Is het gras bij de buren groener?
In Nederland kennen we de voordeeltjes van het rijden van een elektrische auto. Al is de huidige regelgeving vooral gericht op de zakelijke markt, waardoor een groot deel van de bevolking geen financiële trigger heeft om over te stappen op elektrisch rijden. Uiteraard is Nederland niet het enige land dat elektrisch rijden stimuleert. Andere landen doen het ook en in sommige gevallen kan ons land er misschien nog wat van opsteken.
Noorwegen
We beginnen maar meteen met het bekendste EV-land ter wereld. Noorwegen is het enige land ter wereld dat meer (volledige) elektrische auto’s verkoopt dan auto’s met een conventionele aandrijflijn. Daar moet wel een kleine kanttekening worden geplaatst. Het klinkt misschien heel indrukwekkend, maar het Scandinavische land verkoopt relatief weinig nieuwe auto’s. Volkswagen is het meest verkochte merk in het land, met iets meer dan 23.000 verkochte auto’s in 2017. Ter vergelijking: in Nederland werden in 2017 bijna 43.000 Volkswagens verkocht.
Het land kent tal van voordelen voor elektrische auto’s. Je mag over de busbaan rijden (als je met z’n tweeën in de auto zit), je hoeft geen tol te betalen voor het gebruik van de snelweg en er is geen belasting op de aanschaf van een elektrische auto. Daarnaast betaal je minder wegenbelasting en zijn diverse betaalde parkeerplekken gratis voor EV’s. Noorwegen moet wel oppassen met al deze voordelen, want hoe meer lokkertjes, hoe lastiger het straks gaat worden om de subsidies in een stabiel tempo af te bouwen. Op gegeven moment moet de elektrische auto ‘normaal’ worden en niet alleen aantrekkelijk door allerlei ludieke regeltjes.
Een rijtje elektrische auto’s in Noorwegen. Via @sportstand op Autojunk.nl
Verenigde Staten
In de VS liggen de zaken iets anders. Omdat elke staat zijn eigen gouverneur heeft, worden de wetten ook grotendeels per staat anders geregeld. Elke staat heeft zijn eigen regels en op dit moment is Californië dé EV-staat van de VS. Je kunt San Francisco aanduiden als ‘hoofdstad’ in dit geheel. De stad is onderdeel van tal van experimenten en vele techbedrijven zijn te vinden in de omgeving van SF.
Met een elektrische auto mag je in Cali op de carpoolwegen op de snelweg rijden, ook als je in je eentje bent. Normaal gesproken moet je namelijk met minimaal twee mensen in de auto zitten. Ook hoef je op sommige tolwegen niet te betalen met een EV. Ten derde kun je rekenen op een belastingkorting van 7.500 dollar bij de aanschaf van een elektrische auto. Dit is overigens geldig in alle staten van de VS. De staat Californië doet daarnaast een eigen bijdrage in de vorm van nog eens 2.500 dollar korting. Bij beide vormen van korting wordt wel gekeken naar het inkomen. Ook hier is, net zoals in Noorwegen, het voordeel van kracht dat je met een EV gratis mag parkeren op gemeentelijke parkeerplekken.
Tesla Roadster in Californië via @sdk16420 op Autojunk.nl
België
Dan wat dichter bij huis. In België krijgt men maximaal 4.000 euro korting op de aanschaf van een elektrische auto. Er zitten wel voorwaarden aan deze vorm van premie. Zo moet je de elektrische auto minstens drie jaar in bezit houden. De regel is voor zowel consumenten als ondernemers.
Zakelijk zijn er diverse extra voordelen voor de Belgen. Bij de aankoop van een EV mag 120 procent worden afgetrokken van de belasting. Voor het gebruik van elektriciteit om de auto op te laden mag 75 procent worden afgetrokken. Belgen met een elektrische auto hoeven geen verkeersbelasting en BIV (Belasting op Inverkeerstelling) te betalen in het Vlaams Gewest.
