Laag verbruik en CO2-uitstoot is een groot voordeel van de PHEV, maar steeds meer realiseren merken zich dat ze ook sportief kunnen zijn. Dit is een greep uit het aanbod snelle plug-in hybrides.
We hebben de PHEV (plug-in hybride) al besproken. Nog steeds is het een combinatie van wat een elektrische auto vooruitstrevend maakt, en wat een auto met verbrandingsmotor ouderwets bruikbaar maakt. Er wordt gebruik gemaakt van een brandstofmotor en een elektromotor.
Stiekem snel
Elektrische auto’s kunnen verrassend snel uit de hoek komen, kijk maar naar Tesla. Dat komt omdat elektrische motoren karrenvrachten met koppel hebben en dat direct kunnen leveren. Een PHEV heeft bijna altijd één of meerdere elektromotoren die voor de aandrijving zorgen, wat helemaal niet is omdat ze perse een dikke bult pk willen. Zo gebeurt het vaak dat een PHEV lekker veel pk kan krijgen, zonder dat er een hele indrukwekkende benzinemotor aan vast zit. Vele autofabrikanten maken hier nu dankbaar gebruik van.
Krachtige plug-ins
Bij de lijst van vorig jaar was het slim pickings, omdat nog maar een handjevol fabrikanten snelle plug-in hybrides bouwden. Ondertussen zijn er meer keuzes. Wij nemen je er even mee doorheen.
Polestar 1
Laten we even beginnen met wat er vorig jaar al was. De Polestar 1 is een goed voorbeeld van onze casus over snelle plug-in hybrides. De 2.0 viercilinder is namelijk niet wat de auto indrukwekkend maakt, het is dezelfde motor die Volvo in de rest van hun line-up gebruikt. De combinatie van de motor met flinke elektromotoren is wat de auto één van de snelste PHEV’s maakt. Hij weet namelijk 600 pk en 1.000 Nm op de weg te zetten. Ook een relatief snelle sprint van 3,8 seconden is leuk. Nadelen zijn dus die kleine motor, dus qua geluid niks bijzonders. En het ding is enorm zwaar. Dus er zijn zat auto’s met 600 pk die een stuk sneller zijn.
Volvo Polestar Engineered
Dat is het merk Polestar zelf, wat ooit begon als Volvo-tuner, trouwens. En dat laatste doen ze nog steeds. Je kunt de 60-serie van Volvo (S60, V60 en XC60) krijgen met het Polestar Engineered-label. Dat betekent dat Polestar zich heeft bemoeid met de prestaties van de auto. Het gaat bij alle drie de auto’s om dezelfde aandrijflijn, wederom die 2.0 viercilinder maar dan met de elektromotoren opgevoerd naar 415 pk en 670 Nm in totaal. Daarnaast zijn de remmen voorzien van een upgrade en krijg je er adaptieve dempers van Öhlins bij. Zoals we vorig jaar zeiden zal een BMW M3 je nog wel ontlopen, maar onderschat de Polestar Engineered-modellen niet.
Ferrari SF90 Stradale
Het is nog steeds een klein beetje gemeen om deze mee te tellen. De heftigste Ferrari van het moment is namelijk niet het soort auto wat je koopt voor de gunstige bijtelling of de lage CO2-uitstoot. Maar het is wél een PHEV. De welbekende vierliter V8 die in zo’n beetje elk model van Ferrari ligt, wordt bijgestaan door drie elektromotoren. Deze worden gevoed door accu’s en die moeten uiteraard opgeladen worden. De SF90 is de snelste: de vier motoren leveren bij elkaar 1.000 pk, waarmee de SF90 naar 100 sprint in 2,5 seconden.
