Als je eigenlijk te weinig geld hebt voor een auto, waar bezuinig je dan op? Onderhoud.
Voor petrolheads zijn auto’s een ‘dure hobby’, maar er zijn ook mensen voor wie het een dure noodzaak is. Er zijn namelijk best wel veel Nederlanders die wel een auto nodig hebben, maar het eigenlijk niet kunnen betalen. En daarom links of rechts moeten bezuinigen.
Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van het KiM (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid). Een van de uitkomsten is dat 1 op de 10 autobezitters moeite heeft met rondkomen en daarbij ‘minstens 1 betaalbaarheidsprobleem ervaart bij de auto’. Vrij vertaald: deze mensen kunnen niet alle kosten die bij het autorijden komen kijken ophoesten.
Dit vertaalt zich onder andere in het zo lang mogelijk uitstellen van groot onderhoud. Ruim 10% van de ondervraagden was het eens met de stelling ‘Groot onderhoud aan de auto stel ik, vanwege de kosten, zo lang mogelijk uit’. Ook gaf meer dan 10% aan te bezuinigen op andere dingen om de auto te kunnen betalen.
Met het onderhoud van fietsen is het overigens nog erger gesteld: bijna 20% van de fietsbezitters stelt het onderhoud uit vanwege de kosten. Dat heeft verder niks met auto’s te maken, maar we melden het toch maar even.
Dat een flink deel van de Nederlanders een auto nauwelijks kan betalen is natuurlijk wel treurig nieuws. Let op: de genoemde cijfers gelden voor de mensen die daadwerkelijk een auto bezitten. Er is ook nog een groep die überhaupt geen auto kan betalen.
Voor de geïnteresseerden: het volledige onderzoek is te bekijken op de website van KiM
Foto: een verwaarloosde Volvo, gespot door @hooismans
racerx zegt
Auto’s worden ook steeds duurder in onderhoud vanwege duurdere componenten (verlichting als voorbeeld) en doorgaans hogere (veiligheids)uitrusting. Een occasion kopen zonder al teveel opties wil dan weleens helpen in de onderhoudskosten. Ook moderne motoren die veelal op uitstoot ipv duurzaamheid worden ontworpen zijn hier debet aan. De tijden (jaren 90) dat je voor een appel en een ei een Suzuki Alto kan rijden liggen wel enigszins achter ons, de eerste generatie Aygo/107/C1 was de laatste serie echt goedkope auto’s, ook qua onderhoud.
Gele Koplamp zegt
Niet alleen de duurdere componenten, maar ook de (onnodige) complexiteit. Wie onderhoudt hier (deels) zelf nog z’n auto?
golf1985 zegt
Ik!🙋♂️ Maar met een auto uit 1985 kan dat nog
THSD zegt
Ik maar dat komt omdat ik er nogal handig in ben en over dealersoftware beschik.
vaakbenjetebang zegt
@gelekoplamp: Ik. Het is ook allemaal geen raketwetenschap, het is onderhoud aan een auto. Uiteindelijk moet het personeel in de werkplaats het ook uit kunnen voeren natuurlijk. Je hebt soms een tester en/of wat software nodig en het kan even zoeken zijn naar hoe iets moet, maar het is uiteindelijk allemaal wel min of meer voorgekookt. Met de juiste spullen, geduld en gezond verstand kun je veel doen.
vaakbenjetebang zegt
@racerx: Ik denk dat je bijvoorbeeld een Dacia, zelfs een heel recente, ook nog wel aardig goedkoop rijdend kunt houden. Of een ongecompliceerd karretje als een Suzuki Ignis. De meeste verlichtingsunits en veiligheidsuitrusting behoeven niet zo veel onderhoud en kosten nagenoeg niets, tot je schade rijdt. Maar dat zijn problemen voor mensen die een relatief nieuwe auto kunnen betalen, dat zal die genoemde 10% niet zijn.
Wat ik denk is dat mensen die in de 10% vallen die het eigenlijk al niet meer kan betalen, nog bij uitstek in een Alto of Micra van 2002 rijden die al nagenoeg niks nodig heeft, maar dat voor hen zelfs een oliebeurtje of twee voorbandjes al te veel gevraagd is. Zo’n ding krijgt dus geen regulier onderhoud (olie, filters, bougies, multiriempje), en pas verse Chinese budgetbandjes als er APK-afkeur plaatsvindt, niet als de keurmeester zegt dat er minder dan 2mm profiel over is…
racerx zegt
Mee eens. Dat zijn tevens de auto’s die nu wel erg op leeftijd aan het raken zijn en steeds meer gaan mankeren.
jaso013 zegt
Dat het maandelijks een flinke kostenpost is dat nemen we voor lief en daar heb je dan ook veel gemak voor terug. Ik heb weleens gekeken om de auto eruit te doen. Dat zou in principe kunnen en zou ruim €500 pm schelen maar toch…. Het is wel handig.
harrie zegt
Precies, een nieuwe koplamp unit van bovenstaande Volvo 144 kost twee tientjes.
Als een moderne frikin’ laserbeam led matrix adaptieve interactieve premium koplamp kapot gaat is je auto economisch total loss.
Hubert zegt
Gisteren grote beurt auto en wat werkzaamheden achter de rug. 1800 euro….
Maar ben van auto afhankelijk, dus ik zorg er maar voor dat hij in goede conditie blijft.
