Hoewel de marketingjongens van BMW in de voor de autoindustrie zware laatste maanden goede berichten de wereld in blijven sturen (zo werd er kortgeleden nog een afzetstijging over juli van 2,2% gemeld), ontkomt de Beierese premium-fabrikant ook niet aan het economische zware weer. Zo werd de X7 al geschrapt en blijkt nu dat veel BMW-dealers met veel te grote voorraden aan nieuwe auto’s zitten.
De bedrijfsraad van BMW zelf heeft de noodklok geluid, en meldt dat, als de voorraden bij de dealers verder stijgen, rekening gehouden moet worden met insolventieaanvragen voor 10% van de dealers.
Vermoedelijk zijn het juist de dure, luxe, modellen die blijven staan (X5, 7-serie), want anders had de BMW-groep ook geen afzetstijging kunnen realiseren. De groei zal in handen liggen van de MINI en de 1-serie, terwijl de verkoop van dure, benzineslurpende auto’s in elkaar klapt.
Bovenop die slappe verkopen zal de kleine groep potentiële 7-serie rijders wachten totdat de F01/F02 in de showroom staat, waardoor er op het moment waarschijnlijk erg weinig zeventjes verkocht worden.
De voorzitter van de ondernemingsraad, Manfred Schoch, onderkent het probleem, en zet in op elektrische aandrijving. Op zich is BMW hier al wel mee bezig (zoals bij de X6 ActiveHybrid bijvoorbeeld, en de testmini’s die naar Californië gaan), maar de tijd lijkt nu aardig te gaan dringen.
Serieuze business dus. Als de zaken niet snel worden rechtgetrokken, zal een niet gering aantal dealers waarschijnlijk het loodje leggen. (bron: Automobilwoche)
190d zegt
leuk, binnenkort uitverkoop
smoke zegt
Het zijn inderdaad voornamelijk de eentjes die voor de verkoopstijging zorgen, en natuurlijk de (nieuwe) X6:
Tommy zegt
-edit: thanks!-
Ik wist trouwens helemaal niet dat er een X7 op de planning stont? Misschien maar goed ook dat die niet komt. :P
corrado vr6 slc zegt
@ Tommy: Als we het over spelfouten gaan hebben….. ‘stont’ met een t nog wel LOL
Klassiekerrally zegt
Tja, niet erg verrassend. De bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel…
Ik vermoed overigens dat dit probleem niet BMW-specifiek is.
Tommy zegt
@ corrado vr6 slc: mijn reacties leest toch niemand, het bericht leest iedereen dus er is verschil. Maar ik zal het de volgende keer niet weer zeggen goed?
corrado vr6 slc zegt
@ Tommy: Is goed kerel ;)
Midas zegt
Toch, als je naar marktaandeel in Nederland kijkt, doet BMW het beter dan ooit: 3,21% tot Juli. Weliswaar gaat dat over puur aantallen en lever je in als je veel mini’s verkoopt, maar niettemin lijkt het erop dat de dealers in Nederland het drukker hebben dan voorgaande jaren.
RenJie zegt
David38 zegt
Aan de verkopen van de X5 op de Duitse markt ligt het niet: Volgens de AutoBild Allrad van deze maand (Sept.) een plus van 55%: van 5275 stuks in het eerste halfjaar van 2007 naar 8201 van die heerlijke vette geile dingen in de 1ste 6 maanden van 2008. Goed voor plaats vier in de ranglijst.
De X6 verkoopt erg goed, probleem lijkt eerder bij de leasebakken te liggen: de 3 en de 5.
De verkopen van de X3 kregen wel een tikje terug in Germanie: min 19% (Maar dat model is al langer op de markt, en veel meer concurrentie: Tiguan, Q5, XC-60 en GLK straks etc). (X3 staat nog steeds op nummer 2, achter de Tiguan).
