De Volkswagen Golf 4 is een bijzondere auto door gewoon te blijven en buitengewoon goed te verkopen. Maar wat was er dan eigenlijk zo bijzonder aan? Lees het hier, op Autoblog!
De tijd vliegt voorbij, dames heren. Het is namelijk alweer 24 jaar geleden dat de Volkswagen Golf 4 op de markt kwam. Het is misschien wel de belangrijkste auto die ze bij VW ooit hebben uitgebracht. De compacte hatchback leek vrij veel op zijn voorganger en was een enorm succes.
Mede daardoor is het vrij lastig om te zien wat er nu zo bijzonder aan was. Ondanks dat we allemaal ‘Golf 4’ zeggen, is het officieel de Golf ‘Typ 1J’. Weet je dat ook weer!
Om de Golf in het zonnetje te zetten, hebben we 11 redenen waarom de Golf 4 briljant was. Pak maar een goed glas chocomel en een gevulde bak kruidnoten en ga er maar eens goed voor zitten:
Het design is sterk door eenvoud
Laten we beginnen met wat je kunt zien aan de Golf. Het is namelijk een meesterwerk. Sommigen zullen het als saai interpreteren, maar de Golf was zeer eenvoudig vormgegeven. De vijfdeurs was met name briljant. De dikke C-stijlen (een kenmerk van Giugiaro sinds de Golf 1) waren perfect. Het model was dermate tijdloos, dat een facelift niet eens nodig was. De Golf 4 kreeg weliswaar een aantal updates, maar in grote lijnen bleef alles voor 7 jaar hetzelfde. Peter Schreyer heeft met dit ontwerp een automotive homerun geslagen wat dat betreft.
Opmerkelijke mix carrosserievarianten
De Golf kwam aanvankelijk als een driedeurs en vijfdeurs. De vierdeurs versie (opvolger van de Vento) kreeg ook nu een andere naam: Bora. Met de vijfdeurs stationwagon zat het wat lastiger. De goedkopere modellen met eenvoudige uitrusting en kleinere motoren kregen de naam ‘Golf Variant’. Wilde je een luxere versie en/of een dikkere motor, dan moest je uitwijken naar de Bora Variant. Die had dezelfde achterzijde, maar een andere neus. De Golf 4 Cabriolet was stiekem helemaal geen Golf 4, maar een Golf 3!
Klasse für die masse
De Volkswagen Golf 4 moest een stuk hoger in de markt opereren dan zijn voorganger. Volkswagen-baas Ferdinand Piëch hanteerde de slogan ‘Klasse für die Masse’. Het dashboard was opgetrokken uit zachte materialen. De afwerking stond op een zeldzaam hoog niveau voor een auto uit het C-segment. Een bijzonder designelement was het grote VW-logo dat iets in de motorkap doorliep. Bij de eerste exemplaren had VW overigens nog moeite om deze goed uitgelijnd te krijgen, want bij diverse vroege productiemodellen zat het logo er niet 100% recht onder.
Veel opties mogelijk op de Volkswagen Golf 4
Ook qua opties kon je bij de Golf 4 goed uit de voeten. Zo kon je ‘m krijgen met lederen bekleding. Nu was dat niet direct het meest bijzondere, maar wel dat je kon kiezen uit andere kleuren dan zwart. Of wat te denken van een houten stuurwiel? Dat was ook mogelijk. Of een full-map navigatiesysteem. Tevens was het de eerste C-segmenter die optioneel met Xenon te bestellen was. In die tijd was dat bijvoorbeeld niet eens mogelijk bij een Saab 9-5,een premium E-segment auto (dat was bij die auto pas na de facelift te bestellen).
Volledig verzinkte carrosserie
De Golf 4 zie je nog steeds veel rondrijden. Naast de eenvoudige doch degelijke motoren kwam dat door de carrosserie. Net als de auto’s van concernbroeder Audi is de Golf 4 namelijk volledig verzinkt. Daarom kreeg je 12 jaar fabrieksgarantie tegen roesten van binnen uit. De eerlijkheid gebied te zeggen dat Opel exact hetzelfde had gedaan met de Astra (G). Voor Opel was het imagoschade oppoetsen (die konden daarvoor nog weleens roesten), voor VW was het een extra stukje Klasse für die Masse.
