Ja, je leest het goed. Een 10.35 liter blok zonder turbo of supercharger. Die kun je later nog erop schroeven, uiteraard. Waar wil jij het in monteren?
Nu verbrandingsmotoren uit de gratie raken en elektromotoren het gaan over nemen, is er nog iets dat speelt. De verbrandingsmotoren die er wél zijn, zijn niet altijd even denderend. Van een direct ingespoten viercilinder turbomotor met OPF (en soft limited…) gaat je bloed nu niet echt sneller stromen, nietwaar? Sterk en zuinig: ja! Loopt het mooi en klinkt het geweldig? Neuh. Vaak niet.
Wat je wil is een motor die zijn vermogen uit cilinderinhoud haalt. Hubraum, zoals de Duitsers het zo mooi kunnen zeggen. Nu worden die motoren wel gebouwd, maar nauwelijks geleverd in auto’s. In veel gevallen voldoen de motoren namelijk (nog) niet aan geldende emissie-eisen. Maar deze motoren koop je dan meestal ook voor andere redenen. Denk aan competitie-doeleinden, bijvoorbeeld.
10.35 liter blok
Deze Chevrolet crate-engine (vrij vertaald: ‘motor uit krat’) is zo’n blok. Het is de compleet nieuwe ZZ632/1000. Dat 632 staat voor het slagvolume in cubic inches. Dat is 10,35 liter. 10,35! Het blok is van gietijzer gemaakt, dus da’s lekker sterk. De krukas is van gesmeed staal, evenals de drijfstangen. De kop (eigenlijk 2 natuurlijk) is van aluminium. De zuigers zijn van gesmeed aluminium en het inlaatspruitstuk is CNC-gefreesd.
De power die het 10.35 liter blok eruit perst is bijzonder indrukwekkend. Het vermogen bedraagt namelijk 1.018 pk bij 6.600 toeren. Het koppel is 1.118 Nm bij 5.600 toeren. Maximaal kan de motor alsnog 7.000 toeren draaien. De ZZ632 motor is de grootste en sterkste motor die General Motors bouwt.
De motor is ook meteen de maatstaf in zijn klasse. De motor is sterker dan de Hellaphant-motor van Dodge. Ook is de ZZ632 sterker dan de Megazilla van Ford. Dat is een 7.3 Twin Turbo, en op deze kunnen GM V8 kun je nog een supercharger of wat turbo’s monteren voor nóg meer vermogen.
Compact
Ondanks dat 10.35 liter veel groter klinkt dan de 1.4T die jij in je auto hebt liggen, is de motor niet bijzonder groot. Natuurlijk is de V8 groter dan een viercilinder, maar de setup van het blok is vrij eenvoudig. Geen vier bovenliggende nokkenassen of 32 kleppen. Gewoon een centrale nokkenas én twee kleppen per cilinder. Hierdoor kan het blok vrij compact gemaakt worden.
Dan rest nu nog de vraag: waar leg jij de motor in? Reken er maar op dat we ‘m tegen gaan komen in COPO Camaro’s in de dragscene. Maar wellicht is het ook de ideale motor voor een ’96 Chevy Impala SS. Laat het weten, in de comments.
koeberg zegt
> Waar wil jij het in monteren?
Een trekker (tractor voor de Randstedelingen)
berlinetta zegt
Niet alleen in de Randstad zeggen ze tractor. Ook in het zuiden van het land komt dat veel voor.
golf1985 zegt
@berlinetta: nee hoor! Is gewoon trekker hier hoor
berlinetta zegt
@golf1985: Ik zeg ook niet dat iedereen in het zuiden tractor zegt.
Pallas zegt
@koeberg: Een trekker is ook wezenlijk wat anders dan een tractor.
Rudy zegt
Mooie MX5 swap!
cossiekiller zegt
Een Weineck Cobra met kapotte motor is de ideale donor voor dit blok! Dan hoef je ook maar 1200kg mee te slepen. Lekker goed voor ’t verbruik dus.
deepep zegt
Leuk voor in een oude chevrolet el camino.
boomhauwer zegt
Past dit in mijn transit?
kuip zegt
@boomhauwer: Achterin plek zat? 😎
Hubert zegt
20″ wiel op de krukas, zadel er op en gaan!
spidermann zegt
Electromeuk uit de Tesla Plaid en die motor erin 👍
papa zegt
Leuk voor Rich Rebuilds idd
allesmetturbo zegt
Dit is wel een leukere optie dan het M50 turbo blok die ik heb liggen voor in mijn E36 projectje..
