Ja, we gaan even een paar positieve woorden bezigen over de BMW 4 Serie grille.
Het is altijd een heikel moment wanneer een fabrikant met grote fanschare het rigoureus anders aan gaat pakken. Men houdt van een merk vanwege een bepaalde mix aan merkwaarden en vermeende kwaliteiten. Als een fabrikant dan met iets afwijkends aan komt, is dat altijd even slikken.
Bij de BMW 4 Serie eerder deze week was dat niet anders. De strakke coupé kijkt namelijk als een verbaasde Filemon Wesselink de wereld in. Daar zijn de fans het natuurlijk niet mee eens. Muiterij! Maar is BMW nu compleet gek geworden? Hebben de designer LSD geslikt de afgelopen jaren? Of is er zorgvuldig over nagedacht en is het stiekem gewoon een briljant idee geweest? We hebben onze ‘aanmerkingen’ al subtiel doorlaten schemeren. We zijn immers liefhebber. Maar vandaag bekijken we het vanuit het tegenovergestelde perspectief met 11 redenen waarom die BMW 4 Serie grille tamelijk briljant is.
1. Betere herkenbaarheid
BMW’s hebben een paar design-kenmerken waaraan je ze kan herkennen: RWD-stance, Hofmeisterknik, rechte neus, twee dubbele koplampen, L-vormige achterlichten en natuurlijk de grille. De ronde koplampen zijn al bijna weggevallen, de ‘stance’ is ook geen garantie meer en de achterlichten zijn tegenwoordig LED-balken geworden. Je kan het ook anders zeggen dat BMW juist een design-kenmerk heeft uitvergroot voor een betere herkenbaarheid met de BMW 4 Serie grille.
2. Meer visueel onderscheid met 3 Serie sedan
BMW heeft er een handje van om heel veel moeite te doen om de Coupé erg veel op de sedan te laten lijken. BMW-traditionalist @jaapiyo legde uiteraard al fijntjes uit dat coupé’s geen paneel met de 3 Serie delen. Maar kom op, de E36, E46, (in iets minder mate) de E92 en ook de F32: zijn keurige coupé’s, maar wijken weinig af van de sedan. Vroeger was de Coupé ook je enige optie als je meer sjeu wilde, tegenwoordig is er ook een X3 of X4, bijvoorbeeld. En een 4GC. Plus een Z4. Of een Supra. De gene die nu voor de coupé kiest, kan zich juist meer onderscheiden met de BMW 4 Serie grille.
3. Historisch verantwoord
BMW heeft al jarenlang de ‘nieren’ als herkenningspunt. Deze nieren hebben allerlei vormen gehad. Sinds de jaren ’80 (ongeveer) zijn ze relatief bescheiden, maar daarvoor kwam een grote neus geregeld voor. In de jaren ’30 (op de BMW 328 bijvoorbeeld) was de neus nog véél groter. Dus eigenlijk werd het weleens tijd dat BMW ermee ging oefenen.
4. Het heeft in het verleden (uitstekend) gewerkt
We pakken even Audi en Lexus erbij. Beide merken waren voor lange tijd extreem braaf. Beide merken waren een prima alternatief op de gevestigde orde, maar maakten beide gebruik van een zeer subtiele huisstijl qua design. Audi ging in 2003 over op de Single Frame Grille en Lexus paste recent de Spindle Grille toe. In beide gevallen heeft het uitstekend gewerkt. Audi verkocht beter dan ooit en ook Lexus heeft het geen windeieren gelegd.
5. Automobiel design heeft tijd nodig
We moeten natuurlijk ook even wennen aan de BMW 4 Serie grille. Tegenwoordig is bij bijna elk merk de kritiek niet van de lucht. Elke nieuw model wordt bij introductie lelijk gevonden. “De oude was véél mooier.” Dan komt er 8 jaar later een nieuw model en gebeurt exact hetzelfde. In veel gevallen moet een ontwerp ‘landen’ en moet je het even op je in laten werken. Geef het even een paar maanden. Wacht totdat je er eentje ziet in het donkerblauw, non-M, keurige wielen en cognac-kleurig leer.