Bijzonder uitgebreide keuze aan benzinemotoren
De Volkswagen Golf 4 kon besteld worden met een enorme hoeveelheid aan motoren. En met enorm bedoelen ook echt enorm. Maar er was geen consistente lijn te ontdekken. Het begon met een eenvoudige 1.4 16v met 75 pk. Een stapje hoger stond de 1.6 MPI achtklepper. Daarboven een 1.8 met twintig kleppen (125 pk). Die werd vrij snel vervangen door een 2.0 achtklepper met 115 pk. Vervolgens waren er twee benzinemotoren met 150 pk. Een 1.8 turbo en een 2.3 V5.
Later kwam er een 1.8T met 180 pk én een 2.3 20v met 170 pk. Daar stopte het niet, want in 1999 arriveerde de 2.8 VR6 (V6 genaamd) met 204 pk en standaard vierwielaandrijving. Dat 4Motion systeem was standaard op de 3.2, de R32. Oh, en de eerste Volkswagen benzinemotor met directe injectie was de 1.6 FSI in 2001. Kortom, een hele hoop! Zeker in vergelijking met de Astra en Focus, de twee meest directe concurrenten.
Diesels voor de Volkswagen Golf 4
Ook qua dieselmotoren kon je alle kanten op bij de Golf 4. Allemaal hebben ze in basis hetzelfde onderblok, allemaal 1.9 liter motoren. De instapper was een ‘SDI’ die geen turbo had, iets dat je kon merken aan het gebrek aan vermogen. Verder waren er een 90 en 110 pk diesel bij introductie. In 1999 arriveerde de 115 pk sterke 1.9 TDI, de eerste met pompverstuiver. Deze kon e herkennen aan de rode D en I en leverde maar liefst 285 Nm, wat voor zijn tijd erg veel was. Maar de dikste kwam in 2000: de 1.9 TDI met 150 pk en een rode T, D en I. Met die badge op de bips was je helemaal het mannetje onder de accountmanagers. In 2001 kregen alle TDI’s een pompverstuiver. Nu was er naast de 150 pk-blepper ook keuze uit 100 of 130 pk.
Vierwielaandrijving
Ferdinand Piëch was een groot voorstander van vierwielaandrijving. In het C-segment was dat vrij bijzonder. Ja, sommige rallyspecials hadden het en een enkel sportief topmodel. Maar van de Golf waren er ook een hoop gewone uitvoeringen met ‘toevallig’ vierwielaandrijving. De 1.8, 1.8T, 2.0, V5 en 1.9 TDI kon je er optioneel als 4Motion krijgen. Op de zescilinders was het zelfs standaard. Overigens is het vierwielaandrijving middels een Haldex-koppeling, het was dus zeker geen quattro-systeem met Torsen diff. Grappig detail: de Audi A3 was technisch gelijk aan de Golf 4 en was als ‘quattro’ leverbaar, maar dat was dus gewoon dit Haldex-systeem.
Er was een briljant topmodel, de Golf R32
Er zijn veel technische noviteiten die bij de Golf debuteerden. De belangrijkste is de DSG-bak. Het was de eerste keer dat deze op een straatauto debuteerde. Het was een van de eerste auto’s die met automaat sneller was dan met handbak. Maar er was meer bijzonder aan de R32. De motor was een 3.2 liter grote VR6, goed voor 241 pk. Optioneel kon je de R32 bestellen met extreem dikke Konig sportkuipen. De prestaties waren erg goed, wan in tegenstelling tot de om grip vechtende Alfa 147 GTA en Ford Focus RS, kon de vierwielaangedreven Golf R32 altijd snel uit de voeten. Tegenwoordig is het (terecht) een gewilde youngtimer.
De Volkswagen Golf 4 kon heel erg lang mee
De Golf 4 heeft het lang uit weten te zingen. Het model kwam in 1997 op de markt. In Nederland kwam de opvolger in 2003, maar op sommige markten bleef het model langer in productie in gewijzigde vorm.
