Dieselgate schadelijk voor het imago van Volkswagen? Ongetwijfeld, maar de verkopen lijken er vooralsnog niet onder te lijden.
Afgelopen maand waren het namelijk de Volkswagen-dealers die de meeste nieuwe auto’s konden uitleveren. Volkswagen ging in de eerste helft van 2015 veelal aan kop, maar moest in augustus en september haar positie aan Renault en Peugeot afstaan. Volgens Aumacon zijn er in oktober in totaal 39.006 nieuwe auto’s afgeleverd en dat is 11,1 procent meer dan in dezelfde maand in 2014.
Daarmee staat de teller voor 2015 tot en met oktober op 340.057 nieuwe auto’s, daar waar dat er vorig jaar nog 319.168 waren. Ditmaal geen plus van ruim 11 procent, al is een stijging van 6.5 procent evenmin verkeerd. Deze stijging komt volledig voor rekening van de zakelijke rijder, aangezien er dit jaar al 123.280 auto’s op naam van een leasemaatschappij zijn gezet, 25.738 meer dan vorig jaar. Wie goed kan hoofdrekenen, was al tot de conclusie gekomen dat het verschil tussen het totale aantal nieuwverkopen in 2014 en 2015 tot nu toe 20.889 auto’s bedraagt. De leaserijder mag dus wel de reddende engel van de automarkt worden genoemd.
Dat beeld gaat zich de komende twee maanden nog wel doorzetten, aangezien heel veel auto’s volgend jaar in een minder gunstig bijtellingstarief vallen. Goed én slecht nieuws, want de drukte in november en december gaat ongetwijfeld rustige showrooms vanaf januari 2016 opleveren. Hoe zat dat ook al weer met de overheid en ‘geen sturende rol’?
martinus zegt
Logisch.. nu nog even een 7% pakken voor het einde van het jaar.
Verder is VW natuurlijk veel in het nieuws geweest, met dat ze nog ouderwets veel pk’s uit hun motoren halen.
martinus zegt
@martinus: Enige nadeel is wel iets met uitstoot. Maargoed die giftige nox wordt netjes weggeleid via je uitlaat en komt het ventilatiesysteem niet binnen.
clarkson zegt
@martinus: Je zegt het al zelf. Die 7%, 14% of 20% overschaduwd het nox verhaal volledig. Nobody cares.
maxhunter zegt
Dit zijn allemaal auto’s waarvan de order al voor het schandaal getekend is. De uitlevering en kentekenregistratie vindt nu pas plaats. De impact van dieselgate is pas einde jaar of begin volgend jaar te zien.
Jipp zegt
@maxhunter: de meeste nieuwe modellen van Vw hebben hier geen last van omdat ze niet in de dieselgate zitten. Mensen die zo’n ding kopen boeit het dus ook geen flikker.
Overigens is het wachten op de volgende en die zal waarschijnlijk een hardere klap krijgen…