De naam is hetzelfde, de auto niet.
What’s in a name? Autonamen. Het lijkt zo makkelijk. Je ontwerpt een auto en bedenkt er een passende naam bij. Dit heeft soms nog wel eens wat voeten in de aarde. Zo kan het per land verschillen wat een naam betekent. Vraag maar aan de Fiat importeur dat een topmodel wilde, welke niet de naam had van een pakje bak & braad.
Een fabrikant kan soms de keuze maken lekker lui te zijn en een naam te gebruiken die ze al eens op een model hebben gevoerd. Dan hoef je ook niet meer te controleren of de naam wel vrij te gebruiken is. Het kan alleen soms wat verwarrend werken. Daarom hebben we 12 voorbeelden waarvan de naam weliswaar overeenkomt, maar de auto verder totaal anders is. Voor dit overzicht hebben we puur gekeken naar merken die dezelfde naam gebruiken. Komen ze!
Aston Martin V8 Vantage
In principe hadden we deze lijst met Aston Martins kunnen vullen. Het is net alsof ze maar een paar namen weten te verzinnen. Denk aan Virage, Lagonda of Vanquish. Maar het vreemdst is eigenlijk nog de V8 Vantage. De eerste V8 Vantage is het prototype Britse GT. Een beetje onbeschoft, maar wel stijlvol. De V8 Vantage van de jaren 90 was niet anders. Een 5.3 liter V8 met twee superchargers was goed voor dik 550 pk en veel te veel koppel. Tot 1999 was het het topmodel van Aston Martin.
In 2005 werden we weer verblijd met een V8 Vantage. Ditmaal niet een model bóven de ‘DB’ lijn, maar eronder! De auto stond op een ingekort VH platform van de DB9, met een aangepaste Jaguar V8 in het vooronder.
Audi S1
De quattro is voor Audi bijzonder belangrijk geweest. Ondanks dat het een goede rallyauto was, is het zeker niet zo dat de auto de sport gedomineerd heeft. Integendeel, toen de andere merken ook 4WD toe gingen passen (maar met de motor in het midden) had Audi nogal last van een zware neus door de vijfpitter voor de vooras. Met de quattro S1 werd dat deels opgelost. Persoonlijk vind ondergetekende dit een van de bruutste rally-auto’s aller tijden. Mooi van lelijkheid.
Soms is het onmogelijk om een bepaalde naam te ontlopen. BMW noemde de M-uitvoering express 1M om maar niet de link te leggen met de M1. Bij Audi deden ze daar niet moeilijk om. De extra snelle gepeperde Audi A1 heet gewoon S1, net als zijn brute voorvader. Kijk dit filmpje van @casperh om te zien wat nu eigenlijk het verschil is.
BMW 328
In tegenstelling tot wat je zou denken heeft BMW niet altijd een beste geschiedenis gekend. Met vallen en opstaan is het een fantastisch merk geworden. Hoogtepunten waren er zeker, zoals de 328 Roadster van 1936. Dit was voor zijn tijd een brute sportwagen met maar liefst 80 pk uit zijn twee liter zes-in-lijn.
In 1996 kreeg de E36 generatie van de BMW 3-serie de beschikking over een zescilinder van 2.8 liter groot, waarmee de legendarische naam terugkeerde. Nog in de tijd dat BMW’s leverbaar waren met standaardaandrijving. Een atmosferische zes-in-lijn voorin met aandrijving op de achterwielen.
Dodge Charger
In 1966 kwam Dodge met de eerste generatie Charger. Het was een regelrechte hit. Het fastback ontwerp was indrukwekkend, evenals de power van de leverbare achtcilinders en natuurlijk die naam. Charger klinkt gewoon zoveel beter dan Avensis.
Omdat die naam zo lekker klonk werd de naam in 2006 weer van stal gehaald. Niet voor een coupé, maar een grote, goedkope sedan op basis van de Chrysler 300. Wij kennen de dikke Hellcats, Daytona’s en de SRT uitvoeringen, maar de meeste zijn gewoon rental-spec huurauto’s en leaseblik.
