Dat de Amerikaanse auto-industrie in een crisis verkeert mag duidelijk zijn. General Motors heeft een enorme schuldenlast en wordt hevig beconcurreerd door Toyota, die dit jaar de GM voor het eerst naar de kroon steekt als grootste autoproducent. Ford leed vorig jaar een recordverlies en heeft Aston Martin al een tijdje in de etalage staan. Chrysler doet het van de ‘grote drie’ eigenlijk nog het best. Buiten de VS laat het merk al 20 maanden op rij stijgende verkoopresultaten zien (+13% in Europa, +52% in het Nabije Oosten), en in de VS zelf werd in januari, in tegenstelling tot GM en Ford, een plusje in de verkopen genoteerd.
Dit mag echter niet baten, want financieel staat Chrysler er slecht voor. In het derde kwartaal van 2006 leed het een verlies van 1,5 miljard dollar (Toyota deed in dezelfde periode het dubbele, maar dan wel in de zwarte cijfers), dus er zit een grote bezuinigingsronde aan te komen. Op 14 februari maakt het merk haar cijfers van 2006 bekend, en tegelijkertijd zal het herstructureringsplan (a.k.a. ‘Project X’) bekend gemaakt worden. Verwacht wordt dat een deel van het (nu nog 80.000 man tellende) personeel uitgekocht zal worden, wat neerkomt op een kostenpost van $100.000 per werknemer. De grote vraag is of Mercedes nog voldoende vertrouwen in Chrysler houdt om DaimlerChrysler voort te zetten.
UPDATE: Detroit News heeft de hand weten te leggen op ‘Project X’ en meldt dat DaimlerChrysler CEO Dieter Zetsche niet zal aansturen op een breuk, maar juist nauwer wil gaan samenwerken met het afgeslankte Chrysler, om in de toekomst kostenbesparender te kunnen werken.
Lappy zegt
Moeten ze maar eens kwalitatief goede autos bouwen.
TomRS6 zegt
@ Lappy
Verklaar je nader?? Het klopt dat de eerdere modellen van Chrysler ronduit slecht waren (motorisch) maar volgens mij valt het reuze mee met de nieuwere lichtingen.
Lappy zegt
die 300C is ook niet echt je van het met kwaliteit.
T is allemaal… btje budgeterig zegmaar.
als ze m nou wat duurder maken (10k productie kosten erbij, dus dan komt ie in nederland btje tussen de 5er-a6 / 7er-a8 terwijl ie nu als 5er-A6 concurrent door het leven gaat) dan betere materialen gebruiken, dan is het een top wagen.
Nu is het zo, je geeft veel geld uit aan een grote amerikaan, ipv europese kwaliteit en perfectie, dan zit je erin en ervaar je geen premium feel, maar het bekende amerikaanse plastic crappy interieur.
GeeJee zegt
Ik ben het ook niet met Lappy eens. Grote delen van Chrysler komen uit de schappen van Mercedes-Benz, toch bekend om kwalitatief hoogwaardig materiaal. Wat ze wel minder voor elkaar hebben zijn materiaalkeuzes voor het interieur, de afwerking staat op een beduidend lager niveau etc. Slechte auto’s worden (een uitzondering daargelaten) niet meer gebouwd.
10.000 banen à $100.000,- = kaching!
GeeJee zegt
Ik moet sneller F5-en merk ik ;-)
Lappy zegt
@ GeeJee:
precies ;)
Maar het gaat er mij dus echt om dat de auto er echt fantastisch uitziet, meer zielloos en een budget feel.
Ies niet leuk.
Paolo zegt
Lesje marketing, paragraaf positionering: Mooi voorbeeld de 300C: Kost in V8 uitvoering met 340 pk en complete standaarduitrusting slechts € 71.000,- Een vergelijkbare Duitser minimaal € 15.000,- meer. Dat scheelt 20%. Oftewel overduidelijke company policy van DaimlerChrysler, als je betere auto wilt dan koop je toch een Benz… En ze hebben gelijk want zowel de 300C als de E-klasse zijn worldwide erg succesvol. En laten we realistisch zijn, drie kwart van de 300C’s blijft in de States en daar vinden ze de kwaliteit zwaar OK.
PigPen zegt
@GeeJee,
Hoewel Chrysler bij Mercedes shopt, moet je neit vergeten dat de Chryslers op oude onderstellen staan en oude motoren hebben… dus mercedes 6 jaar geleden.
300C staat op oude onderstel van Merc.E…
JH zegt
@lappy: ik heb als vuistregel geleerd dat 10k produktiekosten betekent 30k verkoopprijs (marketingkosten, logistiek, etc.) dus 30k erbij? lijkt me beetje veel…en het klopt dat de 300C bij Amerikanen verkoopt; die leggen de minste waarde op kwaliteit (interieur) meer op functionaliteit (zo lang ze hun 1L McDonalds beker kwijt kunnen zijn ze tevreden ;)
Japanners (als volk) hebben grootste kwaliteitsgevoel als het om interieur gaat. Eerste wat mij in de Crossfire opviel waren de zichtbare schroeven in het interieur en persoonlijk vond ik dat erg goedkoop overkomen…
Fiat Coupe 20v Turbo zegt
Amerikanen zijn echt playmobile auto’s. Laatst reed ik in een Jeep Cherokee 3.7 en eigenlijk kon ik weinig goeds ontdekken aan deze auto (behalve dan de cruise-control) interieur, wegligging, afwerking, motor alles was in het beste geval matig.
