De brandstofprijzen zijn dermate hoog dat mensen de benzine niet kunnen betalen.
De brandstofprijzen rijzen de pan uit. Nog niet zo heel lang geleden kon je gewoon voor 1,60 per liter je tank volgooien, tegenwoordig is dat een stuk hoger. Toegegeven, de echt extreme pieken hebben we inmiddels achter de rug. Door de zwakke euro ten opzichte van de dollar (nu bijna gelijk) valt deze daling wat tegen.
Het zorgt er in elk geval voor dat automobilisten in zwaar weer verkeren. Volgens de ANWB raakt 1 op de 4 mensen in financiële problemen door de hoge brandstofprijzen. De ANWB heeft onder 1.300 leden een onderzoek gehouden.
1 op 4 mensen kunnen benzine niet betalen
De ANWB zegt er meteen bij dat het een representatieve peiling is. Of mijn scriptie-begeleider dat ook vindt, is niet bekend. Wij zullen het hem even vragen (hallo Rainer!). De ANWB stelt dan ook dat de overheid de accijnsverlaging intact moet houden. Als ze dat niet doen, raken nu nog meer mensen financieel in de knel. Op een liter benzine strijkt de overheid nu 17 cent minder op dan normaal.
In 30% van de gevallen, hebben de ondervraagden geen alternatief voor de auto en moeten ze de extreme brandstofprijzen gewoon ophoesten. Deze mensen kunnen niet met de fiets of trein naar hun werk gaan.
De hoge brandstofprijzen is wel goed gebleken voor het milieu. Maar liefst 60% van de respondenten geeft aan vaker de auto te laten staan. Dus uiteindelijk dient het wel een beetje een goed doel.
Accijnzen zullen nog enorm stijgen
Overigens, nog even terugkomend op de accijnzen, in Nederland is de brandstofprijs nog altijd het hoogst. Per liter pakt de Nederlandse ‘Roverheid’ alsnog het meeste van alle andere Europese landen. Om te zorgen dat er genoeg geld over blijft voor proefballonnetjes, zal de accijnsverlaging in december terug gedraaid worden.
Dan is het woord nu aan u waarde lezer, ga jij nu ook veel minder rijden dan normaal vanwege de hoge benzineprijzen? Of geniet je er nu ook zo van dat het eindelijk wat rustiger is op de linker rijstrook? Laat het weten, in de comments!
Via: De Telegraaf.
dalmore zegt
NL heeft nog steeds de duurste benzine ter wereld (HK niet meegeteld als land), onbegrijpelijk. En dan zijn er nog zoveel mensen die rekeningrijden willen tegenhouden. Slecht nieuws jongens; dat is er al lang! Dan hebben we nog niks gezegd over de bezit-belasting en de afgunst-tax. Man man man wat leven we in een slecht land als het gaat om auto’s.
dalmore zegt
Wat minder pessimistisch: is OV tegenwoordig wel goedkoper als woon-werk met deze brandstofprijzen? Er zal toch een omslagpunt moeten zijn
Robert zegt
Ook al zou het OV goedkoper zijn, dan is het vaak nog geen bruikbaar alternatief. Als ik kijk waar ik in de afgelopen 30 jaar heb gewerkt, dan kan ik maar één periode van 5 jaar aanwijzen waarbij ik op een redelijke OV verbinding voor het woon-werkverkeer kon rekenen. Waarbij je moet aanmerken dat ik onder ‘redelijk’ versta, dat ik niet meer dan één overstap heb, niet meer dan een twee keer zo lange reistijd heb in vergelijking met de autorit en dat ik van deur naar halte en van halte naar deur nergens meer dan 10 minuten hoef te lopen. In alle andere jaren werden géén van die criteria gehaald…
dalmore zegt
Zeer herkenbaar. Mogelijk is het een vicieuze cirkel? Maak het duur dan ontstaat er minder vraag naar OV. Minder vraag naar OV betekend minder routes en dus bestemmingen. Minder bestemmingen betekend minder vraag naar OV. Enz
awesome zegt
Het is probleem is wellicht dat die 30% op plekken werkt waar gewoon slecht OV is geregeld.
