Toyota, Volkswagen en General Motors mogen dan de drie grootste autofabrikanten ter wereld zijn, ze zijn niet in bezit van de grootste autofabriek ter wereld. Die titel gaat naar…
Hyundai! Het alsmaar groeiende automerk uit Zuid-Korea, dat in ons land opklom van Pony tot de goedverkochte i10. De meeste van die Hyundai’s lopen in de Koreaanse provincie Ulsan van de band, waar de automotive grootmacht de grootste autofabriek ter wereld (big picture) heeft staan. Hieronder de tien meest opmerkelijke feiten over deze fabriek. Doet het goed op feestjes en partijen. Komen ze:
- Er lopen jaarlijks 1,6 miljoen auto’s van de band (1 per 16 seconden!)
- Het complex heeft een oppervlakte van 8,5 miljoen auto’s
- Per jaar jagen ze er 1 miljard ton staal doorheen
- Er werken 34.000 werknemers
- In de directe omgeving heeft Hyundai een groene zone gecreëerd met meer dan 500 miljoen bomen
- De fabriek wekt zijn eigen stroom op, en zuivert zijn eigen afvalwater
- Er is een eigen ziekenhuis, brandweer en veiligheidsdienst op de compound
- Er loopt een snelweg dwars door de fabriek
- Ze hebben een eigen haven
- Waar ze drie schepen van 42.000 ton tegelijk kunnen lossen en laden
Oké Volkswagen, jouw beurt.
Rob zegt
Ik neem aan dat @norge bovenstaande foto als bureaubladachtergrond heeft? ;-)
Dutchdriftking zegt
@Rob: haha hij heeft er een dekbed van!
paganizonda760nc zegt
@Rob: en s’avonds krijgt ie een harde plasser van alsie aan z’n auto denkt..
mikkeloentje zegt
@paganizonda760nc: Gast… Dat is nu weer niet grappig.
2wheeler zegt
@mikkeloentje: inderdaad… dat heeft iedereen toch?
kazaluna zegt
Bedankt! Kan ik weer goed voor de dag komen bij de volgende familie-kring-zit-verjaardag!
Rob zegt
@kazaluna:
U: “Wist je dat de Hyundia fabriek een eigen haven heeft?!”
Zij: “Wist je dat lokale betonboer ook een eigen haven heeft?!”
doewap zegt
@Rob: oK maar Hyundai heeft ook zijn eigen scheepswerf. Nou jij weer. Ik ben er geweest, overigens…
gregorius zegt
@doewap: omdat ze ook schepen maken, Ja, hehe
Esprit_de_Flandre zegt
@doewap: Hyundai Motor Group heeft tegenwoordig maar weinig meer te maken met Hyundai Heavy Industries…
Thijs_B zegt
Google Maps, impressive… https://www.google.nl/maps/search/ulsan+hyundai+south+korea/@35.5400546,129.3780629,4740m/data=!3m1!1e3
gregorius zegt
@Thijs_B: ze hebben ook een aardig test-trackje liggen daar.
En die snelweg loopt niet echt doorheen; eerder dat ze de ruimte naast de snelweg ook gebruiken om nog meer van die bakkies neer te zetten.
Ze hebben iig genoeg voorraad daar in ZK.
SimonMc zegt
“Oké Volkswagen, jouw beurt.”
Volkswagen heeft z’n eigen olietanker.
whatdoiknow zegt
@SimonMc:
Ik las vandaag dat ze er bij Hyundai heavy industries nog 3 bijbesteld hebben, gewoon om aan de vraag te kunnen voldoen.
desjonnies zegt
@SimonMc:
hij is eigenlijk best wel leuk !
w0o0dy zegt
@SimonMc: en die olietanker is gebouwd door…..? Hyundai!
scottishcarspotter2000 zegt
@SimonMc: HAHAHAHAHAHAHHAHA??????
rolov zegt
Plus ze hebben een stel flats neergezet voor de werknemers.
Rob zegt
@rolov:
Wat nu natuurlijk niet heel bijzonder is.
In de 19e eeuw bouwden werkgevers al massaal huisvesting voor hun arbeiders. Wat zeg ik, in de 18e eeuw al. Wat zeg ik 2.0, in de 17e eeuw al. Wat zeg ik 3.0, in de 16e eeuw al. Enzovoort….
