Zou de Silberpfeil het dit jaar voor elkaar krijgen?
In Nederland mogen ze misschien niet aan de leiding gaan op het gebied van verkopen, voor wat betreft de rest van de wereld maakt Mercedes-Benz korte metten met de concurrentie uit eigen land. Dit bleek al eerder uit de verkoopcijfers van 2017, maar een rapport van Brand Finance laat zien dat de prestaties van het merk nóg indrukwekkender zijn dan gedacht. Van alle autofabrikanten op aarde zijn zij het meeste geld waard.
Dit klinkt misschien niet als een grote verrassing, maar houdt hierbij in gedachten dat het Toyota was die de lijst jarenlang aanvoerde. Vorig jaar nog stond Mercedes liefst twee posities lager. Destijds werden ze overschaduwd door de Japanners en BMW.
Hoewel Mercedes inmiddels het meest waardevolle automerk ter wereld is, is het niet helemaal dankzij eigen inzet. Wanneer we de lijst van vorig jaar ernaast leggen, blijkt dat zowel Toyota als BMW flink gedaald zijn. Toyota heeft vooral in eigen gebied, in China en Japan, last van de concurrentie en ziet hen (Mercedes, BMW en Audi) veel verkopen overnemen. Hieronder zie je het overzicht in miljarden euro’s.
De rest van de top 10 kreeg eveneens met een reeks verschuivingen te maken. Zowel Honda als Porsche stijgen ieder twee plaatsen, terwijl Nissan, Ford en Audi juist iets dalen. Volkswagen en Chevrolet zijn de enige merken in de top 10 die hun positie weten vast te houden.
Buiten de top 10 krijgen we met een aantal razend overtuigende verschuivers te maken. Met name Tesla en Aston Martin hadden de zaken goed voor elkaar. De Amerikaanse elektrogigant steeg, ondanks alle negatieve berichtgeving, van plaats 31 naar plaats 19. De Britten deden het helemaal verbazingwekkend goed. Aston Martin steeg van plaats 77 naar plaats 24!
Uiteraard zijn er ook een aantal negatieven in dit verhaal. Het was enigszins te verwachten, maar dat Opel van plaats 25 naar plaats 67 daalt is toch wel enorm pijnlijk. Mitsubishi hield de schade iets beter beperkt, maar een daling van plaats 37 naar plaats 53 is niets om trots op te zijn. Rolls-Royce zal ook niet staan te springen om het feit dat ze op plaats 72 (voorheen plaats 65) te vinden zijn, zeker aangezien Bentley steeg naar plaats 38.
UPDATE: ahum, het lijstje verscheen HIER al eerder. Dit artikel hebben we wat meer context proberen te geven.
thierryvth zegt
Tsja ze maken simpelweg mooiere auto’s de laatse jaren dan de conculega’s uit DE
skinnybmw zegt
@thierryvth: Of iets mooier is of niet blijft een lwestie van smaak, dus dat is onzin ?
thierryvth zegt
@skinnybmw: ik zeg ook niet dat jij ze mooier moet vinden maar je hoort en leest simpelweg betere reacties op Mercedes design (de nieuwe voorkant line is geen vooruitgang overigens)
MoeWat zegt
@thierryvth: Helemaal mee eens! Zij hebben de auto uitgevonden en leidt nu de industrie met een merkstrategie die is gericht op het opnieuw uitvinden van de auto.
Chapeau voor de mooiste en beste merk ter wereld!
MoeWat zegt
@thierryvth: Helemaal mee eens! Mercedes – Benz heeft de auto uitgevonden en leidt nu de industrie met een merkstrategie die is gericht op het opnieuw uitvinden van de auto.
Chapeau voor de mooiste en beste automerk ter wereld!
zegheteens zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Gulli zegt
@zegheteens: ik twijfelde al of ik dit ergens anders had gelezen. Wat echt heel vreemd zou zijn want mijn internet bestaat uit AB en YP!
jules713 zegt
@gulli: YP?
berlinetta zegt
@jules713: Open maar eens een incognito-venster in Chrome en voeg de letters O U O R N aan YP toe. Wel ff kijken welke volgorde het beste is.
jules713 zegt
@berlinetta: ahaaa… Het kwartje is gevallen hoor
cloverleaf zegt
@gulli: parispornmovies.com! Niets te danken ;)
Gulli zegt
@zegheteens: https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-de-tien-meest-waardevolle-automerken-107667
jorden zegt
lekker bezig dan! De wereldwijde doelgroep die een premium auto kan betalen vergrijsd. Blijkbaar zitten ze niet wachten op een zogenaamd sportieve auto (lees: onnodig hard afgestemd onderstel).
skinnybmw zegt
Hoe wordt dit gemeten en wat zijn die getallen precies in het overzicht? 37,345 zegt mij namelijk niks…?
ikschrijfookoverautos zegt
@skinnybmw: miljarden euro’s
Dutchdriftking zegt
Tja, en AM lift mee op het succes van Mercedes…
LaLancia zegt
Het is toch wel heel bijzonder dat Ferrari er nooit tussen staat.
fanboy zegt
Waarom zijn Toyota en BMW dan zoveel gedaald? Wat is er bijvoorbeeld zoveel veranderd aan Toyota?
(Er rollen volgens mij nog altijd de meeste auto’s van de band met een Toyota logo erop)
ikleesookoverautos zegt
@fanboy: staat in de tekst: Toyota heeft vooral in eigen gebied, in China en Japan, last van de concurrentie en ziet hen (Mercedes, BMW en Audi) veel verkopen overnemen.
In China is dat wellicht nog meer dan in Japan het geval. Daar is Mercedes en Audi populairder dan BMW. En Mercedes meer status dan een Toyota uiteraard.
desjonnies zegt
1 Horch
2 DKW
3 Trabant
4 Goggomobil
5 Adler
6 Glas
7 NSU
8 Wartburg
9 Maybach
10 Messerschmitt
Zo, de Duitse fanboys kunnen weer slapen.
Allemaal
Op twee oren zoals de Vlaming pleegt te zeggen.
Ben vooral blij met de nominaties van Glas en NSU, enige Duitse innoverende merken geweest.
Daarom bestaan ze dan ook niet meer..
lekbak zegt
@desjonnies: Innovatie kan leuk zijn maar een wiel een andere vorm dan rond willen geven is niet altijd handig. Soms kan je beter wat minder innoveren.
adyton zegt
Eventjes over die foto bij het artikel. Heeft Mercedes die lichtgevende ster nu al doorgevoerd of hebben ze die optie toch maar geschrapt. Ik heb het namelijk nog nooit gezien ondertussen en denk dat dit toch al een artikeltje was van enige tijd terug
berlinetta zegt
@adyton: Ik heb er laatst eentje zien staan met lichtgevende ster. Voor een coffeeshop in Arnhem.
dennisvingen97 zegt
@berlinetta: ik zag er laatst een bij de blekerij!
adyton zegt
@berlinetta: thx voor de reactie! Dus toch.
BaRa zegt
En dan verandert de wisselkoers van de Yen terug, en bam: het plaatje ziet er opnieuw helemaal anders uit…