6. Autodesign heeft zonlicht en 3D nodig
Laatst keek ondergetekende naar een Saab 9-3 Aero uit 2002 en viel mij een ding op: het design is ‘verrassend twee-dimensionaal’. Er zit een voorkant op, een zijkant en een achterkant. Maar elk gedeelte lijkt apart ontworpen te zijn en er later ‘opgeplakt’. Design is tegenwoordig veel complexer. Een Lexus IS300h op de foto’s ziet er ook niet uit, maar als je’m in het echt ziet, maakt het design juist wél indruk. Het complexer wordende design ‘werkt’ beter met zonlicht. Voor de 4 Serie kan dat niet anders zijn, eigenlijk.
7. Lelijk (en duur) kan erg succesvol zijn
De BMW X6 (E71), 7 Serie (E65), 1 Serie (E87, F20) en Z4 (E85) konden destijds op soortgelijke kritiek rekenen, zoals de BMW 4 Serie grille nu te verduren heeft. Toch waren het auto’s die commercieel gezien wel een succes waren. Fraai en elegant carrosserie-design zijn dus geen voorwaardes voor succes en sterker nog: lelijke auto’s kunnen uitstekend verkopen.
8. De rest van het design overigens prachtig
Naast de grote nieren mist de BMW 4 Serie nog een opvallende feature: de horizontale lijn bij de C-stijl. Die is nu oplopend en een beetje bol, net als de C-Klasse coupé. Maar eerlijk is eerlijk: het is muggenziften om het muggenziften. De rest van het design is verder namelijk heel erg clean. De auto maakt vrij weinig gebruik van lijntje, spoilertjes, en andere designfratsen. Dat zit allemaal al op de neus.
9. Check de rest van de auto
Er is overigens nog genoeg te genieten voor de liefhebbers, mocht je de BMW 4 Serie grille helemaal niets vinden. Ten eerste het interieur: dat is gewoonweg beeldschoon. Ook in motorisch opzicht is er weinig reden tot klagen. De 4 Serie zal leverbaar worden met een rits aan puike motoren. Zelfs de meest brave instapper heeft 184 pk (420i). Ook levert BMW nog zijn andere merkspecialiteit: zescilinder lijnmotoren. Deze vind je in de 430d, M440d en M440i. Alleen moet BMW wel even die andere merkspecialiteit terugbrengen: achterwielaandrijving. De M440-modellen zijn namelijk xDrives. En daar hoor je gek genoeg dan geen ‘purist’ over…
10. Het is slechts de neus
Toen Fiat de Multipla ontwierp, was men briljant bezig. Alles stond in het teken van maximale binnenruimte en minimale exterieur-afmetingen. Zelfs na de rigoreuze facelift zag je deze gekke verhoudingen nog. In dit geval met de 4 Serie is het alleen de neus. Net als de bij de 1 Serie neemt BMW een gok door met een afwijkend design voor de BMW 4 Serie grille op de proppen te komen. Stel dat het een verkoopfiasco blijkt, dan is de neus redelijk aan te passen. Je ziet de lijn al lopen bij de motorkap: het is gewoon slechts een plastic onderdeel dat zo uitgewisseld kan worden. Dat is bij de C-stijl niet mogelijk, die maakt onderdeel uit van het ‘geraamte’ en zal blijven.
Fotoshopcredit: 4 Serie met normale neus door @automotivedesigner
11. Puristen kopen geen nieuwe auto’s
Liefhebbers en puristen zijn zeer belangrijk voor een fabrikant. Het zijn immers de apostelen voor een merk. Maar puristen kopen over het algemeen geen nieuwe auto’s. Saab-rijders bleven in hun 900 uit 1987 rijden en schreeuwden dat alles minder en minder werd, waardoor Saab opgedoekt kon worden. Voor BMW geldt hetzelfde. De mensen die erg veel waarde hechten aan de oude merkwaarden, rijden ook een oude BMW die juist die waarden vertegenwoordigd. Nu heeft een merk als BMW daar niet zo heel erg veel aan.
