Ze zijn er er maar druk mee in Ingolstadt en Neckarsulm. Deze 10 nieuwe Audi modellen staan binnenkort in de showrooms.
Een jaartje of 10-15 geleden lanceerde Audi een compleet modeloffensief. Er kwamen nieuwe niche-modellen, nieuwe crossovers en de bestaande line-up werd voorzien van een flinke make-over. De sportive modellen kregen dikke V8- en V10-motoren en de vijfcilinder keerde terug. Ineens was Audi een merk om rekening mee te houden voor BMW en Mercedes. En voor de consument.
Op dit moment gaat het Audi nog steeds voor de wind. De achterstand op BMW en Mercedes qua aantallen is veel kleiner dan voorheen. Maar de Duitsers willen doorpakken. Dat doen ze met 10 nieuwe Audi modellen. Dat meldt het eveneens Duitse Autobild.
Bij AutoBild hebben ze namelijk (waarschijnlijk) een agendaatje gevonden van een Hr. Dr. Ir. mit großem Schnurrbart die even de data op een rij heeft gezet wanneer we 10 nieuwe Audi modellen kunnen verwachten. Dit zijn ze:
Audi A8 facelift (D5)
Einde 2021
Aan het einde van 2021 wordt de facelift van de huidige Audi A8 verwacht. Het huidige model is een beetje erg ‘meh’. Het is zeker geen slechte auto, maar de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse én EQS maken eigenlijk alle andere auto’s in dit segment overbodig. Qua luxe komt er een ‘Horch’-versie met biturbo W12. Die naam is nog minder bekend dan Maybach, maar moet wel met die versie concurreren.
Audi e-tron GT Sportback
2022
Van de e-tron GT komt er ook een sportieveve station-esque Sportback versie, die uiteraard ook als RS leverbaar zal worden. Het is natuurlijk gewoon de Taycan Cross Turismo met een Audi-interieur en koetswerk.
Audi A4 (B10)
2022
Net als de Audi A8 is de Audi A4 zo’n model dat zeker niet slecht is, maar ten opzichte van de concurrentie niet echt een USP heeft. De nieuwe genearatie A4, de B10, gaat meer designkenmerken krijgen van de nieuwe Audi A6. De dikke drieliter diesels gaan nu écht exit en worden vervangen door een 350 pk sterke 2.0 TDI-elektro-combinatie.
De RS4 zal nog wél zijn zescilinder behouden, in combinatie met een hele dikke elektromotor. Een beetje tussen de M3 (alleen zescilinder) en C63 (hybride, maar dan met vier cilinders) in, dus.
Audi Q6 e-tron
Einde 2022
Onlangs werd de Porsche Macan nogmaals gefacelift. De reden is simpel. Er komt nóg een Macan aan. Dat wordt het zustermodel van deze Audi Q6 e-tron, een volledig elektrische premium crossover. In tegenstelling tot de huidige Macan worden deze twee wagens wél ruim: Q7-ruimte met Q5-buitenafmetingen worden beloofd. Actieradius: 500 km.
Audi RS6 Performance
2022
Wat doe je als de interesse voor het topmodel tanende is? Juist, je brengt een snellere versie op de markt. Dan kan de huidige clientèle weer opwaarderen. De Audi RS6 is een dermate groot succes, dat ze zo’n model niet nodig hebben gehad. In 2022 komt de Audi RS6 Performance met dikke uitrusting, uitstraling en maar liefst 650 pk. We verwachten tegelijkertijd een RS7 Performance. Laten we hopen dat de RS6 Performance wat GTO-kenmerken krijgt.
Audi A2 keert terug!
