Korte lontjes. 1 op de 8 automobilisten in Nederland stapt daadwerkelijk uit de auto bij een verkeersruzie.
Ligt het aan mij of zijn we allemaal wat meer geïrriteerd geworden in het verkeer de laatste jaren? Rare verkeersacties en getuigen zijn van een daadwerkelijke ruzie is geen uitzondering meer in het verkeer. De kerstgedachte is vaak ver te zoeken. Nu is het ook september, maar toch.
Uit onderzoek van MarketResponse in opdracht van Univé blijkt dat Een op de zes automobilisten zich al snel ergert aan andere weggebruikers in het verkeer. We vinden onszelf allemaal Max Verstappen en weten het beter natuurlijk. Dus soms roep je vanuit je comfortabele zetel: Wat doet hij/zij nou?! Al dan niet terecht, daar niet van.
Confrontatie na verkeersruzie
Bumperkleven en het afsnijden van anderen zijn al jaren de grootste ergernissen in het verkeer. Steeds vaker lijken situaties echter uit te lopen tot een daadwerkelijke confrontatie. In plaats van even tot tien tellen en de ander laten gaan kiest men er voor om de ander aan te spreken. 1 op 8 bestuurders is in elk geval één keer uit de auto gestapt om de confrontatie op te zoeken. Bijna een kwart (23%) maakte het omgekeerde mee. Aan het onderzoek deden 1.000 respondenten mee.
Dan zijn er nog de boze gebaren, zoals van Kooten en de Bie het ooit al mooi konden brengen. Wijzen met je vinger, handgebaren, toeteren. Of je er iets mee opschiet? Nee, helemaal niks. Het is een reactie uit pure frustratie. We zijn eigenlijk de grootste eikels als we in de auto zitten. Opvallend: volgens het onderzoek heeft een deel vaak spijt na het opzoeken van een confrontatie.
Ondergetekende was dit jaar nog het haasje. Zelf ben ik een persoon die confrontatie juist uit de weg gaat. In het kader van: dit is het niet waard en die andere persoon zie ik waarschijnlijk nooit meer. Andersom is dit dan weer niet altijd het geval. Tijdens het nemen van een afrit op de snelweg wilde een auto van de links ook nog de afslag nemen. Het was redelijk aan het einde van de afrit, oftewel ik had of flink moeten remmen of flink gas moeten geven om ruimte te geven aan die te laat invoegend auto.
Eigen ervaring
Ik dacht: pech gehad, je bent te laat en je pakt de volgende afslag maar. Zo makkelijk kwam ik er niet van af. De automobilist remde hard en pakte alsnog de afrit achter mij aan. Een gevaarlijke actie op zichzelf, want de auto daarachter werd plots verrast door de hard remmende auto. Bij de stoplichten kwam één van de inzittenden verhaal halen.
De persoon schreeuwde het uit en bonkte een keer of vier hard op mijn raam. Ik bleef rustig zitten en was blij met mijn centrale deurvergrendeling. En de kwaliteit van het glas van mijn Lexus IS250, want deze persoon kwam er mooi niet doorheen. Het werd groen en ik reed gewoon weg. Als het glas daadwerkelijk gebroken was had dit een heel ander verhaal geweest. Het enige wat ik me op dat moment kon bedenken: waarom doe je zo boos en waarom denk je dat dit een oplossing is?
Afijn, ik was een ervaring rijker. En gevoelsmatig zie ik dus inderdaad meer korte lontjes in het verkeer. Zoek jij ook de confrontatie op, ben je zelf een keer geconfronteerd of laat je het gaan? Laat het weten in de comments!
PS: heb jij de Snellaad Enquete 2023 al ingevuld? Doe mee en maak kans op een vette prijs!
Habanero zegt
In het algemeen is het onvoorstelbaar hoeveel haat en naijver annex agressiviteit in de veel te hard geworden bolster van onze verzuurde en vooral egoïstische maatschappij aanwezig is. Je merkt het zelfs vaak in de commentaren op dit forum. Het minste vonkje doet mentaal bij velen iets ontploffen, de finale beschadiging van mensen (soms dus fysiek)) omwille van de eigen bikkelharde opinies is legio geworden. We zijn heel ver weg van ’70’s’ waar ‘peace’ en vrijheid de norm was. Waar ook alles nog gezegd kon worden en frustraties niet eindeloos opgekropt, gedraaid en gekeerd omwille van ‘politieke correctheid’.
michaelras zegt
mijn stelling: nooit uitstappen en als je door hebt dat iemand door het lint gaat, altijd zorgen dat je nog weg kunt rijden wanneer iemand zo achterlijk is om wel uit zijn auto te springen.
kreukelzone zegt
Inderdaad, het is het nooit waard. Tijdens m’n rijlessen geleerd dat je de achterbanden van de auto voor je nog wilt kunnen zien bij een stoplicht voor het geval deze in de fik vliegt. Maar werkt natuurlijk net zo goed bij een uitstappende aso.
