We nemen de plug-in hybride onder de loep en kijken naar 10 redenen waarom de PHEV er nog toe doet!
Tijdens de EV 10-daags zou je zeggen dat we strikt elektrische auto’s behandelen, maar niets is minder waar. Uiteraard is er ook nog een tussenstap tussen elektrisch en de verbrandingsmotor. Een auto met een dubbele motor noemen wij (en alle anderen die het bedacht hebben) een hybride.
Soorten hybrides:
De ene hybride is de andere niet. Sommige folders en marketingbureau’s kunnen de suggestie wekken dat de ene auto moderner en milieuvriendelijker is dan de andere. Maar dat is zeker niet altijd ook echt het geval. Daarom is het goed om te kijken naar met wat voor hybride je te maken hebt. Grofweg zijn er vier typen hybrides:
Mild hybrid (MHEV)
Verbrandingsmotor geassisteerd door een kleine 12V, 24V of 48V generator. Deze wordt vaak geleverd door de transmissie-leverancier, die zet ‘m namelijk tegen de transmissie aan. Ondersteund bij wegrijden en kan ‘zeilen’ mogelijk maken. Eenvoudige en voordelige methode om auto’s net even wat zuiniger te maken, plus marketingtechnisch voordeel. Want hybride is hybride. Als er puur elektrisch gereden kan worden, is het hooguit een kilometer of twee.
Voorbeelden: Volkswagen Golf TSIe, Mercedes E53 AMG, Alfa Giulia
Hybride (HEV)
Verbrandingsmotor in combinatie met elektromotor. De motor vult de accu, naast regenereren van remkracht. De elektromotor zit vaak naast de verbrandingsmotor, alhoewel dat niet altijd het geval is Kan een behoorlijk stuk elektrisch rijden. Voornamelijk bedoeld voor de lagere snelheden tot zo’n 50 km/u. Kan vaak 10 tot 15 km elektrisch rijden, daarna springt de verbrandingsmotor bij.
Voorbeelden: Toyota Prius, Lexus RX450h, Honda CR-V Hybrid.
Plug-in Hybrid (PHEV)
De categorie van vandaag. De PHEV gaat nog een stapje verder dan de gewone hybride, maar is zeker nog geen EV. De verbrandingsmotor wordt bijgestaan door een elektrische motor. In veel gevallen is de elektromotor erg krachtig. Er is ook een serieus accupakket aanwezig. Elektrisch rijden is vaak mogelijk tot zo’n 50 tot soms 100 km. In tegenstelling tot bovenstaande twee categorieën kun je de PHEV ook laden.
Voorbeelden: Audi A7 TFSI e, Volkswagen Golf GTE, BMW 330e
EV + Range Extender (EV + REX)
EV met range extender. De laatste categorie. In principe een auto die is ontworpen en ontwikkeld als elektrische auto. De range extender is er alleen om bij te springen in noodgevallen. Vaak is het een zeer kleine verbrandingsmotor met een kleine tank, om zo het gewicht laag te houden.
Voorbeelden: BMW i3 REX (niet meer leverbaar)
10 voordelen van de PHEV
Wij concentreren ons nu op categorie nummer 3. De Plug-In Hybrid Electric Vehicle die we vanaf nu de PHEV noemen. Dankzij de Mitsubishi Outlander PHEV en Volvo V60 heeft de PHEV bekendheid vergaard, maar niet altijd op de goede manier. Mensen zouden de auto’s alleen rijden vanwege de lage bijtelling en andere fiscale voordelen. Dat is overigens een aanname die slechts ten dele waard is. Daar hebben wij tien redenen waarom de PHEV nog steeds relevant is:
Groter elektrisch bereik
Bijna elk jaar worden de grenzen verlegd lijkt het wel. De PHEV’s worden telkens competenter. Logisch, want zelfs de merken die voornamelijk nog verbrandingsmotoren verkopen leren snel bij over elektrische aandrijving. Ze worden telkens efficiënter. Hetzelfde geldt voor de accu’s. Met zo’n Outlander deed je met geluk 15 km, tegenwoordig is 50 km met veel PHEV’s eenvoudig mogelijk.