Alfa Romeo 159
Als er één merk oude namen graag hergebruikt, dan is het Alfa Romeo wel. Eén van de meest iconische Alfa Romeo’s ooit is de 159. De racers komen nog uit de tijd dat coureurs echte helden waren in plaats van Playstion-piloten. De 159 was de doorontwikkeling van de succesvolle 158. De motor was een acht-in-lijn plus een mechanische compressor, goed voor 425 pk bij 9.300 tpm.
Na de 155 en 156 had je kunnen verwchten dat de volgende de 157 zou gaan heten. Alfa zou Alfa niet zijn als ze niet aan die verwachting voldoen. Er werd gekozen voor 159, mede om ook het verlies van de 166 op te pakken (het moest een soort tussenmodel worden). Commercieel drama. Wel een heel fraai drama, dat dan weer wel.
Honda Jazz
De meeste mensen zijn Honda’s supermini alweer vergeten. Dat is jammer, want het was een uiterst gaaf karretje. Het was echt zo’n kruip-door-sluip-door wagentje waarmee je in de stad overal tussendoor kon. Het rijden viel niet eens zo tegen, je voelde aan alles dat je deel uitmaakte van de auto en diens kooiconstructie. De Honda Jazz (City in Japan) zag in 1983 het levenslicht maar werd 3 jaar later uit productie gehaald.
De tweede generatie was een iets andere auto. Waarschijnlijk had Honda geen zin in het ontwerpen van een 4×4 en al helemaal niet om een nieuwe naam te bedenken. Het is natuurlijk gewoon een Isuzu MU (die wij kennen als Opel Frontera of Landwind X9) met een Jazz-badge. Ook deze Jazz zal 3 jaar worden geleverd, van 1993 tot 1996.
In 2001 komt Honda terug met de naam Jazz, ditmaal voor een zeer slim ontworpen midi-MPV’tje. Tegenwoordig zitten we alweer op de derde generatie daarvan.
Lotus Elan
De Lotus Elan is precies hoe een sportwagen hoort te zijn: watervlug, licht, open en compact. Geweldige autootjes. Dat vonden ze bij Mazda ook. De Elan stond model voor de MX-5.
Het is opmerkelijk dat Mazda een betere ‘Lotus Elan’ wist te bouwen dan Lotus zelf. De ‘M100‘ generatie was namelijk een totaal andere auto geworden. Voorin lag een 1.6 turbomotor van Isuzu. De auto zou eerst als Toyota op de markt komen. Het gewicht was te hoog. Maar het ergste was nog wel de voorwielaandrijving. Nu is het nog altijd nog een van de best sturende voorwielaandrijvers aller tijden, maar toch.
Maserati Ghibli
Wat hebben Maserati, Volkswagen en Pagani gemeen? Inderdaad, ze noemen hun modellen naar windjes. Net als andere windjes willen ze wel eens blijven hangen. Dat gebeurde ook bij Maserati. De Maserati Ghibli kent namelijk drie totaal verschillende auto’s. De eerste Ghibli was een grote Gran Tourer met dikke achtcilinder en plaats voor 4. Deze auto was leverbaar van 1967 tot 1973.
In 1992 haalde Maserati de naam weer uit de mottenballen. Ditmaal werd de badge geplakt op de bips van een tweedeurs evolutieversie van de Biturbo. De versies met V6 kregen de naam Ghibli, de V8 was voorbehouden aan de Shamal.
In 1998 ging de tweede generatie Ghibli weer uit productie. Niemand had verwacht dat de naam terug zou keren, maar dat is precies wat er gebeurde in 2013. De kleine vierdeurs kreeg de legendarische naam mee.
Mercedes-Benz 190
De 300 SL was een regelrechte sensatie. Het gaf het stijve merk uit Stuttgart nog meer cachet. De auto was niet alleen zeer succesvol in de racerij en erg snel op de weg, maar ook nog eens bloedmooi. Een nadeel was er ook: de 300 SL was peperduur. Daarom kwam er een 190 variant (rijtest) met viercilinders om het plebs te kunnen bedienen.
Juist die lettercombinatie werd weer gebruikt voor hun baby-benz. Nee, niet de A-Klasse. De 190 (W201) is de voorloper van de C-klasse en was destijds de goedkoopste Mercedes die je maar kon krijgen.
