Ter nagedachtenis aan Marcello Gandini een aantal spots van zijn bekende en minder ontwerpen.
Afgelopen woensdag bereikte ons het droeve nieuws dat Marcello Gandini is overleden. Daar hebben we al een kort nieuwsartikel aan gewijd, maar Gandini verdient natuurlijk meer dan dat. We gaan nu nog wat uitgebreider naar het oeuvre van de Italiaanse grootmeester kijken, aan de hand van een aantal spots. En naar verluidt zit @willeme zit ook nog ergens research te doen voor een diepgravend artikel over Gandini…
Lamborghini Miura S
Spotter: @dutchstylez
De Lamborghini Miura was nog redelijk ingetogen in vergelijking met Gandini’s latere ontwerpen, maar desondanks is dit een bijzonder imposante verschijning in het echt. Des te meer omdat je er nooit eentje ziet. Er staan vier exemplaren op Nederlands kenteken, waaronder dit zeer stijlvolle zilverkleurige exemplaar met gouden velgen, hier te zien in Amsterdam.
Lamborghini Espada
Spotter: @lexusfan
Gandini maakte later fuore met zijn wigvormige auto’s met diagonale lijnen, maar de Espada had juist opvallend veel horizontale lijnen. Daarmee is deze Lamborghini een unieke verschijning. Die rechte daklijn had ook een praktische functie, want de Espada was een echte vierzitter. @lexusfan kwam deze auto tegen in het Engelse Alderley Edge (tip als je nog eens in de buurt bent: dit is een paradijs voor spotters).
Iso Rivolta Lele
Spotter: @harmengerritsen
Een van de minder bekende creaties van Marcello Gandini is de Iso Lele. Dit merk kennen we vooral van de Grifo, maar de Lele was de 2+2 van Iso. De Lele is geen klassieke schoonheid zoals de Iso Grifo dat was, maar Gandini had er wel weer iets bijzonders van weten te maken. Met 125 gebouwde exemplaar is deze Italiaanse GT een echte zeldzaamheid.
Alfa Romeo Montreal
Spotter: @justawheelchairguy
Dit is een hele recente spot: deze prachtige Alfa stond afgelopen week op de parkeerplaats van TEFAF in Maastricht. De Montreal is goed te herkennen als een vroeg design van Gandini, want van de zijkant ziet deze auto eruit als een baby-Miura. Maar dat is absoluut geen belediging. En de Montreal heeft zeker een eigen gezicht, met de unieke louvres boven de koplampen, die naar beneden klappen als je de koplampen aanzet.
Fiat X1/9
Spotter: @ngevers2000
Gandini heeft niet alleen zeldzame sportwagens ontworpen: deze Fiat X1/9 was een sportwagen die in grote aantallen geproduceerd is (meer dan 140.000). Het design was er echter niet minder exotisch om. Dit was gebaseerd op de Autobianchi A112 Runabout concept. Inmiddels is de X1/9 een zeer zeldzame verschijning in het straatbeeld. Daarmee is het meer dan ooit een nekkendraaier.
Lancia Stratos HF Stradale
Spotter: @Maurice16
Een automuseum uit lopen en vervolgens op de parkeerplaats een Lancia Stratos aantreffen: dat is nog eens een leuke toegift. Het overkwam @Maurice16 na een bezoekje aan Autoworld in Brussel. Dankzij het ontwerp van Gandini oogt de Stratos nog steeds buitenaards. Een Stratos spotten is ook ongeveer net zo bijzonder als een UFO-waarneming, want er zijn maar 492 exemplaren gebouwd.
Lamborghini Urraco
Spotter: @spotcrewda
De Urraco is behoorlijk overschaduwd door de Miura en de Countach, maar ook deze Lambo was een design van Gandini. En profil vertoont de Urraco veel gelijkenissen met de Dino 308 GT4. Dat is geen toeval: die auto kwam een jaar later op de markt en was ontworpen door… Gandini. De auto’s waren ook directe rivalen. De Urraco was wel de minst succesvolle van de twee: er maar 791 van gebouwd, tegen 3.666 308 en 208 GT4’s.
Lamborghini Countach LP400
Spotter: @justawheelchairguy
Dit telt eigenlijk niet als een wilde spot (het is een fotoshoot), maar toch hebben we voor deze auto gekozen. Dit is namelijk een LP400, de Countach in zijn meest pure vorm, zoals Gandini ‘m bedoeld had. Geen extra brede wielkasten, geen spoiler, geen bumpers, alleen de wigvorm. Als bonus staan er op de achtergrond nog twee andere creaties van Gandini. Drie auto’s van hetzelfde merk, getekend door dezelfde ontwerper, maar toch totaal anders.
Maserati Khamsin
Spotter: @spotcrewda
Niets ten nadele van de Quattroporte V, maar als je er een Khamsin naast zet is dat opeens een hele saaie verschijning. De Khamsin was het eerste ontwerp van Gandini – en Bertone – voor Maserati. De Khamsin is niet alleen bijzonder vanwege zijn scherpe lijnen, maar ook vanwege unieke details als de assymetrische roosters op de motorkap en het plexiglas aan de achterkant (wat bij dit specifieke exemplaar helaas zwart is gemaakt).
Maserati Shamal
Spotter: @spotcrewda
In het midden van de jaren ’90 was de hele line-up van Maserati ontworpen door Gandini: de Quattroporte IV, de Ghibli en als vlaggenschip deze Shamal. Net als de Quattroporte was dit model nog gebaseerd op de Biturbo uit de jaren ’80. Deze Maserati heeft diverse bijzondere designelementen, zoals de schuin afgesneden achterste wielkast (het handelsmerk van Gandini), de spoiler voor de voorruit en de dikke B-stijl (die fungeert als rolkooi). In een periode van 6 jaar zijn er maar 369 van gebouwd, dus ook dit is weer een creatie van Gandini die je niet snel tegen zult komen.
Dit waren ze dan, 10 spots ter ere van Marcello Gandini. Ben je ook een bijzondere auto tegengekomen (of die nu door Gandini ontworpen is of niet)? Dan zien we je foto’s graag verschijnen op Autoblog Spots.
sabrerator zegt
Prachtige auto’s!
Zou ook leuk zijn een lijstje te maken met de “gewone” auto’s die hij heeft ontworpen, zoals de Citroën BX.
slowland zegt
Ja, of de Volvo Tundra….
Loek zegt
Poeh, ik vond de Khamsin al mooi, maar dit gespotte exemplaar is misschien nog wel mooier met die meerspaaks velgen en koplampen. Jammer inderdaad dat het glas zwart is gemaakt, maar ergens past het wel bij deze uitvoering.
bobje zegt
ik mis de 308
mashell zegt
Niemand mist de Peugeot 308.
MaartenD zegt
Zoveel mooie ontwerpen voor Lamborghini en dan helemaal niets op hun instagram over Gandini…heel apart….