We hebben 12 opvallende feiten betreft de autoverkoop in 2021 in ons koude kikkerlandje.
Dat de autoverkopen van 2021 niet al te best waren, mag bekend zijn. De afgelopen 12 maanden werden er iets meer dan 320.000 auto’s verkocht. Een absoluut dieptepunt. Dat Volkswagen (wederom) het bestverkochte merk is en de Kia Niro de bestverkochte auto, weten we ondertussen wel. Dat laatste is op zich best knap, een crossover in een overvol segment met moordende concurrentie. De Kia Niro is ook niet meer de jongste, dus petje af voor de Kia Niro!
En zo gingen we even wat verder grasduinen door de statistieken. Welke opvallende dingen kunnen wij vinden? We struinden deze lijst door en kwamen tot de volgende bevindingen en feiten van de autoverkoop 2021:
Alfa Romeo Giulia
109 exemplaren
Uiteraard beginnen we met de verkoopcijfers van onze lievelingsauto: de Alfa Romeo Giulia. Het is het hoogtepuntje in het lijstje met feiten van de autoverkoop 2021. Wij hopen dat er duizenden per maand van verkocht worden, zodat er een grote keuze is uit occasions. Dat is echter helaas (nog) niet het geval. In 2020 werden er nog 159 stuks van verkocht, in 2021 kwam de importeur niet verder dan 109 stuks. Jammer. De Stelvio is zeldzaam impopulair: slechts 40 exemplaren zijn daarvan verkocht.
Ferrari
73 exemplaren
Bijna evenveel Ferrari’s als Alfa Giulia’s, inderdaad. Ferrari Nederland heeft er een prima jaar op zitten met 73 verkochte nieuwe auto’s. Zowel de Roma als de F8 Tributo waren met 21 exemplaren het populairst. De SF-90 deed het met 15 stuks ook niet verkeerd. In totaal zijn er ook 10 stuks afgeleverd van de 812 Superfast.
Audi Q5
280 exemplaren
Audi zit in zwaar weer met zijn middenklassers, niet alleen Alfa Romeo heeft er last mee. Van de A4 zijn er maar 870 stuks verkocht. De Q5 deed het slechter met slechts 280 exemplaren. Volvo verkoopt meer dan 3.000 stuks van de V60, net als BMW van de 3 Serie. Wel wordt bij Audi de eer (een beetje) gered door de A5, die in hetzelfde prijssegment zit. Ook de verkopen van de e-tron (1.094 stuks) en Q4 e-tron (2.435) doen het wel naar behoren.
Cupra Born
1.026 exemplaren
Cupra is het sportieve merk van de Volkswagen Group, wat eerst Seat moest zijn. Aan de ene kant lastig te begrijpen, aan de andere kant zijn sportieve automerken alleen maar leuk voor de liefhebber, nietwaar? De Cupra Leon is met 68 exemplaren de minst populaire Cupra. Van de Cupra Formentor, het eerste ‘unieke’ model, werden 102 exemplaren voorzien van gele platen.
Verreweg de meest populaire Cupra is de Born met 1.206 exemplaren! Daarvan zijn er 1.134 in december op kenteken gezet. We schatten zo in dat een aantal exemplaren hiervan wél geregistreerd is, maar nog niet zijn afgeleverd. Althans, daar gaan wij gemakshalve van uit als we de feiten van de autoverkoop 2021 behandelen. De legende gaat dat PON-medewerkers de conference van Peter Pannekoek moesten missen omdat ze auto’s op naam aan het zetten waren. In dat geval om Volkswagens, wellicht ook met Cupra’s?
DS 9
9 exemplaren
Als we kijken naar Cupra, kunnen we ook even kijken naar ‘dat andere nieuwe merk dat ontstaan is vanuit een ander merk: DS Automobiles. De DS 3 Crossback is met 137 exemplaren een bescheiden succesje. De DS7 Crossback doet het met 175 stuks niet eens zo verkeerd, als je ziet dat er maar 280 Q5’s aan de man werden gebracht. De DS 4 is met 13 exemplaren wel een zeldzaamheid. En de DS9, een van de coolste sedans van het moment, is met 9 exemplaren al helemaal bijzonder.