Ford Fusion
Nederland is een rare markt voor autofabrikanten. Door onze bizarre eisen zijn sommige populaire auto’s hier niet in trek, maar andersom ook. Zo was de Toyota Yaris Verso niet echt een hardloper, maar de gemiddelde pensionado bleef ze maar kopen. Hetzelfde gold voor de Ford Fusion. Dit was gewoon een Ford Fiesta, maar dan wat hoger. Ook deze auto was in trek bij de beige brigade.
De Ford Fusion die in 2009 in Amerika kwam, was van een totaal ander kaliber. Dit was een hele nette compacte sedan. Na ja, compact naar Amerikaanse maatstaven. Je kon hem zelfs met een 3.5 V6 krijgen en er was zelfs een heuse NASCAR variant van. Zijn opvolger, de huidige Ford Fusion, is exact gelijk aan onze Mondeo.
Mitsubishi Space Star
De eerste Mitsubishi Space Star was een in Nederland redelijk succesvolle Midi-MPV. Het was een praktisch en voordelig alternatief op een Scénic, wat toen de must have in jouw Vinexwijk was. De auto deelde veel techniek met de Mitsubishi Carisma die in dezelfde Nederlandse fabriek gebouwd werd. De Space Star werd van 1998 tot 2005 geleverd.
Voor een A-segmenter is het een beetje vreemd om de naam ‘Space Star’ mee te geven. Je noemt je met cortizonen platgespoten Rottweiler ook geen Fifi. Toch had Mitsubishi een punt, want de Space Star is de ruimste in zijn klasse. Kijk eens aan.
Bonus: Alpina B6
Als er bij een ‘merk’ geen touw is vast te knopen wat betreft naamvoering dan is het Alpina wel. Zeker de oude modellen lijken lukraak namen toebedeeld te krijgen. De E21 3-serie kon je krijgen in diverse uitvoeringen. De 2.3 liter variant heette ALpina C1, terwijl de 2.8 motor alleen leverbaar was in de Alpina B6.
Tegenwoordig heeft Alpina zijn zaakjes een stuk beter op orde qua namen. Het nummer in de naam staat voor de betreffende serie. In dit geval is de Alpina B6 gebaseerd op de BMW 6 serie.
Uiteraard is het mogelijk dat er nog een paar namen missen. Deze kun je uiteraard vermelden in de comments. Degene met de leukste toevoeging krijgt een cursus burrito’s vouwen van @dyllie.
Edge zegt
“Voor een A-segmenter is het een beetje vreemd om de naam ‘Space Star’ mee te geven. ”
Dat was dan ook wel enigszins noodgedwongen. Buiten Europa heet de auto Mirage, en het oorspronkelijke plan was om die naam ook in Europa mee te geven. Het probleem is echter dat een derde partij (Gemballa?) al de merkrechten voor de naam Mirage in de autosector in handen heeft. Zodoende kwamen ze uit bij Space Star, een naam die ze nog hadden liggen.
stamp zegt
@edge: Daarnaast mocht de Space Star ook geen Colt heten. Colt zou voor de Europese markt dé naam geweest zijn: Jaren was Colt de naam voor de super-mini van Mitsubishi. Máár die naam kon/mocht niet op de kont van de Space Star prijken, want niet in Born gebouwd,..
Tenminste: Dat is wat ik in mijn nederigheid ervan heb meegekregen.
mercedesclk350 zegt
Leuk artikel dit, de Honda Jazz, dat terreinwaggie dan, die kende ik niet. Leerzaam!
Moet ik er wel even op wijzen dat er wel degelijk verschillen zijn tussen de Fusion en de Mondeo. Ik weet ze niet precies meer, maar een vriend van mij die in Amerika heeft gewoond en daar een Fusion reed, kreeg hier een Mondeo en kon na 1 dag al alle verschillen tussen de twee opnoemen, hij is geen petrolhead en toch chroomstripje hier was anders, mistlampje daar was anders, grille was net weer anders.
