Supercharger draagt daar ook aan bij. Bovendien zijn in deze claim van Tesla ook de effecten van de On-Route Battery Warmup meegenomen. Met deze nieuwe functie wordt – je raadt het al – de accu onderweg naar de Supercharger op de juiste temperatuur gebracht.
Foto: een Tesla Model 3 met Vorsteiner-goodies, gefotografeerd door @ThoMaster
120 kilometer in 5 minuten… dat komt al in de buurt van 800+ van benzine en 1200+ van diesel… oh wacht…
Lekker realistisch; 9 van de 10 keer kan ik ook maar 600 km ver rijden met 50 liter benzine.
Kijk eens hoe ver we al gekomen zijn sinds de introductie van de Model S in 2012: 600 km actieradius is reeds mogelijk.
@chills: 600km in de folder ja. Mijn destijds 1 jaar oude model s zou 450 moeten kunnen halen volgens de folder. Helaas was de werkelijkheid 200 winter en 300 zomer. En omgarantie claims te voorkomen werd in het 3e jaar van de auto de laadsnelheid beperkt bij superchargers
@petervee: dat was toen inderdaad. Toen werd range ook nog in NEDC gecommuniceerd. Nu in meer realistische WLTP. 600km als je echt je best doet maar rond de 500 bij normaal rijgedrag, ik denk 400-450 in de winter. Zijn genoeg YouTube testen die dat onderbouwen. Prima ontwikkeling!
@airc: en Dan in de rij staan bij de kassa.. dit is gewoon echt een flinke verbetering van Tesla.. respect
@goodvibrations: wat een onzin, dan ben je echt spijkers op laag water aan het zoeken. Onbemande pomp..?
@racerx: ik stoor me er serieus wel eens aan.. (sta gewoon liever niet in de rij te wachten). zie dan lege plekken bij de superchargers op SPL.. goed alternatief denk ik dan.. icm een paal thuis.. maakt Tesla het met deze laadsnelheden gewoon behoorlijk aantrekkelijk. Sorry als het overdreven overkwam ?
Excuses zijn sowieso niet nodig ? Snap je punt, maar ik kan me de rijen nog herinneren voor de supercharges langs de Franse autosnelwegen in de zomervakantie vorig jaar… Dat is wel afzien, als er iemand voor je staat is ‘ie niet zomaar weg natuurlijk.
Wat ik bloedirritant vind zijn die mensen die na het betalen nog even in de auto hun haar goed doen, lunchen, mails typen, relatieproblemen bijleggen, borstvoeding geven, complete vergaderingen houden en hun dagelijkse workout doen voordat ze daadwerkelijk wegrijden ?
ik heb in geen jaren aan de kassa gestaan als ik moest tanken…gebruik gewoon je bankkaart bij één van de terminals.
@airc: dat men nog steeds zo denkt. 95% van de tijd laad je thuis op. Dus kost helemaal geen tijd. Dan is elke keer tanken veel meer gedoe. En veeeeel duurder.
Als je een eigen laadpaal hebt.
@hiostu: Nee hoor. Je auto staat toch het grootste gedeelte van de dag stil. Als je ervoor zorgt dat je dan aan een stopcontact hangt ben je nooit leeg. Ik niet tenminste. Soms 100 meter lopen maar meestal niet. Niks aan de hand. Parkeren, stekker erin, uur later naar de volgende klant. En herhaal. Ik kom bijna nooit bij een supercharger.
Dat is helaas niet voor iedereen zo. Ik ken toch wel een aantal mensen die in de buurt beperkt laadpalen hebben en die zijn vaak langdurig bezet. 300 meter afstand van huis en dan 2 voor een hele wijk en de gemeente weigert er bij te plaatsen.
Ik heb zelf een eigen laadpaal dus ik kom ook zelden bij een supercharger, maar ken genoeg mensen die er toch echt regelmatig gebruik van moeten maken. Gemeentes moeten echt hun regels aanpassen voor het plaatsen van laadpalen als we willen dat mensen electrisch gaan rijden.
Gemeentes moeten het ook uitbesteden aan een commerciële partij. Als de laadcijfers goed zijn op een paal kan een commerciële partij met data latennzien dat er een laadpaal bij moet.
Met Allego veel contact gehad in het begin. De ‘slapers’ en ICE auto’s die toch bij een laadpaal parkeren ondermijnen hun businessmodel. Hopelijk komen er meer mogelijkheden om de laadpalen sneller vrij te krijgen voor een volgende lader.