Ik zeg Darwin in de autoindustrie.
Jappy zegt
Ik heb het ook niet zo op Amerikaanse auto’s, behalve de nieuwe Corvette ZO6, die is echt vet!
Citrofiel zegt
Dit is natuurlijk heel vervelend voor de werknemers :( , maar ik vind het goed :D ! Als het slecht gaat met de Amerikaanse autofabrikanten vind ik het goed. Zoals je ziet ben ik ook geen Amerikanen-fan. ;)
peter zegt
wat zeiken jullie nou de 300c is niet alleen gansta hij rijd soepel zelfs bij 260 km/ph harder durf ik zelf niet
(eigenaar 300c hemi v8)
X zegt
Omdat we hier zowel een Chrysler als de nodige Mercedes-dingen hebben, denk ik dat ik wel een mooie vergelijking kan maken.
De Mercedes (C200 CDI ’06, 122pk) is een comfortabele auto die goed presteert voor weinig drank. Maar plaats achterin, dat is een groot gebrek vind ik. Voor een auto die toch niet klein te noemen is, is er weinig passagiersruimte in. Zowel voor- als achteraan. De kofferruimte is aanvaardbaar. Met de elekronica heb ik een liefde-haat relatie. Zoals bijvoorbeeld die belabberde regensensor. Als er een drupje op de sensor valt beginnen de ruitenwissers vol gas te wissen. Ook de lichtsensor is wat dat betreft absoluut niet goed afgesteld. Rij je onder een bruge van 5m, dan floepen de lichten aan.
De Chrysler (Pt Cruiser ’05, 122pk) is wat mij betreft een toonbeeld van comfort en binnenruimte. Deze is 30cm korter en biedt meer ruimte (zowel voor als achter), een betere instap. Ook hier niets dan lof voor de prestaties (volgens mij iets beter dan de Mercedes niettegenstaande dat hij bijna 200kg meer weegt). Ook het verbuik is zeer aanvaardbaar. De logica van de elektroncia is voortreffelijk. De geluidsinstallatie is zeer compleet (radio, cd en casette) en kristalhelder. Het enige nadeel van deze auto is z’n draaicirkel die groot is voor z’n buitenformaat. Maar ja, dat heb je met een voorwielaandrijver. De koffer is iets kleiner, logisch aangezien de auto 30cm korter is.
Maar waarom die Mercedes 2 keer zoveel kost als die Chrysler is mij een raadsel. Als ik morgen een auto moet kiezen om 1000km onafgebroken te rijden, dan kies ik wel de Pt Cruiser.
Meo zegt
Hmm..ik kan niet kiezen. Heb nog niet echt heel veel ervaring met het rijden in amerikanen (lees: geen), maar ik vind ze er over het algemeen goed uitzien. Van de bovengenoemde PT Cruiser ben ik wat minder fan, maar dat is puur om het uiterlijk. Daarin vindt ik de 300C bijvoorbeeld heel goed. Hij straalt het Amerikaanse uit, en toch ook de Duitse degelijkheid. Dat het interieur dan niet helemaal het niveau van de Duitsers haalt is voor mij geen probleem. Vooral als het 20k scheelt.
ron peeters zegt
ik heb 2 nieuwe chryslers te weten ,chrysler ram van, geen ene bus houdt mij bij en is zeer luxe, met bijna 200 pk 2.8l dan heb ik ook een nieuwe crossfire srt met bijna 400pk 0tot 100 in3,3sec, wie durft? iedereen die nog nooit in een chrysler heeft gereden moet de mond dicht houden als altijd maar zitten te nuilen op zulke pracht auto,s aleen maar kift dat ze het zelf niet kunnen betalen want ziet u ze wel eens rijden crossfire?
w0o0dy zegt
@ ron peeters: tijd voor een reality check? Wat heb jij zitten roken man?
Crossfire SRT-6. De Crossfire staat op dezelfde bodemplaat als de oude SLK, dus de keuze voor de 3,2-liter supercharged V6 uit de magazijnen van DaimlerChrysler is een logische. In het vooronder ligt een 330 pk sterke V6 die we kennen uit de Mercedes SLK 32 AMG.
Voor de sprint van 0 naar 100 belooft Chrysler een waarde die enkele tienden boven de 5 seconden ligt. De topsnelheid ligt op 255 km/h en het maximum koppel bedraagt een riante 420 Nm bij 3500-4800 tpm.
Mpower zegt
ahahah ron peters toch, zulke figuren zijn goed voor de humor gehalte