Vanaf vandaag is het zover. Overdag mag er op de eerste stukken snelwegen niet harder dan 100 km/u gereden worden.
Door het annuleren van het F1-weekend het totale gebrek aan andere sporten heb je dit weekend vast niets te doen. Misschien kun je Rijkswaterstaat een handje helpen. De weginspecteurs hebben een druk weekend voor de boeg.
Vanaf vandaag is de nieuwe maatregel ingegaan dat je overdag niet harder dan 100 km/u mag rijden. Toch kan het zo zijn dat je dit weekend nog ergens een bord ziet staan waar een snelheid boven de 100 km/u wordt weergegeven. Dat heeft met het volgende te maken.
Rijkswaterstaat is gisteravond begonnen met het aanpassen van de snelheidsborden. Dit is geen klusje van een paar uren. Nee, dit is een operatie dat het hele weekend in beslag gaat nemen. Rijkswaterstaat verwacht maandagochtend 05:00 klaar te zijn met het zichtbaar maken van de nieuwe borden.
Let op! Zie je vòòr die tijd al een aangepast bord zonder zak of afplaktape? Dan geldt daar dus de nieuwe maximumsnelheid. Als er nog een zak of afplaktape over het bord zit zal Rijkswaterstaat deze tussen nu en maandagochtend aanpassen.
In totaal moeten 4.000 borden door heel Nederland aangepast worden. De afgelopen weken zijn al ruim 85 procent van de nieuwe borden geplaatst en afgedekt met een hoes of tape. Als jij de afgelopen week op de Nederlandse snelweg bent geweest, dan heb je deze ongetwijfeld gezien.
Minimale hinder
Men kijkt niet naar links en rechts om vervolgens de snelweg over te steken. Het aanpassen van die borden gaat gepaard met een afzetting van de snelweg. Tenzij je ’s nachts veel op de snelweg te vinden bent zul je hier weinig van merken. Met name in de avond en in de nacht worden deze werkzaamheden uitgevoerd. De meeste aanpassingen vinden plaats in Noord-Brabant en Limburg. Hier worden 2.000 borden geplaatst. Zeeland heeft de minste borden. In deze provincie hoefden minder dan 60 borden aangepast te worden.
Maandag is het officieel
Vanaf maandag 16 maart is het dan officieel. Op alle aangepaste snelwegen in Nederland dien je overdag 100 te rijden in plaats van 120 of 130.
Vanaf maandag geldt door het hele land tussen 06.00 en 19.00 uur de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/u. In de avond en nacht blijft de maximumsnelheid gelijk aan de huidige situatie. Op zo’n 60 procent van de snelwegen mag je dan dus nog steeds 130 km/u rijden.
Robert zegt
A12 vanaf Duiven tot aan de Duitse grens, en ook de volledige A18 beide kanten op waren vanochtend al ‘vrijgegeven’ voor deze snelheidsbeperking.
Vanochtend ook tot twee keer toe een boze bestuurder achter me gehad die al bumperklevend probeerde duidelijk te maken dat een vrachtwagen inhalen met 106 km/u op de cruise control niet zijn of haar ding is ?
barendbotje zegt
Haal dan ook niet in als je ziet dat er iemand anders aan komt rijden met een hogere snelheid, die 2 seconde die je achter de vrachtwagen blijft hangen met je 100 maakt dan voor jou blijkbaar ook niet uit
mashell zegt
Natuurlijk niet! De snelheidslimitiet overtreden is geen reden om voorrang te verkrijgen, dat werkt alleen met blauwe zwaailichten. De regel is: wie hard wil rijden moet ook bereid zijn tot hard remmen.
barendbotje zegt
Er is een reden waarom Duitsers opletten als een Nederlander rechts rijdt, die gooien hem er gewoon voor ookal is v_diff 100km/h
9000cse zegt
@barendbotje Houd toch eindelijk eens op met het verheerlijken van de Duitse rijstijl! Ja, er mag plaatselijk harder worden gereden dan in de rest van Europa, maar rijden de Duitsers daardoor beter? Mijn ervaringen zeggen van niet! En ik heb er vele 100-duizenden kilometers gereden en rijd er nog steeds heel erg veel. Naar Flensburg, Frankfurt a/d Oder, Berchtesgaden en Lörrach. En ook in Duitsland rijden net zoveel malloten als in de rest van Europa. Zij zijn er echt geen uitzondering op. Telkens als iemand het hier heeft over de “betere” rijstijl van “de Duitsers” denk ik: Wéér iemand, die me iets wijs wil maken!
scheurijzer12 zegt
@9000cse: weer iemand die de rest iets wijs wil maken ?.