Dutchdriftking zegt
Een wijs advies wat ik ooit gehad hebt, als het rijgedrag aantoont dat het een vervelend persoon betreft dan is dit absoluut geen persoon met wie ik een schadeformulier wil invullen. Kortom, zo ver mogelijk bij uit de buurt blijven.
mashell zegt
Precies! Zelfs als je onderbuik zegt dat je iemand zou moeten snijden of brake checken om deze een lesje te leren: niet doen! Als de ander niet oplet dan moet je met die persoon praten, schadeformulieren invullen en tegelijkertijd vuisten ontwijken. Let die persoon wel op dan wordt die alleen maar bozer. Dus gewoon op het paard van morele superioriteit gaat zitten en die idioot laten voor wat die is.
karhengst zegt
Dergelijke idioten zijn eigenlijk het commenteren niet waard. Schouders ophalen, relaxed muziekje aan en door. Laat maar gaarkoken.
Gulli zegt
Ik had laatst een actie gemaakt die zeker niet de schoonheidsprijs verdiende, stak vervolgens mijn hand op naar degene die daar het slachtoffer was als een ‘mea culpa’ en hoopte daarmee mezelf vrij te hebben gepleit. Let wel, ik vergat iemand voorrang te verlenen, het is niet of er mensen zijn overleden of zelfs maar blikschade is opgelopen, die persoon moest in plaats van voor mij toch achter mij invoegen.
Nou dat was dus niet genoeg, de persoon heeft geprobeerd mij op de rotonde in te halen (vind ik nog steeds wonderlijk), heeft lopen seinen, is van links naar rechts over de rijbaan gevlogen in de hoop mijn aandacht te trekken. Later bij het stoplicht kwam hij naast me staan schreeuwend uit zijn raam alsof ik zojuist zijn complete familie tot 4 generaties terug hevige schade had aangedaan. Ik keek hem aan, haalde mijn schouders op en ben zodra het licht op groen ging weer doorgereden. Hij moest erna de andere kant op dus daar bleef het bij, maar als hij nog langer achter me aan was gegaan had ik zeker de politie gebeld en was ik net zo lang rond blijven rijden tot zij me gevonden zouden hebben.
Wat bezielt iemand om zo tekeer te gaan na een onschuldig foutje van een ander? Ik weet zeker dat als ik was uitgestapt dat ik dan een muilpeer zou hebben ontvangen (ik zie er niet bijzonder indrukwekkend uit) dus dat was voor mij een hele goede reden om niet uit te stappen.
mashell zegt
Het lijkt erop dat je een kansarme van het enige privilege dat die had bestolen hebt. Voor jou iets kleins maar het was het enige wat die persoon aan levensgeluk had, dat moet je niet bagatelliseren…
bunnylebowski zegt
@gulli ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik had voorrang en zat zelf dus niet eens fout. Ik maakte echter de fout om m’n raampje te openen om te vragen wat er aan de hand was, en hij haalde gelijk uit zonder te waarschuwen…
het is redelijk OK afgelopen en hij is vervolgd door de rechter voor mishandeling met dank aan de vele getuigen die 112 hebben gebeld en de foto’s die ik zelf nog kon maken.
Mijn tip: zelfs al heb je zelf niks gedaan. Doorrijden. Hoofd koel. Er lopen tegenwoordig heel, heel veel mensen met te weinig chromosomen en een kort lontje zo klein als de plasser. Het is het allemaal niet waard.
bunnylebowski zegt
@bunnylebowski in navolging: het gaat op zo’n moment snel. En met -in mijn geval- kinderen op de achterbank is het het allemaal niet waard. Dus nogmaals lekker doorrijden en negeren.
Loek zegt
Gisteren nog afgesneden door een Aygo, bestuurster besloot niet in de spiegels te kijken voordat ze van baan wisselde. Getoeterd, oogcontact gemaakt en weer door. Het meeste wat ik ooit heb gedaan is oogcontact gemaakt en nee geschud.
Mensen ‘confronteren’ met je boosheid getuigt van een te groot ego. Je bereikt er echt helemaal niks mee, het getuigt vooral van altijd gelijk willen hebben en soms in combinatie met in andere situaties (met de vrouw bijvoorbeeld) zo weinig gelijk krijgen dat je dan maar even moet ontploffen op een random figuur in het verkeer die er ook niks aan kan doen.
