Alle feitjes van de Volkswagen Golf 7 GTI op een rij. Gewoon, om te kijken waar ze na 37 jaar ontwikkeling zijn uitgekomen.
Nieuwe generatie 2.0 TSI
Weer een 2 liter viercilinder met turbo maar VolkswagenAudi heeft er hard aan gewerkt. Dit is een nieuw motorblok, de derde generatie EA888 om precies te zijn. Dit blok is ongeveer 5 kg lichter dan de uitgaande 2.0 en moet helpen nog meer CO2’s te besparen.
Nieuwe DSG
Voor de Golf 7 GTI een helemaal nieuwe DSG (naast een 6-handbak). Voor het eerst krijgt de rappe Golf 7 verzetten met dubbele koppeling. Tot nu toe hadden de GTI en R’s allemaal de 6V DSG.
Nieuw platform (-100 kg)
Het belangrijkste verhaal van Volkswagen het afgelopen jaar: het nieuwe MQB platform. Uiteraard is de Golf 7 GTI ook helemaal MQB. Dat merk je als bestuurder omdat je 100 kg minder mee hoeft te slepen. Scheelt weer een sportschool abonnementje, zullen we maar zeggen.
2 uitvoeringen
Volkswagen begint qua uitvoeringen met de nieuwe Golf GTI meteen goed. Men kan ‘gewoon’ een GTI bestellen maar er is ook een +10 pk Performance pakket leverbaar. Sneller, strakker, beter. Normaal gesproken wachtten de Duitsers een jaar of wat voor een eerste opleuk-model.
Minder gewicht, meer power
Dankzij het MQB platform en een lichter motorblokje weegt de Golf 7 GTI minder dan zijn voorganger. Tegelijkertijd krijgt de 2.0 Turbo voorin iets meer vermogen. De ‘oude’ GTI had 210 pk (en 235 pk in de Edition 35), de Golf 7 GTI krijgt 220 pk of 230 pk als Performance uitvoering. De standaard GTI is al even snel als de Edition 35 (0-100 km/u in 6,6 seconden), de Performance versie gaat nog een tiende sneller naar de 100. Met een 250 km/u topsnelheid kan de ‘7’ zich nu zelfs met de sterkste Duitse powerhouses meten.
Nordschleife
Natuurlijk tellen minder kilo’s en meer vermogen ook op het circuit. Met name de Performance-versie zal het op het circuit goed doen. De huidige Edition 35 rijdt een rondje in 8 minuut 38. De GTI 7 Performance duikt waarschijnlijk richting Scirocco R (8:30) en Focus RS (8:26).
Mechanische sper
Eén laatste reden waarom juist de Performance GTI zo goed aan de weg plakt is een nieuw mechanisch sperdifferentieel. Niet langer moet de ESP door remmen genoeg tractie pakken bij vol accelereren. Gladde omstandigheden overwint de Golf 7 GTI Performance dankzij een echt sperdiff.
Bescheiden prijsje
Minder kilo’s en meer vermogen staat op het circuit gelijk aan meer prestaties. Op de testbank levert dit ook in een lager verbruik en CO2 uitstoot. Volkswagen bespaart met de nieuwe GTI ongeveer 20 gram.
Retro is nog steeds hot
Een geintje uit de Golf 5 GTI dat voor Volkswagen nog steeds werkt. Ruitjes-bekleding en een golfballetje. Liefhebbers van aluminium en strak leer zullen wat dieper in de buidel moeten tasten, standaard bekleedt Volkswagen de GTI-stoelen opnieuw met een ruitmotiefje.
Geen standaard spanbanden
Hoewel de concept anders doet vermoeden zal Volkswagen de GTI niet standaard met spanbanden leveren.
jrk68 zegt
11. Prima te verlagen met een setje spanbanden van de Halfords….
lincoln zegt
11 ..
huren/leasen/lenen/afbetalen is de totale doelstelling van dit project ..
desjonnies zegt
@lincoln:
12…. U bent de testrijder cq proefpersoon
MAB zegt
ik vind het echt wel een strakke auto
norge zegt
Moet weten ?
En nu maar hopen dat ze deze keer geen kinderziektes hebben.
jrk68 zegt
@norge:
Welke? De bof, mazelen, waterpokken….
norge zegt
@jrk68: Versnellingsbakken motoren enz…
bofkont zegt
@norge: Elke auto wil stuk, Het is te hopen dat VAG van zijn TSI problemen heeft geleerd.
Maar oer 1.9 TDI was en is een superieur blok kwa degelijkheid daar is vriend en vijand het over eens.
Dus ze kunnen het heus wel.
jrk68 zegt
@bofkont:
eehhhh, die hadden in het begin problemen met gescheurde cilinderkoppen, later inderdaad probleemloos.
Zo’n beetje het enige waar ik met mijn Leon geen problemen mee heb gehad…
pietjepuk zegt
TIP: google -> Kia + krukas
redbeams zegt
@pietjepuk:
TIP >>> leer tellen…dit is de 7e gen golf…dus niet de 10e tssssss!!!
