Wellicht niet de meest aantrekkelijke auto’s die we dagelijks op de weg tegenkomen, maar wel bijzonder praktisch: bestelauto’s. We nemen een tiental recente modellen onder de loep, aangezien vanaf vandaag de BestelautoRAI weer actief is.
Citroën Berlingo
We beginnen met de Berlingo, die bovenaan het artikel staat afgebeeld. Enkele maanden geleden werd de Fransman nog in het nieuw gestoken. Geen heel schokkende wijzigingen overigens, maar wel een fris uiterlijk dat weer even mee kan. Laadvermogens gaan vanaf 666 kg, de goedkoopste leaseversie is goed voor 74 pk en 185 Nm.
Peugeot Partner
Niet geheel verrassend werd naast de Berlingo ook de Peugeot-versie lichtjes onder handen genomen. Net als de Citroën heeft de Partner flinke stootblokken die voorkomen dat een kleine aanrijding meteen hoge kosten met zich meebrengt.
Citroën Jumpy
De Jumpy is duidelijk een slag groter dan de Berlingo en heeft een laadvermogen vanaf 1.025 kg. Vermogens beginnen bij ongeveer 90 pk.
Volkswagen Transporter
Nog maar een paar maanden geleden trok Volkswagen het doek van alweer de zesde generatie van de VW Transporter. Een keur aan nieuwe, ‘schonere’ motoren en een strakgetrokken uiterlijk maken dat de bus er weer even tegenaan kan. Vermogens beginnen bij 85 pk, bij een laadvermogen van 938 kg.
Mercedes Citan
Laat je niet in de war brengen door de Mercedes-ster in de grille, want feitelijk is de Citan een Renault Kangoo. De goedkoopste versie biedt een laadvermogen van 675 kg bij een output van 113 pk.
Volkswagen Caddy
De Caddy is natuurlijk één van de meer bekende namen uit dit lijstje, maar naast z’n praktische bruikbaarheid valt de bestelauto vooral op door z’n EcoFuel-versie die ook op CNG én Groengas rijdt.
Mercedes Vito
Waar Mercedes de V-klasse onlangs heeft voorzien van een heus AMG-pakket, blinkt de Vito vooral uit in laadvermogen. De instapper mag met z’n 87 pk en 230 Nm zo’n 815 kg meesjouwen.
Opel Vivaro
Net als de twee Volkswagens in deze lijst, is de Vivaro een populaire type in bestelwagenland. Laadvermogens gaan vanaf 1.079 kg.
Ford Transit Connect
De Transit bewijst zich niet alleen als werkpaard, maar kan ook prima op het circuit uit de voeten. De Transit Connect 1.0 heef met 99 pk een vrij hoog specifiek vermogen, het laadvermogen van deze versie ligt op 628 kg.
Renault Trafic
Nauw verwant aan de Opel Vivaro is de Trafic eigenlijk min of meer dezelfde auto. Output begint bij 90 pk, bij een laadvermogen van 1.100 kg.
dutchcourage86 zegt
Een Mercedes Kangoo…
991gt3rs zegt
@dutchcourage86: En toch zit er meer verschil in dan je zou denken
123bat zegt
@991gt3rs: Maar toch onmiskenbaar een Kangoo. Vind het zelf geen probleem als ze onderstellen delen enzo, met de motoren/transmissies zal het ongetwijfeld snor zitten. Maar boetseer dan ook in vredesnaam een beetje ‘priemijum’ carrosserie als je een priemijum prijskaartje hanteert.. Dit lijkt gewoon op een Vito-travestiet :D
sleepyj zegt
@123bat: en vooral het interieur. Daar is echt bijna geen hol aan gedaan. Op zo’n manier gooi je je naam ter grabbel.
vonklausenburg zegt
@dutchcourage86: ik vond de Benzjes meer lijken op de Dacia Dokker/Lodgy…
kobus1967 zegt
De enige bus die ik hier wil zien is er een met Sabine Schmitz achter het stuur met een noodgang over de Nord-Schleife.
ronnys zegt
@kobus1967: Sabine, bus, ritje maken. Ik ben voor, lekker!