Het ding is, dit kan ik nu onder het genot van ochtendkoffie even rustig over nadenken, in het verkeer doet men dat bijna nooit. Kort lontje, veel adrenaline in de auto, dan maak je soms haastige beslissingen. En mensen zetten dat om in boosheid. Ik ben echt geen heethoofd in de meeste situaties, maar ook ik geef toe dat ik mezelf soms echt kan opvreten bij de -naar mijn mening- onkunde van andere weggebruikers soms. Je ego is gewoon erg groot in het verkeer. Bijzonder psychologisch fenomeen.
Robert zegt
Ik overweeg serieus de aanschaf en installatie van camera’s voor en achter, als ik zie wat voor idioten er in Nederland rondrijden. Al was het alleen maar om juridisch sterker te staan in geval van escalatie.
En ja, ik zit ook regelmatig scheldend achter het stuur, vooral als ik wordt geconfronteerd met de totale onkunde van een medeweggebruiker, maar actief de confrontatie opzoeken is wel het domste wat je kunt doen.
hondafiel zegt
Gewoon doen die camera’s. Op de motor ook al verstandig met de vele achterbandklever op de weg. Men begrijpt blijkbaar niet dat wanneer de motorrijder onderuit gaat de achterligger er bijna zeker overheen rijdt.
henk123456 zegt
Ruben, ik denk dat er sprake is geweest van een persoonsverwisseling. De agressor is zo goed als zeker een Autoblog lezer die dacht dat de auto nog van Michael was. En die wilde zijn frustratie gewoon uiten.
De app werkt al jaren niet, sinds Michael er is staat op iedere cm van de site reclame, verspringen de tekstblokken door het openen sluiten van reclame en tot overmaat van ramp huurt de hoofdredacteur van een website voor petrolheads Lynk & co. Die hij ook verhuurt met een lege tank.
Trek het je dus niet persoonlijk aan. Het was op Michael gericht ;-)
Johanneke zegt
Paar weken geleden nog. Iemand van rechts had haaientanden, ik kwam aanrijden met 50, gooit ie zo zijn auto ervoor. Ik schrik, moet achter de auto langs, en doe dat al toeterend. Rij verder, komt ie mij inhalen en wil ie mij klemrijden, stapt uit, schreeuwen en zwaaien met zijn armen, echt mega agressief. Ik zeg oprotten gozer ik rij je omver, door mijn half open raampje. Staat ie daar te schreeuwen: doe dan! Doe dan! Dus ik gas erop en op hem af, hij springt uiteraard aan de kant. Lekker doorgereden, en niet meer gezien. Echt wat een idioten kom je tegen. Ik ga echt niet uitstappen of zo iemand aan mijn auto laten zitten. Zelfbescherming.
Robert zegt
“Dus ik gas erop en op hem af, hij springt uiteraard aan de kant.”
Voor de wet is dat ‘poging tot doodslag’ hoor, dat je het even weet. Dan kun je de consequenties misschien wat beter overzien.
Johanneke zegt
Nah, ging expres niet vol gas zodat ie aan de kant kon. En wat dan, ik kan het altijd spinnen naar ik voel mij bedreigt, ben eerder in elkaar geslagen, trauma, dit dat zus zo. Zelfs als ik hem had aangereden (wat ik expres niet deed) dan had ik het wel kunnen spinnen naar ik ben het slachtoffer. Wat ik ook ben, van deze manicale idioot.
Tonnie zegt
Maak het wel mee, maar vooral vanuit de andere hoek. Ik maak zelf ook wel eens een foutje of iets wat niet de schoonheidsprijs verdient (meestal op plekken die ik niet ken wat twijfelachtig gedrag), dus dan ga ik een ander er ook niet mee confronteren. Maar lachen om onbenulligheden van een ander kan ik wel prima.
str8six zegt
Agressiviteit in het verkeer getuigd m.i. van pure frustratie in de privé-sfeer van dergelijke personen. Opgefokte mannetjes, bouwvakkers, accountmanagers die thuis niets te zeggen hebben of een vervelende jeugd hebben gehad. Heel zielig allemaal maar gedraag je normaal in het verkeer, stelletje droeftoeters.
dree16v zegt
Paar jaar geleden getuige geweest van een verkeersruzie. Golfje dat iedereen voorbij reed en op het laatst een gaatje afdwong bij mijn voorligger, vervolgens ging hij nog even vol op de rem en klapte mijn voorligger op boven op. Die had geen zin in confrontatie en reed door toen de veroorzaker stopte. Bij het volgende stoplicht werd hij klem gereden en stapte de veroorzaker uit. Omdat portier van mijn voorligger (gelukkig) op slot zat ging hij los op de auto, trapte een deuk in de deur en de spiegel eraf. Hierna stapte hij weer in zijn eigen auto. Inmiddels had ik het kenteken opgeslagen en politie gebeld. Voorligger (dame) was helemaal overstuur, samen met haar plekje gezocht aan de kant en gewacht op politie. Uiteindelijk is alle schade verhaald op de veroorzaker die dus zijn eigen achterschade ook nog had… Denk niet dat zijn verzekeraar wat heeft betaald. Dure les voor een onzinnige actie dus. Geduld is een schone zaak mensen!
pomoek zegt
@rubenpriest: juiste manier van reageren. Goed gedaan.