Maar even terzijde, onderhoud aan een fiets??? Is toch enkel sporadisch bandje oppompen?
baardmijt zegt
Ketting spannen/smeren, soms kettingserje vervangen. Remmen afstellen/blokjes vervangen. Remolie verversen/ontluchten. Spaak spanning checken/bijstellen, velg richten. Velg vervangen indien versleten (velgremmen). Naaf spoelen, olie Rohloff naaf verversen. Rem/schakelkabels vervangen. Her en der een drupje olie/vet. Derailleur afstellen.
Als je ‘m periodiek even naloopt en ervoor zorgt rijdt ie fijner en gaat ie langer mee. Net als bij een auto.
Onderhoud is ook controleren of alles nog binnen de slijtage grenzen zit.
Bij een stadsfiets met remnaaf (jaren 90 Alto) is weinig onderhoud nodig. Bij meer geavanceerde fietsen is er wat meer om te controleren en evt. te corrigeren en zijn onderdelen ook duurder.
zjos zegt
Mja, inderdaad recent een longlife beurt en nieuwe remschijven en blokken achter, 918,56 euro.
En dan hebben we het gewoon over een familiare VAG station.
rogerzz zegt
Mensen geven geld ‘verkeerd’ uit. Wel een Stone Island trui van 400 euro en Samsung FlipFold Z Galaxy S 23 Ultra 1TB van 1999 euro die elk jaar natuurlijk kapot gaat of valt en vervangen moet worden. Weekendje met de meiden naar Valencia. En natuurlijk veel rare abo’s zoals Disney, Netflix, Postcodeloterij en Videoland. Wat er over is, daar koop je 18 kilo troep van op Aliexpress. Maar geld voor auto-onderhoud is niet leuk om uit te geven dus geen prioriteit.
Maak de APK maar enorm veel strenger, dan hebben we ook minder barrels en minder pechgevallen en dus iets minder files?
Hans zegt
Er zijn veel mensen die moeten beknibbelen op al hun uitgaven zonder deze extra’s en ook vervoer naar hun werk nodig hebben (geen ov). Mijn garage doet bij het jaarlijkse onderhoud altijd wat extra zodat de kosten elk jaar redelijk zijn.
JelmerS zegt
Toch bekruipt het gevoel me wel eens dat sommige van deze groep mensen het naast het niet zo nauw nemen met onderhoud dat ook toepassen op de verkeersregels naast het spontaan vergeten van het verbruik bij een hogere snelheid.
dracae zegt
Ik maak me vooral over de elektrische toekomst zorgen, Een EV wordt niet zo makkelijk door een bevriende monteur met tweedehands onderdelen gerepareerd.
Er zal heus wel een industrie ontstaan om die accu’s te renoveren, maar het wordt allemaal niet goedkoper en voorspelbaarder.
Op zich ben ik niet tegen dit soort veranderingen, maar wel tegen de steeds toenemende armoede onder een steeds grotere groep. Niet alleen vervoer, maar ook wonen en boodschappen wordt steeds lastiger voor een groeiende groep, terwijl ons land als geheel alleen maar rijker wordt. Ook juist door milieumaatregelen.
Nogmaals, ik ben voor investeren in duurzaamheid, maar de manier waarop werkt vooral verschillen in de hand.
mashell zegt
Maar een EV heeft minder slijtage onderdelen, zou dan toch goedkoper moet zijn in onderhoud.
Shaw zegt
Wie of wat is KiM nu weer?! Nog noooit van gehoord. Ps. Bedankt van het fiets-nieuws
erik911 zegt
https://www.kimnet.nl/ 🫡
mashell zegt
Ja, ja. Net doen alsof je nog nooit van Kim Holland gehoord hebt…
marcomanta zegt
Niet zo verwonderlijk dat in de meeste woonwijken auto’s staan met kentekens uit de jaren 2000-2010 of ouder, of er staan EV leasewagens.
Robert zegt
Bijna zo lang als dat er auto wordt gereden, klagen mensen al over de kosten. De belangrijkste reden om een apk in te voeren was niet, zoals boze tongen beweerden, om garages aan extra omzet te helpen, maar om de ergste wrakken van de weg te halen. Mensen van boven de veertig herinneren zich misschien het vaste item ‘wrak van de weg‘ nog wel, wat toenmalig consumenten tv-programma Tros Kieskeurig gebruikte om de uitzending af te sluiten.
ttr6 zegt
Was dat niet “wrak van de maand” (idd, ben boven de 40 :) )
Hawkeye72 zegt
Het is toch een eenvoudig verhaal: 1. Door de veiligheids- en milieueisen van de EU worden auto’s steeds duurder. 2. Door de Nederlandse strafbelasting (BPM) worden auto’s nog aanzienlijk duurder. Ook brandstof, wegenbelasting en boetes zijn in NL bovengemiddeld hoog. 3. Met de energietransitie zullen auto’s nog duurder worden, al dalen de prijzen wel, vooralsnog kost een electrische auto (met echt praktisch rijberijk) meer dan een ICE, daarnaast moeten er nog veel auto’s verkocht worden voordat ze ook voor gebruikte kopers voldoende beschikbaar zijn. Onderaan de streep lijkt het er toch op dat beleid mensen langzaam uit de auto jaagt, waarmee autorijden weer een luxe wordt. Voor de mensen die het niet kunnen betalen is er een pluspunt: die kunnen fijn in een van fiets-in woningen van Hugo de Jonge gaan wonen.