Kvgorp zegt
De transporter met schonere motoren. Ik had het niet meer toen ik dat las.
scottishcarspotter2000 zegt
@kvgorp: je was me voor…
gtwillem zegt
Serieus? Bij de Volkswagen T6 aangeven dat de motoren nu schoner zijn? Is dat een een oliedruppel op een gloeiende plaat?
Van wat ik weet: Ford bestelwagens zijn ‘de beste’. Ze rijden over het algemeen erg goed (sturen, schakelen, wegligging is echt heel behoorlijk) en alles is zwaar uitgevoerd. Niet spannend of sexy, wel uitstekende werkpaarden. Precies wat je verwacht van een bestelwagen.
Dizono zegt
@gtwillem: Die nieuwe motoren zijn Euro6-motoren en laten die nu net niet voorzien zijn van sjoemelsoftware (zoals het er nu op lijkt). De Euro5 diesels die nog in de prijslijst stonden, krijg je nu toch niet mee van de dealer ;)
gtwillem zegt
@dizono: het zal mij benieuwen. Het klinkt een beetje als Armstrong: “bij de eerste twee Tour overwinningen gebruikte ik Epo, maar die andere heb ik eerlijk gewonnen.” (Niet letterlijk gezegd, maar het is wel moeilijk te geloven).
Ik neem aan dat het bedoeld is als ironisch grapje?
123bat zegt
@gtwillem: Ik heb zelf een tijdje als studentenjob met verschillende bedrijfswagens gereden, en ik vond de Sprinter van Mercedes-Benz het fijnste. Een 316 CDI met 5-G automaat. Uiteraard ook de duurste onder de busjes, dus wat verwacht je… De Crafter met 2.5 TDI vijfcilinder reed ook erg lekker, de VW LT35 met 2.8 viercilinder diesel was het echte werkpaard. Nondeju, met dat ding kon je banjeren.
123bat zegt
@123bat: Die vijfcilinder klonk ook erg lekker, moet ik nog even toevoegen!
lohran zegt
@123bat: 316 CDI van het huidige (of prefacelift) of de eerste CDI? Want van de huidige (en pfl) heb je nog een 319 CDI (3.0 V6), die rijdt nog veel beter dan de 4 cilinder 316. Al veel fijne km’s met de V6 gemaakt, beste bus die ik heb gereden. De oude 5 cilinder 316 was ook erg goed en inderdaad die LT 2.8 ook, die hadden we ook vroeger. Trok als een beest!
sleepyj zegt
@lohran: en ze worden lichter naar een paar jaar door de roestvorming. Of hebben ze dat nu eindelijk onder de knie?
lohran zegt
@sleepyj: Haha valt nog mee. De pre facelift was nog niet denderend inderdaad, maar ‘mijne’ is de laatste lichting. Maar toegegeven, bij het achterlicht begint ‘ie een beetje te roesten :(
123bat zegt
@lohran: Het was een pre-facelift 316 CDI met de 2.1l diesel. De V6 is inderdaad nog lekkerder, die was ik even vergeten! Wel een puntje van kritiek: de 5-G Tronic heeft voor op de snelweg een te korte 5e versnelling (3000 tpm bij 120 kmh). Zal wel te maken hebben met trekkracht bij hogere snelheden.
Die LT is en was echt een beest, kon je op een gravelweggetje of in de regen zo dwars gooien als ie leeg was. Op de snelweg trok ‘ie door tot boven de 150 km/h, mede dankzij de 158 pk! Werd door de meeste werknemers echt afgetrapt (door mij minder, ik reed ‘m altijd netjes warm), maar het ding gaf geen krimp! Behalve roest, daar had ‘ie wel kaas van gegeten… Na 8 jaar reeds overgespoten :)
Veel veilige km’s met die V6 Sprinter!
lohran zegt
@123bat: Op de zaak hebben we nu een paar nieuwe 316’s (facelift dus), zijn erg mooie bussen met veel opties. Mijn baas heeft nog voor handbakken gekozen, schakelt erg fijn. Maar kan niet op tegen de oudere V6. De V6 staat inmiddels op 385.000km, nog niks aan het handje! Die oudere 5 cilinders waren ook onverwoestbaar, bij ons heeft 1tje het tot 850.000km volgehouden en is rijdend weg gegaan.
