De verkopen van de elektrische auto gaan de goede kant op.
Eigenlijk is het best vreemd dat we 10 jaar geleden géén fatsoenlijke elektrische auto’s hadden. Sterker nog, zelfs de plug-in hybride speelde nauwelijks een rol van betekenis. Tegenwoordig, amper 10 jaar later, zijn de kaarten wel even iets anders geschud.
ACEA
Die trend gaat zich voortzetten. Dat meldt de ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association), de branchevereniging voor autofabrikanten. Volgens hen moeten de autoverkopen in Europa nu gaan opkrabbelen, na een rampzalig verkoopjaar vanwege Covid-19. Volgens de vereniging zullen met name geëlektrificeerde auto’s verantwoordelijk voor de groei zijn.
Men gaat er vanuit dat het virus nog heel even de markt in zijn greep houdt. Maar halverwege het jaar moeten de verkopen gaan aantrekken, ongeveer gelijktijdig met het vaccinatieprogramma. Oliver Zipse, president van de ACEA staat erop dat de EU ervoor zorgt dat de samenwerking tussen fabrikanten en overheid perfect is.
Het gaat er met name om dat fabrikanten worden ondersteund in de overgang naar elektrische en geëlektrificeerde auto’s. Dat komt mooi uit voor Zipse, want naast president van de ACEA is hij ook CEO van BMW. Toevallig heeft BMW sinds kort een enorm aantal nieuwe PHEV’s en elektrische auto’s in de showrooms staan.
Verkopen elektrische auto’s in de EU
Het aandeel auto’s met een stekker is enorm aan het stijgen. In 2019 was dat bij 3% het geval. In 2020 bij maar liefst 10% van alle verkochte auto’s. Daar zijn legio redenen voor te bedenken. Overheden verlenen gulle subsidies, bedrijven sturen erop aan dat hun wagenpark ook zo schoon mogelijk wordt en er is simpelweg veel meer keuze uit uitstekende geëlektrificeerde auto’s.
Groei verkopen elektrische auto’s
De enorme groei qua elektrische autoverkopen komt voor een groot gedeelte op conto van merken uit de Volkswagen Group. Maar liefst 1 op 4 elektrische auto’s is van dit concern afkomstig. Renault-Nissan staat op nummer 2 en Tesla op nummer 3.
Verkopen plug-in hybrides
Als het gaat om plug-in hybrides, doet Mercedes-Benz goede zaken. Het Duitse merk nam de nummer 1-positie over van aartsrivaal BMW. De keuze qua PHEV’s bij Mercedes is dan ook ongekend. Verhoudingsgewijs doet Volvo erg veel plug-in hybrides.
Met dank aan Helen voor de tip!
petroldrinker zegt
Zucht, gaat de verkeerde kant op…..
gijsb03 zegt
ik wilde net zeggen, het ligt er maar aan wat je de goede kant vindt.
kevertje zegt
Wacht maar tot we straks merken wat voor on-ecologisch gegeven de fabricage van en recuperatie van al die oude batterijen is. De netto balans is wellicht zelfs zeer zwaar negatief t.o.v. een klassieke ICE zonder.
leonlampe zegt
@kevertje: meer dan 80% van een li-ion batterij kan gerecycled worden
kevertje zegt
Het is dus bijna een perpetuum mobile dit? (toch voor zij die dit geloven). Helaas is de realiteit heel anders. We hebben voor dit alles bv. een nikkel-industrie nodig, die tot één van de grootste ecologische rampen op deze planeet behoort en op plaatsen staat waar geen mens nog wil of kan komen. Of mijnen in Afrika waar kinderarbeid legio is. Dat verhaal zwelt maar aan en zelfs in Portugal worden wijdse landschappen definitief verknoeid voor Lithium-ontginning. Alleen alle journalistiek betreffend haalt om één of andere reden nooit de ‘grote’ media, het zijn lobbies die deze electro-fantasmen door de strot van politici duwen, en nadien komt het op ons bordje terecht.
fanboy zegt
@kevertje: Nikkel? Het zijn Lithium accu’s.
En we stappen af van Cobalt, waarbij je überhaupt fatsoenlijke fabrikanten hebt die niks afnemen uit Afrika. Maar straks hebben we het niet meer nodig.
Groetjes vanuit mijn huis dat draait op een gebruitk accu pack van een elektrische auto :)
Is helemaal niet gerecycled, gewoon opnieuw toegepast.