Beetje jammer dat je het dan ook zelf doet.
brennie-1994 zegt
precies dit..! ze zien je in de spiegels, maar geen actie… ze kijken nog eens en bedenken dan nog op het laatste momente om met 100 naar links te knalle terwijl ze jou ineens een stuk korter bij zien.. blijf dan nog net even die 2 sec achter die vrachtwaggel hangen om een gevaarlijke situatie te voorkomen.
schijnbaar is inzicht tegenwoordig een lastig puntje..
Gulli zegt
@brennie-1994: dus het feit dat iemand een vrachtwagen inhaalt betekent meteen dat hij de hele weg achter zich dwars heeft gezeten? Misschien was het wel een tweebaansweg en was hij al een tijdje bezig met meerdere auto’s in te halen.
Maar trekt u allen vooral zo snel mogelijk conclusies om vervolgens moord en brand te gillen.
alassad zegt
@RRRobert: niks persoonlijks, maar waarom haal je die brachtwagen dan ook in met 106 kmh terwijl er snellere autos aankomen?
Robert zegt
@alassad: omdat harder dan dat niet is toegestaan? Ik zou natuurlijk van het gas kunnen gaan en achter de vrachtwagen mijn moment afwachten, maar zo’n gast in een bedrijfswagen (Hoi, monteur van ‘de Variabele vastgoedonderhoud’!) Is niet iemand waarvan ik verwacht dat -ie op weg is naar een spoedeisende openhart-operatie.
VeniVidiVici zegt
@rrrobert: Ach jeej, ben jij er zo een… gewoon even wat meer gas geven zodat je die vrachtwagen wat vlotter voorbij gaat en daarna weer naar rechts, gas los en je cruisecontrol doet het weer verder.
Robert zegt
@venividivici: normaal gesproken ook de reactie waarmee ik me in het verkeer begeef. Maar je kunt onmogelijk niét op de hoogte zijn van alle wijzigingen in de regelgeving.
Maar als je dan willens en wetens die regels aan je laars lapt én dat middels intimidatie wenst over te brengen op je medeweggebruikers, prima, maar ik werk niet mee. En nee, ik hinder niemand, noch speel ik eigen rechter; ik houd mezelf enkel wat stipter aan de regels.
tijsman89 zegt
@rrrobert:
Aangezien je zo goed op de hoogte denkt te zijn van de wegenverkeerswet 94 zal ik even wat voor jou en iedereen hier toelichten.
Van rijstrook wisselen wordt gezien als een “bijzondere manoeuvre” en daarbij moet je al het overige verkeer VOOR laten gaan. Dat betekent dus niet mogen hinderen van al het andere verkeer. Dus ook diegene die harder aan komt rijden dan de toegestane snelheid mag jij zeker NIET hinderen aangezien dat voor gevaarlijke situaties kan zorgen.
r32t zegt
@venividivici: Wat een gast ben jij. Dus iemand die te hard rijd moet altijd voorrang krijgen van mensen die zich netjes aan de snelheid houden? Robert haalt die vrachtwagen volgens de nieuwe max. snelheid in, niks mis mee.
Tonnie zegt
@alassad: wanneer je de maximum snelheid rijdt tijdens het inhalen moet iemand die daar ruim overheen zit en achterop komt daar echt niet over zeiken. Beetje fatsoen. Die mensen hebben zelf het fatsoen niet om zich aan de limiet te houden. NL’ers gedragen zich ook zo intens ongeduldig altijd.
205GTI16 zegt
Zoals je al zei vannacht………
Als de snelheden aangepast waren overdag, kun je ’s avonds dus gewoon doorrijden. Ik neem aan met vannacht dat je na 19:00 daar reed, de achterliggende bestuurder had dus gewoon gelijk……
lekbak zegt
@205GTI16: ik lees toch echt vanochtend hoor…
jeffreym3 zegt
Inhalen doe je met zo min mogelijk hinder voor het overige verkeer en dit moet ook zo snel mogelijk gebeuren. Als jij tot 2 keer toe een boze bestuurder achter je hebt, zegt dat wellicht iets over jouw rijstijl/manier van inhalen.
peugpower1000cc zegt
Waarom moet Robert wachten omdat een andere bestuurder TE HARD rijdt?