Honda e
32 exemplaren
Het afgelopen jaar werd Honda bijna elke race wel apart benoemd. De motorleverancier van Red Bull (de werkgever van ene M. Verstappen) deed uitstekende zaken. Zijn er goede cijfers te vermelden als het gaat om feiten van de autoverkoop 2021? Nee, eigenlijk niet. Integendeel, zelfs. Honda wist namelijk slechts 802 auto’s te slijten, waarvan het overgrote deel zo’n kekke Jazz is. Het meest rampzalig is dat de geheel elektrische Honda e zeldzaam impopulair is: slechts 32 exemplaren werden daarvan verkocht!
Tesla Model X
2 exemplaren
Bij Tesla hangt in Nederland de vlag nog niet uit. Nu zijn 4.151 verkochte exemplaren niet eens zo heel erg slecht. Tesla heeft het halfgeleiders-probleem zelf opgelost, maar daar zijn we de resultaten waarschijnlijk volgend jaar pas van. De Model Y is met 1.580 exemplaren lekker op weg, zeker als je bedenkt dat er 908 in december werden afgeleverd! De Tesla Model S (4 stuks) en Model X (2 exemplaren) werden nauwelijks geleverd en dat is te zien.
Aiways
11 hele exemplaren
Het Chinese merk Aiways scoorde vorig jaar een bescheiden succesje. Er werden toen 428 auto’s verkocht, allemaal van het model ‘U5’. Daarvan waren 383 exemplaren in de laatste maand van 2020. In 2021 ging het niet beter, integendeel. Er werden in het gehele jaar slechts 11 exemplaren van verkocht waarvan 0 in de laatste maand. Au.
Porsche 911
403 exemplaren
De populairste Porsche in Nederland in 2021 was de Taycan (630 stuks). De 718 Cayman was met 20 verkochte exemplaren de minst populaire Porsche. De inmiddels peperdure Macan is met 102 units niet het succes van weleer. Logisch, een Cayenne (588 exemplaren) is immers even duur (beide heb je vanaf zo’n 100.000 euro). Opvallend: er zijn 403 Porsche 911’s verkocht.
Kia EV6 – Hyundai Ioniq 5
3.356 exemplaren
Een strijd die we goed in de gaten gaan houden is die tussen de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Ja, we weten het: dit zijn min of meer identieke auto’s.Althans, onderhuids delen ze veel techniek, qua koetswerk en interieur zie je daar niets van. Slim, want daardoor spreken ze compleet andere klanten aan. Van de Kia EV6 zijn er tot nu to 1.644 verkocht, de Hyundai Ioniq 5 doet het met 1.712 stuks nog eventjes wat beter. In beide gevallen werd het leeuwendeel ook in December op kenteken gezet.
Lynk & Co
3.297 exemplaren (!)
Nog een nieuwkomer en misschien wel de meest bijzondere vermelding in dit lijstje met feiten van de autoverkoop 2021. De laatste tijd komen er wat Chinese merken bij die allemaal met verschillende stadia van succes de Nederlandse markt proberen te veroveren. Lynk & Co doet het vooralsnog uitstekend. Van de ’01’ werden er namelijk 3.297 exemplaren verkocht. Bijzonder, want de Lynk & Co is voorzien van een PHEV-aandrijflijn. Dus er zijn geen (grote) fiscale voordelen. Wel heb je (gedeeltelijk) Volvo-techniek en zit standaard er alles al op.
Polestar 2
2.556 exemplaren
Dan kijken we meteen uit bij Polestar. De Polestar 2 was in 2020 een ‘hete’ nieuwkomer. Hoe staat het er nu mee? Niet beter, niet slechter en dat is eigenlijk heel erg goed. Er zijn 2.556 2’s verkocht, in 2020 waren dat er nog 2.951. Ondanks veranderende wetgeving (minder korting), bleven de verkopen redelijk stabiel. Daarmee lijkt Polestar (vooralsnog) niet de pieken en dalen van tesla te kennen. Ook leuk, er werden negen exemplaren van de Polestar 1 verkocht! Wil je je auto verkopen? Houd dan rekening met deze lijst
tinnemans zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Johanneke zegt
De Audi Q5 is dan ook een pokke duur. Kost 65k om in te stappen, en we weten allemaal dat er dan nog best wat aangevinkt moet worden. Snap wel dat dat in Nederland niet veel verkoopt.
mashell zegt
Zeker als in de showroom naast de Q5 de e-tron staat. Die is een half maatje groter, heeft een hoogwaardiger interieur (meer en grotere schermen), heeft fiscale voordelen, ongeveer hetzelfde kost in aanschaf maar goedkoper is per kilometer.