Rene zegt
Het zou BMW wellicht kunnen helpen als ze mensen in de showroom eens zouden helpen ipv achter hun bureau achter de PC te kijken en gewoon te blijven zitten….. Dat heeft ze in mijn geval al 2 keer een order gekost. En ik kwam beide keer niet voor een 1-serie (wat overigens niet uit mag maken in de behandeling) maar voor een behoorlijk uitgeruste 5 touring…. Vreemde is dat als je belt voor een proefrit je WEL wordt geholpen. Allemaal jammer want BMW maakt mooie maar vooral zeer goed rijdend auto’s…..
Citrofiel zegt
Jee. Ik begon al te denken dat die Duitsers er goed vanaf gingen komen terwijl alle andere landen onderuit gaan, wat autoindustrie betreft. :twisted: ;)
mashell zegt
Tja, de 5 serie is al een oudje en dringend aan vervanging toe. De 3 serie is eigenlijk gewoon te duur voor wat je voor krijgt. Dus BMW: vraag wat minder premium voor deze auto’s (dat is wat premium betekent: met meerprijs) en verbeter de standaard uitrusting.
Bohica zegt
Het wordt allemaal weer overdreven.
Gaat echt nog wel goed met de dealers hoor.
Eerste 7 series van het komende model zijn al verkocht.
X6 zijn voor heel 2008 allang uitverkocht en groot gedeelte voor 2009 ook al( voor Nederland dan ).
X5 verkoopt ook nog steeds goed.
Reactie op Rene.
Misschien moet je keer naar een andere betere dealer gaan.
smoke zegt
@Bohica
Het lijkt me niet dat je als raad van bestuur met overdreven negatief nieuws komt over jezelf, dat druist tegen alle wetten van de logica in.
Jerry zegt
Is hun eigen schuld…. Zit al drie weken te wachten op Kalfsbeek Wateringen, zouden me bellen voor een proefrit in een X3…. Niets meer gehoord, ze hebben het vast en zeker te druk….!!!!
slk zegt
Dat zal met de nieuwe 7 serie niet beter worden.Wat een inspiratieloos ontwerp zeg.Het geld was zeker op.
tip zegt
@mashell
ga jij maar eens naar prijszen van bv een passat kijken… je krijgt echt wel waar voor je geld hoor! er zit gewoon zoveel standaard in en als je een paar leuke opties wil betaal je daar meer voor, is normaal, die dingen kosten ook geld en ontwikkelingstijd…
classic red zegt
@tip
VW is ook veel te duur. In een BMW zit niets dat in auto’s van andere merken niet ook zit. Bij BMW betaal je extra voor het merkteken.
INSIDEMAN zegt
@ classic red
Wel is in een BMW gereden??
on-topic.
Tegenwoordig hebben alle dealers het zwaar en vooral in de verkoop, auto’s worden verkocht tegen 0 eurie winst, het meeste pakken ze op de werkplaats.
Er zijn een aantal grote dealers die nog steeds goed geld verdienen, ook op verkoop.
Ik werk zelf bij de grootste BMW dealer van nederland en verkopen hier 1300 nieuwe BMW’s per jaar en dat blijft gelijk en er zit een stijgende lijn in ;)
classic red zegt
@insideman
Ja hoor. verschillende. Maar ik ben nooit onder de indruk geweest. De fijnste auto’s waar ik in heb gereden waren in ieder geval geen BMW’s. Het sportieve van BMW heb ik nooit kunnen ontdekken. En dan heb ik nog alleen maar in 6-cilinders gereden.
Rick dos zegt
Kunnen we gaarne in het vervolg gewoon een goede link naar de bron krijgen i.p.v. een link waar je je op moet abonneren? Dan kunnen we tenminste zelf een oordeel maken.
Nu ben je afhankelijk van de interpretatie van de schrijver. En aangezien jullie jezelf niet serieus nemen heb je dáár ook geen reet aan.
Want wat moet ik hier nou mee?
De kop: “10% BMW-dealers in de problemen”
Dus dan denk je dat het al een feit is…
Lees je verder, lees je dit ineens:
“rekening gehouden moet worden met insolventieaanvragen voor 10% van de dealers.”