Sneller laden
In het verlengde van punt één, de laadtijden zijn telkens gunstiger. Veel ‘pure’ EV-kennis kan natuurlijk ook toegepast worden op de PHEV. Snelladen is tegenwoordig vaak mogelijk. Omdat de accu kleiner is, is deze ook sneller vol.
Goede laadinfrastructuur
Als we kijken naar zeven, achter jaar geleden stonden veel EV-ontwikkelingen nog in de spreekwoordelijke kinderschoenen. Tegenwoordig is het netwerk en de infrastructuur veel beter voor elkaar. Op kantoren, langs snelwegen en bij parkeerplaatsen is het prima mogelijk om even bij te laden.
Langere ritten mogelijk met de PHEV
Toevallig heeft ondergetekende het altijd aan de stok met Tesla-rijders op dit punt. Langere ritten met een EV is uiteraard mogelijk, maar je zult concessies moeten doen. Zeker als je op vakantie of werktrip gaat naar het buitenland. Veel lange stukken op relatief hoge snelheid. Een PHEV schakelt over op de verbrandingsmotor en functioneert als gewone auto. Je kunt nog altijd tussendoor laden, maar als je nog een stuk moet of er is niets in de buurt, ben je er niet van afhankelijk.
PHEV geeft geen laad-stress
Daarmee komen we op het zesde punt. Voor de gemoedsrust is een PHEV een stuk prettiger. Je bent immers veel mobieler en vrijer. De laadinfrastructuur neemt enorm toe, maar het aantal EV’s ook. Dus ‘garantie’ dat je kunt laden, is niet altijd aanwezig. Je hoeft niet door te rijden om een laadplekje te zoeken, maar tankt ‘m even vol.
Hoge prestaties met de PHEV
We blijven natuurlijk petrolheads. Ja, we hebben de acceleratiecijfers gezien bij PHEV’s. In bijna alle gevallen zijn PHEV’s erg vlot. Met name de acceleratiecijfers en tussenacceleraties zijn vaak erg indrukwekkend. Logisch, want daar kan de elektromotor de ICE perfect ondersteunen.
Enorm zuinig rijden mogelijk
Zoals we al vaker hebben aangegeven, een PHEV is als een abonnement op de sportschool. Het is het gebruik dat bepaalt of je het gewenste resultaat gaat boeken. Omdat je tegenwoordig 50 km op een accu kunt halen en op veel plaatsen kunt laden, kun je vaak de eerste stukken van je rit elektrisch rijden. Voor veel forensen in Nederland is dat voldoende. Maar nogmaals: enkel en alleen bij de juiste toepassing.
Auto’s worden erop ontworpen en ontwikkeld
Vroeger waren PHEV’s nog echte compromissen. In veel gevallen betrof het een gewone auto, waar men een elektromotor en accu bij geplaatst heeft, met alle gevolgen van dien. Bagageruimte die meteen gehalveerd wordt, minder interieurruimte of een overvolle motorruimte waar een monteur nachtmerries van krijgt. Tegenwoordig is het allemaal beter geïntegreerd waardoor je minder nadelen ervan ondervindt.
Parkeren op EV plaatsen met je PHEV
Dit gaat nog wel een keer een discussie opleveren. Met een PHEV kun je gelukkig gebruik maken van laadplekken die bestemd zijn voor elektrische auto’s. De PHEV is namelijk deels elektrisch, dus je kunt ‘m gewoon landen. Je zult wel ruzie krijgen met e-Golfrijders die een paar km aan range nodig hebben terwijl jij je 8 jaar oude Outlander aan de paal hangt. Maar hey: dat zijn de regels.
Er zijn telkens toffere PHEV’s
In veel gevallen is de PHEV de nieuwe standaard aan het worden voor dikke auto’s. Op deze manier kan de CO2-uitstoot laag blijven, terwijl er wel de nodige lol te beleven valt. De Peugeot 508 PSE, BMW 545e, Audi A8 60 TFSI e en Volvo V60 T8 Polestar zijn zeer dikke auto’s die ook nog eens alle voordelen hebben van een PHEV.
tjorque zegt
In België gaan de fiscale voordelen van de phev er uit. Wat dit concreet betekent moet ik nog eens in detail bekijken. Maar het is een jammere zaak.