Het gaat ook om vergunningen. De gemeente staat de aanleg vaak niet toe.
Voor wat betreft de slapers, daar kan Allego zelf wat aan doen. Zodra de accu vol is na een x aantal minuten extra geld vragen zolang de auto er nog staat. Zo doet Tesla dat ook met de superchargers. Wellicht kun je daarbij nog zeggen dat het tussen 12 en 6 ’s nachts niet hoeft.
En dan lees je 1 minuut na het plaatsen van je post dit bericht :-).
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/plan-voor-landelijk-laadnetwerk-e-auto-s~b40b9670
@hiostu: ik las het ook ja. Ben het met je eens dat het sterk afhankelijk is van waar je woont. Ik woon op een woonerf zonder eigen oprit dus mag niet voor de deur parkeren. Maar 1 straat verder staat bij mij een paal voor 2 auto’s en de andere kant op nog 1. Zodra ik voldoende batterij heb haal ik m weg en leg ook een kaartje achter het raam met m’n mobiele nummer. Als mensen m eerder nodig hebben kunnen ze me bereiken. Maar dat doet helaas niet iedereen. Meer meer meer palen! :)
@banderas: je vergeet de disclaimer dat die ballon enkel en alleen opgaat wanneer je óf ’n eigen plek hebt, óf je de mazzel hebt dat er geen buurman staat te laden. Want met 65 man 2 palen delen, dan mag het laden wel wat sneller gaan als je ‘m de volgende dag weer vol wil hebben…
Toen de eerste auto’s op brandstof er waren, kon je natuurlijk op elke straathoek tankstations vinden…
@SimonMc: er waren toen ook véél minder auto’s op de weg. Totaal niet te vergelijken met nu. En ja ik heb het over de auto’s die elektrisch rijden aangezien de rest bij hun vertrouwde diesel/benzine pomp staat.
@SimonMc: dat niet, maar op elke hoek stond wel een pak hooi en een bak water.
@SimonMc: het verschil daarmee is, dat je in korte tijd veel klanten kan bedienen. Dat is nu anders, aangezien je minstens 20 minuten moeten staan voor een volle accu. “ja, maar ’s nachts kan je toch laden”. Ja, maar enkel als je je auto er kan laten staan. En dan moet je dus voldoende palen hebben om een bepaalde hoeveelheid klanten te bedienen. In realiteit gaat dat er op neerkomen dat iedere plek in ’n woonwijk laadmogelijkheid moet bieden. Want niemand gaat z’n auto na ’t laden verplaatsen. ’s Nachts niet, overdag niet, want zeker met het gemiddelde aanbod aan parkeerruimte überhaupt is het in veel wijken belazerd gesteld. Zeg de 1,3 auto’s per huis. Ik heb al 3 woningen om mij heen met 3 auto’s, zelfs 4. Dan heb ik ’t er nog niet over, over van wie ’t laadpunt is. Als het ding eigen bezit is heb je wellicht meer controle over de kosten dan publiekelijke palen. Want die worden gesloopt, publiekelijk bekostigd etc etc. Laatste plaats, het belachelijke gezicht van overal palen, maar goed, dat is wellicht de minste pijn…
@SimonMc: toen reden er minstens zoveel elektrische auto’s en net zoveel met een stoommachine aan boord. Dus?
@airc: alsof je 800 km rijdt aan een stuk…
@roadster1976: doe ik geregeld:-)
OT: Is dit wel goed voor de batterij? Ik dacht altijd: hoe trager je een batterij oplaad, hoe beter en kwalitatiever de lading?
@unknown32: dacht ik ook, daarom dat ze vast bedacht hebben om de batterij op de juiste temperatuur te brengen van tevoren, zodat die de klap beter kan opvangen
@ouwedibbes83: batterijen zijn als mensen. Zijn ze te warmen dan werken ze niet goed, bij de koud ook niet. Tussen de 20 en 40 graden is optimaal, voor snelladen liefst richting de 40.
@unknown32: ja betere elektronen krijg je dan
@unknown32: als je het proces goed kunt beheersen hoeft het niet slecht te zijn. Temperatuur beheersing is bijvoorbeeld heel belangrijk en tesla doet dat als geen ander. Dom door blijven pompen met veel vermogen is wel schadelijk, maar dat doen zulke laders niet.