Dus dan is het geen voldongen feit, maar er bestaat dus een kans…
allautomotive.nl zegt
Bovenstaand bericht geldt overduidelijk voor de duitse dealers. Nederland staat hier volledig buiten. In Nederland hebben we te maken met een heel ander systeem en de verkoopaantallen van BMW dit jaar zullen voor het eerst de 16.000 stuks overstijgen. En dit is nog exclusief Mini.
Uiteraard horen hier hogere voorraden bij. Zeker bij BMW heb je te maken met klanten die het liefst de volgende dag willen rijden. Als je als dealer niet snel een auto kunt leveren die redelijk in de buurt van het wensenlijstje komt en concurrent Audi of MB kan dit wel dan heb je grote kans dat je de order mist. Met een goed landelijk systeem waar het mogelijk is om onderling te ruilen is een goede voorraadmix ook nodig. Nee verkopen is duur.
Wij ondersteunen grote dealerholdings en dealers met maar 1 showroom en beide doen het redelijk tot goed. Het zijn stuk voor stuk gezonde bedrijven.
Als er al bedrijven te maken hebben met een continuiteitsprobleem dan heeft dit meer te maken met een management probleem en gebrek aan (toekomst) visie dan met een hogere voorraad.
lincoln zegt
o.k. ik heb in het verleden wel eens lelijke dingen over BMW geschreven ..
maar dat ze nu aan de rand van de afgrond staan is ook niet leuk ..
geloof wel dat er intresse is uit China of India om daar de boel effe op de rails te krijgen ..
allautomotive.nl zegt
Lol @ Lincoln … met een winstverwachting van 2.3 miljard euro ( voor belasting ) hoef je geen medelijden te hebben met BMW denk ik. Maar je kunt ze natuurlijk altijd steunen door een Beamer aan te schaffen ;-).
autoblogger zegt
@Rick dos: we doen enorm ons best om het een beetje nutteloos te vertalen, krijg je dat soort reacties;) Ik heb hier wat meer achtergrond-linkjes voor je:
http://www.pressetext.de/pte.mc?pte=080821018
http://www.capital.de/unternehmen/100013877.html
http://www.n-tv.de/Pleitewelle_bei_BMWHaendlern_Betriebsrat_sieht_schwarz/230820080318/1013114.html
PS: onze bron (AMW) heeft vaak ook eigen informatie dus het is wellicht niet overal terug te vinden…
sacha zegt
@Rick dos: Als we rekening moeten gaan houden met insolventieaanvragen voor 10% van de dealers dan kunnen we denk ik wel stellen dat er minstens 10% van de dealers in de problemen zit, denk je niet?
Ergo, prima kop. En lekker catchy.
Rick dos zegt
@autoblogger
Kijk, kerel! Nou praten we! ;)
@Sacha
“Bei einer weiteren Erhöhung der Lagerbestände muss man damit rechnen, dass rund zehn Prozent der Händler in die Insolvenz gehen würden.”
Hier kun je zoveel kanten mee op en is het dus nog geen voldongen feit…
De kop is inderdaad prima voor mensen die zich zelf niet serieus nemen en meer sensatie zoeken. En dan is het inderdaad catchy.
Alter Ego zegt
Tja, die BMW’s gaan echt niet stuk… dan heb je als dealer ook niet veel te doen.
Gr.
PS:BMW X6 is gewoon een prachtige wagen. Indien je niet mij eens bent wens ik u veel rijplezier in uwe Trabant.
classic red zegt
@Alter ego
Dus wanneer je een X6 niet mooi vindt, heb je zelf geen fatsoenlijk auto? Een zeer kortzichtige mening, typisch voor BMW liefhebbers. Ik vind de X6 afschuwelijk en rijdt zeker geen Trabant. Wie hem wel mooi vindt, heeft m.i. een beroerde smaak. De laatste BMW die ik mooi vond was de Z8.