2023
De Audi A3 is altijd een succes geweest voor Audi, maar daaronder hebben ze het moeilijk. De eerste generatie Audi A2 was briljant, maar een hele dure flop. De Audi A1 is commercieel wél een succes, maar minder ‘Audi’ dan je zou wensen. De A1 krijgt geen directe opvolger, maar er schijnt een A2 e-tron te komen. Een soort MPV-achtige op basis van het Volkswagen MEB-platform. Mocht de wereld rond 2023 nog steeds niet van praktische auto’s houden, een Q2 e-tron crossover moet dan zorgen voor de aantallen.
Nieuwe Audi R8
2023
Ja, ook de Audi R8 gaat terug keren. Alleen helaas niet zoals je wellicht hoopt. Het huidige model is namelijk nog een van de laatste auto’s met een atmosferische tiencilinder. Volgens Autobild komt er dus daadwerkelijk al heel snel een Audi R8-opvolger aan. Alleen weten ze nog niet op welke wijze. Ze twijfelen nog tussen de V8 uit de Urus (plus een elektromotor), maar waarschijnlijker lijkt het ons dat het dan een volledige elektrische supercar wordt. De R8 is immers een imagebuilder en met een elektrische sportwagen kan het muesli-gehalte van EV-waggies iets opvijzelen.
Audi RS Q5
2023
Dit is een vreemde beslissing. De Porsche Macan is net gefacelift, maar de dikste uitvoering (de Macan Turbo) is uit het gamma gehaald. In 2023 komt er dan wél voor het eerst een RS-Q5. Eigenlijk is het heel raar dat deze er nog niet is. Ook hier verwachten de Duitsers een plug-in hybride aandrijflijn met 500+ pk. Zij spreken van een derde generatie Q5, wij zetten in op een ‘opgelapte’ tweede generatie Q5. Het investeringsgeld zal immers naar de Q6 gaan in dat segment.
Nieuwe Audi A6
2023
Zo, 2023 gaat een lekker jaar worden voor Audi. Dan staat namelijk óók de nieuwe Audi A6 op het programma. Deze zal niet op het MLB-platform staan, maar het PPE-platform. De nieuwe Audi A6 e-tron zal aanzienlijk ruimer en iets goedkoper worden dan de e-tron, die voor het geld en formaat extreem zwaar is.
Audi Sky Sphere
2025
Als een soort kroon op het werk, moet er dan een allesovertreffende supermobiel komen. Ondanks dat het lijnenspel compleet anders is, doet het denken aan de Audi Project Rosemeyer. Een auto die ver boven alle andere Audi’s staat. Die Rosemeyer moest aanvankelijk in productie gaan (maar dat werd uiteindelijk de Bugatti Veyron).
De Skysphere moet wederom zo’s soort auto gaan worden. In plaats van een afgetrainde hypercar, moet het een soort extreem luxe GT gaan worden. Cool. Ook een Grand Sphere (sportback) en Urban Sphere (crossover) varianten worden in hetzelfde jaar verwacht, alhoewel het volgens ons een beetje koffiedik kijken is.
Bron: AutoBild.
rollingstoned zegt
De achterkant van de A6 lijkt wel een Cyclon uit Battlestar Gallactica.
wetdualclutch zegt
Nieuwe A4 zit toch ook op PPE platform komen te staan en daardoor in basis RWD worden?
HZW zegt
Ja er gaat een verhaal dat zowel de volgende generatie A3 en A4 volledige 100% elektrische auto’s zouden worden.
En bij de A4 zou dat beginnen met de B10.
mashell zegt
Als er volgend jaar een nieuwe A4 komt dan is die al in vier jaar in ontwikkeling. dat wordt dus de laatste verbrandingsversie.
dijan zegt
Ziet er erg mooi uit!
Charles Taycan 4S zegt
Fraaie A6 e-tron!👌
ktm690sm zegt
@Charles Taycan 4S: Kia Stinger GT bedoel je
Charles Taycan 4S zegt
@ktm690sm, ook mooi!😉Helaas gaat die van de Europese markt vanwege zijn succes….😉wel jammer. Maar persoonlijk vind ik deze A6 er gewoon super uitzien!👌
HZW zegt
Ik vind hem bijzonder lelijk en lomp.
cobana zegt
Een normaal bedrijf zou failliet zijn gegaan na de fraude die Audi en VAG hebben gepleegd. Maar bij Audi presteerden ze het om enorme winst te maken op de dure Volkswagen klasse en bestaan ze nog steeds na fraude en het belazeren can consumenten.