Electrisch rijden is nu niet voor iedereen. De early-adapters of front-runners maken het mogelijk dat jij straks ook in een electrische auto kunt rijden zonder alle nadelen. Just sit and relax… chill…
Ja, maar, ik rij wel zevenhonderd kilometer per werkdag, het is nog lang niet interessant voor mij!!1!
@jelmer: “ja maar ik wil dezelfde auto zoals alle andere accountmanagers in m’n straat rijden”. Die hoor je ook nooit.
@detroitv8: toch wel een goed statement. Iedereen hier in de straat heeft een model 3. Dat plus dat ze maar in een paar kleurtjes en uitvoeringen leverbaar zijn maakt dat de model 3 de nieuwe eenheidsworst is. Zeg maar wat de kadet in de jaren 80 was. Niet omdat ik iets tegen EV’s heb maar daar wil ik niet bijhoren hoor.
@rutgerg: hoooooh eens even. Als er iets een keer in leuke kleuren te krijgen was, waren dat wel de familiewagentjes in de jaren 70 en 80. Heb je wel ’s ’n folder opengeslagen? Kan Tesla ’n heeele dikke punt aan zuigen hoot
@davelepeef: haha o zo bedoelde ik het ook niet. Meer dat er in elke straat minimaal 10 staan ;-)
@rutgerg: :D
Eigenlijk wel jammer. Ik vond dat half uurtje rust na 300km rijden wel lekker ;)
Niemand houdt je tegen om lekker een half uur uit te rusten als je maar je wagen weg zet als hij volgeladen is.
Moet de eerste electrokar zien waar ik circa 450 km MET caravan van 1800 kg kan rijden zonder tanken/opladen. Bezitter van een Volvo D6 met 45 ltr diesel tankje ?
Die bestaat inderdaad nog niet maar wat is de meerwaarde daar precies van?
@evdw: ik vind het wel zo aangenaam iedere 100 km op te laden, duh
@spidermann: niet iedere 100
Tussen 450 en 100 zit nogal een verschil.
Ik kan mij dan weer niet voorstellen waarom je onderweg op vakantie met sleurhut 450 km oftewel ca 5 uur achter elkaar wil rijden zonder te stoppen.
@evdw: ik rij meestal met caravan 3-4 uur dus meestal 250-320 km. Dan is 100 km reikwijdte, minder dan 1.5 uur gewoon erg kort.
Ik weet niet waar je die 100km vandaan hebt maar je hebt een Tesla met 600 realistische km’s bereik.
Dat is uiteraard zonder caravan.
Met caravan moet je de helft a 300km zeker wel kunnen halen als je een beetje normaal rijdt.
600 km?? Max 400 is eerder realistisch
@alloallo: Nee, 400 haal je met een 85d uit 2015, 5 jaar na levering makkelijk. Met een nieuwe model s long range is 550km makkelijk haalbaar, echt waar.
@alloallo: 2015 belt of ze hun accu terug mogen. In een 100d Hall je makkelijk 500km.
@evdw: tesla x met caravan aan de haak moet je ervan uitgaan dat je iedere 200 km aan de laadpaal hangt. En ja, je bent dan niet helemaal leeg en laadt dan ook niet tot 100%.
Met een beetje auto (met woonwagen erachter) met verbrandingsmotor scoor je minimaal 400 km tussen 2 tankbeurten.
@evdw: als je lekker onderweg bent dan tikt het mooi aan. Toen ik nog een barre gaander was zat de 4.5 uur er ook zo weer op. Al begrijp ik natuurlijk dat mensen met een caravan dat meestal maar 1/2/3 keer per jaar doen. Dus in dat oogpunt verstandig om vaker te stoppen.
@evdw: niks, er zijn natuurlijk geen mensen die met de caravan op vakantie willen. Oh, wacht..
Ik zou het juist erger vinden om een caravan mee te moeten nemen. Dat is pas verschrikkelijk.
@spidermann: kan wel, met 50 km/u. Succes. Grootste nadeel is je slaapcabine loskoppelen als je wilt laden… elke 250-350 km..
Ik vraag mij wel af of het schadelijk is voor de accu’s na verloop van tijd?
@lekkerlinksrijden: nou, nu zeggen we van niet, maar over 6 jaar blijkt stiekem toch van wel. Overigens schijn je door de energieveld van deze krachtladers ook covid te kunnen krijgen – heb ik ergens opgevangen hoor…
Best ok. Nog niet de 1000km in 5 min die ik haal Maar best ok.