Wellicht een goede link voor jou : http://www.petrolhead.nl/2008/08/bmw_x6.php
De presentator rijdt privé overigens ook geen Trabant, maar een Porsche 997.
lincoln zegt
@Alter ego .. als het de opzet was BMW fanboys voor lul te zetten ..
dan ben je geslaagt ..
slk zegt
De X6 is getekent door een iemand die het niet meer zag zitten
lincoln zegt
@slk .. ik neem aan dat het een dubbelzinnige comment was die ik niet begrijp ..
anders ben je echt waaaaayyyyy off-topic ..
SIM zegt
Het gezond verstand komt beter laat dan nooit.
slk zegt
DE x6 wordt voorral bereden door mensen die het niet meer zien zitten,anders koop je niet zon oerlelijk hok
lincoln zegt
@SIM .. ja en .. we lezen allemaal wel eens een tegelspreukje .. dat wil nog niet zeggen dat je dat moet intypen en op “plaats reactie” drukken ..
lincoln zegt
@slk .. als ik zeg dat ik em nu wel begrijp en de topic-ness er van in zie .. laat je me dan met rust ??
slk zegt
Oke.
RubenBaeten zegt
@classic red: Wellicht een goed linkje voor jou:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/28/rijtest-video-bmw-x6
w0o0dy zegt
Laatst de X6 zien staan op zo’n 30 meter vanaf de eerste etage… en DAMM! wat een rare lijnen heeft dat ding. De wielkasten, de te grote overhang in verhouding tot de hoogte van de achterkant… amazingly ugly.
w0o0dy zegt
Niet gek dat BMW het ook niet makkelijk heeft… vraag me af wie de slechte cijfers het langst onder de pet weet te houden… volgens mij is het een slagveld in de autobusiness en weten we nog niet 20% van alle ellende.
Rick dos zegt
Zie je nou wel, lincoln. Je bent echt niet alleen.
lincoln zegt
@Rick dos .. ha ha ha ..
maar bij dit topic zeeeer ongepast .. nu er hellll en verdoemenis bij BMW voor de deur staat en de familie Quandt aan de bedelstaf moet ..
Rick dos zegt
@lincoln
Dat bedoel ik. Helemaal geen eerbied hierzo. Stelletje zeurders… ;)
JH zegt
BMW is altijd snel met maatregelen nemen als het slechter met de auto industrie gaat; daar zijn ze meestal een van de eersten…de rest volgt, wacht maar af. Zolang de X5 en X6 goed verkopen gaat het BMW ook goed; geproduceerd in Amerika dus daarmee maken ze op dit moment een zeer goede winst en efficient dynamics was een gouden greep omdat het precies op het goede moment geintroduceerd is; ook daar waren ze sneller als de andere Duitse merken. Het is logisch dat er misschien nog een hoop 7-series staan omdat het nieuwe model eraan komt; krijgen de dealers extra korting op de auto maar ja je moet ze wel verkopen. Ga er maar van uit dat er in 2009 nog wel eens een paar rake klappen gaan vallen in automobiel land
sacha zegt
@Rick dos: “Hier kun je zoveel kanten mee op en is het dus nog geen voldongen feit…”
Die Insolvenz is inderdaad geen voldongen feit. Maar als men Insolvenz verwacht bij 10% van de dealers dan zitten er minstens zoveel op zijn minst in de problemen.
Prima kop dus.
Rick dos zegt
@sacha
“MOGELIJK 10% BMW-dealers in de problemen”
Was een betere kop geweest.
Het kwam van een interne memo, voor zover wij weten kan dit wel eens een trap onder de kont bij de dealers zijn geweest van BMW om vooral maar de ingezakte verkopen te stimuleren.
Wouter zegt
“De presentator rijdt privé overigens ook geen Trabant, maar een Porsche 997.”
Grappig, die rijdt hij dus niet prive om bijtelling te voorkomen. Maar goed, erg relevant was je opmerking toch al niet.
sacha zegt
@Rick dos: Je kunt er allerlei theorieën op loslaten wat er achter een officiële interne memo van BMW zou kunnen zitten. Maar totdat er feitelijkheden bekend worden gemaakt die de uitspraken in die officiële interne memo van BMW weerspreken denk ik dat het veilig is om aan te nemen dat een officiële interne memo van BMW geen leugens (al dan niet om bestwil) verspreidt. Insolvenz is namelijk geen kattenpis.