Robert zegt
Die Honda e is, ondanks dat -ie niet half zo leuk is als het prototype wat eraan vooraf ging, nog steeds een tof wagentje om te zien, maar in vergelijking met bijvoorbeeld de Renault Zoe en de Dacia Spring veel te duur, zonder dat deze daar qua uitrusting of rijbereik echt meerwaarde biedt.
Dat die DS 9 zo ongelofelijk slecht verkoopt, is denk ik toch vooral een gevalletje “iedereen wil hem maar niemand koopt hem”, want geen Duitse badge op de grille en/of kofferklep. Jammer, want het is een absolute beauty. En een waanzinnige collectors item, die straks misschien wel in één adem genoemd zal worden met bijvoorbeeld de Renault Avantime, of de de Peugeot RCZ.
ukbob zegt
@RRRobert: ben wel benieuwd hoe het vergelijk tussen Honda E en de Mini Electric uitpakte dit jaar.. die laatste zie je toch redelijk vaak nu.
Robert zegt
@ukbob: kijk, da’s een vergelijking waar ik nog niet aan had gedacht, maar een die wel degelijk hout snijdt.
Misschien omdat MINI inmiddels wel ‘premium’ is en Honda niet?
AudiRS zegt
@RRRobert: klopt! Erg fraai maar te duur en een restwaarde van jan.ruk
MarcoM zegt
Toch vallen sommige auto’s echt tegen vwb verkoop aantallen, echt dramatisch laag zelfs.
550maranello zegt
Het zou verstandig zijn om naast de nieuwauto verkoop via de officiële importeurs ook de (zeer) jonge parallelimport in ogenschouw te nemen voordat je conclusies trekt. Er werden in 2021 extra veel (semi) nieuwe auto’s parallel geïmporteerd. Niet alleen door handelaren maar ook door merkdealers en leasemaatschappijen. Was het voorheen om de BPM een tikje te geven door een RS6 even in Duitsland te laten rijpen, gebeurde het in 2021 vooral ook om tekorten aan te vullen door de semi-conductor crisis.
Werner zegt
De lynk & co is volgens mij zo vaak over de toonbank gegaan doordat het tegen een maandelijkse betaling kan worden aangekocht/geleased..
pomoek zegt
Tja, die Honda-E. Geweldig leuk wagentje, maar een dramatisch hoge prijs. Er is geen enkel zinnig argument voor te verzinnen om die auto aan te schaffen, en met alleen emo verkopen kom je er niet.
Ik vind de Hyundai Ioniq 5 en de polestar 2 wel de meest interessante auto’s die op dit moment wordt verkocht. Geweldig design en een redelijke prijs/range verhouding. Dus ja, een Koreaan en een Chinees. Wie had dat gedacht.
outlook zegt
@pomoek: de Honda marketing afdeling pricing heeft hier flink lopen falen.. Zoveel potentie en dan niet je meerwaarde over het voetlicht kunnen brengen.. gewoon te duur dus!
MarcoM zegt
@pomoek: ik.
Loek zegt
Ik vind het bij Audi misschien nog wel opmerkelijker dat dus kennelijk de A5 meer verkocht wordt dan de A4 en Q5. Ook wel logisch: laatstgenoemden zijn echt wel vrij duur. Voor dat geld zit je volgens mij inderdaad echt liever in een premium vierdeurs coupé (die stiekum gewoon een minder praktische A4 is).