Thanks! M’n baas wilde ‘m al weg doen, maar dan moest ik dus ook naar een 4-cilinder, gelukkig heeft ‘ie ‘m nog gehouden.. Ik ben de enige die een beetje een vaste bus heeft en de rest ziet er na een jaar al minder goed uit dan de V6 met 3x zoveel km’s.
123bat zegt
@lohran: Handbak is inderdaad wel fijn in een bus, maar ik moet zeggen dat de automaten van Mercedes wel echt fijn zijn! Dit in tegenstelling tot de semi-automaten die in veel andere busjes zitten…
Nette KM stand voor die V6, die is net ingereden :D
8,5 ton is dan ook wel super mooi voor zo’n bus. Die heeft zichzelf zowat terugverdiend! Dat bewijst dat die vijfcilinders niet alleen goed klinken, maar ook echt goed presteren.
Is inderdaad wel prettig als je een vaste bus hebt! Zeker als jij de V6 hebt en de rest zo’n nieuwe vierpitter haha. Mijn vaste bus was in het begin die VW LT, en naderhand vaker met die Sprinter gereden. Was toch wel een wereld van verschil.. Na een dag rijden door stadscentra en bijbehorende files (heerlijke infrastructuur in Hasselt (BE), not…) had je echt een lamme linkerpoot van de koppeling in die LT :’)
lekbak zegt
@gtwillem: Als je alleen busjes least en binnen 5 jaar weer inlevert (met een hoop kilometers) is Mercedes met de sprinter meestal de beste keuze. Lage all-in prijzen en domweg de beste motoren. Ze willen alleen wel eens roesten maar dat is de eerste paar jaar geen probleem.
gerjan zegt
@gtwillem: wij hebben op het werk de nieuwe Ford transit connect verlengd. Wat een waardeloze auto. Zit positie is beroerd. Wij heb 1 stoel met klein bankje voorin. Dat zogenaamde 2 persoons plekje zit kei hard. Daarbij komt dat hij niet voor uit te branden is met een aanhanger er achter en met lege auto vrachtwagen inhalen moet je er ook de tijd voor nemen. Als je met aanhanger achteruit rijd stinken de koppelings platen. Verder zie je de voor kant van de auto niet omdat je je heel ver naar achteren zit. Hij oogt wel mooi maar verder is er niks moois aan.
lohran zegt
@gerjan: Ik heb nog geen 1 bus gereden waar je de neus kunt zien, zonder voorover te leunen ? Bij veel (kleinere) personenauto’s ook niet overigens.
gamma81 zegt
En de Caddy valt vooral op…. door de hopeloos verouderde starre achteras, O wat springen die wagens toch heerlijk rond hobbelig 010, gezien vanuit mijn heerlijk rijdende nieuwe Doblo.
rossi46audi zegt
@gamma81: doblo. Miskent talent helaas. Zoveel beter dan de meeste busjes en zeker het laaste model oogt prima
Bart_V zegt
@rossi46audi: ik heb de caddy en doblo bijde redelijk wat km achter de rug moet zeggen de doblo stuurt en rijd super heb hem alleen niet geladen gereden de 1.6 diesel doet het ook best lekker op de autobahn
De nieuwe caddy van de zaak met 1.6 DSG zit qua bediening gewoon goed in elkaar en media syteem idem maar (net als de oudere caddy’s) die achteras blijft een drama goed voor vol te laden en daar houd het op
kapitein zegt
@gamma81: Klopt helemaal, de nieuwe Doblo is in alle opzichten eigenlijk de beste in zijn klasse. De Transit connect stuurt misschien net even wat strakker, maar daar koop je een bestelauto niet voor.