Dus, hoewel het altijd beter kan, lijkt de kop van dit artikel me nagenoeg perfect.
Rick dos zegt
@sacha
Ik zeg nergens dat het leugens zijn. Laten we het er ophouden dat het kan zijn dat het het overdrijven van de feitelijke situatie is. Zoals deze kop.
RenesisHP zegt
BMW moet gewoon hopen dat alle rijders dit doen. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=jRFXSnUR1Zg&feature=related
Rick dos zegt
Krijg je ervan als al die ex-mx5-owners overstappen op èchte auto’s. Hoogmoed! ;)
RenesisHP zegt
@Rick dos.
De mx5 is nog in bezit. :P
RenesisHP zegt
@Rick dos.
De rx8 moest trouwens wel erg snel nieuwe banden… :?
SimonMc zegt
Mercedes heeft een schot in de roos met de CLS.Een auto die er uit ziet als een coupe, maar eigenlijk een 4-deurs sedan is, met de praktikaliteit van een sedan.
Nu tracht bwm ook zoiets te bereiken met een SUV coupe (??) om mercedes te evenaren.Waarom niet, een suv is al 80 dingen die hij net niet is ( net geen station wagen, net geen terrein wagen,…), waarom dan niet 1 ding er nog aan toevoegen…
Wat mij betreft een ferm schot in de netten…Het is gewoon LELIJK geworden.Het enigste wat er nog aan ontbreekt, is een metalen klapdak.En dit zeg ik echt niet omdat het een bmw is.Moest mercedes of audi met zoiets komen, reageer ik net zoals nu.( Mercedes GLK what the…? )
Klinkt lachwekkend?Met de huidige trend rijden we binnen een paar decennia allemaal rond met een suv met een metalen klapdak met coupé-lijnen, nog een metertje langer én hoger ( das natuurlijk imposanter hé? ), en dan nog met een duikbootfunctie ofzo.Gekoppeld aan een 1.5 diesel motor + elektromotoren, en een totaalgewicht van 3 ton.
Gewoonweg zielig…
Rick dos zegt
@mx5/rx8owner
Je moet ook rustig optrekken bij een verkeerslicht. ;)
Hoe kan dat dan? Welk merk zat eronder?
Rick dos zegt
@SimonMC
Ja, echt zielig. Maar wat denk je? Zouden er geen consumenten zijn om die auto’s te kopen zouden ze het dan nog maken? Zoals de R klasse?
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Voorheen Bridgestone Potenza RE040, nu Bridgestone Potenza RE050A.
Stoplichtsprintjes zijn relatief zeldzaam, kwispelen en ronduit driften gebeurd vaker. :D
SimonMc zegt
@Rick dos: die R klasse vind ik eerlijk ook een misbaksel, maar is in mijn ogen wel een auto met een bepaalde doelgroep.
Net geen suv, daar is hij niet hoog genoeg voor, maar hij valt eerder in de volvo XC70 klasse of audi A6 Allroad klasse.
Die X6 is een typische hype-wagen en word in mijn ogen alleen maar gekocht door mensen die badge-geil zijn.Ik heb al een paar keer een bepaalde afbeelding tegengenkomen met de toepasselijke tekst ” you suckers will buy anything “, en ik vind dat dat in dit geval ook zo is.
Kan misschien wel zijn dat ie briljant rijdt, maar hij moet er ook nog uitzien.Ik moet wel zeggen dat ik iets heb tegen hype’s, ik word er eerlijk gezegd misselijk van…Die Iphone hype bv…Net omdat iedereen hem heeft, koop ik hem niet, en dat gaat ook op voor auto’s.
Zo’n auto’s zijn miskramen en zijn eigenlijk zoals mensen met ouders van 2 verschillende nationaliteiten: op zich is alles wel in orde, fysiek is er niets mis, maar het hoort nergens thuis omdat het van alles een beetje is.( wil ik totaal niets mee zeggen hoor ).