BrutaalAapje zegt
Golf is prima, hoor. Beetje saai maar degelijk. Ik snap best dat zoveel mensen hem kopen of willen kopen. Ik zou geen Golf kopen maar een Scirocco… tja, dat is wel erg mooi. Wat zo’n lage daklijn allemaal kan doen. Ik ben benieuwd of de Scirocco nu een facelift krijgt richting de Golf 7…
bsxc2 zegt
Geen gratis petjes v/d vw dealer?
petjesvolk zegt
@bsxc2:
Ik hoop het. Scheelt weer wat kosten
Mootjuh03 zegt
Edition 30 is van de golf 5 gti met 230pk…
De vorige generatie was edition 35 met 235 pk.. Mogelijk komt er een edition 40 model met 240 paarden…
petjesvolk zegt
@Mootjuh03:
Golf 5 gti had je ook een 240 edition
Alwood zegt
@Mootjuh03: check, aangepast! het moest 35 zijn..
Rick-dos zegt
11. Alhoewel je in de praktijk anders doet vermoeden wordt deze auto exclusief petje geleverd.
pomoek zegt
gewicht golf 6: 1217–1541 kg
gewicht golf 7: 1205–1375 kg
Verschil dus afhankelijk van de uitvoering: 12 tot 166kg lichter, je zult dus zeker in de goedkopere (?) uitvoeringen niet zoveel verschil in gewicht hebben.
Vergelijk dat gewicht eens met een Golf 1: 750–805 kg (!). de Golf 5 had de zwaarste uitvoering: 1155–1590 kg. Die was dus ruim 2 keer zo zwaar als de lichtste Golf I. VW heeft nog wel wat kilootjes te snijden lijkt mij ;-)
lincoln zegt
@pomoek:
huiswerk +1 ..
jrk68 zegt
@pomoek:
Die 1541kg is de R met awd. Die is er nog niet van de 7.
Die 166kg lichter gaat dus niet kloppen helaas.
jelmer zegt
Hoeveel procent van de GTi’s wordt gechipt? Even snel Googlen leerde dat er zomaar 40pk bij komt..
Alfarobert zegt
En de spanbanden als verlagingsset zijn dus een optie?
JaxDryke zegt
Nummer 11:
Hij is gebaseerd op de Golf IV !
bbroek zegt
@JaxDryke: gebaseerd??? Gekopieerd bedoel je!
bartsmit zegt
Ben echt benieuwd hoe dit rijdt. Is het de moeite waard om voor een 15-20K (met opties) duurdere BMW 328i te gaan?
lincoln zegt
@bartsmit:
als je dat mag huren van je baas ..
dan zou ik voor de Fiat Panda gaan ..
desjonnies zegt
@bartsmit:
Is deze eigenlijk niet veel te duur t.o.v de Rolls Royce Phantom Aviator?
Of een Boeing?
spidermann zegt
@bartsmit: of toch maar een Brabus Bullet
slipstreamer zegt
Echt een lekkere auto geworden… was nooit echt zo van de golfjes maar sinds de golf 7 echt wow…
pietjepuk zegt
12. als je geen geld hebt, kijk dan verder bij de Hyundai-dealer.
13. of, wacht zes jaar, en koop de Golf VII voor een prikkie, ex-leasebak, dus gegarandeerd goed ingereden.
mennootjuh14 zegt
De golf R had al een dubbele koppeling
autobart zegt
@mennootjuh14: De golf R (6) had een 6-traps DSG bak, deze Golf 7 GTI krijgt een 7-traps DSG bak. De 7 traps DSG bak was voorheen niet in de sportieve Golf modellen omdat de bak niet in staat was zoveel koppel te verwerken.
mennootjuh14 zegt
@autobart: Daar heb je gelijk in. ze maken alleen in de tekst een fout. de golf had al een dubbele koppeling, er staat daar dat de golf die nooit eerder had.
1lunatic zegt
@mennootjuh14: En is ook sinds 2003 de eerste productie auto met een dubbele koppeling. (R32 MK4)
Homer55 zegt
Ik vind van de golf series deze type 7 GTI toch wel een mooie auto hoor. De normale versies vind ik saai maar de 7 GTI vind ik wel geslaagd.
De 6 vind ik een verbetering van de verschrikkelijke 5. De 4 wil ik nie meer dat ze bestaan. Te veel gezien. De rest hoeft allemaal niet..
euro95 zegt
en dan heeft Porsche een afgelebberde melkkoe..
speedie zegt
Ondanks het een totaal vernieuwde wagen is, is het concept gelukkig gebleven. Duidelijk herkenbaar als Golf, strak en functioneel design.
bempi zegt
Ok ? Minder gewicht, meer vermogen en zelfde acceleratietijd als zn voorganger. Hmm wat klopt hier niet ?
azuli zegt
Liever een BMW 125i Upgrade Edition.
roadrage zegt
@ azuki: +1