Tesla Model S via @muzzie38 op Autojunk.nl
Frankrijk
Parijs staat bekend als de stad van de romantiek, maar onder realisten ook bekend als de stad van de luchtvervuiling. Geen wonder dat ook Frankrijk het eigen volk rap in emissievrije auto’s wil hebben. In 2015 werd bekend dat automobilisten op 10.000 euro subsidie kunnen rekenen als ze een oude diesel inruilen op een nieuwe elektrische auto. Het plan werd in 2014 voorgesteld aan het parlement. De auto moet voor 2016 zijn aangeschaft, om fraude te voorkomen.
Afhankelijk van de provincie, kun je ook rekenen op een korting in eigendomsbelasting. In de ene provincie is dit 50 procent, in de andere 100 procent. Zakelijke rijders betalen in Frankrijk geen belasting voor het rijden van een volledige EV. Voor (plug-in) hybrids geldt een vrijstelling van twee jaar.
Citroën E-Mehari via @autofreaker op Autojunk.nl
Duitsland
Duitsland staat niet bekend als EV-land. Als je kijkt naar het aantal laadpalen en de adoptie van de elektrische auto, dan blijft de Duitse bevolking liever bij het oude. Desondanks heeft de regering enkele voordelen voor EV-rijders in het leven geroepen. Bovendien zijn de Duitse autofabrikanten volop met elektrisch rijden bezig. Tegen 2025 kunnen we een hoop elektrische auto’s van Duitse makelij verwachten.
Onze oosterburen hanteren een korting van maximaal 4.000 euro op de aanschaf van een volledige elektrische auto. Op hybrides geldt een korting van maximaal 3.000 euro. Volledige elektrische auto’s, geregistreerd tussen 2011 and 2020, hoeven 10 jaar geen autobelastingen te betalen.
Een vieze Tesla Model S aan de lader via @testdriver op Autojunk.nl
Verenigd Koninkrijk
De Britse regering heeft serieus geld gepompt in de vergroening van de auto-industrie. Net als in Frankrijk, kampt de hoofdstad met veel vervuiling. Dit heeft er onder mee toe geleidt dat dieseltaxi’s in Londen plaats moeten maken voor volledige elektrische varianten.
Volledige elektrische auto’s met een bedrag tot 40.000 pond komen niet in aanmerking voor wegenbelasting. De Britten kunnen 4.500 pond korting krijgen op een 100 procent elektrische auto, of 2.500 pond op een hybride. Met een elektrische bestelbus maak je de meeste kans op korting. Daar heeft de regering namelijk maximaal 8.000 pond korting op beloofd. Het Verenigd Koninkrijk heeft de subsidie naar eigen zeggen ingevoerd om de dure elektrische auto’s beter te laten concurreren met vergelijkbare, goedkopere diesel- en benzineauto’s.
Lokaal zijn de regels overal anders met betrekking tot extra voordelen, zoals bijvoorbeeld gratis parkeren voor elektrische auto’s. Daarnaast betaald de overheid mee aan de installatie van een thuislaadstation. Je komt dan in aanmerking voor 500 pond.
Een BMW i8 in Londen via @spotcrewda op Autojunk.nl
Zweden
In Zweden is de overheid gek op alles wat duurzaam is. Dat blijkt uit recente plannen om elektrische mobiliteit te steunen. Het land begint klein. Zo kunnen consumenten tot 25 procent van de aankoopprijs terugkrijgen op de aanschaf van een elektrische fiets, driewieler of een lichtgewicht elektrisch voertuig zoals een Renault Twizy.
Daarnaast gaat er per 1 juli 2018 een nieuwe regel in werking. De Zweedse overheid komt met een bonus-malus systeem voor nieuwe auto’s. De belasting op de aanschaf van een auto met een conventionele aandrijflijn gaat omhoog, terwijl de aanschaf van een auto met een lage CO2-uitstoot juist zal worden gestimuleerd.
Tesla Model X aan het laden in Zweden. Via @dubcars op Autojunk.nl
China
De opmars van de elektrische auto is nu ook echt begonnen in China. Iedereen weet dat de milieutoestanden in het Aziatische land alles behalve kosjer zijn en dus moet China hard aan de bak om onder meer luchtvervuiling aan te pakken.