Volgens mij is het nu wel klaar met zinvol gebruiksgemak. Nog sneller nog meer laden, wat levert dat nog op?
De discussie gaat dan eigenlijk altijd over hoeveel km je rijdt zonder te stoppen, die twee aitovakanties per jaar.
In Nederland is het toch wel prima zo. Wanneer rijdt je nou 400 plus km per dag binnen Nl zonder een paar uur te kunnen laden ergens om de hoek van je bestemming? Als je thuis en op je werk kunt laden staat de gemiddelde leaser niet meer dan een keer of 6 per jaar bij de Nederlandse snellader. 6 halve uurtjes per jaar in ruil voor nooit meer tanken, zou ik het voor doen.
Maar die twee autovakanties moet je de spaatzame Franse en Duitse snelladers delen met al die andere Hollanders. Dat lijktme sowieso een drama en ik hoor het ook van de Tesla rijders in de straat. Niet aan begonnen of toch wel en een drama.
Dat is nog wel een issue. Zolang wij voor lopen in de EU blijven er files bij de buitenlandse palen in de schoolvakanties.
Benieuwd hoe dikwijls je dit kan doen voor de batterij chemisch de geest geeft. Zoiets kan gewoon niet zonder schade.
Na een tijd wordt softwarematig de laadstroom beperkt. Ik herinner me de zaak van iemand die Tesla vervolgde, omdat de laadtijd merkelijk langer was geworden bij zo’n supercharger. Bleek de beste man nog nooit anders opgeladen te hebben, dan bij zo’n supercharger.
@SimonMc: kwam dat dus door de software? Of door het consequent superchargen? Ik lees hele verschillende verhalen over levensduur vd accu en het snelladen. Tesla brengt tegenwoordig de accu op juiste temperatuur, dus dat scheelt al heel veel.
Met een model S of X kan je er ook opladen, je moet alleen de CSC adapter kopen van 500 euro
@frankvr: *CCS
Rij ik van A naar B ( industriegebied ) waar ik op 1800meter van mijn bestemming een laadpaal heb !
Laden en 20min te voet of laden in de terugreis?
Nou in minder dan 10min heb ik 90L benzine en 180L LPG getankt en moet ik dat pas 1500km later herhalen voor minder dan electra want die laadpalen en thuisladen zijn duurder dan Shell, BP, ESSO en consoorten.
Wat? Elektriciteit is per kilometer juist veel goedkoper. Uiteraard zitten er laadpalen met woekerprijzen bij maar die zijn nog steeds goedkoper dan benzine. Voor de laadprijzen moet gewoon regulering komen, prijzen net als bij de pomp gewoon duidelijk vooraf zichtbaar, geen kaartjes en abonnementen verplicht en gewoon met pinpas kunnen betalen.
Tesla is enige fabrikant die goede EV maakt alle andere hobbelen op grote afstand er achteraan. Met matige EV’s. Tesla rules, was zo en blijft zo.
Sorry meneer de fanboy maar je hebt wat gemist. Als je helemaal naar boven scrollt en naast het autoblog logo kijkt dan zie je de EV die Tesla deklasseert, mooier gemaakt, beter rijdend en sneller ladend.
@mashell: Op een aantal vlakken wel, maar op laadinfra, of gewoon het echte buiten de doos denken zeker niet. Of heeft die ook al Netflix, FallOut Shelter, Emission Test Mode en op afstand bedienbaar dashboardkastje?
Ideaal voor de Tesla-rijders en de reden dan zij prima met de auto op vakantie durven. Italië, Spanje, Kroatië… echt geen probleem meer.
En voor de mensen die graag in een keer 1800 kilometer rijden zullen fossiele auto’s echt nog wel even blijven.
Zal op termijn een stuk duurder zijn, maar als je echt wilt kan het nog wel even. ??♂️
Mijn oma is ook heel blij met de draaischijftelefoon en heeft geen behoefte aan een smartphone. En die draaischijf werkt nog prima. Ieder z’n ding.
Waarom is wordt het altijd zo’n gevecht over range, vakanties en caravans? Zo’n ontwikkeling is toch prima voor de EV rijders en voor de fossiele rijders want ze hoeven de pomp en laders niet te delen.
Er wordt (nog) niemand gedwongen om elektrisch te rijden…..
