De provincie Utrecht zat zichzelf eens achter de oren te krabben en heeft nu bedacht hoe ze de filevorming in de driehoek A1-A27-A28 tegen kunnen gaan. Het antwoord: omgekeerd rekeningrijden! Als jij in de spits niet de snelweg op gaat, krijg je gewoon 1200 euro per jaar toegestopt.
Dit geld komt niet uit het provinciepotje, maar van je eigen werkgever. In ruil hiervoor krijgt deze een fiscale korting en worden telewerkkosten gesubsidieerd. Hoe die verhoudingen precies zullen liggen is nog niet bekend, maar je baas mag sowieso blij zijn aangezien hij je niet meer betaalt om in de file te staan.
Via GPS wordt geregistreerd op welke tijden je precies de snelweg op gaat. De thuisblijfpremie voor de fanatieke spitsmijder (woord van 2009?) kan oplopen tot 100 netto euro’s per maand. Volgend jaar start er een proef onder 1.000 werknemers; als dit een succes blijkt wordt de boel uitgebreid naar de Ring Utrecht. De provincie verwacht dat uiteindelijk 3.500 mensen wat langer in hun bed blijven liggen stinken voor een extra zakcentje.
Voor dit project is 8,5 miljoen uitgetrokken, van de 26 miljoen die er totaal beschikbaar is om de files te bestrijden. Best een hele hap uit het budget, dus het moet natuurlijk wel werken. Bij eerdere proeven, zoals drie jaar geleden tussen Den Haag en Zoetermeer, bleven de deelnemers de helft vaker weg uit de spits. Zou jij thuisblijven voor smeergeld? (via ad)
Autogek zegt
Schande. Ik rij daar ook niet. Krijg ik het geld dan ook? Die mensen moeten of dichter bij hun werk gaan wonen, of ande werk dichterbij hun huis gaan zoeken, of in de file staan net als iedre andere. Hier ook bij het zoeken van een woning gekeken naar de reisafstand en tijdsduur. Ga mensen lekker belonen voor kilometers ver van hun werk wonen zeg!
JanJansen zegt
“maar je baas mag sowieso blij zijn aangezien hij je niet meer betaalt om in de file te staan”
Die redenatie volg ik niet helemaal. Iedereen moet toch gewoon om half 8 op het werk verschijnen en zelf maar zien hoe je daar in je eigen tijd komt?
Als je daarvoor een uur in de file moet staan zal je baas daar niets van merken, mits je maar op tijd aanwezig bent.
Of zijn er zo veel mensen waarbij het werk begint zodra hij/zij in de auto stapt?
NLBUURMAN zegt
dus mensen die in het noorden wonen krijgen geen premie? logisch eigenlijk, omdat hier weinig file staat, maar dit idee is nou weer een beetje overdreven… aan de andere kant, het gaat wel werken… want wie wil er nou niet 1200 euro extra? en je kunt thuis blijven werken, gezellig bij man/vrouw, (eventuele kinderen) en je hoeft geen stap buiten de deur te zetten. maar wie staan er vaak in de file? het huis-tuin-en-golfvolk, maar ook de wat welgestelderen onder ons, met 5-series, ik weet niet of die dat doen, als je een belangrijke functie hebt binnen je bedrijf…. ik ben neutraal
Jan Rap zegt
“Schande. Ik rij daar ook niet. Krijg ik het geld dan ook? Die mensen moeten of dichter bij hun werk gaan wonen, of ande werk dichterbij hun huis gaan zoeken, of in de file staan net als iedre andere. Hier ook bij het zoeken van een woning gekeken naar de reisafstand en tijdsduur. Ga mensen lekker belonen voor kilometers ver van hun werk wonen zeg!”
Kan het recht tot spreken van uit de klei getrokken boerenkinkels die weer terug de klei in gekropen zijn ingeperkt worden?
Wat een zaadreactie.
RRRobert zegt
@ Autogek: hoezo schande? Ik werk nu negen jaar voor dezelfde werkgever en ben in die tijd al twee keer met deze werkgever mee verhuisd. Dus ‘dicht bij werk wonen’ is niet voor iedereen een optie.
Mijn werkgever biedt overigens al heel lang de mogelijkheid tot flexwerken: je begint gewoon ‘ergens’ tussen 7:00 en 9:30 te werken en 8½ uur later klok je weer uit, simpel zat. En ja, met een laptop van de zaak en een ADSL lijntje thuis is optioneel thuiswerken ook niet vreemd meer.