BMW 545e
Kijken we naar de rest van de lijst van vorig jaar, dan valt op dat de i8 uit productie is gehaald, de Panamera Sport Turismo e-Hybrid (komen we zo even op terug) met vakantie is en de Mercedes E300e en Bentley Bentayga Hybrid stiekem niet zo sportief zijn: het bewijs dat er vorig jaar niet zoveel over te melden was. BMW zou met de 530e precies in die laatste categorie vallen. Sinds de facelift van de nieuwste 5 Serie heeft BMW echter een heerlijk voorbeeld van snelle plug-in hybrides in huis: de 545e. De elektromotoren staan een 3.0 zes-in-lijn bij. Het resultaat? 394 pk en 600 Nm. Naast de M5 en misschien de M550i is dit één van de snelste 5 Series, met een groen randje.
Porsche Turbo S E-Hybrid
Eén van de bekendste plug-in aandrijflijnen moet wel de ‘Turbo S E-Hybrid’ van Porsche zijn. Dit is een 4.0 V8, bekend uit de Panamera en Cayenne Turbo, die normaliter al goed is voor 550 pk. Porsche voegt hier een flinke set elektromotoren aan toe. Initieel moesten we melden dat de Panamera even op vakantie is en de aandrijflijn alleen in de Cayenne beschikbaar is. Gelukkig loste Porsche dat voor ons op, vanmorgen nog. De Panamera Turbo S E-Hybrid is terug en levert nu 700 pk en 850 Nm. Daarmee schiet de loodzware Panamera naar 100 in 3,2 seconden.
Wil je deze aandrijflijn in een SUV, dan kan dat ook. Zowel de Cayenne als Cayenne Coupé zijn leverbaar met dezelfde motor, alleen dan met de oude specificaties. 680 pk en ietsje meer koppel dan de geüpdatete Panamera: 900 Nm. Mag ook wel, want het is een loodzwaar ding. Toch wordt de sprinttijd net onder de 3,9 seconden gehouden. Sloom is het dus allerminst.
Peugeot 508 PSE
Peugeot laat goed zien wat je kunt doen met sterkere elektromotoren. De benzinemotor in de Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered (PSE) is dezelfde 1.6 PureTech als in de reguliere 508 én de 508 HYbrid. Het zijn de elektromotoren in de PSE die het meeste pk toevoegen. Het resultaat is 360 pk en 520 Nm. Goed voor de plugger met haast.
VAG’s MQB-platform
We bundelen de MQB-broeders even. Op zich is het leuk dat zij sinds kort vier snelle plug-in hybrides hebben. Als we ze allemaal afzonderlijk behandelen, zal er veel herhaald worden.
De basis
Alle snelle plug-in hybrides van VAG zijn dus gebaseerd op het MQB-platform. Dat betekent dat ze allemaal min of meer exact hetzelfde platform hebben als de oude Volkswagen Golf GTE. Dit betekent een 1.4 TSI met 150 pk, die in de normale hybridemodellen van de Skoda Octavia, SEAT Leon en Volkswagen Golf 204 pk in totaal levert. In de volgende vier huidige snelle plug-in hybrides wordt het totaal 245 pk: de 1.4 verandert niet, de elektromotoren wel.
Skoda Octavia RS iV
De Oost-Europeaanse invalshoek is meestal luxe. Maar Skoda heeft ook een sportief smaakje, in de vorm van de Octavia. Dit is de duizendpoot van de VAG-lineup: de ruimste als Combi en de enige die beschikbaar is als liftback. Alleen een hete hatchback ontbreekt.
CUPRA Leon
SEAT staat bekender om hun sportieve flair, maar heeft het écht sportieve spul verbannen naar het nieuwe merk CUPRA. En die levert hun modellen nu ook als plug-in met dezelfde aandrijflijn als de Skoda (en de rest). Net als de Octavia beschikbaar als stationwagon, maar ook als hatchback.
CUPRA Formentor
De enige crossover uit dit mini-lijstje is de Formentor, de eerste zelfstandige CUPRA. Tenminste, de techniek komt sterk overeen met de andere vier. Ook de motor, dus.