Cupra is inderdaad lekker aan het goochelen met cijfers maar ze staan wel allemaal op kenteken! Op zich bijzonder dat men die auto zo ziet zitten, ik zie er vooral nog steeds een Volkswagen ID.3 met een foute tattoo op de neus in. Maar het lijkt wel dat Cupra het aantrekkelijk maken van het merk iets beter in de vingers heeft dan andere soortgelijke merken *kuch kuch* DS *kuch*, ik hoor er dan ook veel over met van die spannende reclames enzo. Ik moet zeggen, ook al vind ik het jammer dat het een lauwwarm crossover-recycle ontwerp is, de Formentor VZ5 is wel een hele leuke auto.
mashell zegt
Psst. De A5 sportback is een liftback en daarmee niet alleen mooier dan een A4 sedan maar ook praktischer.
Loek zegt
@mashell: het was laat, daar moest natuurlijk A4 Avant staan ;) sedans zijn hier al jaren met weinig uitzonderingen morsdood.
AudiRS zegt
Het belachelijke belastingklimaat maakt dat Nederland qua mobiliteit saai is. Allemaal kleine eco gebakjes. En dat in een van de rijkste landen van de wereld. Normale “leuke” autos zijn niet duur. Met dank aan links. En de verlinksing van oa de VVD.
AudiRS zegt
@audirs666: “duur” bedoel ik
monsieurleloure zegt
@audirs
Wel ja, geef Rutte maar weer de schuld….
mashell zegt
Niet met dank aan links, links regeert (helaas) al heel lang niet meer in Nederland. Het is vanwege de bevolkingsdichtheid, Nederland is al behoorlijk vol met auto’s en daarom moeten ze duur zijn om autorijden niet al te aantrekkelijk te maken. Het is wel de schuld van de VVD (niet omdat die verlinksen, was het maar waar) maar omdat de VVD staat voor lage lasten voor bedrijven en hoge lasten voor burgers.
Svenska II zegt
@willeme: wat mij het meeste opviel was dat Kia tot 28 december ruim voor VW stond. Ze hebben dus wel wat trucjes uit moeten halen om 1e te worden. Maar ja, dat is ze natuurlijk wel toevertrouwd…
nautique206 zegt
@svenska2: VAG heeft meer dan andere volume merken last van de chip tekorten, de dealers hebben het zelfs lastig om showroom auto’s te houden.
flatsix010 zegt
Dit lijstje geeft vooral aan dat auto’s veel te duur zijn geworden in NL. De Aziaten kunnen het iets goedkoper aanbieden en dat zie je direct terug, een trend die je liever niet ziet. Een klein beetje aangeklede 1-serie kost 40 mille.
bernoulli zegt
Ik vind het heel lastig om deze aantallen te duiden. Zo zit een maat van me al bijna een jaar te wachten op zijn A4 Avant. En het gaat ook nog wel even duren.
Een buurman heeft zijn Skoda na een half jaar wachten afbesteld en een Volvo uit voorraad gekocht.
Ik weet zeker dat een lijst met bestellingen een heel ander beeld zou geven.
nautique206 zegt
@bernoulli: klopt, VAG lijkt het meer dan andere merken last van het chip tekorten te hebben. Dit gaat ook nog wel even duren
Autokenner zegt
De nintendo ds9 ziet er wel leuk uit
RiKe zegt
Goh, hoe zou het toch komen dat de Nederlandse auto verkoop dramatisch slecht is? De auto’s zijn simpelweg veel te duur gemaakt door mensen die geen connectie met de samenleving hebben!
eunosroadster zegt
Ook opvallend: Mazda verkocht 108stuks van de MX-5 t.o.v. 28 stuks vorig jaar! Er zijn dus meer mensen welke in 2021 nog een echte betaalbare “sport”-auto wisten te waarden. En dat terwijl de huidige generatie er toch eigenlijk al sinds 2014 in grotendeels ongewijzigde vorm is.
Die Giulia snap ik wel, prachtige auto, maar wie koopt er nu nog een sedan? Ik snap het afsplitsen van merk-series als DS en Cupra nooit zo… Ja, je hebt er een submerk mee, maar trek daarmee ook direct een “aantrekkelijkheidsfactor” uit je eigen hoofd-merk. Die Honda E is echt een ondergewaardeerde auto, deels te wijten aan zijn prijs, maar de afwezige marketing. Ik vind de Hyundai Iqionic 5 ook een prachtige auto… toch zie ik in verhouding veel vaker de (lelijke) KIA evenknie rijden. De Polestar en Tesla Y’s zijn natuurlijk niet echt een verrassing.