RubenPriest zegt
merci!
Klojum zegt
Ik rijd op een wijkbus en heb gelukkig een dashcam geïnstalleerd. Niet zo lang geleden was ik op een kruising voorlangs een auto gegaan met zeker voldoende tussenruimte, maar hij moest en zou tuteren. Het leek zich allemaal vanzelf op te lossen. Achteraf bleek dat meneer het ook nodig vond om de wijkbuscentrale te bellen voor een klacht.
Later zo’n 1 a 1.5 uur na de eerste ontmoeting zat hij plots achter mij (ik had een bejaarde klant in m’n bus), haalt mij in terwijl er al een tegenligger aankwam wat had vele malen echter kunnen uitpakken, meneer staat meteen boven op z’n rem en stapt uit om verhaal te halen. Ik kon/mocht geen antwoord geven want meneer moest kennelijk z’n ei helemaal kwijt en schreeuwde dat ik hem eerder had afgesneden. Hij probeerde ook nog wat onwetende, langslopende mensen voor zich te winnen, maar stapt dan weer in rijdt dan weg…
Achteraf is op de beelden is te zien dat meneer bij de eerste ontmoeting zeer lang op de rijstrook voor rechtdoor rijdt, en pas op het allerlaatste moment de bocht induikt a la de eerste de beste rallyrijder. Bovendien is er geen knipperende richtingaanwijzer op zijn auto te bekennen. Gelukkig heb ik mijn fysiek ’n beetje mee, maar het wijzen op de dashcam heeft hem denk ik toch iets sneller op andere gedachten gebracht.
Fernando zegt
Had vroeger een heeeel kort lontje maar het heeft allemaal geen nut dus heb ik er een flink laten verlengen.
Rij 1500-2000km per week en wat ik op de baan zie is schrijnend. Wat ook opvalt zijn chauffeurs die in eigen land keurig rechts rijden en in het buitenland lekker links, ook al is de rechterbaan kilometers vrij.
henkiebb zegt
Uitstappen en meteen een hand geven. Dat verwachten ze niet. Zijn ze meteen bedaard en kun je verder. Geen drama nergens voor nodig.
dawwg zegt
In mijn beleving zijn het vrijwel altijd laag opgeleide personen, vaak van allochtone afkomst (Oost Europa, Noord Afrika) of tokkie bouwvakkers … en ze proberen ook vrijwel altijd direct de racisme kaart te spelen; zoals de meeste mensen al zeggen; gewoon zo veel mogelijk negeren !
FB_1269020922 zegt
Het lijkt mij dat iedereen uitstapt uit de auto na een verkeersruzie. Of blijf je daarna voor altijd in de auto zitten?
cossiekiller zegt
Ik moest onlangs een afslag nemen op de autosnelweg, maar die rechter-idioot liet me er niet tussen. Dan maar serieus op de rem (sorry aan de meneer die erachter reed). Kerel.reed gewoon door. Aan de lichten hadden we allebei rood…
Even uitgestapt en gebonkt op de deur van zijn veredelde Toyota… Maar hij had terecht schrik en scheurde ervandoor zo gauw het groen werd… Wat ee l*l 😣
ponnie zegt
Moeilijke kwestie, het volk dat road raget is normaal gezien wel van een bepaald type waarbij ook maar één aanpak werkt.
Je kan inderdaad wel in elkaar kruipen en in je auto blijven zitten en hopen dat de agressor moe wordt en vanzelf afdruipt, maar persoonlijk vind ik schade aan mezelf minder erg dan aan mijn auto’s.
Daarom ga ik zelf de confrontatie zo agressief mogelijk aan en tot nu toe heeft dit het conflict altijd direct opgelost.
Eigenlijk hetzelfde idee als je dit soort volk te voet tegen komt, wegschuwen maakt het alleen maar erger, de aanval kiezen is tegenwoordig helaas de beste bescherming.
B00G1E zegt
Ik pas hier in de VS toch wel op. Ook hier zijn een hoop lui met een kort lontje alleen dan heeft men ook nog eens een wapen. Uitstappen doe ik dus echt nooit en ik zorg dat ik altijd nog een kant op kan met de auto.