China
Twee modellen zijn daarvan erg bijzonder. De eerste is de ‘Bora HS’, dat was een hatchback-versie van de Bora, dat op zijn beurt weer een sedan-versie was van de Golf Hatchback. Snapt u het nog? De auto had de nieuwe Bora-neus, maar aan de achterkant kon je aan de C-stijlen duidelijk zien dat het nog gewoon een Golf 4 was. Ook in het interieur trouwens, alhoewel het stuur van de Golf 5 afkomstig was. De Bora HS werd tot 2008 nieuw verkocht.
Brazilië
Maar daar bleef het dus niet bij, want in Zuid-Amerika bleef het model tot 2013 in de showrooms staan. 2013! Toen was de Golf 7 er al! Er waren ook hier de nodige sportieve varianten als de Sportline en GT. De Zuid-Amerikaanse Golfs hadden een afwijkende voorzijde en achterzijde.
Interesse in een Golf 4? Check dan deze Autoblog Golf iv video om te zien waar je op moet letten bij aanschaf:
Wil je meteen voor de dikste Golf 4 gaan? Uiteraard hebben we ook een aankoopadvies van de R32:
Meer lezen? Check hier de special over de Volkswagen Corrado!
Breinstein zegt
Mijn eerste auto was een Bora diesel en wat een fijn apparaat was dat. Koppel te over en heerlijk comfortabel. Inderdaad een erg goede auto en mede daardoor vind ik de Golf 4 nog goed te pruimen.
Al zit hem dat voor mij vooral in de 3-deuren. Alleen al de afstand tussen bovenkant achterwiel en onderkant van de raamlijn is een afstand waar menig moderne auto jaloers op kan zijn.
Pallas zegt
@breinstein: in vind juist de 5-deurs mooi, die lijn van de achterdeur past erg goed bij de c-stijl.
volvo480gtt zegt
@pallas: lijkt net een onderrug die overgaat in benen met een klein beetje fantasie.
wimof zegt
Wanneer je met je “moderne” wagen bij 150.000 km strandt (en dan ben ik nog vrij optimist) word je stikjaloers op al die vervuilende dieseltjes die bij 400.000 – 700.000 km nog aan hun eerste setje zuigertjes toe zijn. Ik praat erover mee, ik ben moeite aan het doen om bij 500.000km toch iets te vinden om in stand te zetten.
Misschien een nieuw setje zetelvullingen?
kevertje zegt
Vervuilend? Ik wil de ware eco-voetafdruk wel eens zien van auto’s die 3x sneller op de schroothoop liggen…
bischero zegt
@kevertje: dat dus! 👍
wimof zegt
Ok, toegegeven, ik heb al een lapje achter de voorste spatborden moeten (laten) lassen.
En hij is maar van ’98, toch wel snel hé!
christian85 zegt
@wimof: regelmatig de wielkast losschroeven en de vuiligheid er uit halen hielp enorm
DaveB zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
wimof zegt
Ter compensatie: NO KIDS en een bos (vol met volwassen bomen)
Kwestie van prioriteiten.
AudiRS zegt
Inderdaad zeer gave auto. Mijn gechipte ARL kon de dikste BMWs diesels het nakijken geven bij het verkeerslicht. Toen ik em wegdeed met slechts 220dkm (net ingereden) is hij ge-exporteerd. Achteraf.spijt.van.
rogerzz zegt
*Klikt gaspedaal even open, de eerste R32 is 21.500 euro.. klikt gaspedaal weer weg*
Steeds vaker vraag ik mij af of ik nou naïef aan het worden ben of dat dit er ook daadwerkelijk voor gegeven wordt. Maargoed, een onverprutste R32 vinden met <180.000km is blijkbaar lastig. Ik sla ff over. GTI'tje was destijds wel relatief leuk/snel, maar tegenwoordig is een instapper A3'tje 1.4 met 150pk met DSG waarschijnlijk al sneller.
silenro zegt
@rogerzz: klopt, maar toch gaat het niet snel de emotie/gevoel geven wat een G4 wel heeft/had. Heb er 8 jaar lang eentje gehad. Wat een topauto.. Nooit weg moeten doen achteraf. Daarna nog een .:R32 gehad, ook dat blijft gewoon echt genieten. Maar ik kijk er dan ook met een grote roze bril naar ;)
remarkable zegt
Een minpunt: asymmetrische spiegels. Dat sneu stompje aan de passagierszijde is geen gezicht.