Qua motoren zijn ze uiteraard ook verschillend want uitstoot. Maar de Fusion is niet exact een Mondeo, een ge-Amerikaaniseerde Mondeo wel.
smoked zegt
@mercedesclk350: Een Mondeo is een vereuropeesde Fusion, aangezien de auto al iets van 2 jaar daar op de markt was voor dat ie hier werd geintroduceerd.
mercedesclk350 zegt
@smoked: Hoe dan ook, ze zijn niet exact hetzelfde, maar lijken heel erg op elkaar.
gerjan zegt
Er zijn maar weinig auto’s er op voor uit gedaan kwa uiterlijk.
banaan7 zegt
@gerjan: ik vind juist dat alleen de merc, alfa en de lotus achteruut gegoan zijn. Over de bmw twijfel ik, laat ik daar dan ook maar ‘achteruut’ invullen.
mercedesclk350 zegt
@banaan7: ik vind bij de meeste dat je daar niks over kan zeggen. Een stijlvolle roadster uit de jaren 50 tegen een “built-to-last” sedan uit de jaren 80. Tuurlijk is die roadster mooier. Maar de originele roadsters staan na 20 jaar in een schuur te verstoffen tenzij je ze compleet restaureert, de sedans rijden nu nog vrolijk rond. En dit geld voor meerdere. Ja, de S1 Group B was veel gruwelijker, maar de S1 is een leuke hot hatch. Beide goed in waarvoor ze bedoeld zijn.
Leuk lijstje, daar ligt het niet aan, maar je creeërt automatisch zulke verschillende auto’s dat elke van de twee zijn sterke en zwakke punten heeft.
banaan7 zegt
Ik verkies de oude 159 boven de station 159.
Nu hoef ik mij niet te verstoppen neem ik aan?
technopatat zegt
@banaan7: tuurlijk niet, alfisten zijn verstandige en verdraagzame mensen die al wat meer tegen hun tandjes gekregen hebben in verband met hun auto hoor :-)!
406_v6 zegt
Mercedes 190 (W201), ik had een collega die als lid van de directie een Mercedes van de zaak kreeg… ik zie ‘m nog trots dat ding showen. 4-cylinder benzine, 90 PK, 4-bak, linker buitenspiegel, lekkere slingers op de ramen en jawel… een stereo radio met 2 speakers voor. Maar omdat de af-fabriek Becker te duur was, werd het een af dealer Philips met een draaiknop om zenders te zoeken. Man man, wat een kaal kreng. Oh ja, wel een trekhaak, want de kip moest er achter naar de camping op Texel. Ongeveer in dezelfde tijd kreeg een ‘verkoper’ ook een nieuwe auto van de zaak; die nam een Opel Rekord In de Berlina uitvoering, met 2 liter injectie motor en de optionele 5-bak, schuifdak viel ook binnen budget. Die laatste had het qua rijcomfort op lange ritten toch net een stukje prettiger als die kerel met z’n 190.
lekbak zegt
@406_v6: die 190 zie je nu overal nog rijden, de opel is uitgestorven. Ook rijdt een kale net zo lekker als een volledig uitgerust model (en echt ontiegelijk veel beter dan een Opel record). Alleen die beste man was echt belazerd door zijn dealer. Er is bij mijn weten geen 190 geleverd met benzinemotor en minder dan 102pk. Meer dan zat trouwens voor een auto van 1140 kilo.
bertorelli zegt
@lekbak:
De kaalste 190 had er 90 zo te zien.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W201#Engines
Maar je hebt gelijk.
Een Opel Rekord (of ander type uit die tijd) zie je nauwelijks nog op de weg.
Hooguit nog op een of andere oldtimerdag.
De 190’s worden nog veel als dagelijkse auto gebruikt en zullen dat ook nog wel een tijdje uithouden (mits goed onderhouden).
Pas zelf vanwege mijn lengte helaas niet in een W201 dus rij zelf dagelijks een W202 (de opvolger).
En dat rijdt echt heerlijk moet ik zeggen.