De Chinese regering wil de komende jaren omgerekend 11 miljard euro gebruiken om de groene industrie op gang te krijgen. We zullen vooral een opmars van de eigen merken gaan zien. Chinese autofabrikanten gaan meer en meer volledige elektrische auto’s bouwen en juist deze modellen zullen gretig aftrek vinden onder consumenten.
Een voorlopige doelstelling is dat in 2019 tien procent van de autoverkopen een elektrische auto betreft. Elektrische auto’s met een actieradius van meer dan 400 kilometer kunnen op meer subsidie rekenen. Zo stimuleert de overheid om kwalitatieve elektrische auto’s met een hoge range te laten maken, die kunnen een prima alternatief zijn voor een conventionele auto. Consumenten kunnen maximaal 110.000 yuan subsidie krijgen op de aanschaf van een elektrische auto. Dat komt ongeveer neer op omgerekend 14.650 euro.
Juice voor deze BYD. Via @pinut187 op Autojunk.nl
Italië
In Italië hoeven eigenaren van een nieuwe elektrische auto geen eigendomsbelasting te betalen gedurende de eerste vijf jaar na registratie. De afgelopen vier jaar zijn verkopen van elektrische auto’s in het land verdubbeld. Overigens geen hele spannende statement, want de adoptie van de EV komt nu pas op gang.
De nodige investeringen liggen op tafel om het aantal laadstations in Italië verder uit te breiden. Daarnaast gaan Italiaanse merken als Alfa Romeo en Maserati ook groen. Een ware omslag is er nog niet. Van de 50 miljoen auto’s in Italië, waren eind 2016 slechts 6.000 stuks een elektrische auto.
BMW i3 van de Polizia. Via @ronald1 op Autojunk.nl
Monaco
De dwergstaat heeft een eigen overheid, met eigen regels voor elektrische mobiliteit. Om de zeelucht te blijven ruiken, wil de lokale overheid de boel vergroenen. Inwoners van Monaco kunnen maximaal 9.000 euro terugkrijgen op de aanschaf van een elektrische auto. Bovendien mogen EV-bezitters gratis gebruik maken van de vele publieke parkeergarages van Monaco. Een stimulerend inititief, want parkeren in Monaco kan een hel zijn.
Valetmeneer zet dikke elektrische bak weg. Via @pete op Autojunk.nl
Topicfoto: Dacia Solenza vs Tesla Model X in Roemenië via @maurice16 op Autojunk.nl
VeniVidiVici zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
pietertjep85d zegt
@venividivici: ev-10-daagse. Ev’s zijn bovendien ook gewoon auto’s.
Gulli zegt
@venividivici: zal een stille boel hier worden op Autoblog als er over een paar jaar louter Elektrische auto’s worden gebouwd, mogen ze die allemaal niet meer behandelen! Ga eens met je tijd mee, elektrisch rijden is ook op Autoblog de toekomst!
VeniVidiVici zegt
@Gulli: Nee! En ik zal 1 van de laatste zijn op deze wereld die een elektrische auto aanschaft.
mashell zegt
@venividivici: hoeft ook niet. Jij mag gewoon met de trein reizen.
realracing3 zegt
@mashell: gaat hij niet doen. is namelijk elektrisch hè.
Jantje_555 zegt
@venividivici: nee ik ben de laatste!
postzegel zegt
En Nederland? Alleen een (voorlopige) vrijstelling van de MRB en op dit moment ook geen BPM. ( alle zakelijke aftrek subsidies zijn niet interessant voor ’t volk, alleen voor leaseslaven en zzp’ers)
porsche928 zegt
@postzegel: tenzij die kleine ZZPer een tweedehandse EV koopt.
ramshoek zegt
@postzegel: Heb FF snel gekeken wat de waarde is van MRB en BPM vrijstelling van een elektrowagen ten opzichten van een ‘fossiele’ concurrent.
BPM voordeel in NL.