205GTI16 zegt
In de avond mag je de ‘oude snelheid’ rijden..
Andere bestuurder reed dus niet te hard.
povel zegt
@peugpower1000cc: omdat hij dat zelf ook doet, hij geen rechter is en je bij inhalen van ander verkeer achteropkomende verkeer niet mag hinderen.
mashell zegt
Iemand die onoplettend is en de lagere snelheidslimiet gemist heeft die hinder je niet als je die laat afremmen, die help je juist gevaarlijke situaties en boetes te voorkomen!
Nu serieus. Als iemand te snel rijdt is dat een overtreding, als iemand die persoon dan weer hindert door er met een langzamere snelheid voor te gaan rijden dan is dat ook een overtreding. Die overtredingen kunnen we tegen elkaar wegstrepen als er geen bromsnor in de buurt is. Uiteindelijk rijdt al het verkeer dan toch ongeveer de maximumsnelheid en dat is wel zoals we dat als maatschappij bedoeld hebben.
9000cse zegt
@peugpower1000cc Dat is iets waar ik me bij zulke reacties ook altijd over erger. Het lijkt erop dat mensen, die bewust harder rijden dan is toegestaan, het recht op eisen om te doen en te laten wat zijzelf willen en anderen daarin mee willen slepen. Hoe vervelend voor sommigen ook, maar er zijn nou eenmaal verkeersregels. En als ik me daar wel aan wil houden, dan trek ik me niets aan van mensen, die alles maar aan hun laars lappen. Ik zal er geen meter harder of te hard door gaan rijden!
En voor diegene, die nu weer eens “moraalridder” o.i.d. gaat roepen: Liever een moraalridder dan een schrijven van het CJIB op de mat vanwege het feit dat jij me wil dwingen regels bewust te overtreden.
Paul58 zegt
@9000cse: ik vind het een gevalletje geven en nemen. Wanneer iemand te hard rijdt is dit inderdaad niet toegestaan volgens de wet. Echter is het ook niet toegestaan om een inhaalactie te starten wanneer je ziet dat er een andere weggebruiker met een snelheidsverschil aan komt rijden (dit mag je niet hinderen). Ik snap de toegevoegde waarde ook niet. Wacht dan 5 sec met inhalen om gevaarlijke situaties te voorkomen. Ja je kan ook zeggen ‘rij gewoon niet te hard’. Echter weten wij allebei dat dit toch wel blijft gebeuren. Mijn ergernis nummer 1 is toch de mobiele telefoon in de hand. Ik ben stiekem ook bang dat dit nu vaker gaat gebeuren omdat bestuurders zich wellicht veiliger gaan voelen met een lagere snelheid.
9000cse zegt
@kevin1989 Je mag iemand in het verkeer inderdaad niet hinderen. Alleen geef je in dit geval niet aan wie wie nou eigenlijk hindert. Iemand die bewust te hard rijdt en vindt, dat ik maar moet afremmen achter mijn voorligger en rechts moet blijven rijden, hindert mij en niet omgekeerd.
Paul58 zegt
@9000cse: daar heb je zeker gelijk in en het blijft daarom ook een bestaand probleem. Ik vind het persoonlijk ook een verschil wanneer je iemand gaat inhalen met 3km per uur verschil of met bijvoorbeeld 10-20km per uur. Mijn oldtimer auto gaat niet harder dan 90-95 en als ik zie dat er een voertuig snel nadert ga ik niet nog een vrachtauto inhalen (juist als ik zie dat hij te hard aan komt rijden) om gevaarlijke situaties te voorkomen. Wanneer een auto al aan de inhaalactie bezig is vind ik het een ander verhaal en vind ik het heel asociaal als opgejaagde bestuurders van erachter dan gaan bumperkleven.
lekbak zegt
@9000cse: als jij je auto naar links gooit en daardoor komt de hardrijder te overlijden word jij daarvoor bestraft.
Ongeacht welke regels de ander aan overtreden is mag je nog steeds niet een ander hinderen als je aan het inhalen bent. Dat zijn gewoon verkeersregels, geen fatsoensregels. Wettelijk geregeld dus.
potver7 zegt
@lekbak: dat ligt er nog maar net aan hoe hard de snelheidsduivel ging.