Want de phev is nog steeds een stuk ruimer en betaalbaarder van de EV. Wat maakt dat emissieloos rijden (rond de kerktoren) nu weer wat moeilijker wordt.
bramboogie zegt
De fiscale voordelen (federaal) gaan er nog niet meteen uit, maar de BIV en taksen (Vlaams) worden aangepast. Voor een bedrijfswagen zal dit wel een impact hebben op de leasing-kost, maar veel zal dit vermoedelijk niet verschillen. Er zal wel een lichte verschuiving optreden.
Dat gezegd zijnde…
De phev wordt nu vooral geleased omwille van de fiscale voordelen en niet omwille van de ecologische aspecten. Er wordt dan ook nauwelijks ecologisch mee omgegaan. In de praktijk ligt het verbruik van de phev 2 tot 3 keer hoger dan wat de fabrieksopgave is. Het fiscale voordeel dat eraan gekoppeld werd heeft niet zijn doel bereikt, het verlagen van de uitstoot. Daarom wordt dit beter teruggedraaid imo.
Een PHEV is quasi nutteloos bij langere afstanden en autosnelweg en blinkt enkel uit bij kortere ritten op lage snelheden. Bij een PHEV wordt er ook teveel gekeken naar het verbruik van de brandstof alleen en wordt vergeten dat stroom ook niet gratis is. Koppel dat dan aan een verbruik dat in de praktijk toch veel hoger uitvalt én een hogere aanschafprijs, hoger gewicht, etc… dan is het enkel interessant voor de werkgever en werknemer omwille van het fiscale “voordeel” en VAA.
Het Vlaamse wagenpark wordt grotendeels vernieuwd door de leasing wagens die dan doorstromen na 4-5 jaar.
sprankel zegt
Correctie: onder het Vlaams gewest gaat de vrijstelling eruit, de andere gewesten hadden die vrijstelling niet.
Het effect hiervan is echter heel klein omdat je dan BIV/tax op Co2 uitstoot krijgt waarbij om als niet fake hybride aangemerkt te worden je in de nieuwe cyclus sowiezo reeds onder de 50gr moest zitten. De PHEV zal daardoor nog altijd fiscaal veel interessanter zijn al helemaal als je een grotere wagen of veel vermogen wilt, 300 pk is geen probleem terwijl je daar anders blauw aan betaald.
Dat de voordelen afgeschaft gaan worden is logisch, anders heb je na x tijd geen tax meer. De echte reden dat volledig elektrisch fiscaal vrijgesteld blijft heeft niets met milieu te maken maar alles met politiek die schrik heeft om eerlijk te zijn. Stel dat men die vrijstelling afschaft voor EV, en dan? Tax op de Co2 uitstoot? Iedereen in de minimum tax? En als een groot stuk overgestapt is, hoe ga je dat compenseren? En hoe ga je de tax op brandstof compenseren? Laadtax? Hoe als iedereen met zonnepannelen en een kabel u laadtax kan omzeilen?
De alternatieve brandstoffen hebben heel het fiscaal systeem onderuit gehaald dus hebben ze de koppen bijeengestoken, afgesproken dat ze gaan belasten op gebruik door middel van km vergoeding, vertrokken naar huis om daar met een feel good story te verkopen dat het de file oplossing is om dan tot de conclusie te komen dat het kiesvee dat feel good story niet geloofd. Waarom niet gewoon eerlijk zijn en aangeven, het oude systeem werkt niet meer, is mij een raadsel..
Dus nu zeggen al die politiekers dat ze tegen km rijden zijn, dat ze dat nooit gaan invoeren om dan achter jaren gezaag erover (als de weerstand wat afgezwakt is) het alsnog in te voeren met als groot excuus, ja maar het moet van Brussel. Behalve in België, daar zal het ja maar het moet van Europa zijn, zou nogal raar klinken als NVA zegt het moet van Brussel vanuit de wetstraat in Brussel.
Alle lidstaten zijn voor KM rijden waarbij ze reeds in 2007 begonnen zijn met afspraken maken over interoperabiliteit, gelijk speelveld voor tarieven om vrij verkeer te garanderen, welke technieken wel of niet mogen en zo verder.
Dus als u lokale politieker zegt tegen rekeningrijden te zijn, ze liegen, ze zijn er al lang mee bezig, ze hebben allemaal voor gestemd maar ze durven de waarheid niet te zeggen en het cliche uitvlucht EU/Europa/Brussel staat klaar.