Tijsbeer zegt
Echt hè! Dat vond ik bij Mercedes-Benz uit die tijd ook zo idioot. Ik was vergeten dat het bij de Golf 4 ook zo was, en ik heb er nog wel een paar jaar een geleased.
Maar zou je niet op eBay ofzo een spiegel uit Engeland kunnen halen, zit ik me net te bedenken?
chills zegt
Een Golf R32 had aan beide zijden spiegels die even groot waren, qua formaat precies tussen de grote en kleine spiegel van een gewone Golf in.
willeme zegt
@daveb: even F5 drukken en refreshen ;-).
tazmania zegt
Type IV blijft voor mij de allerbeste Golf. Heb een zwarte 115pk TDI gehad en een Bora met dezelfde motor. Later nog een 1.6 benzine, en mijn vriendin heeft haar 1.4 dik 10 jaar gehad. Dat ding was onverslijtbaar. Echt zeer goede en fijne auto’s. Zo worden ze niet meer gebouwd.
De Golf V erna was vooral qua dashboard echt minder hoogwaardig.
Verder alles wel gereden van dit type, V6, GTI, enz. Alleen de R32 niet.
kennone zegt
Zou nog wel eens een R36 willen maken van de 4👌🏼👌🏼
Maarten123 zegt
Ik heb er ook nog eentje. Een 2000 1.6 met 120.000km, toen nieuw gekocht door mijn inmiddels overleden moeder. Helaas te gewoon om te zien hoe bijzonder hij is.
christian85 zegt
@maarten123: koesteren
christian85 zegt
De eerste auto waar ik officieel in mocht rijden, genoten!
Roskampies zegt
Ooit twee autos mogen uitkiezen als lease auto.
Deze Golf 4 TDI highline 110pk was de eerste. Fijne reiswagen zat zeer goed inelkaar. Als 20er helemaal gaaf. De folder honderduizend keer doorgebladerd voor ik m movht rijden. 2e de Seat Leon Topsport rode tdi dus de 150pk. Nog mooier. En de juiste diesel motor voor die tijd. Mooie tijden. En nieuw ruikende auto. Wanneer zal dat weer eens gebeuren. :)
porker zegt
V5 gehad, het zwarte monster genaamd. 150! Pk in een golf was toen heel wat. Meesterlijke roffel.
jaapiyo zegt
Maar het dikste aan de Golf IV waren natuurlijk de kleine panel gaps waar ze apart voor adverteerden. Echte premium. Helaas gaven alleen nerds er wat om dus bij de opvolgers waren de panel gaps stiekem weer wat breder.
bernoulli zegt
Die blauw verlichte klokken en displays hadden ook iets magisch.
Dutchdriftking zegt
@bernoulli: Klopt, was erg modern. De facelift klokken (voor de Ocean uitvoering, R32 en GTI 25 jahre) waren nog iets mooier.
mashell zegt
Het zag er apart uit maar was met een zonnebril wel erg slecht afleesbaar, of gewoon niet. Ik zag alleen rode naald, de blauwe cijfers op het zwart hadden veel te weinig contrast.
Richard zegt
Lijkt nog steeds een moderne auto
Dutchdriftking zegt
Nooit gekocht, maar een Bora 2.8 variant is altijd wel een auto op het lijstje geweest. Een GTI 25 jahre verdiend overigens ook een eervolle vermelding. De standaard GTI was een beetje meh, maar het jubileum model was erg fijn.
baf07 zegt
Golf IV GTI gehad, zwart en Caractère uitgevoerd. Leer op de geweldig zittende Recaro’s, man wat was ik gelukkig!
