Als je de afgelopen jaren niet onder een steen hebt gelegen, dan weet je ongetwijfeld dat het gebruik van de zogenaamde ‘social media’ een enorme vlucht heeft genomen. Hyves bestaat al een tijdje, en heeft de laatste jaren zware concurrentie gekregen van Facebook. Ook twitteren we er lustig op los. Een onderzoek heeft uitgewezen dat een kwart van de autokopers zich laat inspireren door de social media.
Het onderzoeksinstituut ROI Research ondervroeg 3.000 Amerikanen die regelmatig van social media gebruik maken. Hiervan bediscussieerde 61% auto’s online. 49% volgde automerken en -dealers op Twitter.
26% van de ondervraagden gaf aan dat ze waarschijnlijk een auto-aankoop zouden maken als resultaat van een aanbeveling van een ander op een social networking site. Met andere woorden: wat je vrienden op Facebook e.d. schrijven bepaalt wat je volgende auto wordt. De vraag is of autofabrikanten dit onderkennen, en er marketingtechnisch ook genoeg op inspringen.
En de vraag aan jullie is uiteraard: in hoeverre gaat bovenstaand verhaal voor jullie op? (via social car news)
Jokkebrok zegt
Ik hoor bij de 3 van de 4…
Phoenix zegt
@Jokkebrok: Ik ook.
Ik koop een auto omdat ik het zelf wat vind.
Niet wat de ander vindt
KaCh1ng zegt
1 op 4 mensen die de sociale media gebruiken… niet iedereen dus!!
MLTB zegt
Sorry maar ik heb gewoon Autoblog.
Jurrian zegt
Zijn die 1 van de vier toevallig ook volledig kennisloos op autogebied?
zesinlijn zegt
Ik hoor ook bij 3 van de 4.
Aan de andere kant doe ik wel heel hard mee om die 1 van de 4 ervan te overtuigen dat zijn/haar volgende auto een BMW moet worden. En dat lukt me aardig…!
Jokkebrok zegt
@zesinlijn: Ik probeer net m’n zus te overtuigen dat ze een Audi moet kopen!!
Jurrian zegt
@Jokkebrok: Dat is lullig, en het is nog je eigen familie!
Jurrian zegt
@Jokkebrok: Maargoed, van belang is nu, doe je dat doormiddel van Facebook?
Benjamin1 zegt
@Jokkebrok:
U bent bang dat ze opvalt?
Benjamin1 zegt
@Jokkebrok: Raad u haar qua kledingkeuze aan alleen maar grijs en zwart te dragen?
Beantwoord u beiden vragen met JA, dan leidt u helaas aan het VAG virus. Medicijn is een dagje Alfa rijden.
Jokkebrok zegt
@Benjamin1: Jaloers?
Peter van der Laan || Moovio.nl zegt
Even relativeren: het gaat hier om een Amerikaans onderzoek. Op de Amerikaanse markt zijn consumenten al meer gewend om via andere kanalen aankopen te doen, dan dat we dat hier doen.
Er vanuit gaande dat de VS op commerciëel- en internetgebied twee jaar voorloopt, zou ik zeggen dat in NL 1 op de 8 een reëler getal zal zijn. Toch nog altijd veel: 12,5% van je klanten….
Klassiekerrally zegt
Waarom noemen jullie de Autoblog Facebook pagina niet eventjes?
Wacht maar, ik doe ’t wel even: http://www.facebook.com/home.php?#!/autoblog.nl?ref=ts
Klassiekerrally zegt
@Klassiekerrally: Hmmm… werkt niet helemaal soepel…
sir_smokalot zegt
@Klassiekerrally: Wacht maar, dan doe ik het wel :) Had toch al verzaakt.
Svenska Aeroplan AB zegt
Tja, de contacten via social media zijn meer en meer de vervangers voor ‘het verjaardagsfeestje’, of de ‘borrel met collega’s’…
Best triest eigenlijk! Ik doe er zo min mogelijk aan mee, puur wat nodig is op het zakelijke vlak (mn. LinkedIn)
hjkort zegt
bezoek ook de autoconsulent op twitter:
twitter.com/autoconsulent
Brekend Botje zegt
Of @Anwbautoadvies
Die kunnen ze lekker makkelijk BPM berekenen. Handig als je iets gaat importeren.
Potver7 zegt
49% volgt automerken en -dealers op Twitter… Zouden ze er nog wat wijzer van geworden zijn behalve een hoop marketing-geblaat? En ik weet het niet hoor, maar als ik wat van mijn dealer wil weten dan bel ik die wel even, dan heb ik sneller antwoord en vaak nog beter ook omdat niet de hele wereld zit mee te lezen
oh no zegt
Dit zegt toch genoeg : ondervroeg 3.000 Amerikanen !!!!!
Benz.. zegt
1 op de 4 die dus bang zijn om met een auto thuis te komen welke de buurman/vrouw misschien niet mooi vindt..
Ernstig..
doba95 zegt
Ik doe niet mee in deze. Ik kies een auto, die ik mooi vind, via autosites en live. Ik lees wel reviews van mensen over bepaalde auto’s.
lincoln zegt
zoooooo .. hoe dom kan je zijn ??
op autoblog.nl gaan verkondindigen dat auto,s en internet los van elkaar staan ..