![](https://www.autoblog.nl/files/2022/04/belgische.png)
Niet alleen wij in Nederland moeten besparen op gas en brandstof, ook onze Belgische vrienden moeten dat. Niet voor zichzelf, maar voor Oekraïne, zeggen ze daar.
Hoe graag we het ook zouden willen doodzwijgen, we ontkomen er echt niet aan om over de hoge brandstofprijzen te schrijven. Want hoe je het wendt of keert, tanken hoort bij (echt) autorijden en dat wordt steeds duurder. Daarom is het goed als er wat bespaard kan worden. Denken ze niet alleen hier, maar ook in België.
Daar werd vandaag namelijk een plan gepresenteerd waarmee de Belgen hun steentje bij kunnen dragen. En dat doen ze niet net als hier voor een beter milieu voor zichzelf, maar voor Oekraïne. Hoe altruïstisch van ze!
100 in plaats van 120 op de Belgische snelweg
Een van de maatregelen die de automobiele Belg zou moeten nemen, is het gaspedaal wat minder ver indrukken op de snelweg. Je mag daar maximaal 120, maar het scheelt een slok op een borrel als daar maar maximaal 100 wordt gereden. Wat ik overigens nog hard vind, gezien de staat van de wegen. Doch dit geheel terzijde.
Dit plan komt van Groen, een Belgische zusterpartij van ‘onze’ GroenLinks. En als je naar hun naam kijkt, zullen zij het wel weten. Want groen is goed enzo, je weet toch? Maar als je denkt dat 100 rijden op de snelweg alles is, heb je het mis. Ze hebben nog veel meer plannen.
Gebruik je magnetron!!
Zo willen ze in België dat je niet meer kookt op gas of inductie. Je moet je prak maar in de magnetron kieperen, dat kost namelijk maar een kwart van de energie van bovengenoemde methoden. Ook moet je je verwarming een graadje lager zetten en goed opletten welke apparaten het meest verbruiken in je huis.
En mocht je nou denken; “het heeft toch helemaal geen zin als alleen ik dat doe?”. Dat klopt. Maar als alle 11 miljoen Belgische inwoners het doen, scheelt het wel een heleboel. Dat staat althans op de site ikhebimpact.be en je weet, als het op internet staat, is het waar. Of geldt dat alleen voor Facebook? Weet ik even niet meer.
‘Grappig’ detail is overigens dat de Belgische overheid zelf niet echt hun best doet om van het gas af te komen. Verre van zelfs. Ze willen namelijk 5 kerncentrales sluiten en deels vervangen door….. gascentrales. En dat verzinnen we niet, is echt zo.
Kortom, iedereen moet zijn steentje bijdragen, behalve de overheid. Het lijkt Nederland wel…
Allé, dan hebben ze zo weer gratis reclame, die groenen.
Het is maar hoe je de aandacht naar je toe trekt.
@Brol: die gasten bin zot 🙃
Belgische bespaartip: tank altijd voor €25,- dan wordt het niet duurder.
Dat 100 ipv 120 is sterk afhankelijk van de auto, zijn er zat die vrijwel even efficient draaien bij 100 als bij 120. Bij mijn auto maakt het ook niks uit, verbruik op de bc verandert niet!
@variomatic: voornamelijk de kleinere en oudere auto’s die wat meer toeren draaien
@kennone Helaas is dat niet zo in het geval van mijn auto, D-segment en een 2 liter diesel motor van 2016. Met 100 rijd ie zo’n 1 op 24 a 25, met 120 doet ie 1 op 20 a 21.
@variomatic: lijkt me bullshit. Elke auto heeft meer luchtweerstand met 120 dan met 100. Of je moet met een bodykit rondrijden die een druppelvorm heeft natuurlijk, maar dan vind ik iets minder bij je nickname passen.
Zelf getest sinds het een overdreven topic werd (prijs van benzine uiteraard) het maakt in mijn geval 0,1l per 10 km/uur sneller dan 100km/uur uit.
100km/u = 6,7l per 100km
110km/u = 6,8l per 100km
120km/u = 6,9l per 100km
Uiteraard zijn dit autosnelweg gemiddelden van het zelfde traject. Test traject is 127km.
Zou iedereen eens moeten doen. Test wagen Z4 M40i met gesloten kap. Vertrek met koude wagen van bij mij thuis.
@royaledeluxe: dat is dus 3% minder, komt niet eens in de buurt van die 10 tot 15% waar ze het daar over hebben, waha
@camber24: lijkt het jou toch lekker bullshit, prima joh. Het is wat mijn auto aangeeft op de boardcomputer.
@variomatic: bc is niet accuraat genoeg, kan je niet voor 100% waarheid aannemen
@camber24: ok, bel ik jou voortaan voor het actuele verbruik :-)
@variomatic: Of neem een les natuurkunde.
@crashingduke: ik kan het ook niet verklaren, bijdehandje.. moet te maken hebben met overbrengingsverhoudingen in de automaat/toerental bij die snelheden. Het toerental wijzigt ook niet lijkt het. Gaat wel om een wat nogal ruim bemeten motor.. bij onze tweede, kleinere auto zie ik wel verschil: 0,2 liter op 100km. Effectief 2.5% verschil, dus ook verre van de 10-15% verschil die ze je proberen wijs te maken. Ergo: ik blijf gewoon 130 rijden.
@variomatic: in 6de verbruikt onze 1 serie even veel op 120 als 100, tenzij er veel afgeremd moet worden voor trager verkeer
Magnetron. Is dat dat apparaat wat je bord gloeiend heet maakt, maar al het eetbare op je bord ijskoud laat?
“Het heeft toch helemaal geen zin als alleen ik dat doe?” Uhhh… wat dacht je van, “Ik doe gewoon sowieso niet mee, want zie de leugen!”
Dat is allang teruggefloten door de bevoegde minister. Gelukkig maar!!!!
Sorry maar de kamelen weg richting Rotterdam is ook niet prettig tegen 130 met een laag sportief voertuig. En zelfs gevaarlijk voor plotseling onhandelbaar gedrag in het stuur.
Ik ga morgen op m’n magnetron naar ’t werk!
Ben (wellicht iets te) veel bij de Belgen, gelukkig op weg naar Frankrijk, maar de gemiddelde Belg geeft geen * f..k * als het gaat om snelheidsbeperking of verkeersregels. Dus waar gaat dit over? Toevoeging: sprak laatst een lokaal en die was content met alle regels. Wist in ieder geval waaraan hij zich niet hoefde te houden.
Men maakt reclame dat je 10-15% bespaard met 100 te rijden.. klinkt allemaal heel mooi die marketing praat! De regering die met deze plannen komt hoeft zelf niet te besparen uiteraard. Dat ze de alle (6) regeringen qua inefficiëntie wat meer inkrimpen dan zou men ook wat minder belastingen hoeven te betalen.
Kernenergie moét.
…zo snel mogelijk stoppen!
De Belgische centrales zijn zo mogelijk nog gevaarlijker dan de Oekraïnse. Oekraïne is overigens het land dat na Tsjernobyl de lucht in ging de grootste kerncentrale ter wereld bouwde, met zes reactoren waarvan het er inmiddels nog maar één doet. Slim bezig jongens! En aan dat land leveren onze regeringen wapens zodat die oorlog alleen maar langer duurt. Slim bezig jongens! En door olie en gas te blijven inkopen in Rusland blijven onze regeringen de oorlog financieren. Slim bezig jongens!
100 is AlTijd te langzaam. Ook de Belgische betonplaten zijn prima wegdek om 160 te kruisen. (tijdens droog weer).
EDIT: Check.