Dutchdriftking zegt
@Rob: jups deden de romeinen al, die werknemers hoefden zelfs niet te betalen voor hun huisvesting….
rolov zegt
@dutchdriftking: bij Hyundai kost het ook heel weinig schijnt. Maar wonen op je werk. Niet echt mijn ding. ;)
awesome zegt
@rolov: lekker voor de werk/privé balans…
Dutchdriftking zegt
Mooie fabriek toch?
henkhupelschoten zegt
Heb wel eens ergens gelezen dat vw meer in stage’s werkt, volgensmij wordt in Leipzig bijvoorbeeld veel carrosserieën en onderstellen gemaakt voor verdere vervoer naar andere fabrieken, de panamera, cayenne en touareg worden daar bijvoorbeeld daar gebouwd en gaan weer verder op transport (correct me of i’m wrong)
Esprit_de_Flandre zegt
@henkhupelschoten: Cayenne body wordt gebouwd in een oude Skoda fabriek in Slowakije. De Q7 en Touareg worden er gebouwd en afgewerkt, de Cayenne bodies verhuizen naar Duitsland…
whatdoiknow zegt
@Esprit_de_Flandre:
Dus eigenlijk zijn het alle 3 Skoda’s alleen mogen ze niet zo heten.
Thanx, zo leer ik nogeens wat.
b088y zegt
1 miljard ton staal? Goed voor de wegenbelasting?
BmwMPower zegt
@b088y: Dat komt dus per schip.
b088y zegt
@BmwMPower: denk niet dat er 1 miljard ton door de fabriek gaat, dat is meer dan 500.000kg per auto :-)
BmwMPower zegt
@b088y: Weetje hoeveel bussen, busjes, auto’s, SUV’S etc Hyundai maakt? En dat ze dat al voor een hele tijd doen?
Ze hebben vast wel eens reserve onderdelen nodig..
b088y zegt
@BmwMPower: Ik denk dan een miljoen ziljoen ontelbaar.
Dizono zegt
Vergeet ook de fabriek van Lada (AvtoVAZ) in Togliatti, Rusland niet. Het is de enige fabriek van Lada en daarom ook een van de grootste ter wereld. Er werken zelfs 110.000 mensen, veel meer dan bij Hyundai dus, al zijn arbeidskrachten in Rusland waarschijnlijk goedkoper dan robots.
Check maar eens op de kaart: https://goo.gl/maps/OsJVZ
desjonnies zegt
@dizono:
Die fabriek van Lada heeft een ENORM probleem, hoe zeer de mensen die er werken hun best doen om LADA’s te maken, aan het einde rolt er dit van de lopende band af :
http://40.media.tumblr.com/c71008fe7a9833ce38cd7aa0bb30fccb/tumblr_mwcrxuThxY1s7e0yco1_1280.jpg
Dizono zegt
@desjonnies: Onverwoestbare tanks bedoel je, daar kan ik over meepraten ;)
LaLancia zegt
Groot is nogal een rekbaar begrip. Typ op google ‘biggest car plant’ in en ’t kan, naast die van Hyundai, ook die van VW Wolfsburg of Lada zijn…
367pk zegt
Wel even blijven nadenken: 1 miljard ton staal? Voor 1,6 miljoen auto’s? No way!
Stel dat je 1000 kg staal nodig hebt voor een auto, dan heb je 1,6 miljard KILO nodig voor je jaarproductie. blijkbaar zit er het nodige glas, plastic en karton in de auto’s, en doen ze het met zo’n dikke 600 kg per auto. 1 miljard KILO dus, of 1 miljoen ton (ik geef toe dat dat lang niet zo indrukwekkend klinkt)
Svensson zegt
Nog zo’n sterk verhaal vind ik dat van die 500 miljoen bomen. Ik geloof er eigenlijk 3× niks van.
stravajunkie zegt
Appart…. Volgens deze gegevens gaat er 600.000KG staal per auto doorheen in die fabriek… Lijkt me een beetje inefficiënt..
