De Belgische VAB-wegenwachters zijn boos. Zes van de zeven voertuigen op de vluchtstrook horen daar helemaal niet, waardoor de veiligheid van echte pechgevallen en hulpdiensten in gevaar komt.
Net als in Nederland mag je alleen op de vluchtstrook stoppen als je pech hebt, niet lekker wordt of je auto in de prak gereden is. Eenvoudige regels die er zijn om de weg veilig te maken en ruimte te bieden aan hulpverleners. In de praktijk blijkt dat het toch wel erg moeilijk is om van die extra “rijstrook” af te blijven. Ik verwacht dan ook niet dat de Nederlandse cijfers erg zullen afwijken van onze zuiderburen.
Volgens eigen onderzoek van VAB wordt de vluchtstrook het meest gebruikt bij pech of een ongeval (15%), om een afrit te nemen (11%), als manier om de file te omzeilen (11%), door vrachtwagens bij slaperige uitwijkacties (10%) en door vrachtwagenchauffeurs die die zich exact aan de rust- en rijtijden willen houden (9%).
Om de vluchtstrook veiliger te maken zou VAB ribbelstroken willen zien die de banen duidelijker scheiden en een betere controle – en straf – voor overtreders. Daarnaast zou een extra vluchthaven her en der, meer parkeerplaatsen langs de snelweg en elektronische informatieborden enorm kunnen helpen. Met name duttende vrachtwagenchauffeurs worden dan gewaarschuwd als zij de vluchtstrook op rollen en kunnen een veiliger heenkomen zoeken als er gerust moet worden.
Moet je om wat voor reden dan ook stoppen op de vluchtstrook, doe het dan wel veilig. Omdat de rest van het verkeer met een noodgang voorbij komt razen en bestuurders wel eens de neiging hebben om jouw richting op te sturen, is de belangrijkste regel: uitstappen en achter de vangrail gaan staan. De helft van de automobilisten op de vluchtstrook doet dit niet, of vergeet alle veiligheidsvoorschriften zodra de wegenwacht aan komt rijden. Vandaar nog even 10 tips van VAB.
1. De pechstrook mag nooit gebruikt worden, behalve bij pech, ongeval of plotse ziekte.
2. De pechstrook moet steeds vrij blijven voor de hulpdiensten.
3. Probeer altijd de parking of eerstvolgende afrit te bereiken, stop enkel op de pechstrook als u écht niet anders kunt.
4. Plaats uw wagen niet vlak voor een brugpijler. De pijler vormt in dergelijke situatie een obstakel dat verhindert snelheid te maken en veilig in te voegen op de rijbaan wanneer u weer verder wilt rijden.
5. Plaats uw wagen zo dicht mogelijk bij de vangrails of de berm.
6. Doe onmiddellijk uw veiligheidsvestje aan als u uitstapt op de pechstrook.
7. Ga altijd achter de vangrail staan, ook als het slecht weer is, en let op uw kinderen.
8. Zorg ervoor dat u voldoende snelheid haalt voor u de pechstrook terug verlaat en invoegt in het verkeer.
9. Probeer zoveel mogelijk uit te wijken bij het voorbijrijden van een voertuig op de pechstrook, vanwege het gevaar van het zuigeffect van het voorbijrijdende voertuig.
10. Een defecte wagen mag nooit langer dan 24 uur op de pechstrook blijven staan.
ralf zegt
Tip 11. Bewaar altijd een paraplu in je auto. (Zie punt 6)
tt123 zegt
@ralf: punt 7 bedoel je
ralf zegt
@tt123:
Klopt ik bedoelde puntje 7
widodh zegt
Bij een file over de vluchtstrook rijden om de afrit te halen, daar heb ik echt een grafhekel aan. Daar zie je helaas te weinig controles op. Snap ook dat controle daar op moeilijk is, maar het frustreert gigantisch.
Verder heb je ook mensen die op en afritten niet kunnen nemen en vooral bij een bocht die 180 of 270 graden draait eigenlijk volledig op de vluchtstrook rijden.
Homer55 zegt
@widodh: Dat over de afrit halen zou ik ook doen hoor.. Hoezo is dat frustrerend? Jij verliest er niks op.. Ik zou het zelf ook doen als ik in de rij stond en de afrit 100m verder helemaal vrij was..
widodh zegt
@Homer55: Vaker gezien dat er dus wél een auto met pech staat en dat iemand de file uit gaat, even gas geeft en bijna achterop die auto zit.