Laten we met z’n allen terug aub met volbloed wagens rijden.Willen we terreinwerk doen?Koop dan een mercedes G klasse of een JEEP.Willen we een ruime wagen?Koop dan een monovolume of een stationwagen ( eventueel met terreineigenschappen ).Willen we een sportwagen?Koop dan iets a la porsche of ferrari of weet ik veel.
lincoln zegt
wat een rare antiphatie tegen de X6 hier ..
er is geen aankoop verplichting omdat je em ooit een keer gezien hebt hoor ..
lijken wel een stel Aalsmeerse bloembakbewoners ..
Eric zegt
Anders moeten ze maar overschakelen op het systeem van Citroën. De fabriek blijft eigenaar van alle wagens die in de showroom staan. De Dealer moet deze niet “inkopen” en zo kunnen Citroën-dealers grote kortingen geven bij verkoop. Bij BMW en andere merken zoals Audi,… kunnen ze ook iets aan hun prijzenpolitiek doen!
Rene zegt
De X6 heb ik vorig jaar kerst in Val Gardena gezien. Ik moet eerlijk zeggen dat ik maar twee modellen van BMW exht lelijk vind en dat zijn de X3 en de X6. X5 overigens prachtige impossante auto dus ben zeker geen X hater. Maar wat BMW uniek maakt is dat ieder model, in welke uitvoering dan ook, voor het bewuste segment gewoon goed rijdt. BMW rijdt ALTIJD goed. Gelukkig weten veel mensen dat ook en zal BMW echt niet ten onder gaan.
Vwb de goede dealer kiezen: in Hilversum (mijn woonplaats) hoef je niet te komen. Ben toevallig onlangs in Amersfoort (of was het al Zeist?) geweest bij een BMW dealer waar ik direct werd geholpen door een oprecht aardige vent. Alle informatie gekregen waar ik om vroeg, proefrit kon ik direct maken…. zo kan het ook. Voordeel van deze dealer (was het Ekris?) was dat hij mij aan had zien komen rijden en dus wist dat ik wat te besteden had. BMW zal echt wat moeten doen aan het verkooppersoneel in de showrooms. Ik ben bij heel veel dealers inmiddels geweest maar alleen bij eerdere genoemde dealer werd ik dus geholpen. Daar begint het wel mee want een auto koop je nog niet snel op het internet. Als je bij de verkoop al niet (goed) wordt geholpen wat mag je dan voor de rest verwachten als er problemen komen? Overigens heb ik zelden slechte verhalen gehoord mbt onderhoudsafdelingen….
IlCuoreSportivo zegt
@ classicred,
Tof, dan ben ik toch niet de enige.
BMW’s zijn plomp uitziende auto’s, en waar dat sportieve imago vandaan komt is voor mij een groot vraagteken.
Doe mij maar een elegante welbrommende Italiaan.
Maar zou het nu echt slecht gaan met bmw?
P.S In de week nog eens gekeken naar de prijzen van hun premium selection.
Aan wie ze die okkazies slijten is mij een groot mysterie, echt exorbirante prijzen vb 24000 voor een simpele 3 van 4 jaar.
BMW verkoopt wat mij betreft alleen maar LUCHT.
IlCuoreSportivo zegt
@ ruben
het lezen niet waard, hij is echt te lelijk.
Als ik een X6 tegenkom is mij dag om zeep en voel ik me misselijk :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Ruben & IlCuore:
Zo zien we maar weer dat een auto alleen gekozen wordt op imago… BMW’s worden echt niet gekocht omdat ze lekker rijden, maar omdat ze HET IMAGO van rijdersauto hebben!
De X6 kan nog zo lekker rijden, als je niet van het imago van voetballersvrouw houdt, kies je hem niet…
martin zegt
Onopvallend bmw 130i en spuit nog harder als al die grote broers.Dus kopen als je als stoere man of vrouw wil blazen !!!