Ook al woon ik zelf niet direct in de driehoek A1-A27-A28, ik support dit voorstel wel. Het blijft namelijk toch een kip-en-het-ei-verhaal: mensen vestigen zich in de randstad vanwege de betere arbeidsmarkt en voorzieningen, dus bedrijven richten zich op de randstad vanwege de grotere aanbod van mensen en voorzien daarmee in betere arbeidsvoorzieningen. Dat moet uit de lengte of de breedte: vergroot elke zoveeel jaar de wegcapaciteit òf geef het verkeer de stimulans om weg te blijven.
Dit voorstel is feitelijk het omgekeerde van het rekeningrijden; en aangezien je daarmee een vorm van positief belonen invoert, zal de acceptatie en slagingskans m.i. sterk toenemen.
Jochempie zegt
@ Jan Rap: Men wordt beloond voor het feit dat ze er geen verkeerstechnisch probleem meer van maken dat ze ver weg wonen. Als je er een probleem van maakt dat je 100 euro misloopt omdat je dichtbij je werk woont had je harder moeten studeren.
Jochempie zegt
@ Jan Rap: sorry, die was voor autogek.
ED zegt
@ Jan Rap
ik vind het een goede reactie van Autogek. De file is een luxeprobleem, als je als gewone forens structureel geen last van file wilt hebben, moet je dichter bij je werk gaan wonen.
En hoe wil Utrecht controleren wie daar tijdens de file wegblijft? Dat ben ik namelijk ook… Er zijn ook mensen die door de provincie Utrecht reizen, geen inwoner zijn van die provincie.. Krijgen die ook een beloning?
Beargumenteer je eigen antwoord. Niet zomaar met modder (klei) gooien.
tss68nl zegt
@Autogek
Beetje kortzichtig he kerel? Omdat jij er nu niet van kan profiteren is het een slecht idee. Moet je zien als ze het bij jou zouden invoeren, is het ineens een prachtidee.
Er zijn uberhaupt maar 1000 mensen die er nu van kunnen profiteren, maar stel dat dit wel werkt, en mensen worden via een financieel voordeeltje aangespoord tot meer filespreiding, dan is dat toch prima? Voor je het weet is het zo succesvol dat het als landelijk beleid kan worden ingevoerd. En weet je wat, dan heb jij zelfs een voordeeltje…. ;)
arokh zegt
wat een stel ouderwetse mensen reageren hier soms! ik werk zometeen in Den Haag en mijn vrouw in Zeist, hoe moet ik dichter bij mijn werk gaan wonen? scheiden is jouw oplossing zeker? of leef je nog altijd in het idee dat in een samenleefsituatie alleen de man werkt? en dan met 1 baan voor een rijtjeshuis een hypotheek van 350.000 euro krijgen? niet iedereen kan dat betalen mensen!!!!
kortom: voer rekeningrijden in, en betaal daarvan deze projecten :-D
boris zegt
Dit is alleen maar het probleem opschuiven…
Dennis zegt
@ Arokh
Inderdaad, goed punt. Ik woon centraal in NL, om drie redenen. M´n vriendin en ik komen uit de regio, m´n vriendin werkt in de regio en ik werk in de detachering. Dat laatste maakt het absoluut onhaalbaar om met het werk mee te verhuizen, bovendien zou ik dat er aan het thuisfront ook niet doorheen krijgen.
Nou houd ik toevallig alles bij. Reistijd, afstand, ritten, gemiddelde snelheid etc. De klant waar ik nu al enige tijd werk, vindt het geen enkel probleem om thuis te werken. De organisatie is er op ingericht zelfs.
Wat cijfers over 2008: (114 km per dag totaal)
– In 2008 heb ik 8512,00 minuten over alle ritten naar de klant gedaan.
– In 2008 heb ik 12147,00 minuten over alle ritten naar huis gedaan.
– In 2008 heb ik 396,00 ritten heen en terug gehad. (totaal)
– In 2008 heb ik 74,67 km/u over alle ritten naar de klant gehaald.
– In 2008 heb ik 56,24 km/u over alle ritten naar huis gehaald.
– In 2008 heb ik 42,99 minuten als gemiddelde heenreistijd gehad.