Volkswagen Golf GTE
Volkswagen levert zat keuzes voor de nieuwe Golf. De reguliere is beschikbaar als benzine, diesel, eHybrid (normale plug-in hybride) en zelfs nog een model op aardgas. En ook vier smaakjes vinden we in de sportieve versies van de Golf. De dikste R is nog aanstaande, daaronder vindt je de GTI (benzine), GTD (diesel) en dus de GTE. Dit is de plug-in hybride met dezelfde motor als de andere vier.
Volkswagen Touareg R PHEV
Dan nog even in de toekomst kijken. Momenteel kun je de Touareg R met PHEV-aandrijving nog niet bestellen, volgens de website. Je geduld wordt beloond met een dikke SUV en de eerste van de snelle plug-in hybrides van Volkswagen R. In dit geval is een 3.0 V6 goed voor 462 pk en 700 Nm.
fanboy zegt
Ja tijdens de Prius moest iedereen het even aankijken nog, maar toen in 2006 met de Lexus GS450h werd het toch wel duidelijk hoe snel het allemaal kan met hulp van elektromotoren. Heeft even geduurd voordat iedereen het door had. Maar nooit gedacht dat een Prius de voorloper zou zijn van sportwagen techniek :)
Bij hybrids of PHEVs is het verschil wel groter in prestaties tussen volle of lege accu, maar in de praktijk niet zo’n ding.
berlinetta zegt
Die Panamera en die Ferrari zouden prima staan op mijn oprit. Dan heb ik een droomgarage en ben ik ook nog een beetje milieubewust. Wel jammer dat de Panamera dan misschien beter klinkt dan de Ferrari.
thezonda zegt
Ik vond de X5 45e toch ook wel een pittig snel ding. En z’n 6 cyl klonk nog goed ook.
VeniVidiVici zegt
@thezonda: Die heeft dezelfde motor als de 545e
crepito zegt
“Laag verbruik en CO2-uitstoot is een groot voordeel van de PHEV” .. deze illusie komt de hele week hier al voorbij! Ik blijf het herhalen:
– complex
– zwaar
– elektrische km’s zijn inefficiënt
– je sleurt altijd een extra aandrijfbron mee
– laden gaat traag
– CO2 uitstoot van productie is erg hoog (namelijk van én een ICE én een EV).
Wel handig om de WLTP te piepelen (en dus boetes te voorkomen)..
willeme zegt
@crepito:
Het is een tussenoplossing. Maar zeker een stap in de goede richting. Een EV is voor mij geen optie, maar een PHEV wel. Als je één auto hebt (ik heb er maar één ;-)) en de laadmogelijkheden zijn beperkt (ik woon in een oude binnenstad) dan kun je met een PHEV meer kanten op.
Ze zijn erg complex, dat is waar. QUa gewicht is het om het even. Een elektrische auto heeft voor een acceptabele range honderden kilo’s aan accu’s nodig. Een Panamera Hybrid is volgens mij lichter en dan een Taycan, terwijl de Panamera groter is en een betere range heeft. MAW: volgens jou redenering is een EV óók knaak, want die sleurt telkens 500 kg aan accu’s mee omdat het de energiedichteid zo knudde is.
Hoe geslaagd een PHEV is, hang af van de toepassing en uitvoering van de fabrikant en hoe de consument ‘m gebruikt. Dat is al Heel Erg Vaak gezegd ;-).
In het geval van een grote en zware auto als de Panamera is een PHEV geen slechte oplossing. Daarbij kun je een Panamera gebruiken waarvoor een grote gemaakt is: langere ritten. Dat is met een elektrische auto niet op een normale wijze mogelijk en met de Panamera wel. Het geeft je gewoonweg wat meer opties. Ook lekker: je betaalt inderdaad minder belachelijk veel BPM-boetes.
