Iedere autofan kent de namen Harm Lagaaij (Porsche), Adrian van Hooydonck (BMW), en Laurens van den Acker (Renault). Er is echter veel meer designtalent van Nederlandse bodem.
Zo klein als ons land is, zo veel dragen wij bij aan de designstudio’s in de automotive wereld. Van Hooydonck volgde Chris Bangle op, en zwaait al jaren de designscepter binnen de BMW Group. Van Den Acker maakte furore binnen Mazda/Ford, en zijn inspanningen werden bekroond bij Renault. De innmiddels gepensioneerde Lagaay kent iedereen tot slot als de man die mede-verantwoordelijk was voor de renaissance van Porsche in de jaren ’90.
Naast deze usual suspects is er nog voldoende Nederlands designtalent dat wellicht iets minder in de spotlights staat, maar wel degelijk zijn stempel drukt op de industrie.
Fedde Talsma
Telg van de TU Delft. Was bijna 10 jaar lange Volvo’s Chief Exterior Designer, totdat hij afgelopen augustus afzwaaide en als onafhankelijk designadviseur verder ging.
Ivo van Hulten
Afkomstig van de Eindhovense Design Academy, en gespecialiseerd in interieurdesign. Begon in 2003 bij Audi, maar wisselde in 2011 naar Opel, waar van Hulten als Assistant Chief Designer, en later als Chief Designer aan de slag ging. Op de vorige IAA legde hij Wouter de Opel Monza nog uit.
Afgelopen september verhuisde zijn kantoor een uurtje zuidelijker, want van Hulten voegde hij zich bij Porsche, als hoofd interieurdesign.
Emiel Burki
Burki deed zijn truukje voorheen bij Daimler, maar is tegenwoordig werkzaam bij Porsche. HIER zie je hem de Smart For-Us pickup duiden.
Bertrand Janssen
Een oudgediende in het vak. Werkte vanaf 1979 als designer in Nederland voor Volvo en DAF. Ging in 2002 in Duitsland aan de slag als Senior Manager Design bij Daimler bedrijfswagens. Sinds augustus 2014 is Janssen er Senior Manager Design Brands.
Doeke de Walle
Nog een alumnus uit Delft. Begon in 2006 als Senior Designer bij Pininfarina, en stapte 5 jaar later over naar de BMW Group, alwaar hij de post Senior Interior Designer bekleedt.
Matthijs van Dijk
Bekende in de academische wereld: studeerde werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit Eindhoven, en richtte designconsultancy Reframing Studio op (1992).
Dit werk combineert van Dijk met een deeltijdaanstelling als docent aan de TU Delft. In 2005 werd hij benoemd tot hoogleraar Industriële Vormgeving, een positie die hij tot de dag van vandaag in deeltijd bekleedt.
Wouter Kets
Eveneens afkomstig van de TU Delft, en eveneens interieurdesigner, bij Audi. Legt zich sinds 2011 toe op het voor Audi belangrijke China, waar hij in Beijing de Audi Design China Studio (mede-) opzet.
Alexander Pothoven
Over deze oudgediende, die Overall Vehicle Design & Package is bij Daimler, weten wij niet heel veel, doch het is geen onbekende in de autowereld. Op de foto zit Pothoven links naast van Hooydonck. (foto: TU Delft)
Sarkis Benliyan
Werkzaam bij Smart. Was onder andere verantwoordelijk voor de carrosserie van het Crosstown Concept, dat hierboven staat afgebeeld (Sarkis zelf staat hier op de foto)
Maarten de Bruijn
Bij het grote publiek bekend als grondlegger van het moderne Spyker. Na bonje met Victor Muller vertrok hij echter, en ging aan de slag met zwaar gemotoriseerde bootjes (Silvestris), zoals Sacha heel vroeger, toen de Masters of Luxury nog gewoon de MilFair heette, mocht ondervinden.
Corien Pompe
De enige dame in de lijst. Werkt al geruime tijd voor Volvo, als Chief Designer Colour & Material Strategic Design.
Ramon Ginah
Ginah werkte jarenlang voor Alfa-Romeo, waar hij als interior chief designer verantwoordelijk was voor de cabines van het 4C concept en de Giulietta. Dit jaar zag hij in dat er bij Alfa weinig eer meer te behalen viel, verliet het zinkende schip, en voegde zich in China bij Great Wall, wederom als interior design director. (Foto credit: techietonics)
Rik de Reuver
Werkte na een studie Industrieel Ontwerpen (TU Delft) bij DAF Trucks en is tegenwoordig mede-eigenaar bij een designbureau dat onder andere een toerbus heeft ontworpen voor VDL.