En wat de Caddy betreft; ik ben niet van het Vag bashen omdat het Vag is. Maar dat is echt een overpriced, verouderd hok dat het puur en alleen moet hebben van zijn merkimago. in hoe verre dat er nog is..
gerjan zegt
@gamma81: ik rijd in het vorige model doblo. Als er geen lampjes branden gaan ik weer naar de Fiat garage. Dan zijn de lampjes stuk. Altijd branden er lampen altijd geeft hij storing. Elk jaar moet de gordel links voor vervangen worden. Zo ga er een aanhanger achter zit wil hij bijna iet meer voor uit. Al 3 keer in half jaar ij de garage geweest met motor defect. Zegt de garage dat ik er beter maar niet te veel met aanhanger mee moet rijden. Ze kunnen niet zo goed tegen extra trekgewicht.
scottishcarspotter2000 zegt
De basisvermogens houden niet over lijkt me, of is alleen het vermelden van pk’s ietwat kortzichtig en speelt er meer mee? Ervaringsdeskundigen?
kutjong zegt
@scottishcarspotter2000: Uit ervaring rijd de baas zelf niet in deze busjes dus wordt er gekozen voor de goedkoopste en zuinigste versie.
ThomasBol zegt
@kutjong: maar dan kom je toch ook gewoon van A naar B mee?
ThomasBol zegt
@thomasbol: daar*
cadrez zegt
@ThomasBol: klopt . Rij sinds kort met een kangoo express 70pk (grote hond in combinatie met kleine zelfstandige activiteiten ) en moet zeggen dat hij niet slecht rijdt. Akkoord het duurt wat langer eer je 100 rijdt maar voor al de rest doet hij wat een auto hoort te doen en hij is dan nog goedkoop om mee te rijden ook.
schoen85 zegt
@cadrez: basisvermogen van de Citan klopt overigens niet, is namelijk ook gewoon 75. Lijkt weinig maar aangezien deze kleine bestellers vaak voor stedelijk koerierswerk gebruikt worden, waar de vraag naar wendbaarheid en ruimte groter is dan die naar laadvermogen, kan je met 75 pk uitstekend uit de voeten.
gtwillem zegt
@scottishcarspotter2000: Ik heb vroegah ook nog bedrijfsauto’s verkocht. En dat is een heel andere business dan personenauto’s.
De motoren zijn bijna altijd Diesels, vanwege de lage exploitatiekosten. Daarbij wordt een bedrijfsauto totaal anders samengesteld. Er is ook veel meer keuze in wielbases, girofon, lengtes, hoogtes, (schuif)deuren, laadgewichten etc. Of alleen een cabine met chassis voor een laadbakopbouw. Bij de grotere bedrijfswagen kun je zelfs complete containers plaatsen en voorzien van ‘dubbel lucht’ (twee achterbanden naast elkaar). Qua interieur opties valt het allemaal wel mee (aircootje, Navi, radio, dat sport dingen). Maar de keuze achteraf accessoires bizar: beplating, betimmering, koelcel, complete bekasting: alles kan.
Daar wordt de motor op afgestemd. Een Mercedes Sprinter met extra lange laadruimte, lange wielbasis, extra hoge opbouw en automatisch laadklep gaat echt niet uitgevoerd worden met de lichtste motor (vaak niet eens mogelijk). Terwijl een Citroen Berlingo voor de controle dienst enkel de zwakste motor meekrijgen: er wordt toch niet veel vervoerd.
Daarbij is er ook nog een verschil wie hem koopt. Mijn oude buurman had een Transporter fetisj en een aannemersbedrijf: een veel voorkomende combinatie ;-). Hij had een aantal T5’s: allemaal wit, stalen wielen, 82pk diesel en verder alleen het hoognodige. zelf reedt hij een zwarte T5, me 174pk vijfcilinder, mooie wielen, alles meegespoten en zelfs een spoiler ontbrak niet. Kortom: is het een bedrijfsauto waar de werknemers mee moeten werken: hoge betrouwbaarheid, lage exploitatiekosten. Is het hun ‘eigen’ auto, dan zie je dat emotie iets meer mee kan spelen.
En wat betreft kleine motoren: ik ken bedrijven die zelfs hun standaard Partners 1.9D lieten knijpen, opdat ze niet zo ‘hard’ liepen… (Met name koeriersdiensten, dusdanig afgesteld met een ingenieus, ehhh, blok onder het gaspedaal waardoor de bezorgers lekker zuinig reden en niet te hard reden :-).
schoen85 zegt
@gtwillem: ook MB vans verkocht Willem?
stephane8200 zegt
Het is al bedtijd zo te zien. Sorry, slaapverwekkend.
kutjong zegt
Veel frans spul helaas, maar ik ben zeker present.
clarkson zegt
@kutjong: Zijn het geen omgebouwde fiat’s dan?