Ik vermoed dat er 1 miljard kilo staal moet staan. niet 1 miljard ton ;-)
norge zegt
Wat zal ik lekker dromen vannacht onder mijn Hyundai dekbedje..
parker zegt
Leuk allemaal, maar ik vind die auto’s van Hyundai nog steeds hélemaal niks. Goedkope schrapermobielen van bordkarton. Crisisauto’s.
prod zegt
doet eens aan bronvermelding. https://www.flickr.com/photos/42645440@N08/4057389214/
Dizono zegt
@prod: Deze foto komt van de perswebsite van Hyundai. Dat anderen deze foto op Flickr posten en vervolgens doen alsof het hun foto is, daar kunnen wij ook niets aan doen ;)
stephanotis zegt
@dizono: Maar aan de feiten wel, en die comments negeren jullie. Kilo’s worden tonnen en 580.000 bomen meer dan 500 miljoen (lol, in heel NL staan ongeveer 200 miljoen bomen). Nog eentje: het complex heeft een oppervlakte van 1225 acres, ongeveer 5 vierkante kilometer oftewel 5 miljoen vierkante meter, en daar plaatsen jullie 8,5 miljoen auto’s op…
prod zegt
btw, die foto is 11 jaar oud
bofkont zegt
Blijft idd massa meuk hyundai , puur de voor niet autoliefhebbers/centen schrapers.
desjonnies zegt
@bofkont:
Mensen die uit ‘liefde’ auto’s begonnen te maken liggen aan de geeuwhonger
Mensen die er poen mee willen verdienen kunnen groot worden.
Kijk naar Mercedes, nix unieks meer, de hele mythe van ‘hij heeft een Mercedes’ is verdwenen, met de komst van A, B, C en weet ik veel wat voor goedkopere modellijnen ze neerzetten; met alle respect, het zijn gewoon lease-hokken voor de massa geworden, in essentie niets anders dan Hyundai…….
Ooit, ooit reden rijke zigeuners Mercedes met zo’n dikke Tabbert erachter, die mensen
hielden van kwaliteit en de magie van ‘das haus ‘
desjonnies.
bofkont zegt
@desjonnies: Daarom heb ik ook niets met het nieuwe mercedes.
Maar een goed gevulde S klasse zelf naar smaak samen gesteld is nog echt wel iets unieks hoor, man man moet je zien wat mogelijk is en wat een afwerking/vakmanschap daar in zit.
kempenaer zegt
Zuid-Korea is een homogeen land dat op alle vlakken de touwtjes netjes in handen heeft. Dat gaat zich op een gegeven moment uitbetalen en dat zie je de laatste jaren gebeuren.
In Europa is de tendens de laatste jaren helaas precies andersom. En dan krijg je verval en ook dat zie je de laatste jaren gebeuren.
Loon naar werken moet de norm zijn en goed op je winkel passen ook. Daarbij past het niet om op onverantwoorde manier de grenzen open te gooien voor grote aantallen mensen die moeilijk te integreren en rendabel te maken zijn.
desjonnies zegt
@kempenaer:
Auw, de waarheid doet pijn en zal bij velen als niet prettig worden ervaren !
Ze zullen u zien als een neo – kolonialist.
Maar vergeet niet dat het zgn vluchtelingen probleem de aandacht doet verslappen naar het echte probleem : de Euro crisis is nog niet opgelost door het pappen en nathouden van de Europese Politici.
mrrallycross zegt
Het merk maakt ook steeds meer leuke auto’s.
bofkont zegt
@mrrallycross: nou nee niet echt.
Esprit_de_Flandre zegt
@bofkont: nou ja echt wel.
U, monneer, bent Conservatief en EuroChauvinistisch. Jammer voor jou dat Hyundai zich daar niets van aantrekt, en over vijf jaar de grootste speler ter wereld wordt…
bofkont zegt
@Esprit_de_Flandre: Nou nee niet echt!
Zeggen ze dat VAG eenheidsmeuk is nou nou Hyundai is nog een tandje erger met een nog verschrikkelijk design en dito rij gedrag.
Dat ze wel of niet de grootste worden boeit me niet, koop er toch geen eentje.
En een beetje autoliefhebber denkt er net zo over.
bofkont zegt
@Esprit_de_Flandre: Maar uiteraard ieder zijn eigen keuzes en afwegingen, kwa auto en techniek/betrouwbaarheid is het prima voor elkaar, maar er is meer voor mij dan dat alleen.
Als werkpaardje hebben wij thuis ook nog een honda civic 1.5 vtec-e, super goede wagen.
Dus ben nog niet zo eurofiel als u dacht ;)