Voor BE, ja NVA heeft voorgestemd, VB is de enigste partij uit BE die zich in de EU verzet.
Dutchdriftking zegt
Zinvol artikel. Met name de V60 T8 en de 508 PSE zijn gaaf en zou ik best willen rijden. Wat betreft die eerste, wellicht een artikeltje wijden aan Heico? Die halen tegen een kleine vergoeding de begrenzer er af. Toch fijn als je zoveel vermogen hebt.
Robert zegt
“Mensen zouden de [PHEV] auto’s alleen rijden vanwege de lage bijtelling en andere fiscale voordelen. Dat is overigens een aanname die slechts ten dele waard is.”
Deze aanname is méér waar dan ’ten dele’. Hoe ik dat weet? Door binnen mijn eigen (zakelijke) kenniskring naar de het gedrag van mensen te kijken die juist zo’n auto als lease-auto rijden (zeker toen deze nog volop bijtellingsvoordeel genoten). Die bevestigen stuk voor stuk het vooroordeel. Helaas.
Overigens zou ik zelf best graag zo’n PHEV willen bezitten, juist vanwege de genoemde tien argumenten. Ze vallen alleen nu nog ruim buiten mijn budget. En het is natuurlijk vooral afwachten hoe de markt voor tweedehands zich op dit vlak ontwikkelt; veel fabrikanten garanderen een bepaalde levensduur, maar die komt zelden verder dan de halve levensduur van een reguliere benzine- of dieselauto. En dát zal wel eens een flink probleem kunnen worden in het vergroenen van het autopark.
Edge zegt
Natuurlijk is die aanname waar. Als onze regering vanavond flink aan de LSD gaat en morgen aankondigt dat auto’s met 6 of meer cilinders per 1 januari vrijgesteld worden van BPM en bijtelling, gaat vrijwel elke leaserijder die een nieuwe auto mag uitzoeken shoppen een dikke Mustang 5.0 ofzo. Wat goeds doen voor het klimaat is leuk, maar wel alleen als het ons niet meer geld kost of liever nog geld bespaart.
fiscaal zegt
@RRRobert: grappig. Jouw kennissenkring laat het vooroordeel zien en mijn kennissenkring (inclusief mijzelf) juist het tegenovergestelde en lijkt mij dus wel “ten dele” juist. Wij rijden / reden (ivm Corona) 2.000 km per maand en ik tankte gemiddeld eenmaal per maand 30 liter benzine. Enkele reis woon-werk van 30 km is perfect te doen en op het werk weer laden. Mijn kennissen met een phev gaven aan ook zoveel mogelijk te laden.
flutterby zegt
@RRRobert: die schuld ligt bij de wagenparkbeheerder. De ondernemers die ik ken waren braaf aan het stekkeren met hun plugin.
Zo ben ik ook heel tevreden met mijn Passat GTE en twijfel om er privé mee te gaan rijden. Die auto kent geen beperkingen, grootste nadeel is meerdere keren per dagen laden om de kosten te beperken.
tge2 zegt
Ik heb het gevoel, samen met ontelbaar velen, dat ik blijkbaar enorm achterloop met mijn puur brandstofgestookte, handgeschakelde auto.
bramboogie zegt
Ik weet niet waar je mee rijdt… maar als je niet op satansap rijdt zonder roetfilter dan valt het waarschijnlijk wel goed mee…. je sleept geen zware batterij mee die opgeladen wil worden. Los van de milde hybride systemen lijkt het me beter om gewoon puur brandstof of puur elektrisch te rijden. Twee aandrijflijnen in een auto is niet per se beter ;)
vbarchetta zegt
Voordeel 11: je valt met een PHEV in een gunstiger wegenbelasting tarief namelijk half tarief t/m 2024
goodvibrations zegt
Ja en daarna ben je mogelijk hard aan de beurt.. Met bijv. een v60D6. Ik ken mensen die voornamelijk elektrisch rijden en af en toe op brandstof voor lange afstanden.. In dat opzicht vind ik het belachelijk dat ze deze niet meer stimuleren.. Vanaf een bepaalde range.. Bijv. 50km.. Bij de i3 is het echt een hulpmiddel dat nu wordt afgestraft met hoge bijtelling en wegenbelasting… Terwijl het concept prima is.. Geen zware accu.. Een passat GTE met iets meer range lijkt me een lekkere auto..