Een vluchtstrook heb je gewoon niet te gebruiken als rijbaan, heel simpel. Doe je het wel, dan niet zeuren dat het je EUR 367,00 kost.
Homer55 zegt
@widodh: Dan was die gene zeker blind.
mashell zegt
@widodh: heb ook al eens gezien dat er politie stond bonnen te schrijven en preken te geven aan vlak voor de afrit.
rubentheys zegt
@Homer55: Onlangs nog getuige geweest van blikschade door zulk een actie.
Een man zag een vrije afrit 100 meter verderop, en besluit over de pechstrook te gassen.
Aan de afrit draait iemand af die wel reglementair heeft staan wachten. Mister impatient had zich hier niet aan verwacht en moet zichzelf tegen de vangrail sturen.
Resultaat: de brave, wachtende burger tuft lekker weg, die andere stond nog wel wat langer op de autosnelweg zonder vooruit te komen. Net goed.
desjonnies zegt
@Homer55:
Voor mij een serieuze artikel 4
Want behalve het feit dat het minachting is voor de overige weggebruikers, is het levensgevaarlijk voor diegenen die wel als lulletje lampenkatoen (volgens jouw) netjes in de file blijven staan totdat de uitvoegstrook begint en jij eraan komt stormen.
Idioot en ongedisciplineerd gedrag, verdient simpelweg geen rijvaardigheidsbewijs.
Homer55 zegt
@desjonnies: Nee hoor. Heb het maar 1 keer gedaan en toen vloog ik ze ook niet voorbij. Maar goed, ik zal morgen mijn rijbewijs inleveren want ik rijd ook 130 waar 120 max is toegestaan.
trident zegt
@Homer55: ik zou het doen . Een rijbewijs heb je spijtig wel , maar verstand niet
Homer55 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
munich zegt
Op de Ring rond Antwerpen staat de vluchtstrook altijd vol met vrachtwagens waarvan de tacho alarm geeft. Dus dan maar kamperen op de vluchtstrook. Die bekeuring is nota bene goedkoper dan de rijtijden overschrijden. Mocht je pech krijgen, moet je eerst een plekje zoeken.
xiran zegt
tip 12 rij geen Hyundai als je de vluchtstrook wilt vermijden.
kiasoulrocks zegt
@xiran: jammer dat ze hier een Hyundai voor hebben gepakt..Die zijn nml een zeldzaamheid op deze ‘rijstrook’..
desjonnies zegt
Liefkenshoek tunnel(s) bij Antwerpen
’s avonds
Staat een Duitser met een Benz stil op de rechter rijstrook in de tunnel
Ik erachter staan en heb door mijn werk altijd een oranje flitslamp (de opvolger van het aloude zwaailicht) met magneet in de auto liggen
Man heeft een lekke band
Ik heb hem dringend en enig sinds dreigen verteld zijn velg maar kapot te rijden om uit de tunnel te komen
Hij luisterde gelukkig naar me
In de Liefekenshoek tunnel(s) laat menig containerchauffeur zijn combinatie gewoon naar beneden donderen als het verkeer er rustig is.
Hij heeft me wel netjes bedankt.
En kon -uiteraard- Mercedes Benz leasing bellen, want een reserve band bleek hij niet te hebben
robert110 zegt
@desjonnies: Een oranje flitser, nooit een overbodige luxe.
Sorcerer zegt
Punt 8 is ook belangrijk. Veel mensen vinden het doodeng om hard op te trekken ofzo, maar voegen wel graag met 50 km/h op de snelweg in.
Laatst in m’n binnenspiegel gezien. Oude Mercedes (zoals op de foto), gewoon invoegen vanaf de vluchtstrook, paar andere auto’s weken last-minute en abrupt uit om de gek niet te raken. Je vraagt je af wat het intelligentieniveau van sommige automobilisten is…
jarnobakker zegt
@Sorcerer: ehm, dat is een hyundai hoor.
maurits123 zegt
@Sorcerer: mijn vriendin denkt altijd dat de auto kapot gaat als je hard optrekt. Want daar zijn ze niet voor gemaakt…
stamp zegt
En ga alstublieft achter de vangrail staan, met heel uw kroost, medepassagiers en wat je al niet meer bij hebt aan levende waar.
