Even een momentje van vaderlandse trots.
Er wordt een groot feest gevierd bij de Eindhovense vrachtwagenfabrikant. 2013 was een goed jaar voor DAF dankzij het ingaan van strengere milieuregels vanaf 1 januari 2014. Hierdoor mogen er geen Euro 5-trucks meer worden geleverd in de EU, maar wagens die aan de Euro-6 norm voldoen zijn een stuk duurder. Vergelijkbaar met het hele afschaffen-van-de-0%-bijtelling-gedoe, kochten transporteurs daarom vorig jaar nog even snel de Euro 5-vrachtwagens.
DAF maakte een nettowinst van 289 miljoen euro, een stijging van maar liefst 12,5 procent ten opzichte van 2012. Hiervoor bouwden zij in totaal 41.830 grote vrachtwagens (+11 procent) waarmee hun marktaandeel in Europa uitkomt op 16,2 procent. Een record voor DAF.
Helaas betekenen de nieuwe milieuregels ook dat de verkoop van vrachtwagens in de EU dit jaar waarschijnlijk zal afnemen. Toch wil DAF hun marktaandeel de komende jaren uitbreiden tot 20 procent. De grootste klanten blijven Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Hongarije, Litouwen, Polen en Tsjechië.
Vincegail zegt
En wat rijden de andere 5 van de 6 truckers?
-Volvo
-Mercedes
-Renault
-MAN
-Scania
-Iveco
juulbe zegt
@Vincegail: Tatra,Kamaz
Vincegail zegt
@juulbe: De Oost-Europeanen lichtjes over het hoofd gezien.
thefmanl zegt
@juulbe: maarja ik gok dat alleen de oostblok landen die gebruiken ik zie ze bijna niet hier in het westen :)
jack_abarth zegt
@Vincegail:
Ik heb toevallig voor school een presentatie gehouden vorig jaar, en dit waren de cijfers destijds. Stijging is dus minder hard als dat men doet geloven.
Deze cijfers zijn verkregen vanuit DAF zelf.
motoragent zegt
@jack_abarth: 6% stijging vind ik anders heel netjes, zeker gezien de andere fabrikanten erg stabiel blijven qua verkoop.
Bovendien staat 2013 er niet bij, daar werd er echt gepiekt.
newguy92 zegt
@motoragent: alleen de Italianen dalen als een baksteen, is niet raar stuurt voor geen meter zo’n Italiaan
jack_abarth zegt
@motoragent:
Naar mijn weten is een stijging van 0,2 procentpunt op 16% een feitelijke stijging van 1,25%
0,2/16 * 100= 1,25
Vincegail zegt
@jack_abarth: Ze hebben hun marktaandeel verhoogd van minder dan 10% naar meer dan 16%. Dat is een stijging van meer dan 60%!!! Ik vind nogal wat!
m4ple zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
m4ple zegt
Trots dat ik ben dat ik net nog even langs de DAF op ben gereden
Robert zegt
Mooi gegeven om trots op te zijn, inderdaad.
Ik heb jaren terug eens een tijdje bij een carrosseriebouwer gewerkt, waar men o.a. de opbouw van vrachtauto’s verzorgde en uit die tijd weet ik nog dat het afwerkingsniveau van een DAF stukken hoger lag dan bijvoorbeeld bij “kwaliteitsmerk” Mercedes. Dus zo gek vind ik dit bericht niet.
Een van de meest belangrijke stappen die men bij DAF heeft gedaan is tijdens de recente crisisjaren is veel investeren in training van het personeel en kwaliteitsverbetering in de producten en de productiemethodes, juist om het onderscheidend vermogen met de concurrentie nog groter te maken. En getuige deze cijfers, is ze dat klaarblijkelijk aardig gelukt.
meneer zegt
ik denk dat volvo daar wel wat af gaat snoepen. je ziet steeds meer van die nieuwe rijden (zonder JC van damme gelukkig)
motoragent zegt
@meneer: De Euro 6 DAF’s zie je gelukkig ook steeds vaker rijden, zeker nu de productie een beetje op gang begint te komen. Ik ze ze tenminste vaker dan de nieuwe Volvo’s, maar dat komt misschien omdat ik meer op de DAF’s let.
Als ze nu ook heel blijven heb ik mijn werk ook weer goed gedaan.
celicatwincam zegt
@meneer: Voor mij toch de enige keer dat het acceptabel zou zijn wanneer een vrachtwagen een andere vrachtwagen inhaald op de snelweg:
Als ik er achter rijd en JCvD op de spiegels een split doet;)
undifined1 zegt
Bestaan er andere vrachtwagens dan Scania’s dan?
tombe zegt
@undifined1: thank god yes of ik was al lang gestopt :-)
newguy92 zegt
DAF heeft een goede order gehad vanuit Hongarije van (bij truckers bekend als–>)het zonnetje, a.k.a waberers .die hebben de hele vloot vervangen met nieuwe daffies. Zullen ze nog veel aan gaan verdienen. Die gasten rijden elke dag wel het materiaal naar de klote.