(Heb wel iets meer pk’s dan die 90 van hierboven) ;-)
lekbak zegt
@bertorelli: maar welke dan? Ik zie ook dat Wikipedia het over 90pk heeft maar ik zou niet weten welke motor dat dan moet zijn. De 2.0 met carburateur leverde 109pk in de w123 en ik geloof iets minder in de w201 (105 of 102), maar dus geen 90. De 1.8e had weer diezelfde 109pk.
bertorelli zegt
@lekbak:
Dat zal de eerste 190 geweest zijn uit 1982/1983.
Staat ook in de originele brochure.
http://oudemercedesbrochures.nl/190_groot_1982.html
lekbak zegt
@bertorelli: weer wat geleerd dus. Ik heb denk ik wel 20 boeken over de w201 (momenteel allemaal in verhuisdozen) maar dit was me nog nooit opgevallen.
phevtreb zegt
@406_v6: een Opel Rekord is echt niet te vergelijken met een Mercedes 190. Die Mercedes had destijds een ultramoderne wielophanging en een hele lage cw waarde, wat het verbruik maar ook het (ontbreken van) windgeruis ten goede kwam.
Overigens had een 4 bak dezelfde overbrenging in de 4e versnelling als bij een 5 bak de 5e versnelling. Alleen de tussenliggende versnellingen waren anders verdeeld, maar op lange ritten had je dus geen voordeel met een 5 bak.
Die 190 reed echt veel beter dan de Rekord.
lekbak zegt
@phevtreb: de automaat heeft een lange 4e versnelling. De 4 bak is bij mijn weten dezelfde als in de w124 en die 4 is sowieso korter dan de 5e versnelling van een 5bak w201.
phevtreb zegt
@lekbak: je hebt gelijk! Altijd gedacht dat ze even lang waren. Mijn nederige excuses!
Jansen zegt
Vergeet de Citroën C4 en C6 niet. Ook compleet anders. En eigenlijk ook de oorspronkelijke DS en de nieuwe DSen.
saxoke zegt
@jansen: was ik ook aan het denken.
de C4 en C6 was de eerste waar ik hierbij aan dacht.
piebepost zegt
@jansen: Ik zie alleen wat minder excentrieke styling? Verder exact hetzelfde principe?
Pallas zegt
@piebepost: C4 en C6 uit de jaren dertig doelt hij op volgens mij.
Jansen zegt
@pallas: inderdaad
toyotafortuner zegt
Mwah: ik zou best een B-Body Charger (t liefst minimaal met de 383, SE geen bezwaar) samen met de hudidge Charger SRT8 willen hoor.
De Jazz MPV vind ik gewoon leuk. Wel een INA-spec RS van de 2e of 3e gen fraag.
En de vorige Fusion sedan is gewoon een hele dikke sedan.
2wheeler zegt
Wat staat die 159 nijdig op z’n poten zeg, heerlijk!
rijnounsdoor zegt
Aangezien ik nog geen loempiavel kan vouwen: de Testarossa moet er natuurlijk wel tussen staan!
piebepost zegt
Volvo maakt sens de overgang van 3 cijfers of 1/2 letters 2 cijfers ook een flinke janboel van hun modelnamen. Ik had dan ook de V40 in het lijstje verwacht. Misschien zelfs de C70.
mercedesclk350 zegt
@piebepost: naar mijn kennis zijn er twee V40’s geweest en beide waren het compacte estates. De ene wat compacter dan de andere, that’s all.
piebepost zegt
@mercedesclk350: Maar dat is dus niet zo.
Kort antwoord: Vorige V40 was een volwaardige station in “tussensegment” tussen Golf station en A4 station, huidige V40 is een hatchback in klasse Golf hatchback.
Lang antwoord: De oude V40 werd onder de V70 gepositioneerd. De V70 zat in de klasse van de A6 maar de V40 was eigenlijk een kleine klasse lager dan de A4. Die V40 werd feitelijk opgevolgd door de V50 en later door de V60; laatstgenoemde zit wél in de klasse van de A4. Eerstgenoemde kun je kwa grootte vergelijken met een Golf station. Die V50 kreeg ook een hatchback broertje: de C30. De C30 werd op zijn beurt opgevolgd door de V40, die zijn basis deelt met de Focus hatchback. De huidige V40 is dus ook niet meer een station maar een hatchback.
mercedesclk350 zegt
@piebepost: Het is een estate, die zo compact is dat hij bij de hatchbacks geplaatst wordt. De V40 van weleer was ook een compacte estate.