Zeker straks met accu’s die een miljoen kilometers meegaan.
kevertje zegt
Het bewijst hoe bewust slecht de maatschappij geïnformeerd wordt over deze zgn ’transitie’. Ze is helaas zeer leugenachtig, opportunistisch en probeert iets door te drukken dat helemaal niet zo’n mooi prentje is.. Een zeer groot gedeelte van de nikkel-voorraad op deze planeet zal nodig zijn voor de ’toekomstige productie’ van autobatterijen. De lithiumbatterijen zitten er vol van. Ecologie? Nee dus. En het fabeltje dat kobalt niet meer nodig is maar blijkbaar toch nog altijd wel zeer intensief gebruikt wordt is ook zo’n schandpunt. Je kan zo verder gaan met de magneet-materialen van die EV-motoren ook, neodymium. Nog zo’n zeer toxische industrie, waarbij gebieden zelfs vol radioactieve afvalmaterialen komen te zitten. Om nog maar te zwijgen over het vele lichtgewicht metaal en andere kunststoffen uit de petrochemie, die onvermijdelijk nodig zijn voor deze auto’s.
fanboy zegt
@kevertje: Ecologisch vervoer is lopen of op de fiets, of de trein. Alle andere vormen, zeker auto’s, zijn per definitie niet ecologisch vanwege de productie hiervan.
Zolang je maar veel kunt terugwinnen, kan de schade beperkt zijn. Aluminium bijvoorbeeld, is nogal energieintensief, maar kan wel goed hergebruikt worden. Dus gaat het je om energieverbruik, of wat je de aarde aan doet in de vorm van dit soort mijnen?
Je opmerking over lichtgewicht metaal en kunststoffen, volgens mij is dat voor alle auto’s relevant.
Ik vind het wel hypocriet om hier een vergrootglas op te leggen. Ja er wordt wellicht te weinig aandacht aan gegeven. Er is ook nog eens “fake news” zoals foto’s van andere mijnen ten onrechte aangeduid als lithium mijnen. En ja je moet er goed op letten. Vanuit mijn werk ben ik bekend met “Conflict Minerals” waarvan Kobalt natuurlijk goed voorbeeld is van hoe het niet moet.
Maar ik vind het allemaal wel behoorlijk hypocriet. Want ik hoor bijna niemand over het feit dat Kobalt ook nodig is voor productie van benzine/diesel. In een accu is het eenmalig, en we gaan naar accu’s toe zonder Kobalt. Dan blijft dus benzine/diesel over als gebruiker van Kobalt en is EV straks Kobalt vrij (kan helaas wel even duren). Daarnaast is het natuurlijk zo dat je moet zorgen dat je uberhaupt niet daar in Afrika inkoopt.
Het overal olie winnen heeft ook een gigantisch effect op de wereld. Ja, olie zal altijd nodig blijven voor productie van materialen. Maar het gebruik, verbranden hiervan voor energie is natuurlijk gigantisch.
Er zijn al oorlogen gevoerd om olie, en dat kan nog steeds gebeuren. Complete landen zijn naar de klote geholpen. Ook nog olie rampen e.d.
Of olie winnen gaan winnen in gebieden die we eerder nog niet aangeraakt/verpest hebben. Zoals discussie toen van Rusland in Noord-pool gebied.
Shell in de Niger-delta. Al dat soort dingen.
Mijn idee is dat de productie van EV’s zeker niet perfect is door de materialen die je noemt, de winning ervan kan smerig zijn. En accu ontwikkeling moet doorgaan om een goedkopere maar ook schonere accu te maken.
Toch vind ik het onzin om te doen alsof deze accu’s gewoon verbrand worden of als landfill aan het einde van levensduur, er wordt gerecycled waardoor nieuwe winning minder noodzakelijk is. Zie maar je litertje benzine of diesel te recyclen.
Daarbij komt dat ik de hele markt zie waarin deze accu’s hergebruikt worden, en ik dat nu ook al 2x gedaan heb. Deze cellen kunnen dan nog heel lang mee, ook als ze een deel van de capaciteit verloren zijn.
Al met al ben ik er van overtuigd dat het effect van transitie naar EV gewoon heel positief gaat zijn op de uiteindelijke balans. Ja we krijgen wat smerige mijnerij erbij, zeker. Maar er gaan ook andere zaken verminderd worden. Minder honger naar olie is goed voor de wereld politiek, wordt er stabilier van.
Zowel aan CO2/broeikas kant maar ook in de steden (fijnstof e.d.) is er natuurlijk behoorlijke winst. En dat geldt eigenlijk nog veel meer voor een hoop smerige wereldsteden, maar ook hier helpt het enorm.
Mijn huidige EV zal ook wat hebben gekost om te maken. Maar vanaf hier is het een erg schone weg. Ik kan daadwerkelijk de helft van het jaar direct op mijn eigen geproduceerde energie rijden (niet via het net, nee echt vanaf PV mijn auto in (via wat omvormers uiteraard). En de auto zal lang mee gaan.
kevertje zegt
@fanboy… helaas vrees ik ten zeerste dat het geostrategische verhaal er niet beter op wordt. Straks zijn we qua grondstoffen voor een zeer groot gedeelte afhankelijk van Rusland en China, en via een omweg, van Afrikaanse landen. Voor Lithium is men ook begonnen met bv. Portugese landschappen om te ploegen. Het is net zoals elke vierkante meter volzetten met windmolens of huizen vol leggen met in fabricage ook al niet zo ecologische zonnepanelen. Of je dat allemaal echt kan verdedigen als een verbetering, daar twijfel ik toch aan hoor. Op de achtergrond worden politici gebrainwasht door grote lobbies. Je moet maar eens nadenken wie hier economisch van beter wordt. Als de huidige petroleumproductie teruggeschroefd wordt, zullen honderdduizenden levensnoodzakelijke producten straks heel, heel duur – lees onbetaalbaar worden. Van vrijwel alle plastics tot producten in farmacie en voeding. Wil je dat echt zo? De eventuele bonus aan CO2 gaat ons astronomisch veel kosten en ook een massa goede werkgelegenheid die vandaag bestaat. Ga het aan die mensen maar eens vertellen, Shell 22 miljard verlies nu al, het betekent zowieso dat straks een hele groep nederlanders op boterhammetjes met choco mogen gaan leven.
maotje zegt
@kevertje: olierampen uit het verleden vergeten?