Goed geïnformeerde kopers laten VAG en PON links liggen.
mashell zegt
Bla, bla, bla. Wat is er nou eigenlijk echt gebeurt in 2015: een testcyclus herkenning voor een test in de VS. Wat waren de gevolgen daarvan, meerdere miljarden boetes, een Audi CEO in de gevangenis en een VW CEO ontslagen. En dan nog schreeuwen de mensen 6 jaar later dat de straffen niet genoeg zijn? Wat is dat voor onzinnige haat, het is al lang klaar.
cobana zegt
Het VAG merk fraudeerde met wereldwijde emissie tests. Een normale werknemer zou er om worden ontslagen. Een verzekerde zou voor altijd worden verbannen door verzekeraars. Een kabinet zou er om zijn afgetreden. Een artiest zou op een zwarte lijst komen. VAG betaalt uit hun enorme winstpot met geld een boete en kan weer door.
De boeven van VAG en PON hadden zichzelf moeten opheffen.
In de US koopt men nauwelijks nog iets van VAG na deze fraude. Maar in Europa koopt men weer vollop VAG rommel.
Robert zegt
@cobana: for the record:, VAG was/is lang niet de enige autoproducent die fraudeerde met emissietesten. Ik begrijp dan ook die rabiate haat niet.
Of ben je zo’n gefrustreerde Opel rijder die zo’n sticker achterop de achterklep of bumper heeft met zo’n poppetje wat op het VW logo pist?
mashell zegt
Met termen als VAG rommel maak je niet helemaal een neutrale indruk, ben ik ook niet VAG betaalt mijn boterham. Maar “VAG fraudeerde met wereldwijde emissie tests.” is niet waar, dat is niet bewezen en niet toegegeven. VAG betaalt een enorme boete, moet twee top managers slachten en heeft te maken met eindeloos na-etteren op het internet. Terwijl ze notabene van al die fabrikanten de enige waren die het toegaven. De minst oneerlijke. Alleen al daarom zou je BMW, Renault, Mercedes, Fiat etc moeten boycotten en een VAG product kopen.
autoriteit zegt
@cobana: ehm…net alsof VAG de enige was die dat deed. Het was slechts 1 van de grootste vissen, dus werd die er als 1e uitgepikt. Daarna hebben vele andere merken ook boetes gekregen voor exact hetzelfde vergrijp. Maar op 1 of andere manier blijft dat bij vele mensen dan weer niet hangen en van VAG wel. Hoge bomen vangen veel wind zullen we maar zeggen.
doublechevron65 zegt
@cobana: inderdaad! Het is onbegrijpelijk dat de mensen zich graag laten belazeren. Kopen gewoon weer alsof er geen vuiltje aan de lucht is/was…
dijan zegt
cobana;Nee,hoor.
Loek zegt
@cobana: goed geïnformeerde kopers kiezen een auto op basis van hun mening/voorkeur of wat zij vinden dat een auto biedt ten opzichte van concurrenten. Niet op wat het bedrijf achter de auto vroeger een keer heeft misdaan (en zoals Mashell zegt, al miljarden euro schade en imagoschade voor heeft betaald).
Misschien is het eens tijd om het verleden te vergeten en eens te kijken naar het heden. Naar een BMW wat de weg kwijt is en een Mercedes wat ook hun streken begint te verliezen. Audi is stiekem het merk wat momenteel het best bezig is en er is geen schandaal wat dat kan veranderen.
imaginenl zegt
Gelukkkig komt de Kia Stinger weer terug als Audi A6!
sonnybonds zegt
Mooi de A2 komt terug. Hoop dat hij net zo interesant is als de vorige
Ringwuppie zegt
Als je naar de aantallen/registraties van de huidige modellen(exclusief Q4) kijkt zijn nieuwe modellen geen overbodige luxe voor het merk uit Ingolstadt, liever gisteren als vandaag….