9000cse zegt
@lekbak 1) Ik gebruik mijn spiegels altijd wanneer ik een inhaalmanoeuvre ga maken;
2) Van naar links GOOIEN is helemaal geen sprake!;
3) Blijkbaar heb je er nog nooit van gehoord dat weggebruikers hun snelheid dienen aan te passen aan de verkeersomstandigheden en dat doen (veel) te hard rijders dus helemaal niet;
4) Als jij van mening bent dat je weer eens gelijk hebt, dan is mijn ervaring, dat daarover een verdere discussie zinloos is. Einde discussie dus!
Fijn weekend! (En: Houd er een beetje rekening mee dat je op een aantal plekken NU {overdag} al niet harder mag dan 100!)
olivier420 zegt
@peugpower1000cc: omdat het geven en nemen is. Als iemand duidelijk harder aan komt rijden, waarom moet je dan perse ervoor? wil je dan een punt maken oid om dan ook met 6 km boven de Max in te gaan halen?
potver7 zegt
@olivier420: de vraag is dus: waarom moet het ‘geven’ altijd komen van de langzamere verkeersdeelnemer, ook al is die (qua snelheid in ieder geval) de enige van de twee die zich aan de regels houdt? Leuk als je te hard kan rijden als de ruimte daarvoor er is, maar als die er niet is zou je je snelheid daaraan moeten aanpassen.
olivier420 zegt
@potver7: Zoals ik al zei. Het is geven en nemen.
Beide kanten op. Ik zeg niet dat een hardrijder ALTIJD maar z’n gram mag halen.
You are proving my point.
mick0210 zegt
@peugpower1000cc: hoezo ”te hard”. 120 blijft veiliger dan 100.
potver7 zegt
@mick0210: ben benieuwd naar het wetenschappelijk bewijs van je stelling…
pomoek zegt
Ha, Zeeland is blijkbaar een en al bebouwde kom, dus dat krimpprobleem is ook opgelost.
moveyourmind zegt
Het is een begin, maar we zijn er nog niet…
Kijk maar eens op de website van mijn ‘rooie vriendjes’ van de stichting Urgenda. Daar staat letterlijk dat ondanks het Coronavirus de uitstoot van CO2 in maart 2020 maar 19 procent lager was dan in 1990 en het kabinet voor 1 April met nieuwe maatregelen moet komen.
Reken er maar op dat die honderd nog maar het begin is. De afkoppeling van het gasnet gaat ze ook niet snel genoeg en ze hebben er schijt aan dat het voor veel burgers helemaal niet op te brengen is om op alternatieven over te stappen. Dat wordt ons door de strot geduwd, of we willen of niet.
Henk_he zegt
Wat een boel aannames en veronderstellingen. Je kunt beter staatsloten kopen als je alles zo goed weet te voorspellen.
potver7 zegt
@moveyourmind: prima dat je het niet eens bent met Urgenda, maar je vergeet even dat je zelf ongeveer net zo vooringenomen bent.
Fova zegt
Ik rij al 100 in z’n achteruit!
r525 zegt
Ach, 2 a 3x per rijd ik lange afstand. Maar dan ben ik voor 6 de grens al over, en na 19 pas weer terug, scheelt weer….
tjorque zegt
Ach kom gewoon thuisblijven… dan hoef je je niet te ergeren aan maar 100km/h rijden.
stefke zegt
zo blij, eindelijk wordt het een stukje veillige zonder alle debielen die je van de weg wegduwen of gaan bumperkleven, ”ik ik ik ik ik”.
Voor de recotrd, ik heb 210pk ten beschikking en ik rij 2 keer/week een ritje van 200km naar NL, kost mij dan wel 10 minuten meer per ritje maar dat geef niks als die verschikkelijke rally rijders weg zijn. Audi/BMW/Mercedes LOL!!
stefke zegt
zo blij, eindelijk wordt het een stukje veillige zonder alle debielen die je van de weg wegduwen of gaan bumperkleven, ”ik ik ik ik ik”. Eindelijk meer ruimt voor iedereen, kleinere auto’s of voegtuiren die minder snel kunnen.
Voor de recotrd, ik heb 210pk ten beschikking en ik rij 2 keer/week een ritje van 200km naar NL, kost mij dan nu wel 10 minuten meer per ritje maar dat geef niks als die verschikkelijke rally rijders weg zijn. Audi/BMW/Mercedes LOL!!
olivier420 zegt
@stefke: Zo stefke, je bent er vroeg bij met de vrijmibo.