Geert-Jan Schellekens
Begon, ondanks een studie vliegtuigbouw, bij DAF Trucks en werkte net als De Reuver aan reisbussen. Studeerde daarna aan het prestigieuze Royal College of Art in Londen en kreeg een baan aangeboden bij Mercedes, alwaar Schellekens onder andere verantwoordelijk was voor het exterieur van de CLK (C208/209). Kwam daarna in dienst van General Electric, waar hij werkte aan de Hyundai QarmaQ concept. Inmiddels is hij Manager Automotive Emerging Technologies bij SABIC. Een uitgebreid interview met deze designer check je hier.
Mattijs van Tuijl
Ging na een studie aan de Design Academy in Eindhoven aan de slag bij het merk met de vier ringen. Is onder andere verantwoordelijk voor het minimalistische doch fraaie interieur van de Audi A3.
Ivo Groen
De Nederlandse designer Ivo Groen ontwierp onder andere de nieuwe Peugeot 108 (hier op video) en werkt al bijna 30 jaar in Frankrijk. Hij is in dienst bij PSA Peugeot Citroën en inmiddels verantwoordelijk voor het design van de DS-lijn.
UPDATE (nr 16): Amko Leenarts
Het dashboard van de nieuwe Ford Fiesta (2017) is ontworpen door de Nederlander Amko Leenarts. Daarvoor werkte hij oa aan het dashboard van de Ford GT en de i-Cockpit van de Peugeot 208. Meer info in dit interview.
exotic zegt
En Ugur Sahin dan?
autoblogger zegt
@exotic: rijden er auto’s van hem op de weg?
exotic zegt
@autoblogger: Ja, de Soleil Anadi.
autoblogger zegt
@exotic: ok, daar rijden er hooguit een handjevol van rond? Mooi werk hoor, en no offence, maar bovenstaande gaat om grotere merken/producties.
trustmeiamanengineer zegt
En niet alleen Nederlandse designers. Zou het wel leuk vinden om ook eens een lijstje met (hoge) Nederlandse techneuten/ingenieurs te zien.
frietjemet zegt
@trustmeiamanengineer: Eens, al hoeven ze van mij niet per se 2.00 > meter te zijn.
dikdraak zegt
@frietjemet: nee, gewoon niet
exotic zegt
@frietjemet:
Ba-dum, tsss!
mercedesclk350 zegt
@frietjemet: En nu de grap?
trustmeiamanengineer zegt
@frietjemet: geeft het niveau hier, van tenminste 20 mensen, wel weer aan…. Bedoel je trouwens niet: > 2 meter?
coenijn zegt
Nogmaals bevestiging voor mij dat de TU Delft een goede keuze was.
exotic zegt
@coenijn: Oh ja, want je schoolt geeft jou talent.
kickass zegt
@coenijn: Welke studie doe je?
bnrautoshow zegt
En Ivo Groen, designer bij PSA, dan? Ontwierp oa. nieuwe 108.
autoblogger zegt
@bnrautoshow: check, staat er inmiddels bij!
mercedesclk350 zegt
Ik ken iemand die heeft gewerkt bij Peugeot persoonlijk. Verantwoordelijk voor alle interieurs van 2008 tot 2014. Werkt nu bij Ford. Doet het vrij goed, vind ik persoonlijk.
Smokey zegt
@mercedesclk350: ’t wordt wel heel persoonlijk…
mercedesclk350 zegt
@Smokey: euh, haha, denk ik?
Ram-G-maN zegt
Ik mis nog een behoorlijk aantal op het lijstje die aan de genoemde criteria voldoen. Onze zuiderburen hebben eveneens veel invloed in automotive design. Zou wel netjes zijn als zij ook een lijstje krijgen. ;-)
autoblogger zegt
@AutomotiveDesigner: goed plan.
kowalsk zegt
Leuk artikel! Overigens ben ik de enige Nederlandse designer met een schets op deze pagina :P.
LaLancia zegt
Mooi dat Ginah bij Alfa weg is. De dashboards van de Giulietta en 4C zijn nou niet bepaalt hoogstandjes.
jaapiyo zegt
Tsja…design is zo subjectief, ik heb het idee dat dat nog meer dan veel andere carrière paden ook een kwestie is van geluk hebben dat iemand je de kans biedt.