@arta: dat ben ik helemaal met je eens, ik denk dat het ook nog eens komt doordat fatsoenlijke EV’s gewoon niet te betalen zijn voor Jan Modaal of Jan Enigszins Bovenmodaal. Nadeel is dat de EV’s die een beetje interessant waren 3 jaar terug, nu alweer verouderd zijn door de snelle ontwikkelingen. We zitten gewoon nog steeds niet in de fase dat de techniek enigszins uitontwikkeld is, blijft daardoor nog even een early adopter feestje. De meeste mensen die ik spreek en die helemaal niets met auto’s hebben bedekken de praktische nadelen namelijk niet met de mantel der liefde, die willen gewoon een auto met ICE. Als die populatie niet overstag gaat zal de EV nog wel even een niche blijven.
Ik zag laatst trouwens een Porsche Taycan rijden, dat is de eerste EV waar ik echt razend enthousiast van werd toen ik ‘m zag. Heel fraai! Komt denk ik ook omdat het ding zo futuristisch oogt dat het zelfs raar zou zijn om een V8 te horen pruttelen bij die auto, bij een toch best wel conventionele Tesla heb ik dat gevoel eigenlijk niet.
@arta: enige puntje van kritiek op je statement: die draaischijftelefoon kan natuurlijk veel minder dan een smartphone. Een BMW 3 serie kan hetzelfde als de Tesla model 3. Alleen rijden ze op een ander sappie. Daarom snap ik die paard en wagen vergelijkingen ook nooit zo. Ik ben nog nooit met een paard en wagen de hele dag onderweg geweest hoor. Maar kan mij voorstellen dat dat iets minder comfortabel is dan een auto ;-)
@rutgerg: ja; beetje flauwe vergelijking.
Blijft staan dat het fijn is voor de mensen die het leuk vinden om elektrisch lange afstanden te rijden met hun Tesla en dat er nog niemand gedwongen over moet stappen.
@arta: uiteraard helemaal mee eens! Ieder zn ding! Maar iedereen lekker in zn waarde laten is de laatste tijd erg moeilijk voor de meeste mensen. ;-)
Voor een EV erg netjes, maar nog niet goed genoeg voor mij. Ik wil ook in onvoorziene omstandigheden weer een volle range hebben binnen 5 minuten.
Verkeerde mindset. Je denkt dat je moet laden zoals je met een ICE tankt : als hij leeg is. Je denkt,: oei, wat als ik onverwacht een paar 100km moet rijden en hij is net leeg? Normaal tank je even en hopsa. Maar een EV laat je niet leeg gaan, je laadt dagelijks (of om de paar dagen) wat bij wanneer het kan en niet stoort (thuis/werk/winkels (in BE gratis 50kw lader bij de Lidl bvb)/…) waardoor je bij onverwachtte situaties steeds +50% batterij hebt, als je dan overwacht een grote afstand moet doen moet je mss 10mins bij laden aan een SC tot +/- vol.
Ik waardeer je uitleg, maar je “normaal tank je even en hopsa” opmerking is meteen de vinger op de zere plek, dat is namelijk hoe ik met een auto om wil gaan. Als ik mn mindset verander zoals jij beschrijft moet ik mn auto als m’n telefoon gaan behandelen, dat wil ik gewoon niet want dat houdt in dat ik er nog op voorhand over na moet gaan denken ook. ? Nee dankje… mensen die ik spreek en helemaal niks met auto’s hebben zitten juist hierom nog niet op een EV te wachten, die interesseert stilte en prestaties niet zoveel maar praktisch gemak. Begrijp me niet verkeerd, ik zou met alle liefde een EV willen rijden, het goedkopere gebruik en minder bewegende delen en dus minder onderhoud spreken me enorm aan, daarbij is een echt leuke auto in NL toch te duur dus een hobby is het voor mij al niet meer. Ik wil alleen geen mobiele telefoon op wielen, hoewel die 120km range in 5 minuten absoluut ergens op begint te lijken. Maargoed, privé een Tesla rijden is voor mij nog even niet haalbaar. Thanks voor je nette uitleg, wordt gewaardeerd.
Wel verstandig om deze in Rijswijk te plaatsen. Als er een plek in Nederland is waar je zo snel mogelijk weer weg wilt….
Ik denk dat de paar fervente voorvechters van electromobiliteit hier en op autoweek zitten. Op de wegen zie je amper electromobielen, op de paar verplichte leasenummertjes na.