Stel dat je ergens productiemedewerker werkt en op een afgelegen industrieterrein moet zijn. Reken er dan maar niet op dat er een goede busverbinding is als jij een nachtdienst moet draaien.
Aan de andere kant: er zullen echt wel mensen zijn die het niet kunnen betalen, maar als ik zie hoe druk het overal is en wat men uitgeeft dan vraag ik ma af of iedereen van die groep zijn/haar prioriteiten op orde heeft…
eMbe zegt
Op een ritje van 80km (retour) zit ik nu op het punt dat het OV net zo duur is als de auto (die 1/9 rijdt).
Met het OV is het een uur, met de auto een 32 minuten. Dus al zou de benzine nog 2x duurder worden, een uur meer vrije tijd in een dag is me dat al waard.
poes zegt
Hangt er vanaf of je een eerlijke rekensom maakt? Dat doet bijna niemand. Over het algemeen worden OV kosten 100% gedekt door de werkgever. Auto enkel nog altijd die compleet sneue 19 cent/km waarmee je vroeger al niet alle kosten/km kon mee compenseren. Nu kom je daarmee natuurlijk al helemaal niet meer uit.
dutchneon zegt
Als je het een beetje handig doet met EV en thuis kan laden lukt dat wel hoor met 19ct, zeker met het 100 rijden en file is EV ook stukken voordeliger
eMbe zegt
Het ging niet eens om m’n woon werk ritje, want die vergelijking verliest het OV altijd.
Auto: 16 min
OV: 1 uur en 55 minuten.
mattr zegt
Nederland heeft zeker dure benzine, maar zeker niet de duurste ter wereld. Je vergeet om Denemarken, Finland, Noorwegen en Zwitserland op te noemen als landen met duurdere peut. Allemaal Europese landen, wereldwijd zullen er nog wel meer zijn
dalmore zegt
Uit zéér betrouwbare, 100% feitelijke bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/hoera-nederland-heeft-niet-de-duurste-benzine-van-de-wereld-3345400
willeme zegt
@mattr: Nederland heeft de hoogste accijns, staat er. Niet de duurste benzine! Die is in sommige landen duurder ja, maar dat komt niet door de accijns.
ya314 zegt
Behalve dan dat het minimumloon in CH ongeveer CHF/€ 3800 is. Alles is daar duurder maar de lonen zijn ook veel hoger.
mashell zegt
Als we de emotie even loslaten en nuchter nadenken, als we al rekeningrijden hebben in de vorm van brandstofaccijns dan is het toch logisch dat mensen rekeningrijden willen tegenhouden, dat zou een extra belasting worden. En als ik in de woonwijken en op de wegen kijk dan lijkt me gezien de hoeveelheid verkeer het autorijden nog niet te duur.
dalmore zegt
Ik ben het eens met de hoeveelheid verkeer, dat is ook absurd hoog. Al vind ik de oorzaak een combinatie waar ook het slechte en vooral dure OV in meegenomen moet worden. Maak dat aanzienlijk goedkoper dan autorijden en vele zullen de auto de deur uit doen (verwacht ik)
maotje zegt
Brandstsofaccijns is geen vorm van rekeningrijden.
Bij rekeningrijden is het de gebruiker betaald. Je vergeet de mrb daar is het juist om te doen met rekeningrijden. Iemand die 100km/ mnd rijd betaald nu net zoveel als iemand die 2500 km/ mnd rijd aan mrb. Dat is volledig krom.
mashell zegt
Maar toch weer heel gemakkelijk recht te praten. MRB, voorheen houderschapsbelasting, betaal je voor de infrastructuur, de wegen en parkeerplaatsen. De een gebruikt vaker de weg, de ander vaker de parkeerplaats.
dutchneon zegt
nee hoor, iemand die 5 autos heeft en bijna niet rijdt betaald 10 keer zoveel als iemand met een Aygo die alleen maar onderweg is…. belachelijk
mashell zegt
Terecht, als je bijna niet rijdt heb je ook geen 5 auto’s nodig. Dat neemt alleen maar parkeercapaciteit in beslag. Nu zullen velen die een wagenparkje hebben dat in hun eigen garage stallen maar je wilt absoluut niet dat zoiets in woonwijken voorkomt, daarom MRB.
fedal zegt
Alleen als het gaat om auto’s, haha?
