In de wereld der rijken is niets te gek, daar wordt rustig een bedrag voor een paint job afgetikt waarvoor je ook een geheel nieuwe auto koopt.
Wanneer je veel geld uitgeeft aan een auto, dan moet naast de wielen en accesoires ook de verf in orde zijn. En je kunt het zo gek niet bedenken, of de industrie maakt het voor je. Kijk maar:
11. BMW Pure Metal Silver – € 8.000
Acht ruggen, dat ben je kwijt voor Pure Metal Silver, een stuk meer dan de € 3.754,- die BMW voor Frozen Grey rekent
10. Audi RS6 Daytona Grey – € 10.000
9. Range Rover Autobiography ChromaFlair – € 11.000
De duurste lak op je Range Rooney staat aan de overkant van de Noordzee voor £ 7.840 in de lijst.
8. Mercedes Alubeam zilver (o.a. op SLS AMG) – € 15.000,-
7. Ferrari SA Aperta Triple Layer-lak – € 19.360,-
6. Mercedes G-Klasse Crazy Colors – € 20.000
5. Bentley Mulsanne Personal Commission Satin Paint – € 33.500,-
Deze matte finish (één van de 120 lakopties) kost je bij Bentley £ 24.320, oftewel 33,5 mille in euro’s.
4. Porsche 918 Liquid Metal Chrome Blue / Silver – € 50.000
Voor deze twee speciaallakken op de 918 koop je ook een Boxster. In Duitsland.
3. Koenigsegg Regera – € 60.000
2. Pagani naakt carbon – € 112.500
Niet echt een lakkleur, maar wel een afwerking van de koets. Voor een euroton plus de kruimels duwt ome Horacio je Huayra hoogstpersoonlijk in de bakoven.
1. Bugatti Veyron Carbon Finish: € 250.000
U wilt geen lak, maar een koolstofvezl-finish op uw Veyron? Exacte prijzen weten we niet, maar volgens de geruchten moet u rekening houden met een kwart miljoen euro extra.
g40freak zegt
Die range rover doet me denken aan nissan micra’s eind vorige eeuw.
Die hadden ook zo’n soort lak.
clarkson zegt
@g40freak: wat dacht je van alfa romeo eind jaren 90, begin 00?
gtwillem zegt
@clarkson: Azzurro Nuvola?
jvthof zegt
@clarkson: dat was standaard als je maar lang genoeg wachtte
Dutchdriftking zegt
@g40freak: Idd, is ook op de primera geleverd.
mercedesclk350 zegt
@g40freak: Gewoon parelmoer.
f40racer zegt
@g40freak: strontvliegen hebben die lak ook
12Esc zegt
@g40freak: typische tvr kleur.
audicoupe84 zegt
Wie verplicht met zijn vrouw naar 50 shades of grey is geweest, begrijpt de hogere prijs van die grijstinten wel.
rolov zegt
@g40freak: ja was een optie van een paar 1000 gulden. Op een micra. En toch zag je hem af en toe eens rijden
fconderkantlat zegt
@g40freak: ik moet eigenlijk aan mijn nokia 3210 frontje denken
mijn 6110 frontje veranderde van kleur bij bepaald lichtinval
philipf zegt
Kwart miljoen! Doe normaal! Maar ja. Aan de andere kant, als je zo’n auto kan betalen waarom dan ook niet.
raym zegt
@philipf: nog mooier is dat ze eigenlijk de auto niet hoeven spuiten polijsten en poetsen dus hoop werk besparen. Want auto is toch van koolstof vezel. Dus hoop geld voor minder
steiger zegt
@raym: Dat is niet waar. Carbon ziet er meestal rammend lelijk uit zonder lak en verf. Het is een verschrikkelijk duur en tijdrovend karwei om dat mooi te krijgen. Ik geloof dat ze hier aandacht aan besteden in een docu over Pagani. Dus als je meer wil weten daar even op Googlen.
reistje zegt
@steiger: Klopt het kost erg veel tijd en moeite om het mooi te maken. Vaak moeten ze er al rekening bij houden tijdens het maken van de panelen.
Ik weet dat ze er bij Koenigsegg en Pagani heel veel moeite in steken. Bij Pagina zorgen ze zelfs dat het carbon van het ene paneel mooi door loopt op het andere paneel.
raym zegt
@steiger: dat weet ik ook wel. Het gaat er om dat 250 000 euro echt te veel is. Staat totaal niet in verhouding met het extra werk
clarkson zegt
@raym: de deuren en voorbumper zijn van alu volgens mij
raym zegt
@clarkson: ja dat dacht ik eigenlijk ook maar twijfelde als dat zo zou zijn. Dan komt de 250 000 meer in de richting aan gezien ze dan speciaal moeten maken.
berlinetta zegt
250k boven op de normale prijs van de Veyron… Dan moet je toch echt van dikke kevers houden. Mij en mijn spaarvarken niet gezien.
rolov zegt
@berlinetta: dat maakt die eigenaren echt niet uit.