Maar desalniettemin leuk om te zien dat er weer een paar Nederlanders aan de weg timmeren. Als ik het lijstje zo zie zijn de highlights toch wel het interieur van de A3 (het enige aspect aan die auto dat ik echte meerwaarde vind hebben) en de 1ste gen CLK die veel mooier was dan de 2de gen IMO.
En Harm Lagaay blijft toch wel een held, vooral vanwege de 924/944. De speigelei 911 was dan weer een missertje maar hij is wel de enige Porsche designer die het lef heeft gehad die ronde lampjes eens te veranderen.
van Hooydonck is wat lastiger om positief over te zijn ondanks dat ik een BMW fan ben, de designs die hij daadwerkelijk op zijn naam heeft staan (dus niet alleen als verantwoordelijke maar ook als tekenaar) zoals de E65 Siebener vind ik nou niet bepaald de mooiste BMWs. Hij heeft het wel handig gedaan want Bangle is daarvoor uiteindelijk zwaar bekritiseerd en vervolgens heeft v. Hooydonck die functie overgenomen terwijl die Bangle juist oa een van de mooiste/meest ‘BMWste’ BMWs ooit (mede)getekend heeft in de E46…
Maar ja dat tekent dit werk dan ook weer, lijkt me een grillige wereld.
tupperware zegt
@jaapiyo:
Voor mij is Lagaay vooral een held door de Cossie Sierra en de BMW Z1.
Ieder zijn meug, toch?
87sandyd zegt
Als iemand nog zeikt dat de duitsers audi saai maken moeten ze in vervolg ff bedenken dat de Nederlanders daar verantwoordelijk voor zijn
jrk68 zegt
@87sandyd:
Lees even goed, hij deed de interieurs en doet nu Audi China. Wat in de praktijk betekent dat hij verantwoordelijk is voor het in de rekbank plaatsen van de A4 en A6.
Beide zijn in mijn heimat ontworpen en goedgekeurd door 1 van mij landgenoten….
autoblogger zegt
Update: lijst is uitgebreid met 3 namen.
Jochempie zegt
Tof artikel!
nasty zegt
En hier sta ik dan… Met mijn grafische opleiding, dozen vullen in een drukkerij -_-‘
Jochempie zegt
@nasty: Hoeft niet zo te blijven :)
Hupke zegt
Prima, maar voor de belgische lezers er ook nog eens wat belgische vormneukers tussen smijten de volgende keer.
JordyS zegt
@Hupke: Suggesties? :)
jrk68 zegt
@JordyS:
Luc Donckerwolke?
Deed iets bij Lamborghini geloof ik. Wat hij nu doet, i have no idea….
Mairsil zegt
@JordyS: Luc Donkerwolcke komt gelijk bij mij op. Verantwoordelijk voor de Gallardo, en nu bij Seat de nieuwe lijn aan het ontwerpen o.a. de laatste Ibiza.
waxweiler zegt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dirk_Van_Braeckel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luc_Donckerwolke
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lowie_Vermeersch
jellet zegt
Hmm mis toch wat namen in de lijst die er wel bij hadden gehoord wat mij betreft..
Sven Delcour; Werkt bij Ford Pacific in Melbourne
Bart van Lotringen; Design Director van DAF met Volvo ervaring
Naast deze heren zijn er nog genoeg andere te noemen. Overigens is Matthijs van Dijk niet echt een designer zoals de andere dat zijn, al doet dat niets af aan zijn kunde.
Sinds 2011 is Sarkis Benliyan werkzaam bij Audi als Senior Interior designer als ik het goed heb….
:)
autoblogger zegt
Toevoeging: Bob Romkes werkt bij Citroen en maakte oa de DS5, was net bij Klokhuis:
http://netwerk.autoblog.nl/gebruikers/autoblogger/activity/1757386/
Hij is de zoon van een garagehouder en kreeg zo de liefde voor auto’s met de paplepel naar binnen geschoven. Na opleidingen Industrieel Ontwerp in Den Haag en aan het Royal College of Art in Londen, kwam hij na een stage bij Yamaha uiteindelijk bij Citroën terecht.
T16 zegt
Rob Koch is een oud gediende maar leeft nog en heeft een automotive & aviation adviesbureau. Hij is dus nog actief.
Heeft o.a. de Volvo 480 ontworpen.
https://www.linkedin.com/in/rob-koch-595a7726
T16 zegt
Tom Tjaarda thumbs up. Amerikaanse designer van Nederlandse afkomst. Telt dus niet in deze lijst.