Trek ook niet je deur ‘zomaar’ open: als er een auto voorbij komt. Niet alleen omdat de voorbij rijdende auto kan schrikken, maar vooral omdat de deur zo hard wordt open gezogen dat, als je de deur goed vast hebt, je zo uit de auto slingert, óf de deurvanger breekt af.
Eigenlijk zou het een onderdeel van je rijles moeten zijn: een keer stoppen langs de snelweg, en achter de vangrail ‘voelen’ hoe hard ’t overige verkeer voorbij raast.
jasperjvr zegt
Good guy autoblog, maakt de weg weer een beetje veiliger :)
Simpson zegt
Doet me denken aan die keer dat ik een blondje op de vluchtstrook haar auto zag duwen.
Ik stopte en zei: je kunt beter een gevarendriehoek neerzetten en achter de vangrail wachten op hulp.
Keek ze me boos aan en zei: “Wat denk je dat ik aan het doen ben? Op de gevarendriehoek staat dat de auto 35m van de gevarendriehoek af moet staan!”
phaeton zegt
Politie tegen ingedutte vrachtwagenchauffeur:
“Maar waarom bent u, toen u wakker schrok, dan niet uitgeweken naar de vluchtstrook?”
Dat mocht niet van de VAB want het mag nooit, en dan ook nooit, dus ben ik er vol in geknald? Wat een richtlijnen van niks.
potver7 zegt
Laat ik vooropstellen dat ik volledig onderschrijf dat je die vluchtstrook alleen mag gebruiken als het écht niet anders kan. Maar hoe de veiligheid van echte pechgevallen en hulpdiensten door onjuist vluchtstrookgebruik in gevaar kan komen, die volg ik even niet.
Een echt pechgeval stopt als het goed is ook gewoon op de vluchtstrook. De kans dat uitgerekend op die plek een vrachtwagenchauffeur aan z’n rusttijdverplichting ligt te voldoen, is wel héél klein. En hulpdiensten die zich naar een noodsituatie spoeden (anders mogen ze namelijk ook niet over de vluchtstrook!) moeten ook gewoon opletten dat ze nergens tegenaan rijden.
Onjuist vluchtstrookgebruik is juist extra gevaarlijk voor het overige wegverkeer, maar blijkbaar zijn die ondergeschikt voor de VAB?
iiprototype zegt
@potver7: als er een tientonner op de pechstrook zijn 3 kwartier staat te nemen, wordt het toch verdomd moeilijk om over eerder genoemde pechstrook naar het ongeval te rijden.
robert110 zegt
Liever iets to snel op de vluchtstrook dan iets te laat. Afgelopen vakantie rijden er twee auto’s voor ons op elkaar (met een snelheidsverschil van zo’n 10 km/h) konde makkelijk even naar de vluchtstrook, maar nee hoor alles moets worden afgehandeld op de middelste rijstrook.
maru zegt
@robert110: Laatst op de A1, stonden er twee het op de linkerbaan uit te vechten. Iedereen kon nog maar net op tijd uitwijken. Dan ben je toch ook niet goed bij je hoofd?!
Tenzij de auto zooi verliest, is het verstandiger om door te rijden naar een parkeerplaats.
rob68 zegt
Een chauffeur mag toch stoppen om te pissen?
driver28 zegt
In bels op de snelweg hebben ze toch al vaak ribbels op de streep? (En ook die ribbels om de paar meter van betonblokken) blijf je ook wakker van
Mairsil zegt
Nummer 10 is bij ons toch wel anders. Het moet wel heel druk zijn bij de slepers wil de politie je niet binnen een uur van de snelweg gehaald hebben. 24 uur op de vluchtstrook lijkt mee ondenkbaar.
mashell zegt
@Mairsil: op vluchtstrook zijn ze wel snel weg (haha woordgrap). Maar ik zie langs de A35 bij Enschede wel eens gedumpte auto’s meerdere dagen in de berm staan.
Eric zegt
Tip 11: Wielen wegdraaien zodat je auto niet de weg opschiet als je van achter aangereden word.