Conclusie:
Kortom, ja: de nieuwe BMW 4 Serie grille is zeer discutabel. Denken dat één van de designers obstinaat is (of wil zijn) en zijn zin erdoorheen drukt is natuurlijk onzin. Er worden diverse voorstellen gemaakt en op basis daarvan worden constant keuzes gemaakt. Dit is dus niet uit de lucht komen vallen. Nu is het even afwachten hoe de auto ontvangen gaat worden en of men vol Rowwen Heze gaat of toch even wacht op de facelift…
ericd zegt
Huuu… een grille die niet functioneel is. Wat zullen ze nog meer verzinnen?
jmeverts zegt
@ericd: straks krijgen we nog niet functionele uitlaten
mwti zegt
@jmeverts: het moet niet gekker worden. Straks krijg je ook nog sound engineering of fake airintakes.
donvincenzo zegt
Misschien niet functioneel, maar het past goed bij BMW. Het BMW-publiek had altijd al een grote bek, logisch dat de auto’s er ook eentje krijgen…
Silverarrow zegt
@ericd: Hear, hear!
bbfix zegt
Ben ik dan stiekem de enige die die nieuwe grille wel geslaagd vind?
SpeedGeek zegt
Des te vaker ik de auto zie, des te beter hij er uit begint te zien.
Ik denk dat het voor BMW goed zal uitpakken als ze een M3 maken met de neus van de g20 en een M4 met bovenstaande neus.
flutterby zegt
@SpeedGeek: Gek genoeg flikt BMW dat bijzonder vaak om auto’s op de markt te brengen waar je altijd aan moet wennen. Persoonlijk vind ik het goed dat ze altijd toch erg onderscheidend zijn tov de bulk van de markt (VAG).
Appie64 zegt
Nope, ik vind hem ook zeer geslaagd, herkenbaar eigen gezicht, ziet er TOP uit!
lincoln zegt
@bbfix ..
Na die 11 redenen over de “genialiteit” van een stukje plastic op een massa product ..
Ben jij stiekumpies het meest unieke persoon op aarde ..
bbfix zegt
@lincoln: …niet verder vertellen hè?
Christijn zegt
Ik denk dat veel mensen (inclusief ikzelf) de grille niet mooi vinden alleen als je er langer naar kijkt word hij steeds mooier
wimof zegt
Zeker niet, ik ook.
mpgc zegt
@bbfix: nee ?
mauwerd zegt
Ik vind ‘m ook mooi!
joki zegt
Neen hoor. Als ik die fotoshoot bekijk met gewone grille lijkt de wagen veel ouder. De kleur van de wagen doet er wel toe. Ik zag een witte versie en daarbij vond ik de grille echt te lomp.
Waar ik echter niks over lees is de stand van de achterwielen… die lijken me te veel naar binnen te staan… het lijkt me alsof er daarover niet klopt
mashell zegt
Amen! De rest van deze zin is alleen maar compensatie omdat 1 woord reacties niet mogen.
Korver zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
deeberton zegt
autobloggers be like:
“ik als totale leek op design gebied, vanachter mijn computer in zutphen, wil even kwijt dat het design team van BMW echt totaal de weg kwijt is.
Dat ik over een paar jaar gewend ben aan de nieuwe stijl van BMW maakt niets uit. Ik wil nu gewoon even huilen”
SpiderIV zegt
De kop boven het artikel is heel herkenbaar ……….. dit moet een creatieve pennevrucht zijn van @Willeme. En inderdaad mijn complimenten maar wat voor een argumenten ook ………….. het blijft een lelijk ding!
deSjonnies zegt
Is hetzelfde als soort van moeten uitleggen waarom Conchita Wurst een lekker wijf is of Caitlyn Jenner .
Gaat mij niet lukken, niet in 1000 jaar.
davelepeef zegt
@deSjonnies: op zich ’n goede vergelijking. Vanaf de achterkant lijkt alles nog OK maar als je dan de voorzijde ziet…
Ram-G-maN zegt
Mooie uiteenzetting @willeme. Bedankt voor de feature. Ik ben heel benieuwd wat de 4-Serie Coupé “LCI” over twee jaar gaat worden.
Richmond zegt
@AutomotiveDesigner: dan wordt die nog groter.
Ram-G-maN zegt
Ik hoop het niet. ? We wachten het maar geduldig af.
Richmond zegt
Dan worden de koplampen in de nieren opgenomen zodat er meer ruimte is op de neus voor de nieren.