Majinstar zegt
Bmw zal het voorlopig wel moeilijk krijgen. De goedkopere soortgenoten als ( VW, Audi, & Volvo ) zullen daarop in kunnen spelen. Daar waar zelden nog een E46 te koop is ( behalve op marktplaats of elders ). Zitten de Mercedes dealers hun oude ( vorige versie ) C klasse te promoten, als: kunt u geen Mercedes betalen kies dan voor deze geweldige ster ocassions. Ik praat dan nog alleen over Mercedes. Gaan we kijken naar Audi, dan is de afzetmarkt van de A4 vrij gering. Daarentegen zijn de A5-jes zeer in trek. Meer omdat dit soort mensen de 3 serie coupe te duur vinden of de 6 serie niet kunnen betalen. Niemand koopt een Audi voor the looks.
Grappig dat de meeste hier de X6 afraken zonder hem ook maar in het echt gezien te hebben ( op de weg ).
Ik geef hiermee ook niet aan dat hij super geweldig is, maar hij staat nog altijd hoger dan de “geblokte” Audi Q7 ( wat totaal niet de vormgeving behoort te hebben voor een SUV ). De ML ( verder kom ik niet dan: daar wordt je niet vrolijk van ). De enige die echt weerstand kan bieden is de Range rover of Porsche Cayenne.
corrado vr6 slc zegt
@ Majinstar:
“Niemand koopt een Audi voor the looks.”
Ik vind een Audi A5 toch vééél mooier om te zien dan een BMW 3 of 6-serie!
classic red zegt
@”Grappig, die rijdt hij dus niet prive om bijtelling te voorkomen. Maar goed, erg relevant was je opmerking toch al niet.”
Zoals zo vaak wordt mensen die de heilige BMW niet mooi vinden verweten, dat ze dit alleen maar roepen omdat ze zelf in een prut auto rijden. Ik geef hier een voorbeeld van iemand die zelf in die prijsklasse kan winkelen (want 997) en die de X6 op een SsangYong vindt lijken. Dat maakt mijn opmerking relevant. Relevanter dan hoe van Stokkem zijn kilometers verantwoordt op zijn belastingformulier.
JH zegt
@classic-red; is fijn dat je Porsche rijdt maar als je het zo bekijkt is die ook te duur…waarom? omdat bijvoorbeeld een 911 Carrera is de USA 51000 Euro kost, in NL 116000 en reken er maar op dat Porsche met zijn auto’s in de USA winst maakt. Dus betaal jij ook (heel veel) alleen voor het merk Porsche.
En is dat ook niet de bedoeling? Denk niet dat je Porsche zou rijden als ze zoveel als een KIA zouden kosten, toch?. Dat geldt voor alle merken eigenlijk; meeste mensen rijden in een bepaald merk omdat dat bij de persoon past wat hoofdzakelijk te danken is aan de marketing activiteiten van een merk. Kijk maar naar hoe fanatiek iedereen is als het over “zijn” merk gaat, van Alfa tot Saab tot BMW, etc. Persoonlijk vindt ik BMW interessant omdat ze veel innovatiever zijn dan de andere Duitse merken, beginnend bij de toepassing van nieuwe materialen in de carrosserie (combinatie van gelijmde stalen, aluminium en kunststof onderdelen) tot bijvoorbeeld efficient dynamics; daar is BMW sneller mee dan bijvoorbeeld Mercedes (wat ik als merk vrij goed ken) of Audi.
Nick zegt
Wat wordt hier veel onzin uitgekraamd, hebben jullie niks beters te doen.
Kan het jullie wel even uitleggen, aan al die onzin die wordt beschreven heb je ook niks.
Zoals jullie allemaal weten ligt de markt van SUV’s en andere benzine verbruikende auto’s onder vuur. Ook de economie heeft hier invloed op, de mensen die dit soort type auto’s rijden ruilen deze ook minder snel in of gaan kleiner rijden.