E550 zegt
Jammer dat je in Nederland de Chevrolet express en de Ford E350 amper ziet rond rijden. Mooier dan alle Europese busjes.
gtwillem zegt
@e550: grappig dat je het zegt, want die bedrijfswagen liggen nogal onder vuur. Ze zijn wel gaaf, maar gebasseerd op de pick-up truck chassis’. Dus nogal zwaar. Gecombineerd met een weinig verfijnde V8 gekoppeld aan een stokoude automaat betekent het dat ze nogal erg duur in gebruik zijn. Daarbij zijn ze niet heel erg veilig, en qua ruimte valt het heel erg tegen. Dus ook in de VS worden de Amerikaanse bedrijfswagens vervangen door de Europese. He zal nog wel even duren voordat de yanks aan de Kangoo 1.5d gaan, maar Mercedes Sprinters en Ford Transits worden volgens mij al in sommige staten verkocht.
mclarenf1lm zegt
@gtwillem: Mercedes Sprinters worden er ook al vrij lang verkocht onder het Ram logo, ze zijn er al vrij populair.
smoked zegt
@mclarenf1lm: werd ja, nu de Fiats met Ram logo ;)
toniominestrone zegt
Lelijke eenheidsworsten welke mij in de showroom al irriteren, laat staan als zo’n dikkelippen bussie weer zit te kleven op de A1.
thomcarspotter zegt
Eerste keer dat ik er naar toe ga. Ben benieuwd!
WoutH zegt
Tot voor kort anderhalf jaar bij een koeriersbedrijf gewerkt, met als vloot diverse Renault Masters maar ook één Transit Connect. Die Ford reed voor een bestelbus voortreffelijk hoor.. Prima stoelen, schakelt fijn en komt nog best vooruit. En vooral: die ging niet kapot. Dat kon je van die Masters niet zeggen. Elke maand stond er wel één bij de garage met een euvel. Denk hierbij aan motorstoringen en zelfs uitvallende schuifdeuren.
White_Lightning zegt
Ik moet er ook nu weer hartelijk om lachen het verschil te zien hoeveel aandacht er wordt gegeven aan jullie Auto Raitje en het Brussels Autosalon. Zegt wel veel over de redactie en wat voor Autoland Nederland is. Het blijft duidelijk lastig te verkroppen dat de RAI een non-subject is in de autowereld.
vetnek zegt
En door…
peugeot205 zegt
Leuke auto die Berlingo!
potver7 zegt
Ehhhmmm…. bij de Citan wel melden dat het eigenlijk een Renault Kangoo is, maar dan bij de Opel Vivaro even vergeten te melden dat ze er in de Renault fabriek vergeten zijn het juiste logo op te plakken? Sterker nog, bij de Renault Trafic wordt dan maar even vermeld dat er een nauwe verwantschap is met de Vivaro… Even voor de duidelijkheid: zoals de Citan een Kangoo is met een Mercedes-ster, zo is de Vivaro een Trafic met Opel-blitz.
Overigens wel interessant dat de Trafic 21kg meer kan stouwen dan de Vivaro. Weegt blijkbaar nogal wat, zon Opel-logo.
norge zegt
Ford is het beste. Eigen Ervaring…
lekbak zegt
” blinkt de Vito vooral uit in laadvermogen”
En dan toch zie ik een getalletje staan wat eigenlijk meer bij de bestelautootjes past dan bij een busje. De Renault doet het bijna 300 kilo beter en zelfs de veel kleinere Jumpy neemt al dik 200 kilo meer mee. De vito zal ongetwijfeld zijn sterke punten hebben maar laadvermogen is er niet èèn van.
parker zegt
Resumé: allemaal irritante bussies die teveel linksplakken. Naar rechts svp.
bmwtouring zegt
En niemand die vermeldt dat er een nauwe verwantschap is tussen de Volkswagen Crafter (en daarvoor de LT) en de Mercedes Sprinter?