crepito zegt
Energetisch en qua grondstoffen gebruik is het onlogisch om twee aandrijfsystemen naast elkaar te hebben: zwaarder en de productielast(en uitstoot) van beide. Bovendien: die lange werk- en vakantietrips die de mensen op AB elke week doen… op 1000km scheelt het slechts een half uurtje (Zie Bjorn Nyland voor uitgebreide reëele testen) vergeleken met een Tesla. En dat is als je géén lange lunchpauze wil. En ja je rijdt dan op hoge snelheid met een EV. Weliswaar moet je iets vaker laden, maar je bent sneller op bestemming. Laadinfrastructuur neemt in rap tempo toe, dus op zeer korte termijn is het een non-issue.
goodvibrations zegt
Moa.. Men vergeet ook een beetje andere vervuiling.. Banden gruis… (Is ook fijnstof) is bij zware /snelle EVs best wel ernstig.. Zwaar kankerverwekkend spul, niet alleen op sportvelden en dat zijn ook nog voornamelijk “korrels”… Nu kijkt men enkel naar uitlaatgassen, zoals men eerst bij “schone” diesels enkel naar co2 keek en niet stikstofoxiden… Wat dat betreft mag wegenbelasting ook voor EVs worden ingevoerd als je het mij vraagt.. Ook al raakt het mijzelf dan ook ?
mashell zegt
Is dat bandengruis wel echt een probleem? Het stof is niet erg fijn (van een heel andere orde dan wat er als residu uit een een verbrandingsmotor komt) en waarom pakken we de relatief gezien superzware vrachtwagens dan niet aan? Die betalen ook maar een schijntje aan wegenbelasting.
waterisnat zegt
Ben ik de enige die de veel kleinere tanks bij de meeste phev’s een belangrijker minpunt vind dan de kofferbak minus? Het idee is toch dat je electrics kunt rijden in de stad en toch ook een “vakantie”-auto hebt?
AB schrijft ook amper de (veranderde) tank-inhoud bij dit soort stukjes. De X5 phev is bijvoorbeeld daardoor een stuk aantrekkelijker dan de 745e.
dees zegt
Het probleem aan de PHEV is dat het bulk van deze autos nooit aan een stekker zullen hangen.
tge2 zegt
@dees: Ik zou het alvast niet doen. Wat een geklooi en een dure aanpassing aan mijn thuisinfrastructuur. Daarom komt er ook geen electromobiel voor mijn deur.
mashell zegt
Hoeft toch ook niet. Als je maar de typische leaserijders rijstijl met zo laat mogelijk en zo hard remmen dat zelfs Max Verstappen er nog bang van zou worden dan krijg je de accu ook met regeneratie wel prima vol.
SvenskaAeroplanAB zegt
Grootste minpunt is (vooralsnog) de veiligheid… Een accupakket die niet in de veiligheidskooi ligt, maar in de kofferbak, is gewoon levensgevaarlijk bij een aanrijding van achteren!
realhustler zegt
Een collega heeft een BMW phev, Hij laad hem thuis met zijn zonnepanelen, en op het werk aan de paal.
Dus zijn woon- werk is zo goed als helemaal elektrisch.
Naast brandstof besparing scheelt dit ook onderhoud. En hij is vrij als een vogel, want hij kan gewoon benzine tanken als hij wil. Hij is een rekenaar, ik ben zeker hij dat hij hierdoor voor (relatief) weinig geld een mooie auto rijdt. Privé, geen lease.
Echter, heb je geen oprit met eigen laadpaal, kan je niet voordelig op je werk laden, dan is een phev gewoon onzin.
Dus eerst verhuizen, dan wordt het interessant.
Ik zou graag EV rijden, maar ik mag niet leasen, en heb geen oprit en ik heb familie in Oost Duitsland, Hongarije, Polen en Oostenrijk. Phev zou voor mij beter zijn met mijn 25 km woon -werk.
mashell zegt
Bij beide foto’s met groepjes Audi’s bij laadpalen vraag komt de vraag op wie heeft die laadpalen toch zo onlogisch geplaatst…