Op een VW up is het een beetje dubbelop en onhandig, maar voor een Panamera lijkt het mij een prima tussenoplossing. En als je een volelektrische auto wil, dan kun je altijd kiezen voor een Taycan bij Porsche. En voor Petrolheads is er een Turbo S (helaas is de V8 diesel eruit, die was episch!)
fanboy zegt
@willeme: Ja wel mee eens. Ook dat het voor kleine auto’s juist niet zinnig is etc.
Maar als je het al ziet als tussenoplossing weet ik niet of het handig is om er veel geld in te steken. De aanschafprijzen van PHEVs zijn best hoog, vooral bij de grotere auto’s, waar je dan ook voor hetzelfde geld een volledig elektrische auto kan kopen. En met een range van 500km o.i.d. hoef je ook niet steeds te laden en is het in de binnenstad zelfs geen probleem.
Collega van me keek uit naar een nieuwe PHEV SUV, leuk ding, maar gaat nu zoveel kosten dat je daar ook een Model Y of Polestar voor kan kopen. En die zijn natuurlijk veel goedkoper in gebruik.
Ik laad zelf met een sloom 2kw adaptertje, en zelfs die heb ik er uit luiheid niet eens altijd ingeplugd. Als je flink rijbereik hebt is het niet zo spannend allemaal, en volstaat 1 keer in de week aan de laadpaal waarschijnlijk al. Dat kan ook bij de supermarkt/bios weet ik het wat.
crepito zegt
@willeme: Wat is volgens jou precies de oplossing? Een EV is geen knaak. Veel efficiënter qua energieverbruik, grondstoffen kunnen gerecycled worden en bovendien in potentie opgeladen op renewables. Het huidige nadeel is het productieproces, vandaar het omslagpunt bij ~30.000km mbt CO2-uitstoot.
Een PHEV heeft beide uitgestoot tijdens het productieproces. In sommige gevallen bijna 30 kWh + een dikke ICE. En dan heb je voor die 30 kWh de helft van de range die een BEV zou hebben. In het geval van de GLE ~80km.
Een PHEV verbruikt bovendien in volledige EV modus bijna 2x zo veel energie. In volledig ICE-modus verbruikt het meer benzine/diesel ivm get extra gewicht van de accu en elektromotor. Wat doet het hogere elektriciteitsverbruik, productie-uitstoot van de accu, elektromotor én brandstofmotor met het omslagpunt? Precies.
Ze laden traag, dus dan moet je in de binnenstad altijd een laadpaal in beslag nemen. Snelladen is immers een no-go.
Dus dat alles gecombineerd met het feit dat in de praktijk zeer weinig wordt bijgeladen, ‘kost’ het veel belastingopbrengsten zonder dat daar veel voordeel mbt uitstoot tegenover staat. Vandaar dat veel experts het niet echt een ‘oplossing’ vinden.
lekbak zegt
@crepito: het ev gedeelte van een hybride is precies net zo recyclebaar als een volledige ev, aangezien auto’s nu ook al bijna volledig gerecycled kunnen worden is dat argument alvast onzin. Als er al sprake is van een verschil is dat in het nadeel van de ev. Ook sleept een ev toch echt meer gewicht mee dan een phev en kan een phev net zo goed efficiënt met z’n energie omgaan. De nieuwste generatie is daar ook al een stuk beter in. Wat betreft het laden is ook dat al grotendeels opgelost bij de nieuwste generatie, maar je hoeft ook lang zoveel energie niet te laden. Als je ver moet heb je de ice nog aan boord. En ja, dat is op dat moment eventjes vervuilender. Maar vaak is het alternatief een volledige ice en dat maakt de phev een stuk beter. En dat de phev meer verbruikt dan volgens de wltp komt puur en alleen door de manier van testen. Dat heeft helemaal niks met de praktijk te maken want die praktijk hangt volledig van het stekkergedrag van de gebruiker af.