Tuning was toen nog niet echt happening, maar ik vind het tof! Dikke 17 inch wielen met Bridgestone Potenza’s maakte het geheel af.
baf07 zegt
@baf07: net nog even gekeken, ze rijdt nog ergens rond! Apk tot 2022
karhengst zegt
Je ziet ze nog steeds regelmatig rijden. Behalve ’s avonds dan, want 9 van de 10 keer is de verlichting kapot. Wel de tijd dat VW z’n reputatie nog echt waar wist te maken.
wza1979 zegt
Inderdaad de verlichting ging steeds kapot.
Ik heb een 1.9 TDI gereden en later de v5 echt wel fijne auto’s. Beetje depri was niet spannend qua interieur. Collega reed een 1.4 en dat was een maandag morgen auto daar waren zoveel problem en mee dat ie meer bij de garage stond dan dat hij ermee kon rijden.
lightisride zegt
prachtig design inderdaad, maar is iedereen vergeten dat het waardeloos reed? Ik reed in die tijd in een Peugeot 306 (OK een snelle die waren wel heel goed) en af en toe in een Golf4 en was elke keer weer verbaasd hoe groot het verschil was. De Golf sloeg door op elk hobbeltje en was toch nog hard geveerd. De 306 was comfortabeler en sportiever. En stuurde strak. Kon je allemaal niet zeggen van die Golf. Mooi afgewerkt, om in te zitten, matig om in te rijden.
En vrat die rode T rode D rode I (150pk) niet versnellingsbakken?
mashell zegt
Ja, die Golf IV reed bepaald niet super, koning van het onderstuur. De Ford Focus 1 (geen eerlijk vergelijk, dat is de meest briljante auto ooit gemaakt) reed echt werelden beter.
pomoek zegt
Mooie auto, maar als ik het mij goed herinner was VW niet erg scheutig als het om basisuitrusting ging. Geen airco met name vond ik wel een ding waar je vervolgens fors voor moest bij betalen, terwijl concurrenten dit al vaak als standaard aanboden.
audiA41.8TFSI2013 zegt
De TDI dieselmotoren in de Golf 4 waren wel goed wat ik om mee heen heb gehoord en ervaren. Heb mijn 110 pk Golf TDI ingeruild bij 440.000 km. Geen olieverbruik o.i.d. Wel de brandstofpomp moeten vervangen bij iets van 350.000 km (duur!).
Met plezier in gereden.
Hoef zegt
Op zich was de IV toch relatief rijk uitgerust. Heb er destijds als twintiger 2x nieuw gekocht. Een TDI 90 en tdi 110 ok. Reed top en vooral heel zuinig. Standaard met 4 hoofdsteunen (meestal een extra), airbags (niet alleen voor de bestuurder) en natuurlijk ABS. Destijds ook nog niet vanzelfsprekend. Was toch andere koek dan de golf 3. Had de TDI 110 met longlife olie. Eerste beurt kwam pas met 50.000km op de display…..
MarcoM zegt
Toen werden er nog auto’s bij VW gebouwd waarin je vertrouwen had, Opel was dat verloren vanwege roest imago. Ik ken VW rijders die gewoon 1 miljoen hebben weggetikt met hun auto, dat kun je nu wel vergeten.
nldonaldo zegt
Ah good old days. Mijn eerste auto was een cosmicgroene met de 2.0 motor, qua uiterlijk exact zo eentje als in de foto bij het artikel. Degelijke auto, zien er nog steeds niet oud uit in het huidige straatbeeld. Was ook een mooie ontwerp periode van VW vind ik, met de golf een beetje hoekig en geen gekke vouwen of lijnen op de zijkant. Daarna steeds ronder en met meer vouwen en lijnen. VW-dealers waren toen al duur en onbeschoft, dus was ook mijn laatste VW.
Allroundnoise zegt
Ik rij nu al 10 jaar in een golf 4! Afgelopen zomervakantie bijna de noordkaap gehaald!
zippy1964 zegt
Afgelopen zomer mijn IV 1.6 verkocht na 21 jaar (en 220000 km.). Behoudens wat kleine reparaties nooit echt problemen mee gehad. De originele uitlaat zat er zelfs nog onder! Nu een A3 etron is toch ff wat anders.