Das natuurlijk het makkelijke van thuiswerken!
stefke zegt
Confucius 551 v.Chr. -, 479 v.Chr.) : “If what one has to say is not better than silence, then one should keep silent.”
olivier420 zegt
@stefke: Geldt voor ons beide ;-) goed weekend kerel
lekbak zegt
@stefke: en deze mening van jou is geen “ik ik ik”? Het waren juist de “ik ik ik” mensen die langzamer rijden dan toegestaan want “ik heb geen haast”. Mensen die wel iets toevoegen aan de maatschappij dmv werk hebben niet zelden wel wat nuttigers te doen dan sloom rijden op een halfvolle weg.
Buiten de spits is 100 gewoon 25% langzamer dan 130. Buiten de spits ben je gewoon 25 langer onderweg dus.
stefke zegt
He ventje volvo v70 210 pk, 20.000 km per jaar, goede baan etc, maak niet uit wat je denkt, want wat jij denkt is niet belangrijk.
100km/uur is een feit en jij zal moeten meleven, jouw boetengeld zullen een extratje zijn voor de maatschappij
olivier420 zegt
@stefke: “wat je denkt is niet belangrijk”
Toch vermeld je even waar we mee te maken hebben. 210pk, 20k km en een goede baan.
Sorry kon het niet laten….
stefke zegt
He vriend, ik net zo als ik iemand hoor zeggen dat een weggebruiker die geen 140 halt niet voor het zeggen heeft, een niks zeggende loosers is die niks betekenend voor de maatschappij, “opzij opzij, ikke ben belangrijk, ik rij snel en jij krijgt de pleuris als je niet aan de kant gaat” wat moest ik er om lachen!
Maar goed, wat ik zeg doet ook niet toe, mijn mening
Kusje aan jouw moeder ;*
olivier420 zegt
@stefke: Weet nou niet of je een gebbetje maakt of … :)
schuimbekje3 zegt
Snap nog steeds niet waarom de borden niet aangepast worden NA de datum. Eerst miljoenen euros wegsmijten met een datum adverteren en dan toch lekker niet die datum doen maar al 3 dagen eerder? Dan ben je toch gewoon ziek in je hoofd? Gisteren stonden ze ook al massaal te controleren op de A2 bij abcoude, a28 bij harderwijk, a27 bij gorichem en a1 bij muiden. Precies waar ze 100 was ineens…
geelbarrel zegt
Aasgieren
chills zegt
Wat een dag:
’s morgens eerst het nieuws dat er geen F1 is dit weekend.
Rij je erna de A12 op: mag je maximaal 100 km/uur.
Denk je: ’s middags een lekker biertje bij de vrijdagmiddag borrel: is die afgelast vanwege de corona crisis ?
olivier420 zegt
@chills: Ja het zijn zware tijden. Voordeel van thuiswerken is dat de vrijmibo of mamibo eerder kan beginnen.
Its five o clock somewhere !
Ook leuk nummer overigens van Jimmy Buffett.
realhustler zegt
Ik wil niemand hinderen. Maar toch vraag ik me af waarom diegene die later vertrokken is, en harder rijdt, niet op zijn beurt hoeft te wachten als ik eerst bij de vrachtauto ben. Bij de supermarkt is het toch ook wie het eerst bij de kassa is? Ik vertrek op tijd, rij rustig, en wil de vrachtauto inhalen. Waarom moet ik wachten?
kempenaer zegt
Wanbeleid.
Weer aan de maximumsnelheid raken.
Dit keer voor een papieren werkelijkheid.
Je als regering onderwerpen aan allerlei internationale contracten/verdragen zonder dat je de consequenties kunt overzien. Incompetentie.
Of de regering overziet de verstrekkende en ontwrichtende gevolgen wel en communiceert dit niet aan de burgers.
Dan is er sprake van desinformatie en misleiding.
Scheepvaart, luchtvaart en industrie zijn enorme vervuilers in vergelijking met wegverkeer.
En dan weer meer last van die letterknechtende droeftoeters die met 103 km/u gaan inhalen. Bloedirritant volk.
jeffreym3 zegt
Nogmaals, inhalen doe je met een aanzienlijk snelheidsverschil waarmee je niemand hindert. PUNT.
Daarom zie ik graag hier het keep your lane principe op lange stukken snelweg. Dan is er weinig tot geen irritatie meer omtrent bumperkleven en rechts inhalen.