Dickie zegt
@newguy92:
Ze rijden idd nog al wat schade maar goed als je er meer dan 3000 hebt gebeurt er om wel eens wat he.
Ze hebben eind vorig jaar ook nog eens 650 Volvo’s gekocht.
newguy92 zegt
@Dickie: het is (te) makkelijk om moe-land chauffeurs af te zeiken, belgische-, Nederlandse-, Duitse chauffeurs enz. Enz. Zijn net zulke grote brokkenpiloten ;)
norge zegt
Was die DAF tent niet door Amerikaantjes opgekocht?
Scania is beter.
tombe zegt
@norge: Scania is slechts op 2 dingen beter, verbruik en de radio :-)
desjonnies zegt
@norge:
Nope.
Maat van me rijdt met een uit jouw nieuwe vaderland geïmporteerde DAF als auto transporter (kost een vermogen zo’n combi) en de Noren van wie hij de DAF heeft overgenomen, blijven bij DAF hangen en gaan weg bij Scania omdat DAF de allerbeste chassis bescherming heeft voor de Noorse winters = geen corrosie.
norge zegt
@desjonnies: Aah, vandaar dat je DAF hier haast niet ziet…
LaLancia zegt
Ik dacht dat IVECO veel groter was. 7 % is wel erg weinig.
Dickie zegt
@LaLancia:
Wereldwijd gezien zal iveco wel meer verkopen omdat Daf in bijvoorbeeld in Brazilië nog niet zo groot is, in het bouwen van diesel motoren is Iveco/FPT wel een van de grootsten ter wereld.
VW wil Scania idd hebben maar zit nog niet echt mee laatste bed van vw op Scania is gelukkig afgewezen.
Carreza zegt
@Dickie: Als ik me niet vergis heeft VW zelfs 60% van Scania in handen via MAN…
Carreza zegt
@Carreza: dat moest eigenlijk @LaLancia zijn
Dickie zegt
@Carreza:
Ze hebben idd en deel van de aandelen in handen via MAN.
Maar ze willen de resterende aandelen ook hebben dat is gelukkig vorige week (nog) niet gelukt.
mashell zegt
@Dickie: hoezo gelukkig afgewezen? Weet je waarom VW de tent helemaal wil overnemen? Scania opereert nu veel te zelfstandig, het wil niet samenwerken met MAN. Dat maakt dat er dure dingen dubbel gedaan worden er minder geld verdiend wordt dan kan. Eigenlijk volgt Scania dezelfde koers als Saab, deel van een groot concern maar er niet mee willen samenwerken. We weten allemaal hoe dat is afgelopen.
LaLancia zegt
@ norge
Ja door Paccar. En je weet dat Scania half van VW is?
norge zegt
@LaLancia: De slechte helft..
newguy92 zegt
@Dickie: het is gewoon (te) makkelijk om ‘witplaten’ af te zeiken
gijzerrr zegt
Ik werk zelf als monteur bij een daf dealer. De verhoogde verkoop is te verklaren door de verkoop van euro 5 modellen. Deze was begin 2013 heel erg laag maar toen bekend werd dat in 2014 euro 6 van de band moest rollen en dus geen euro 5 meer gemaakt mag worden steeg de verkoop van de euro 5 modellen. Dit ook omdat de meeste freelance rijders een kinderziekte vrije auto wil hebben en aangezien de laatste modellen gebruik maakte van de 6e generatie mx motoren waren alle kinderziektes er zo goed als uit vandaan gehaald. De verkoop is inmiddels alweer erg gedaald en over 2 weken ligt de nieuwbouw afdeling plat doordat er geen werk is voor hun. Hoe dan ook het is een fijn merk om aan te werken en qau afwerking erg hoge standaard en uiteraard…if it aint dutch it aint mutch
autoblaag zegt
Ik ga maar eens een leuke airbrush uitzoeken
tombe zegt
@maru: beter een foto met de nieuwe XF! :-)
sydney zegt
Als ik aan DAF denk, denk ik aan hun geweldige dagelijkse feesten op de bedrijfsautorai.
lamborgfan zegt
Oftewel komende 4 jaar wordt er niets meer verkocht..
celicatwincam zegt
https://www.youtube.com/watch?v=AZsdZwcaXic
roberto zegt
Toch zie ik de laatste tijd ook veel Volvo FH-series rijden, en volgens mij timmert BAS-trucks ook aardig aan de weg met Volvo. Zelf rijden wij hier met een FH16 750 8×4, geweldig monster!
desjonnies zegt
Juist in de transport wereld geldt : de leaseprijs per maand.
Daarom heeft Mercedes zo’n enorme come back gemaakt na een x-aantal magere jaren.
rd1991 zegt
@roberto een FH16 XL 750 E6 6×2 of 6×4 als volumecombi zou perfect voor me zijn!