– In 2008 heb ik 61,35 minuten als gemiddelde terugreistijd gehad.
– In 2008 heb ik 43,04 werkdagen in de auto doorgebracht.
– In 2008 heb ik 14,35 etmalen in de auto doorgebracht.
– In 2008 heb ik 2,05 weken in de auto doorgebracht.
– In 2008 heb ik 8,61 werkweken in de auto doorgebracht.
* Ter info, 30 minuten is haalbaar zonder wettelijk over de schreef te gaan. Alles meer gereden dan dat wordt veroorzaakt door file.
Laurens zegt
@dennis
56,24 km/u is best goed te noemen! Uurtje heen, uurtje terug, dat schijnt al vanaf het stenen tijdperk de tijdsduur te zijn die mensen bereid zijn te reizen van en naar de werkplek :-)
OT: de werkgever betaalt het, maar bespaart ook (minder kilometers leaseauto, minder werkplekken, kleiner bedrijfsrestaurant enz.). De meer vooruitstrevende bedrijven hadden dit zelf ook al bedacht en bieden het aan. Het geeft ook veel meer rust in de thuissituatie als je kinderen hebt, en daardoor zijn mensen weer productiever/minder ziek.
Best een goede proef dus, als dit werkt, kan rekeningrijden ook werken. Al denk ik, lezende sommige reacties hier, dat de invoering daarvan slechts zal betekenen dat er personen zijn die zich gaan ziek melden om de kosten van het gebruik van de weg in de spits uit te sparen ;-)
Simpson zegt
dit is toch een sigaar uit eigen doos mensen. En Jan Rap, die boerenkleikinkels betalen wel mee aan de sigaar, maar de rokers ervan staan buiten.
later gaan rijden, dichterbij je werk, thuiswerken, allemaal oplossingen uit de categorie: als andere mensen nou eens thuisblijven, dan kan ik doorrijden.
Oftewel de behoefte aanpassen aan de infrastructuur, terwijl de infrastructuur aangepast moet worden aan de behoefte.
begrijp me niet verkeerd, ik denk niet dat er meer asfalt moet komen, maar dat we het beter moeten benutten, dus geen stoplicht onderaan een afslag, langere op en afritten op drukke plekken. zodat o.a. vrachtwagens op snelheid kunnen invoegen, drukke kruispunten ongelijkvloers maken.
maarnee, we geven een paar man 100 eur per maand die via allerlei belastingmaatregelen zo weer de staatskas invloeien en het gepeupel is weer even zoet.
audi a5 zegt
Op zich goed idee om mensen financieel te stimuleren om de auto wat meer te laten staan.
Alleen geen goed idee om mensen die veelal met een auto van de zaak naar hun werk gaan extra te betalen voor een probleem dat ze grotendeels zelf veroorzaken.
Ik zou zeggen: als jij zo nodig met de auto naar het werk wil of niet anders kan dan met de auto naar het werk, moet je hier maar wat voor over hebben:
dus of in de file staan of zoeken naar een andere baan of met de trein of bus of per fiets.
Of gaan we ook ineens alle mensen die met de trein of bus of fiets naar het werk gaan € 100,00 per maand geven als ze thuis willen werken?
Ik bedoel maar te zeggen: het zou toch raar zijn als mensen ineens wel zonder auto naar hun werk kunnen gaan of ineens ‘spontaan’ wel thuis willen blijken te werken als ze € 100,00 per maand krijgen als ze de auto thuis laten staan.
Toch?
Let op! Als je reageert doe dat dan inhoudelijk en ga niet lopen roepen: boerenkinkel of ‘vast weer zo iemand die jaloers is op leaserijders’ of ‘vast weer iemand die niet in de randstad woont’ of zoiets.
Dus : niet de man, wel op de bal spelen !!! Anders neem IK je niet serieus!
Autogek zegt
Zo Jan Rap, zelf niet echt slim en uit de klei? Hier HBO afgemaakt een een heel goed inkomen. Dus absoluut niet jalours op mensen die ergens geld voor zouden krijgen. Maar mijn belastinggeld geven aan mensen die ver van hun werk wonen is gewoon belachelijk. Geef ze dan een vergoeding voor verhuizen.
@Arokh, Ten eerste heb jij het hier over 1 van de miljoenste uitzondering, dat de ene aan de ene kant van Nederland werkt en de andere aan de andere kant van het land. En jij zou een baan bij Zeist kunnen zoeken of je vrouw er 1 in Den Haag.