HIM zegt
Ok even eerlijk, ik was zooooo fel tegen de nieuwe nieren en begin het wel een beetje te pruimen. Alleen het kenteken verkracht het hele File in gebit alsof er tandplak op zit en dan nog te bedenken dat er geel tandplak met zwarte stukken erop komt….KLOPT GEWOON NIET !!!
Het interieur is mooi maar die tellers!!! WTF hoe kom je erbij om Japans dashboard erin te ploffen??? OOK DIT KLOPT NIET!!!
nog ff en we hebben ook voor de Dreier een FWD.
lincoln zegt
@HIM ..
Japan en China niet verwarren ..
Zijn ze nogal gevoelig voor ..
Loek zegt
Overal is wel een punt uit te halen, maar vooral bij 1, 2, 3 en 4 ben ik het er niet volledig mee eens. Je kunt best een interessant design neerzetten zonder deze varkensneus. BMW’s hadden ooit grote nieren maar toen pasten ze beter in het design, ik vind namelijk naast de grille al die lelijke lijnen en vouwen in de bumper ook drie keer niks. Wat er niet vergeten moet worden bij de vergelijking met Audi en Lexus is dat BMW wanhopig op die twee nieren wil vasthouden. Trek maar eens een lijn in carrosseriekleur in het midden van de grille van een Audi. Kan me niet voorstellen dat dat helpt.
Ik doe mijn best om de 4 Serie een mooie auto te vinden want in essence is dat het ook, bovendien is dit in theorie de ideale combinatie tussen de 3 Serie en de 8 Serie. En misschien dat even wennen en in het echt zien helpt. Maar daarentegen zijn er een ziljoen artist impressions, de Concept 4, de i4, renderings en gelekte plaatjes geweest in de afgelopen 1-2 jaar en nog steeds vind ik het helemaal niks. Dus ik vind dit een erg lastige.
Edit: ik heb toch een spec gevonden die helpt, naar mijn bescheiden mening: https://i.imgur.com/H9QuhDt.png
lincoln zegt
Hoop drukte om een stukkie plastic ..
cazzo046 zegt
Precies. Als bijv. Alpina dat stukkie nu eens re-designed wordt het misschien nog wat met dit ding.
petroldrinker zegt
Ik vind de hele nieuwe 4 eigenlijk niet mooi, maar ik was uberhaupt niet in de markt ervoor, dus boeiend. Ben wel benieuwd hoe de M4 straks word, als die ook zo een gril krijgt, word het geen BMW M meer helaas (AMG dan maar?)
“Wacht totdat je er eentje ziet in het donkerblauw, non-M, keurige wielen en cognac-kleurig leer” hoe saai wil je een auto configureren, non M, congnac kleur? bejaarden versie zou ik dat noemen.
mashell zegt
Jij snapt het. BMW is een typisch bejaarden merk. Aartsconservatief tot op het bot. Ze maken wagens voor rijke rimpelhuiden om tussen de appartementen in München en de Starnberger see te pendelen. Die ///M modellen zijn er alleen maar omdat je daar een mooi ///Marge op kunt maken met de kernwaarden hebben ze niks van doen.
sntial zegt
dat noemt klasse
scheurbuik zegt
willeme, dit is (weer) een briljant stukje, om maar even je eigen woord te gebruiken. Na het lezen van de kop kon ik wel enkele redenen bedenken, maar die 11 die je hier opsomt getuigt wel van vergaande kennis van de achtergronden de automobiele wereld. Ik zie dat vaak in je stukken. Hoe doe je dat toch?
bernoulli zegt
Die grille is maar om één reden briljant: het leidt alle aandacht af van de rest van het ontwerp, want het is by far de lelijkste coupé die BMW de afgelopen decennia heeft getekend.
davido89 zegt
Als je ontwerp met kenteken mooier is dan zonder kenteken zegt dat volgens mij genoeg..
Datzelfde geldt trouwens voor de bovengenoemde Audi A8. Ik ben er wel eens een paar tegen gekomen in de States zonder kenteken en dan schrik je je rot..
Maar om toch met iets positiefs te komen.. Het siert BMW dat ze het aandurven!
ttr6 zegt
Briljant stuk. Hiervoor lees ik AB. Overigens: reden 4 vond ik gelijk bij de eerste blik van die 4 serie. Zeer retro!