Pas je deze logica toe, dan mag de Mercedes A Klasse er ook wel tussen.
turbotoll zegt
Dodge haalde de Charger naam al eerder van stal begin jaren tachtig. Een voorwiel aangedreven shitbox met een astmatische l4. Een waar icoon van hoe diep de auto-industrie destijds was gezonken als men terugdacht aan de Chargers van weleer.
De huidige versie wordt ook massaal gebruikt als police-cruiser.
dare2think zegt
Geniaal dat van die windjes en het blijven hangen :D
solksagen zegt
Dat wordt een easy win, kom maar op met die burrito’s, enchilada’s, fajita’s, quesadilla’s en taco’s ;-)
Mitsubishi Eclipse (1989–2011)
http://www.autoblog.nl/archive/2005/07/13/rijimpressie_mitsubishi_eclips#!
Lol: “Lees de volledige rij-impressie op autoweek.nl”, het staat er echt.
2017: The Mitsubishi Eclipse Crossover Is Happening, All Hope Is Lost
https://jalopnik.com/the-mitsubishi-eclipse-crossover-is-happening-all-hope-1792344334
solksagen zegt
Easy win: Mitsubishi Eclipse, vier generaties weliswaar FWD en AWD maar toch sportcoupé (1989-2012) opgevolgd door “The Mitsubishi Eclipse Crossover Is Happening, All Hope Is Lost” (quote Jalopnik), volgende maand in Genève.
spidermann zegt
Ford Taunus ?
tenaci zegt
Ik dacht dus dat we het met die 159-verheerlijking over het origineel hadden. Jullie gaan me toch niet vertellen dat al die lofzangen over dat op een Opel gebaseerde leasehok met overgewicht gingen?
sjoerd95 zegt
Wat dacht je van de Hyundai Matrix en Toyota Matrix. Of de Opel Corsa en Toyota Corsa. Die wagens zijn zo verschillend dat de merknaam zelfs anders is :-P
karhengst zegt
Bij mij komt vooral de Fiat 500 in gedachten. Van de eerste 500 naar Cinquecento, naar de 500 die we nu kennen.
Een bonusvoorbeeld waarbij een auto geforceerd een andere naam wordt gegeven terwijl het concept precies hetzelfde is gebleven is natuurlijk de VW (L)up(!)(o). Over geforceerd hip gesproken…
cossiekiller zegt
Die 159, een 8-in-lijn met supercharger en max vermogen aan 9300 t/min! Dat moet toch een motor met een heel korte slag geweest zijn. Dat presteert zelfs Honda nu niet.
lexaudi zegt
Die tweede generatie Gihbli is wel echt bloedmooi zeg.
tvr1974 zegt
@lexaudi: de foto(van de rode Ghibli) is een Ghibli cup uitvoering. Dus een “speciale uitvoering”. De gewone was net wat minder agressief, chiquer. De cup uitvoering is ook nooit bij ons leverbaar geweest…
lexaudi zegt
@tvr1974: Net even de gewone Ghibli bekeken. Zie de verschillen wel inderdaad. Leuke info!
mrrallycross zegt
Die nieuwe versies zijn vaak echt auto’s die de naam verkrachten
Calimero zegt
@willeme; ik dacht dat het artikel zou gaan over auto’s met dezelfde modelnaam maar dan van verschillende merken. Dan zou de Bora ook in dit rijtje moeten staan. Maserati Bora vd VW Bora.
Wat recenter zou je alle rebadges van Chrysler naar Lancia kunnen noemen. Auto’s die vaak namen droegen van illustere voorgangers die wel echte Lancia’s waren.
In de hedendaagse wereld; de Fiat Tipo die eigenlijk Aegea heet en niks gemeen heeft met de Tipo. van eind jaren 80 begin 90. De Suzuki Igins van 2000-2006 vs de nieuwe Ignis.
(Waarom moet ik steeds aan een wasmachine denken bij de naam Ignis?)
danmar zegt
De Seat Toledo (1e en 2e vs 3e generatie) zou er ook wel goed tussen kunnen staan.