Calimero zegt
Ja.
binnen mijn woonplaats vrijwel alles te voet of op de fiets.
Bezoekjes aan iets verder weg wonende familie combineren we met een deel van de familie welke in de buiurt woont om samen in 1 auto te rijden en zodoende de kosten van de brandstof samen te dragen.
De meeste kilometers die ik maak zijn voor woon-werk verkeer wat een noodzakelijk iets is aangezien fietsen ( op een niet electrische fiets) te ver is, ca.25 km, en je moet na je dienst ook weer terug) Openbaar vervoer komt daar in de avonduren/weekend niet.
Het contact met vrienden/ kenissen is via de sociale media wat intensiever geworden sinds de Corona lockdowns en daarna is hierin een klein beetje verandering gekomen in die zin dat we nu in ieder geval wel weer iets vaker afspreken al is dat nog lang niet zo frequent als voor de lockdowns en vrij snel daarna de hogere brandstofkosten
Het is dan wel makkelijk dat vrijwel iedereen met hetzelfde bijltje moet hakken (Bij vrijwel iedereen zijn ook de kosten voor de boodschappen en energie behoorlijk gestegen, dus minder budget voor bv brandstof want het moet ergens vandaan komen nietwaar)
Dus er is wederzijds begrip wat niet gemotiveerd hoeft te worden.
volvov7025t zegt
Nou, ik rij wel wat zuiniger, en ben extra bewust aan het genieten als ik een keertje doorhaal.
Gelukkig doe ik woon-werkverkeer op de fiets.
arthur75 zegt
Hier in Nederland rijden we met een ev, maar voor de vakanties en aanhanger hebben we er nog een benzineslurper bij die 1:8 loopt. Net terug uit Polen waar een liter +- €1,50 kost. Het kan gewoon, als ze zouden willen.
mattr zegt
Je kan ook gewoon in Polen gaan wonen
verplicht zegt
Zeker, maar met een (gemiddeld) Pools salaris is die 1.50 wel weer serieus duur …
Neemt niet weg dat we gewoon (absoluut) veel betalen aan het hebben en rijden van een auto in NL.
En dat heeft niets te maken met ‘verhuis maar naar XYZ land’ maar gewoon met het feit dat auto bezit, verzekering, en verschillende soorten belastingen in NL heel hoog zijn.
Het NL wagenpark is aan het verouderen en onder de streep heeft dat een negatief effect op de gemiddelde uitstoot. En nu niet aankomen met cradle to grave want hoewel dat zeker een punt is, is het ook minder relevant als de uitstoot van het creeeren voornamelijk niet hier heeft plaatsgevonden maar het rijden wél.
Een EV voor het gros van de ritjes is prima. De ICE voor de lange afstanden en de pleziertjes. Best of both worlds.
fedal zegt
De kast van onze staat moet gevuld worden, daarom is Nederland een duur land. Met al die fouten van Rutte en al die bezoekertjes in Ter Apel is het geld snel op en wat is er makkelijker dan de accijns lekker hoog te laten? Het volk betaald wel.
awesome zegt
Als je die €1,50 af zet tegen het inkomen in Polen dan is dat ook gewoon vreselijk duur.
faalhaas zegt
Net terug uit Rusland, 75 cent voor een liter 95. Het kan gewoon als ze zouden willen.
revstars-net zegt
Ik laad gewoon thuis op, dus nee ik ga niet minder rijden door de hoge benzineprijzen.
bassrt zegt
Voor het plezier een rondje rijden in het weekend doe ik niet meer zo makkelijk nee. Dat vind ik als auto liefhebber wel jammer dat dit niet meer gaat.