Graafke zegt
De grille doet mij denken aan de Maserati in de film bad samaritan
emping zegt
@graafke: grappig die heb ik toevallig gisteren even voorbij zien komen tijdens het zappen en dacht al: wat is daar voor een tuner mee bezig geweest? Maar dan zijn de nieren in dit geval nog niet zo erg.
cvoo zegt
Advocaat van de duivel @ Willeme! Ik ben benieuwd hoe het design rijpt, maar vooralsnog vindt ik die grill verschrikkelijk afbreuk doen aan een verder mooie auto!
RiKe zegt
Al geef je 100 redenen waarom het design briljant of fantastisch zou zijn, ik blijf hem echt verschrikkelijk lelijk vinden. Net als de achterkant van de Civic ziet deze er vast beter uit na een ongeluk
beast95 zegt
Ik betrap me erop dat ik de auto inmiddels best geslaagd vind. Nee de gril ligt me nog niet optimaal, maar hij stoort me niet meer zoveel. De rest van de auto is gewoon oprecht mooi en ik denk dat ik over een jaar zelfs de gehele 4 mooi vind, vooral in een mooie uitvoering ipv wit met zwarte velgen en zwarte M-performance onderdelen.
bsxc2 zegt
Wtf, bijna iedereen hier is al om. Als dit een ander merk was geweest, kochten mensen het niet.
mashell zegt
Dat is natuurlijk niet zo. In 2004 werd er ook veel geklaagd over de single frame grille van Audi maar ze verkochten als warme broodjes.
davelepeef zegt
@mashell: de mondkapjes van Louis Vuitton ook. En niet omdat die nou zo schitterend zijn…
SvenskaAeroplanAB zegt
Met het meeste eens @willeme. Ik denk alleen dat het onderscheid t.o.v. de 3-serie snel komt te vervallen. Ik denk dat deze 4-serie een soort testcase is, en als hij slaagt, krijgen alle BMW’s deze nieuwe neus…
Dutchdriftking zegt
Ik vind het net als bij de concept gewoon heel mooi. Op een X5 geen gezicht, maar bij dit design past het.
vaakbenjetebang zegt
@willeme: je mist denk ik de grootste reden nog om het ‘briljant’ te mogen noemen: werkelijk iedereen heeft het er over en heeft er ook een mening over.
wjeurs zegt
Deze grille ook illuminated te krijgen?
roland78 zegt
Puristen. Hahahahaha.
jensoffbutton zegt
Eerste keer dat ik het zag: lelijk
2de keer dat ik het zag een dag later: Mm, niet super maar oké
Photoshop die ik nu zie: Wat saai, eigenlijk best goed dat ze niet zoals VW gewoon ‘saai’ zijn.
cossiekiller zegt
Misschien een beetje kort door de bocht, maar…
1 reden waarom je hem niet moet willen… Omdat hij f*cking lelijk is?
Het lijkt wel foute tuning uit de jaren ’90…
vacano zegt
Doordat die grille zóóóóó Lelijk is zien de meesten niet dat de auto zelf ferm mislukt is voor een BMW.
Nu, als je achter het stuur zit zie je die grill niet dus tijd voor ander onderwerp.
Rick-dos zegt
Toen ik de eerste spyshots zag dacht ik dat ze een 1 april grap maakten. Ik moet zeggen dat ik daar van teruggekomen ben. Ik zal hier niet neerpennen dat het de mooiste auto ooit is maar zo lelijk als dat ik in eerste instantie dacht is het zeker ook niet. Het is gewoon een geslaagde auto geworden.
Ben het overigens vooral met punt 5 eens. Je ziet het wel vaker maar waar het voorbeeld dat mij het meest is bijgebleven is de M3 E92. Men sprak er schande van want het klonk niet zo lekker als de E46 en was ook niet mooi. Toen de M4 uitgebracht werd zou “niemand overstappen” en iedereen zou lekker in z’n “M3 E92” blijven rijden omdat daar een “geweldige V8” in zou zitten.
Over een jaartje of 10 zul je wel weer iets soortgelijks krijgen als dit model vervangen wordt.