De accu’s worden gewoon hergebruikt of gerecycled. Verdiep je er gewoon eerst goed in ipv maar iets te roepen.
kevertje zegt
Misschien moet je eens naar de foto’s van ene Edward Burtynsky kijken. https://www.edwardburtynsky.com/projects/photographs/tailings
En ik kan je heel veel dingen laten zien, maar ze worden bewust uit de media gehouden. Zo gaat het hier met onze ecologische dromers en wereldveranderaars. Ik weet heel goed waarover ik praat hoor…
mashell zegt
De cijfers verbazen me niet, dat je European Automobile Manufacturers Association kunt afkorten tot ACEA verbaast dan weer enorm.
okdoei zegt
@mashell: komt omdat het verzonnen is door een Italiaan die slecht Engels spreekt:
Aaahheuhhropean CarrrehAutomibilia Eeehhmanufacturing
Antipasti
rutgerg zegt
Technisch gezien heeft geen 1 auto een stekker maar hebben ze een stopcontact….
boomhauwer zegt
Wat is het aandeel dan onder de particulieren? Zoals aangehaald wordt er enorm veel gestimuleerd door subsidies, iets waar bedrijven graag op inspringen.
joki zegt
Ik begin me af te vragen of al die zwaargewichten niet verantwoordelijk zijn voor al die geulen in onze snelwegen… en dan bedoel ik niet in de rijstroken waar de meeste vrachtwagens rijden…
padoempats zegt
Beetje clickbait titel. Er moet aan worden toegevoegd dat het om nieuwe autos gaat. Nu klinkt het alsof 10% van alle autos een stekker hebben
willemveenstra zegt
Als liefhebber van auto rijden heb ik niks met hybride of electrische auto’s. Als ik niks puur meer nieuw kan kopen dan rij ik mijn oud spul op tot ik bejaard ben:)
mashell zegt
@willemveenstra: als liefhebber van autorijden vind ik elektrisch rijden juist het ultieme. Er is geen andere aandrijflijn die het soepel glijden door het landschap zo goed weet te bewerkstelligen.
joki zegt
Het probleem is dat een beetje leuk rijdende elektrische wagen ofwel bijna geen rijbereik heeft, bvb Mini of Honda, ofwel absoluut niet te betalen is door “de gewone werkmens”, bvb Tesla, ofwel een SUV is.
Ik heb dit lijstje dan nog niet in volgorde van belangrijkheid opgesteld…
Lekkerrijden zegt
Mijn auto zit vol met stekkers 🥳
En dat voor een diesel van 2002👌🏻
fanboy zegt
@kevertje: Ja China is ook lekker bezig in Afrika. Het getouwtrek om grondstoffen zal helaas altijd blijven. Toch is het dan meer verdeeld.
En hoewel ik erg negatief ben over China, en ook dit onderdeel van China, zie ik toch ook wel in landen dat er wel betere infrastructuur komt (wegenbouw) door China. Dat is toch van andere aard dan oorlog gaan voeren.
Je klinkt een beetje als dat verhaal van FVD maar ook anderen, dat er alleen maar kosten zijn. Of dat er alleen maar banen verdwijnen. Natuurlijk is dat niet zo. Er komen juist ook veel banen bij.
En je vergeet dat Europa jaarlijks 400 miljard (was een bedrag van wat jaren terug) naar het Midden-oosten overmaakt in ruil voor olie. Als dat geld voor een deel nou in onze eigen economie gaat zitten, dan is dat mooi. En komen er veel banen bij.
Ik zelf orienteer me nu op een baan in de “duurzame sector”. Dat is erg breed natuurlijk, maar de sector is wel aan het groeien, er komen veel banen bij. Anderen gaan inderdaad weg.
Shell is trouwens zelf ook wel aan het omscholen. Die zetten nu ook zelf laadpalen neer. BP ook. Dus die zijn zelf al om qua mindset.
En dan hebben we het nog niet over alle kosten die op de maatschappij worden afgewenteld. Zoals moeilijk meetbare dingen (gezondheidskosten door luchtverveiling). Maar ook gewoon dat een Shell of een BP steun krijgt in de vorm van geld van EU of UK om een oud boorplatform op te ruimen. Dat snap ik echt niet. Ruim je eigen zooi op, dat hoort toch bij je bedrijfskosten?