crepito zegt
@lekbak: Recycling is – mits daadwerkelijk uitgevoerd – een goed punt. Ik heb het mbt laadtijd en efficiëntie in EV-modus over de laatste generatie PHEV. Dus alle argumentatie blijft staan ivm het totaalplaatje. En nee, een Polestar 1 is zwaarder dan een Polestar 2 en zwaarder dan een Model S en Taycan. En nee, dat is niet puur en alleen door het gebruik. In ICE-modus is die zwaarder dan alleen een ICE, in EV-modus verbruik je tot wel 2x zo veel energie dan een volledige EV. Dus dat is zeker niet ‘net zo zuinig’. Zie: Polestar 1, 290 Wh/km. Zie de GLE, 80km range op 30kWh (350+ Wh/km).
Dus in puur EV-modus ligt het omslagpunt al 2x zo hoog. Als je dan ook nog eens uitstoot van het productieproces meeneemt ligt dat nog veel hoger, immers uitstoot voor én ICE én EV.
willeme zegt
@crepito: ouwe populist ;-).
Wordt nooit geladen is natuurlijk niet waar. Daar word juist telkens meer gebruik van gemaakt. Zeker nu je relatief snel kunt laden en je meer op de accu kunt rijden. 50-100 km is prima voor stadsverkeer.
Elektrisch rijden heeft in 95% van de keren de voorkeur of de voordelen. Echter, niet voor de langere ritten. Ook niet als die ritten op hogere snelheid zijn. En dat is precies waar zo’n Panamera excelleert.
Het is en blijft een compromis, dat geef ik ruiterlijk toe. Echter, met de juiste toepassing en het juiste gebruik is het wel een goed compromis.
crepito zegt
@willeme: Ik zei niet nooit, maar zeer weinig. Blijkt hier ook uit: https://theicct.org/publications/phev-real-world-usage-sept2020.
Het well-to-wheel principe lijkt een blinde vlek voor PHEV-liefhebbers.
Wat is volgens jou snel laden met een PHEV?
willeme zegt
In principe vind ik alles langer dan 5 minuten al knaak. Zeker als je er geen 1.000 km actieradius mee wint.
PHEV is een handige tussenoplossing om tenminste een beetje afstanden te kunnen rijden.
Gebruik is idd een dingetje: als je niet laadt, neem je enkel een lege doch zware accu mee plus elektromotor.
leonlampe zegt
@willeme: alsnog zal de elektromotor wel van stroom voorzien worden, door op te laden als er geremd word. Bij gewone brandstofauto’s gaat deze energie verloren
Marc zegt
Mooi die BEFs scheelt je n hoop belasting, hoop wel dat ze tussen de 200 en 250 n beetje stabiel rijen niet zoals die FEFS die als t warm is gaan inhouden.
ds3thp zegt
Als ik het geld had gehad zou ik voor de 545e gaan! Lijkt me een fantastische auto met B58 zes cilinder ondersteunt door Elektro power.
Met tuning komt zo’n ding gewoon aan +/- 500pk
rhellema zegt
@ds3thp: oom van me heeft er één. Fantastische wagen om mee te touren en als je wil knallen. Neem van mij aan, deze auto behoeft echt geen tuning naar 500 pk.
lekbak zegt
“Dat komt omdat elektrische motoren karrenvrachten met koppel hebben en dat direct kunnen leveren”
Vermogen beste @Loek. Koppel vermeerder of verminder je met een versnellingsbak of vertragingskast naar wens. Vermogen, echt alleen vermogen bepaalt hoe snel je gaat of hoeveel je kunt trekken.
Overigens boeit de snelheid van een auto mij helemaal niks. Ik vind het veel belangrijker hoe snel een auto voelt, en daarbij is het belangrijk hoe de motor klinkt. Een hybride, maar ook een cvt vind ik totaal niet interessant.
Dutchdriftking zegt
Wat is die V60 mooi he! Wel even een bezoekje doen aan Heico voor de topsnelheid. En eventueel nog een chipje.