De meeste bovenstaande reacties geven wel weer eens weer wat voor volk er hier hoofdzakelijk reageert.
RenesisHP zegt
Mensen praten hier over verhuizen voor het werk. Ik werk aan verschillende projecten door het hele land heen. Wie gaat 5 keer per jaar verhuizen betalen voor mij?
G. Bert zegt
Voordelen worden toch niet goed ingeschat op hun waarde, naar mijn mening.
Een paar procent minder auto’s scheelt al een hele hoop files op sommige plekken. Infrastructuur moet de behoefte volgen is natuurlijk best moeilijk omdat niet alle wegen makkelijk zijn uit te breiden, en het wegennet de grootste tijd heel hoed voorziet in de behoeften, maar niet tijdens de pieken.
En als die mensen die thuisblijven er wat aan verdienen, en de files verminderen, dan heeft toch uiteindelijk iedereen er profijt van? Die waarde wordt niet goed belicht, sneller en efficienter reizen naar/van je werk is heel wat waard lijkt mij. Een tweede punt uit het artikel wat ook waarde creëerd is de afname van filestress en meer tijd die deze personen aan hun familie kunnen besteden.
audi a5 zegt
Ik geloof niet dat iedereen begrijpt waar het hier om draait (en zo moeilijk is het toch echt niet!):
Er wordt hier op kosten van de hardwerkende Nederlanders die met het openbaar vervoer naar hun werk gaan (of per fiets of te voet) GELD uitgegeven om AUTOMOBILISTEN uit hun auto te krijgen!
Wanneer krijgen de hardwerkende NIET-AUTOMOBILISTEN geld toe voor het feit dat ze met het openbaar vervoer of fiets of te voet naar hun werk gaan?
Nou?
Laurens zegt
@audi a5
“Dit geld komt niet uit het provinciepotje, maar van je eigen werkgever.”
Staat er toch heel duidelijk. De werkgever heeft het voordeel, en geeft dat deels door aan de werknemer. Doet een werkgever regelmatig, of heeft deze jouw bonus dit jaar niet uitgekeerd?
En iedereen weet toch wel dat openbaar vervoer direct of indirect absoluut niet kostendekkend is. Dus dat geld naar de gebruikers ervan zit wel goed :-) Alleen de fietser is de lul, maar die bespaart op de fitness.
Simpson zegt
@g.bert: maar de wegen hoeven ook niet (overal) uitgebreid te worden.
er zijn ook oplossingen te bedenken als transferia met regiotrams, of het intelligenter afstellen van stoplichten, met meer meetpunten zodat je de verkeersstromen beter kunt meten. (als een gps in iedere auto kan, kan dat ook)
Ik heb een poosje in Eindhoven gewoond en daar word je gek van de stoplichten.
sta je je vertwijfeld af te vragen waar je nou weer op staat te wachten…
daar zijn vast meer voorbeelden van.
Simpson zegt
ho, te vroeg gedrukt.
In ieder geval moet een oplossing eerder in de oorzaak dan in de symptomen gezocht worden.
VivelaFRANCE zegt
Dit is echt een heel vaag idee! Betalen om niet in de spits te rijden? Debiel als je het mij vraagt!
BananaFlip zegt
@ Vive
Helemaal niet!
Als al die forenzo’s elke ochtend nog eventjes in hun zachte warme bedje blijven liggen krijgen de automobilisten met een ietwat sportievere rijstijl dan de gemiddelde automobilist (bijna) vrij baan!
Goed idee toch?
Nog even wat nutteloze feitjes:
Van 1200 per jaar kun je elke
7 jaar een Aygo kopen
175 jaar een R8 V10 kopen
833 jaar een Veyron kopen
5 jaar een Sandero kopen
93 jaar een M3 E92 kopen
76 jaar een C63 AMG met rokende achterbanden kopen
286 jaar een banaangele DBS kopen
37 jaar een roze C-klasse uit Saudi-Arabië importeren
of elk jaar je boodschappen doen in Zimbabwe
Leuk toch?
lincoln zegt
typisch Nederlands ..
subsidie .. het antwoord op al uw problemen ..
problemen noooooooit bij de wortel aanpakken ..
geld geven .. veeeeel makkelijker .. blijft achterlijk volk ..