Op zich is er helemaal niets mis met een 1 Serie met 350 pk. je moet alleen niet naar zijn voorganger kijken. That’s it.
Bob Dylan die elektrisch gaat in 1966. Snoop Dogg die reggae-muziek maakt. Charlene Spiteri die zingt met Method Man. Voor muziekfans en puristen is het soms allemaal lastig te bevatten. De BMW-fans krijgen het ook op hun bordje met de nieuwe 1 Serie. Die is nu namelijk voorzien van voorwielaandrijving. De blasfemie.
Maar eigenlijk moet je naar de muziek – en dus ook de auto’s – beoordelen op hun eigen merites. Highway 61 Revisited is misschien wel het beste album ooit gemaakt en ook Reincarnated is een prima zomerplaatje. De huidige 1 Serie is nog altijd een puike premium hatchback en als M135i heb je een prima Audi S3-alternatief aan.
En er zit ook voldoende potentie in. Dat bewijst deze 1 Serie met 350 pk. Ja, 350 paarden zitten onder de motorkap van deze Einser. Zoals je waarschijnlijk aan de kleurstelling kan zien, is het een product van Manhart.
Motor
Laten we meteen eventjes beginnen met de motor. De basis van deze auto is de M135i, dus met de B48A20T1-viercilinder onder de kap.
De motor is redelijk onder handen genomen, maar niet tot in het extreme. Er is een koolstofvezel luchtinlaat van ARMAspeed en een sportuitlaat met sportkats en eventueel een OPF-delete.
Dat laatste onderdeel is alleen voor export, want een OPF-delete heeft geen TüV-goedkeuring. Als laatste is er een MHTronik-module die zorgt dat alles lekker met elkaar samenwerkt en er meer vermogen is. Naast 350 pk is er ook 524 Nm aan koppel.
Wielen op deze 1 Serie met 350 pk
Verder heeft Manhart zich redelijk ingehouden qua modificaties. Er zijn nieuwe Manhart GTS Style-velgen in de maat 8.5 x 20 met 235/30 ZR20-banden eromheen. Ook ligt deze M135i iets lager op zijn buik dankzij een setje verlagingsveren.
Om het geheel af te maken, is er een setje vloermatten. Alle onderdelen kun je overigens ook los bestellen bij Manhart, dus als wel de motortuning wil, maar niet de uiterlijke opsmuk, dan kan dat gewoon.
Meer lezen? Deze 6 moderne Hot Hatches worden vaak vergeten!
goodvibrations zegt
Duidelijk toch? De betere auto tenzij je echt helemaal fan van achterwielaandrijving bent.. en een mooi 6 cil. geluid..
En 5,5 cm meer knie ruimte vind ik best veel..
Kan het verschil zijn dat je doet besluiten om een duurdere drie serie te kopen als je grote pubers hebt of regelmatig mensen achterin (of een kinderstoel tegen de rijrichting in…) of… als je toch achterwiel aandrijving wilt 😉
madmarky zegt
Een mooi zescilinder geluid uit een 2.0 viercilinder? Uit de speakers of wat…
petrolicious zegt
Iemand die dergelijk geld uitgeeft is een autofan vermoed ik, om dan een BMW te kiezen met een voorwielaangedreven 4-cylinder, … daar begrijp ik niets van. Nu, de Fiat Multipla heeft al bewezen dat er voor alles een (beperkte) markt is.
Mijn punt is dat er wel wat beters te vinden is bij de concurrentie als je toch niet geeft om een wagen waarmee rijgedrag op 1 staat.
mc96 zegt
Moet je toch eens met een 128ti gaan rijden.
fmgarcia zegt
@goodvibrations: Heb laatst uren achterin een 128 gezeten. Was echt prima te doen met 185.
goodvibrations zegt
Dan zou ik hem denk ik verkiezen boven de 3 serie..
peekaas zegt
En toch blijf ik de nieuwe 1 er uit vinden zien als een suffe 50+ wagen, waar ik de vorige generatie stoer en sportief vond. Dus 350PK of niet, mij niet gezien.