Roskampies zegt
A2 terug A3 niet rendabel als ekectrisch. A2 nog kleiner toch? Hoe zit dat?
HZW zegt
Nee niet kleiner, afgezien van de 2 in de type aanduiding.
Die nieuwe A2 wordt gewoon een tegenhanger van de VW ID-3 en SEAT Born.
bernoulli zegt
SEAT heeft nog geen EV.
Loek zegt
@bernoulli: Cupra Born dan. Same sh*t different day.
Dutchdriftking zegt
Er komen leuke auto’s aan. Erg benieuwd naar de Flying Spur met Audi logo.
meetsysteem zegt
@Cabana: Een normaal bedrijf gaat niet failliet nadat het zich in bochten moest wringen om aan de strenge uitstootnormen te voldoen. Maar bij Audi presteerden ze het om enorme winst te maken op hun uitstekend afgewerkte producten en bestaan ze nog steeds gelukkig en kunnen ze consumenten mooie en schone wagens blijven aanbieden en tienduuzenden mensen een goede boterham verschaffen.*
Goed geïnformeerde kopers laten VW AG natuurlijk niet zomaar links liggen. PON wel als je de moeite neemt om iets te importeren, of door iets te kopen van een ander uitstekend merk, er zijn er vele.
* Geen uitgesproken fan van het merk maar wel zat van het gezeur van sommigen.
doublechevron65 zegt
@meetsysteem: “Jaja…”
cobana zegt
Uitstekend afgewerkte Audi is vooral oppervlakkige schijn. Audi is niet veel meer dan een Volkswagen met geanimeerde lampjes en wat reepjes zacht kunststof.
mashell zegt
Ehh nee? Audi en Volkswagen zijn twee verschillende bedrijven die er beide een heel andere filosofie op nahouden. Met beide een eigen ontwikkelafdeling. Die hebben zoveel ruzie onderling dat je normaal gesproken een scheiding zou aanvragen.
meetsysteem zegt
Tjongejonge, een avondvullend programma bij jou.
autoriteit zegt
@cobana: dan ben je dus niet goed geïnformeerd, ik heb meerdere VW’s en Audi’s gehad en daar zit een wereld van verschil in. Dat sommige onderdelen zoals schroefjes o.i.d. hetzelfde zijn zal me boeien en doet totaal niet terzake. Porsche, Lamborghini, Bentley en Bugatti zijn ook VAG producten. Dus je denkt dat dat ook allemaal VW’s zijn met geanimeerde lampjes en wat reepjes zacht kunststof?
bernoulli zegt
Met een nieuwe A4 zal er dan toch ook wel een nieuwe A5 Sportback komen lijkt me? Gewone A5 vraag ik me af of die terugkomt (zie TT (niet meteen op teletekst gaan zoeken)).
Charles Taycan 4S zegt
Oei!! Voorheen altijd Mercedes gereden maar vanaf 2015 4X VAG Rommel, 3 x911 en 1 Taycan…… ik ga me maar ergens diep schamen dan ……😢
meetsysteem zegt
Zo zeg, wat een troep allemaal. Zo’n Taycan is gewoon een e-UP eigelijk, wist je dat niet ofzo?
Charles Taycan 4S zegt
@meetsysteem, aha! Ik dacht eigenlijk een Seat Mii…..🤪🤪
autoriteit zegt
@Charles Taycan 4S: schaam je Charles, foei! :)
Charles Taycan 4S zegt
@autoriteit, ja, schaam me kapot!🤪
marcomanta zegt
Ziet er beter uit dan het was.