Dit heeft tot resultaat dat de verkoop van SUV’s en auto’s met grotere motoren inzakt. De merken die dit soort type auto’s verkopen hebben hier inderdaad last van, zo ook BMW. Maar als je naar Audi Q7, VW Touareg , RR , enz kijkt is het bij deze merken nog veel beroerder. De X5 wordt nog verkocht alleen niet in de aantallen zoals het was door bovengenoemde oorzaak. De andere type auto’s staan momenteel bijna stil in de verkoop, ken dealers die al 3 tot 5 maanden lang geen enkele Q7 hebben verkocht. Doordat de X5 de beste SUV is en blijft verkoopt deze gelukkig nog wel.
Aan de markt kan niemand wat veranderen, daar kan je alleen maar rekening mee houden en op inspelen.
Laat BMW dat nou heel goed doen. Innovatief zijn met efficient dynamics, op de zakelijk markt richten, goede marketing met onze groen labels.
Geen enkel ander merk speelt om dit moment zo goed op de markt in als BMW dat doet
In de moeilijkere tijden krijgt BMW het voor elkaar om toch meer auto’s op de weg te zetten, dat kan op dit moment geen een merk zeggen.
En ja, het rendement van de dealer gaat achteruit omdat er minder verdient wordt door de mindere verkoop van het hogere segment. Maar dat is de markt waar je niks aan kan doen.
Conclusie: Heb respect voor de manier hoe BMW omgaat met de moeilijkere tijden in autoland op dit moment, kunnen een hoop merken een voorbeeld aan nemen.
BMW is een ijzersterk merk met een ijzersterke reputatie, je hoeft je nergens zorgen om te maken.
Oom Agent zegt
De NL dealers zitten ook bomvol met dure niet verkopende auto’s.
Er is nu goede korting te scoren, vooral op demo’s en jong gebruikte auto’s.
realist zegt
@ Nick: je hebt het bij het rechte eind.
on topic: Het landelijk rendement van de dealers in NL is tot nu toe licht gestegen. Dit zal waarschijnlijk in 2e helft van 2008 onderuit gaan agv het feit dat de gehele 2e hands markt op zijn gat ligt. Voorraaden gebruikte autos worden dus aanmerkelijk minder waard. Daar zit potentieel groot verlies voor de dealer dat nu nog niet zichtbaar is.
De situatie bij de BMW organisatie ken ik niet, maar het zal daar niet veel anders zijn.
Majinstar zegt
@t: corrado vr6 slc
Als je al genoegen neemt met dat merk ( Audi ), dan mag je dat vinden. Ik vind het eigenlijk een auto van niks. Simpel omdat hij net tussen de 3 en 6 serie springt. Onder alle coupe reeksen van alle merken kan je hem nergens bij vergelijken. Tja de CLK hooguit, maar die verslaat de Audi A5 op alle fronten.
René zegt
@Nick:
Quote: Zoals jullie allemaal weten ligt de markt van SUV’s en andere benzine verbruikende auto’s onder vuur. Ook de economie heeft hier invloed op, de mensen die dit soort type auto’s rijden ruilen deze ook minder snel in of gaan kleiner rijden.
Nou, als mensen met het budget voor een X5 zich nou ergens geen zorgen over maken is het over brandstof verbruik. Onzin dus. De SUV markt gaat minder lekker omdat SUV’s geassocieerd worden met milieuvervuilers. Dat is onzin maar je zult er maar gevoelig voor zijn.
En de X5 de beste SUV? Dat vind jij of ben jij de norm? Ik vind de X5 zeker niet de beste SUV. Geweldige auto maar een Infinity FX zie ik liever en rij ik liever. Laten we het maar op smaak houden…..
phantom zegt
erg jammer dit.. bmw was altijd de benchmark
AudiFreak zegt
@RenJie: Leuk Gedaan:P
Denk inderdaad dat dit niet alleen specifiek bmw is.
We zullen wel zien. ;)
ZubZero zegt
@Rene
Hij heeft het over de beste SUV en niet over smaak
Hij heeft gelijk ook X5 beste SUV nog steeds!!
bmw killer/sloper zegt
-edit: nutteloze bijdrage-