Voordeel Tesla S t.o.v. BMW 525d: €9174
Voordeel Nissan Leaf tov Golf 1.0 TSI: €3606
Voorlopige vrijstelling op MRB
Voordeel Tesla S t.o.v. BMW d: € 1712 p.jr.
Voordeel Leaf t.o.v. Golf: €460 p.jr.
Dus ook voor de ‘koper’ valt er nog wel wat te halen.
Voor een elektrische auto in het C segment: € 5000 in 3 jaar.
Voor een elektrische auto in het E segment: € 15000 in 3 jaar.
Daarmee doen we het internationaal niet bepaald magertjes, zoals je opmerking suggereert. Vooral als je daar ook nog bijtellingsvoordelen voor de zakelijke rijder bij optelt.
stanny zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kennone zegt
Nu 10 landen en hun voordelen bij een benzine of een diesel auto??
dieselkameel zegt
@kennone: bij 5 of meer cilinders
henk_he zegt
Sinds wanneer is de (oude) i8 een EV?
ghost zegt
Ik wil wel zo’n Biro elektro brommobiel. Lekker sjezen en overal dan ding op de stoep parkeren zonder ook maar ergens te hoeven betalen.
robinbe zegt
@autoblog,
Ik België is de 120 % aftrekbaarheid afgeschaft. Het is dus maximum 100% en de 4000 euro is denk ik ook verlaagd naar 3000 euro
stanny zegt
@robinbe: afgeschaft vanaf 2020. Daarnaast is die 120% ook maar tijdelijk aangezien je dit gedeelte niet mag uitkeren. Indien je dit bedrag zou uitkeren wordt het eerst belast. Dus eigenlijk is het 100% 20% tijdelijk.
ericc zegt
@robinbe: en vanaf 2019 is het 70% en in 2020 nog 30%. Daarna is het gedaan en zal de verkoop van EV in België stilvallen. Dit omdat een Belg enkel kijkt naar de voordelen. Zie ook de zonnepanelen. Sinds de sponsering van het Vlaams Gewest is stilgevallen is de verkoop in elkaar gezakt en meerdere zonnepaneelplaatsers failliet gegaan.
cossie300 zegt
@ericc: de laatste 2-3 jaren is de verkoop van zonnepanelen terug enorm gegroeid en zijn er veel installateurs die toentertijd gestopt waren , nu herbegonnen . Gewoon even ter info
paulvtec zegt
We hebben het hier nog steeds over toekomstmuziek. De gewone man kan/wil het niet betalen. Op vakantie met je elektrische hok gaan is verre van ideaal. Het laden van zo’n ding duurt veel te lang. Zolang er geen degelijke infrastructuur is aangelegd voor deze Traxxas mobielen zal het niet omarmt worden.
Maar ja van mij mogen jullie EV lovers allemaal over op deze auto’s. Liever vandaag nog dan morgen. Dat zal betekenen dat ik goedkoop aan de V8 kan ??.
porsche928 zegt
@paulvtec: goedkoop aamschaffen, maar de benzine zal onbetaalbaar worden, produceren heeft massa nodig.
detroitv8 zegt
@porsche928: per saldo maakt het dan toch niet uit? Van een lagere aanschaf kan je doorgaans een hoop benzine betalen ;-)
paulvtec zegt
@porsche928: Er wordt wel meer gemaakt van aardolie dan alleen benzine. Het productieproces zal in de toekomst nog steeds bestaan. Kwestie van vraag en aanbod. De overheid zal benzine eerder uitfaseren of heel zwaar belasten dan dat het op de wereld niet meer te verkrijgen is.
hijman85 zegt
Wat betreft California: Volgens mij mag je met een plug-in ook de HOV banen op, dan krijg je zo’n sticker op je bumper.
Wat betreft Noorwegen: toch wel met stip één van de meest hypocriete landen ter wereld. Zo veel mogelijk ruwe stookolie verkopen om je groene hobby in het binnenland te financieren…
michaelb zegt
EV lobby heeft ook bij AB toegeslagen?
tenaci zegt
@michaelb: nee hoor, EV-tiendaagse en bovendien, EV’s zijn ook auto’s en daar gaat autoblog toch over?
ericc zegt
Wat hebben we geleerd?