Dutchdriftking zegt
Hmm, 10k voor een matzwarte RS6? gewoon een blauwe nemen en elke winter een wrapje doen…
meneer zegt
@dutchdriftking: het is wel de enige goeie kleur voor de auto als je het mij vraagt. maarja, de prijs…
Dutchdriftking zegt
@meneer: Doe mij maar rood of blauw.
MAB zegt
je bent niet goed in je hoofd als je zoveel betaald voor een grijze lak.
bakbanaan zegt
@MAB: pure metal silver is wel erg mooi hoor
agarde zegt
@bakbanaan: mooi duur ja
Arno's zegt
Bij Pon hebben ze ook kleurtjes tegen een meerprijs bovenop de kosten van metallic lak. Je betaalt dan dubbel voor een exclusievere kleur. Een kleur grijs tussen grijze standaard kleuren zeg maar
crs86 zegt
@asmulders: daar heeft Pon geen zeggenschap in…
gtwillem zegt
@asmulders: dat is geregeld via Audi Exclusive. Mijn pa had een A8 en wist niet welke kleur hij moest kiezen, dus werd het donkerblauw. Totdat we een Kersenzwarte (Donkerpaars) S6 zagen staan. Dat moest hem worden. Bleek een SK (sonderlackierrung) optie te zijn. Iets van 800 boven de meerprijs van metallic/pareleffect lak. Valt dus reuze mee.
rob5nismo zegt
Of plastydippen je wagen vanaf 499 euro bij mij in de buurt
norge zegt
Koop wel een emmertje verf…
papa zegt
Ik zie bij de kleur van de sls niks bijzonders had ook audi A4 leasegrijs kunnen zijn
rikus zegt
@papa: Dat is met zoveel aparte kleurtjes: je moet het in het echt zien.
desjonnies zegt
Wat zou het extra per maand kosten in de lease voor die BMW en die Audi ?
Die worden toch nooit gekocht.
Hoe knap ben je als BMW en Audi om weg te komen met zo’n prijs voor een kleurtje voor een hogere middenklasser, meer is het niet; je kunt je vrouw voor de meerprijs een nieuwe KIA of Ford Ka geven, hoe maf ben je dan?
En reken dat ze blijer zal zijn dan met een staafmixer !
norge zegt
@desjonnies: Staafmixer?….Een staaf zou al genoeg zijn ..
jrcornelisse zegt
@desjonnies: Frozen cashmere silver op mijn BMW kost rond 3500 extra tov wit en zo’n twee tientjes lease extra in de maand..
gtwillem zegt
@sir_smokalot: Daytonagrijs Mat-effect kost op een RS6 incl. BTW en BPM €7.352,00
desjonnies zegt
Ow en wie een gele G-klasse Mercedes wil, moet gewoon wachten totdat een vliegveld ergens zijn auto’s verkoopt, kost het niets extra en met een beetje mazzel krijg je er nog een batterij zwaailichten bij……
En een bakkie……” Roger Charlie Delta Lima Oscar Pappa Tango “- Wie zit er verdulleme nou in die cockpit !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
lekbak zegt
@desjonnies: dat kan toch niet!
Dan krijg je een echte G in plaats van een gehyped handtasje. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
dawwg zegt
Die Daytona Grey is op een A3 ipv A6 maar 3 of 4K extra :) Erg mooie parelmoer ’techno grijs’ mits je ‘m regelmatig poetst, anders is het 13-in-dozijn grondverf-grijs. En duur of niet, het is ook een erg gevoelige lak (duivenpoep, etc.).
rufctr01 zegt
@dawwg: maar 3-4k extra! Ik vind dat een bult geld voor zo’n omgekatte Golf!
tampie zegt
@dawwg: Het gaat hier wel om de Daytonagrijs in mateffect, die is niet op een A3 te verkrijgen.
dawwg zegt
@tampie: Was bij het vorige model wel leverbaar op de RS3 en volgens mij ook als Audi Exclusive (maar goed; voor die meerprijs kon je meteen beter voor een A4gaan).
knipperlichtje zegt
Dat naakte carbon is zo duur omdat de vezels perfect gestructureerd moeten liggen (zoals we dat kennen van alle lierlijsten), er gaat immers geen verhullende lak overheen. Deze prijzen vind ik echt gestoord, je krijgt me misschien nog zo ver om voor zo’n 4000 euro een exclusieve lakkleur te laten bestellen als de standaardkleuren doodsaai zijn, maar dat vind ik eigenlijk al veel te duur voor wat verf.