Wat weegt zo een blok?
dalmore zegt
+-100pk per liter motorinhoud, dat is ingeblazen al best knap. Maar met dit volume en maar twee kleppen per cilinder? Wauw, waarom moeten we hier alles zo extreem ingewikkeld maken..
basman147 zegt
Waarschijnlijk voldoet dit nog niet eens aan de Euro1 eisen. Bij de Hellephant was de disclaimer ook dat je hem alleen in straatauto’s van voor 71 oid mocht inbouwen. Gok dat hier iets vergelijkbaars voor geldt.
SimonMc zegt
Ingeblazen al best knap? Er zijn genoeg atmosferische motoren die dit al doen…en beter.
Renault Clio R.S.: 2.0 liter 4-cilinder, 200 pk. Honda S2000: 2.0 liter 4-cilinder, 240 pk. BMW M3 CSL: 3.2 liter 6-in-lijn: 360 pk.
Het is dat de focus verschoven is naar geblazen motoren, om aan de uitstootnormen te voldoen: Mercedes A45 S AMG: 2.0 liter 4-cilinder: 421 pk…
Sterker nog, genoeg diesels halen deze waarden tegenwoordig: BMW 525d: 2.0 liter 4-cilinder diesel: 231 pk.
Enz…
boomhauwer zegt
@SimonMc: uit een 1250cc per cilinder 100pk/L halen is wel knapper dan een hoogtoerige 4 cilinder met 500cc per cilinder.
DeGoudenRaket zegt
Wat betaal je nou eigenlijk voor zo’n crate-engine?
rikv99 zegt
@degoudenraket : Voor zijn kleine broertje(ZZ572) met maar 9,4L slagvolume en 612pk kost je 16304,82 Amerikaanse zeearend munten in de USA. zal dus wel tegen de 20K aanlopen voor deze ZZ632.
Edge zegt
Als ik het geld en de kennis/kunde ervoor had, zou ik dit blok (of een ander blok met veel power) in een compacte hatchback leggen en er een moderne interpretatie van de Clio V6 of R5 Turbo van maken.
petroldrinker zegt
In een EV natuurlijk!
flutterby zegt
@petroldrinker: om naar de sloop te brengen voor de ijzerprijs?
petroldrinker zegt
juist, met zoveel plezier is desbetreffende EV nog nooit bereden dan! is er ooit toch nog plezier in een EV gemaakt.
anakiet zegt
Hang maar in een TVR Griffith 500, ligt al een V8 in, moet lukken. Pensioen kan ik toch niet betalen. :)
Dutchdriftking zegt
Hij is wel erg gaaf. Kan dit in een Corvette? Een C6 kan dit goed hebben, maar de C7 ZR1 met dit blok zou helemaal humor zijn.
n54coupe zegt
Leuk voor in een speedboat. Of een andere oude Amerikaanse sloep. Die hebben genoeg ruimte onder de motorkap
ericc zegt
Iets amerikaans…
sabrerator zegt
In een Jensen Interceptor!
turbotoll zegt
’59 Cadillac Eldorado Coupe. Om BMW’s op te duwen…
https://www.wallpaperflare.com/cadillac-cadillac-eldorado-1959-cadillac-eldorado-lowrider-wallpaper-qrssd
por100 zegt
Wat zijn de regels voor een andere motor in NL?
rammillius zegt
@por100: enige dat ik weet is dat bij 30% meer vermogen dan standaard, dat je auto dan moet worden herkeurd. Waarschijnlijk moet je dan ook de remmen aanpassen. Maar verder valt het volgens mij mee
shalomleon zegt
@rammillius: klopt maar ivm uitstpot kun je het beste gaan voor een auto ouder dan 1997
notsobig zegt
Achterin een Alto lijkt mij wel lachen!
unknown32 zegt
AC Cobra!
mustang750supersnake zegt
in een 70’ er surburban…
arta zegt
Te laat voor NL en zelfs in Amerika worden veel van de leuke auto’s (eind jaren 60) al onbetaalbaar.
Dit buiten de dragstrip op de weg krijgen en houden is onbetaalbaar.
1 op…..
niekie1999 zegt
Past t ook in een mx-5?
sparks zegt
Tesla model S of 3