Als de overheid niet met geld over de brug komt , koopt geen mens een EV!!!!!!
Gulli zegt
@ericc: Iemand moet de kar trekken, in dit geval de overheden. Er zijn afspraken gemaakt tussen landen om de CO2 uitstoot te verlagen, elektrisch rijden is daarbij volgens een hoop overheden een middel om dat te bereiken. Maar aangezien de EV’s nog in te kleine aantallen worden gebouwd zijn de productiekosten nog te hoog en de prijzen bij de dealers dus ook. Plus de technologie staat ook nu nog in de kinderschoenen, dat kost R&D om het gebrek aan range en de snelheid van het laden te verbeteren. Dat zorgt er idd voor dat de gewone man ze niet kan betalen. Dus doet de overheid een kleine bijdrage om die gewone man over de streep te krijgen.
Hierdoor wordt de lokale uitstoot verlaagd*, kan de overheid zich op de borst kloppen omdat ze zich aan de afspraak houden, en krijgt de EV-industrie een financiële boost (en creëert het vraag) om de auto’s door te ontwikkelen. Dan worden ze vanzelf betaalbaarder en kan de gewone man zometeen zonder tussenkomst van de overheid een EV kopen.
(*Of de uitstoot er idd mee verlaagd wordt is een tweede, dat is een discussie voor een andere dag)
tenaci zegt
@ericc: klopt, en als er vroeger geen subsidie was voor dubbel glas hadden we nu nog steeds overal enkel glas in de huizen. Goeie subsidies zorgen voor een versnelling van het omhoog brengen van productieaantallen waardoor het product zelf sneller rendabel wordt. Uiteindelijk zullen EV’s stukken goedkoper zijn dan ICE-auto’s. Veel minder bewegende delen, veel minder onderhoud.
lekbak zegt
@tenaci: In een ev gaan meer grondstoffen, en vooral ook duurdere en zeldzamere grondstoffen. Die blijven voorlopig nog wel eventjes duur hoor.
mashell zegt
@lekbak: maar accu techniek is een van de meest lucratieve en daardoor een van de snelst ontwikkelende segmenten van de techniek. Ik verwacht daar de komende jaren, veel en grote doorbraken.
Robert zegt
@mashell: die grote doorbraken beloven ze ook al twintig jaar of zo… De échte stappen gaan ze pas maken als ze de accu’s niet meer uit vervuilende (lood, cadmium) of exotische (lithium, palladium, kobalt, etc.) metalen kunnen maken, maar uit grondstoffen die tóch een fatsoenlijke capaciteit en kostprijs (en milieubelasting) met zich verenigen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat we dan nóg weer twintig jaar verder zijn…
madvillain zegt
“Met een elektrische auto mag je in Cali op de carpoolwegen op de snelweg rijden, ook als je in je eentje bent. “
Dit is allang afgeschaft omdat het te populair werd. Iedereen aan de Prius om maar over die baan te mogen. Iedereen die over de fast lane wil moet met minimaal 2 personen in de auto zitten, electrisch of niet. Ben er 3 jaar geleden geweest dus heb het zelf mogen aanschouwen.
RubenPriest zegt
@madvillain: Voor Priussen (Yellow Clean Air Vehicles) ja. Dat is een hybride. Volledige elektrische auto’s (New Clean Air Vehicle) mogen tot en met 1 januari 2022 van de carpool lane gebruik maken als enige in de auto. Het complete programma van de California Clean Air Decals eindigt op September 30, 2025… ik was er paar maanden geleden nog, maar ik heb geen idee wat dat met deze regels te maken heeft ;) Regelgeving is gewoon op te zoeken op de GOV site van Californië.
Jantje_555 zegt
voorwaarden bij Belgie klopt niet echt. de 120% aftrekbaarheid was voor auto’s gekocht tot 2018. Als je nu een auto koopt wordt deze in 2020 100% aftrekbaar ipv 120%.
Ook elektrische fietsen e.d. zijn nog 120% aftrekbaar dit jaar en volgend jaar.