Edge zegt
@knipperlichtje: Ik neem aan dat dat wel afhangt van het segment waarin je shopt. 4000 euro op een auto van dik een euroton is natuurlijk relatief gezien minder dan 4000 euro op een Kia Picanto.
SCscreamGT2 zegt
@Edge: Jij hebt zeker hogere wiskunde gestudeerd?
knipperlichtje zegt
@Edge: dat zou ik inderdaad alleen op een auto van 70 k laten doen. Daarbij hebben goedkopere auto’s meestal sowieso wel leuke lakkleuren in de optielijst staan, dus dan is er niet eens zo’n noodzaak.
reistje zegt
Uiteindelijk komen de kleuren natuurlijk nooit zo mooi boven als in het echt. Maar dat zilver moet wel heel spectaculair zijn op die BMW om niet als “saai grijs” gezien te worden.
Hoewel ik de Audi nog lelijker vind. Ben nog geen auto tegen gekomen waar mat zwart goed op staat. Meestal komt het pauper over en je ziet het meestal ook alleen op “tuning” auto’s.
lekbak zegt
Zoveel geld en dan alsnog voornamelijk saai grijs. Ik snap dat volk niet. Wat is er mis met vrolijke kleuren overal?
Doe mij maar zo’n parelmoer lakje als op de range rover, maar dan wel op een andere auto.
dverbaas zegt
Diamond dust van mclaren 50.000€ (slr van johor prins) en een speciale silver (naam kwijt) van mercedes s coupe ook 50.000 €
robin121089 zegt
Mercedes gt(s) die goud kleur €8000
msnaphaan zegt
Ik vond mijn €2400 ex btw al duur. (Audi S4 panterzwart)
mout zegt
@msnaphaan: Vertel me niet dat je naast die eindeloze grijstinten ook nog verschillende zwarttinten hebt bij Audi?!
msnaphaan zegt
@mout: jazeker 2 standaard kleuren en 1 exclusief kleur.
Voor de s4 dan…
shicomm zegt
Die lakoptie ( clearcoat met tint ) op de veyron is volgens mij nog ietsje duurder zelfs.
Ik meen dat de manager van bugatti USA het er over had dat je er ook een phantom van kon kopen ( vertelde hij in een filmpje bij Leno in de garage )
maliks zegt
En die mooie blauwe kleur van de Golf GTE, mooi maar niet waard als je het mij vraagt?
crs86 zegt
Op de RS6 (en op alle overige Audi modellen overigens) is Daytona grijs gewoon als standaard metallic lak meerprijs te krijgen. Of bij een s-line pakket inbegrepen. De lak die jullie bedoelen is de matte variant. Die kost inderdaad een hoop duiten. Al is het eerder 7k dan 10k…
crs86 zegt
@crs86: oh, zie nu pas de link waarin jullie naar het artikel verwijzen waar wel mat wordt genoemd.
marc94 zegt
@crs86: Doe mij maar de rs6 in sepangblauw, een van de mooiste kleuren die er zijn zonder te veel te schreeuwen. Verder bestaat mijn top 3 uit liquid yellow van de clio 3 rs, en liquid metal van de 918
crs86 zegt
Wat ik niet begrijp is dat als mensen voor een exclusieve kleur gaan en daar een driedubbel modaal maandsalaris tegenaan gooien (of meer), ze dan nog steeds voor een grijze of zwarte kleur gaan. Alleen als je je auto dan goed gepoetst heb en vol in de zon staat zie je het verschil met normale lakkleuren. Kies iets unieks!
henkhupelschoten zegt
@sir_smokalot: (man man man wat een spacenamen) die kleur geel op de amg gt kost €8200
mrrallycross zegt
Ligt het aan mij of zie ik bij veel lakken niet het verschil met gewoon een kleur die je op je fiat 500 kan bestellen?
O plaat zegt
@mrrallycross:
ja maar een Fiat is niet premium.
Capibaro zegt
Prachtige grijze kleur wel op die Beemer
steelfighter zegt
Er zal maar een vogeltje zijn die z’n behoefte achterlaat op je premium lakje….
blo3to3t zegt
Waarom wordt het stukje over de veyron in het heden geschreven? De auto is uitverkocht en dus is de carbon finish niet meer leverbaar.
exclusieviteitsfreak zegt
Ah, $ en / of € miljardairs willen privé altijd hun stempel op iets dat ze aankopen . . .