Ach ja, uiteindelijk zijn we allemaal dramaqueens. Deal with it.
cossiekiller zegt
Ik heb al spyshots van het 2025 model!!!1!
https://www.google.com/search?q=bmw+grilles+bigger&client=ms-android-lge-rev1&prmd=isvn&sxsrf=ALeKk03St9koSSRo-M4Ohnki8KeEgKuV-g:1591287117056&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiI1uO6xujpAhUJCuwKHea-B1wQ_AUoAXoECAwQAQ&biw=412&bih=695&dpr=2.63#imgrc=i8AJSZ9xi-eXHM
smex zegt
Ja mooi verhaal. Ik ben wel iemand die een nieuwe 4 serie kan betalen (rij op het moment een F36), en weet dat ik voor de opvolger bij de concurrentie uit Ingolstadt ga kijken. Een misbaksel eerste klas is het waar ze met een mooi verhaal het design mooi proberen te lullen.
jaapiyo zegt
Ik vind de grille te doen. De C Klasse raamlijn daarentegen is echt zonde.
mpgc zegt
@jaapiyo: mee eens! Ik vind dat eigenlijk het minst mooie deel van de auto. Waar het bij de 8 serie werkt, zijn hier de verhoudingen een beetje zoek.
mauwerd zegt
Goed stuk hoor, ik moest wennen maar vond het na een paar keer kijken eigenlijk steeds fraaier worden. Nu ben ik om: geweldige auto
tjorque zegt
Ik vind die grille echt kut, euh een grote pruim.
Not my cup of tea.
Doe mij maar een fijn neusje, die fotoshop ligt veel prettiger op mijn netvlies.
rbngrt zegt
Mooi stuk! Spijker op de kop.
davelepeef zegt
@silverarrow: ik zat te gniffelen :)
davelepeef zegt
Maar als ik het goed begrijp gaat BMW nu dit als een kenmerk inzetten, want -laten we wel wezen- die grille is niet te missen. Maar wat gaan ze dan doen als een grille überhaupt niet meer nodig is? Zou mij handig lijken daar een beetje op te gaan voorsorteren?
bart1976 zegt
Zonder die grill is de 4 serie maar erg braaf en voorspelbaar. Prima keuze imho.
nineelevenheaven zegt
Lol @Willeme!
“Het is slechts de neus”
https://image.shutterstock.com/image-photo/profile-woman-huge-nose-260nw-51354697.jpg
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/assets.barcroft.tv/96057180-31c7-4b15-9f5e-63f1fcedf465.jpg
cnossen zegt
ze willen de 4 niet teveel op de 8 laten lijken, thats all…
troljedemoeder zegt
Fijn artikel, Willeme!
willeme zegt
@silverarrow:
Nee, joh! Zijn helemaal geen drogredenen :-D. Er is gewoon over naagedacht ;-)
Multipla is herkenbaar als Multipla, niet direct als Fiat. 4 Serie is erg herkenbaar als BMW.
Het is technisch gezien een 3 Serie Coupé, maar BMW wil het graag een 4 Serie noemen. Dan is afwijkend en opvallend design een gebruikelijke optie
Vorm en functie zijn al jaren niet van toepassing op autodesign, zul je even aan moeten wennen.
Audi en Lexus grilles zijn ook compleet uit verhouding. Misschien nog wel meer gezien het oppervlak.
Design heeft wel degelijk ’tijd’ nodig om te wennen. Anekdotisch bewijs: zo’n beetje alle reacties onder nieuwe modellen de afgelopen 15 jaar op Autoblog ;-)
Nee, uitgangspunt is niet een ‘mooie’ auto. Noem een mooie auto dat een commercieel succes is.
Ja, achter de grille zit nog een fraaie auto verstopt! Kijk maar goed.
Rest van auto is schitterend. Zitten fraaie details tussen.
Het is ook alleen het neusje
Is misschien wel de belangrijkste. Jij was wellicht niet in de markt voor een 4 Serie en zult dat ook niet worden met de nieuwe neus. Op basis van puristen kun je geen merk runnen, dus je zult het moeten doen met die gekke neus, tenzij ze bij de facelift het licht hebben gezien :-D
willeme zegt
@silverarrow: neuh, deze kwam er als een natte lange sigaar in één keer uitgegleden, eigenlijk. Soms zit het mee ?