Alles zit ook wel tegen op dit moment kwa brandstofprijs. Euro/dollar gezien, hoge belastingen (maar is altijd al zo geweest) en die recordwinsten van een bijvoorbeeld Shell en BP. Een klein groepje mensen vullen hun zakken als gekken en bij de grote groep doet het zeer. Hopelijk gaan we ooit terug naar wat normale waardes van rond de 1,70 de liter of iets, maar heb er een hard hoofd in.
fedal zegt
Dat zal echt niet meer gebeuren nee. Die nieuwe, toekomstige Nederlanders in Ter Apel kosten veel geld. En dan heb ik het nog niet eens over al die fouten van onze langst zittende minister president.
dromedaris zegt
Gelukkig een tankkaart, maar vind het erg kut voor mensen die moeten pendelen naar hun werk met de wagen en geen vergoeding krijgen hiervoor.
Dutchdriftking zegt
De weg zit nog steeds vol, alleen door de vele controles, bizar lage maximum snelheid, en deze brandstofprijzen is genieten van de kilometers nog wel eens een uitdaging. Doen we niks aan helaas. Verder probeer ik voor de kortste stukjes altijd de fiets te pakken. Gewoon omdat dit funest is voor je auto.
mashell zegt
Controles? In Nederland? Dat besteden we toch uit aan de automatische trajectcontroles? Je ziet wel eens een motoragent (misschien zie ik ze vaker omdat ik tegenover een politiebureau woon) maar gewone verkeerscontroles heb ik al lang niet meer gezien. De lage snelheden zorgen overigens voor een grotere capaciteit (je moet immers de helft van het getal waar de wijzer staat aan afstand aan houden 100 km/h->50m, 130 km/h -> 65m).
Korte stukjes fietsen: altijd een goed idee, voor jezelf, het verkeer in de stad en de slijtage aan de auto.
lecomte zegt
Verkeerscontroles zie ik zat. Minimaal 2 keer in de week hier in de regio. Vaak ook met douane en belastingdienst.
str8six zegt
Ik gooi ‘m er gewoon maar weer in: het zijn stelletje struikrovers daar in Den Haag!
karhengst zegt
Shell zit tegenwoordig in Londen. Daar was ook nog het een en ander over te doen.
imaginenl zegt
Ik denk als je failliet gaat van een 50 euro per maand verhoging aan brandstofkosten (20.000 p/j, 1:15 verbruik, 50 ct p/L duurdere benzine) je uberhaupt geen auto zou moeten gaan rijden. Wat te doen als er eens een grotere reparatie aankomt?
De echte pijn gaat pas komen als mensen de werkelijke tarieven voor gas en electra gaan betalen. Die kosten liggen echt vele malen hoger en gaan werkelijk voor problemen zorgen.
Een auto is een luxe die je je moet kunnen veroorloven.
maotje zegt
Het is natuurlijk niet alleen de benzine op t moment. Het is ook energie, boodschappen. Ik weet niet of je een gezin te onderhouden hebt. Maar dan zou je wel weten waar het over gaat.
fedal zegt
Maar gun het eigen volk ook wat luxe. Waarom moeten wij onze “luxe” inleveren omdat andere uit verre, vreemde landen hier in luxe willen leven. Ik heb een buurman uit Syrië…werkt niet maar kan zich wel het een en ander permitteren wat eigen volk niet kan.
Rick-dos zegt
“1 op 4 mensen kan dure benzine niet betalen”
Das mooi. Maar zijn die kwart van de mensen ook eigenaar van een auto? Anders slaat die conclusie nergens op.
‘In 30% van de gevallen, hebben de ondervraagden geen alternatief voor de auto en moeten ze de extreme brandstofprijzen gewoon ophoesten.’
Er van uitgaande dat een kwart van al die mensen ook allemaal een auto bezitten wil het dus zeggen dat 70% er van prima een alternatief kan nemen maar zich niet willen aanpassen. Het is dus een keuze.
Calimero zegt
Ja.
Ik gebruik de auto voornamelijk voor woon-werkverkeer welke deels vergoed wordt .Al leg je er sowieso op toe. (Het is het bekende verhaal van € 0,19 p/km vergoeding)
Er is in de avonduren en in het weekend geen ov wat daar komt, en ja dat bestaat anno 2022 dus ook nog gewoon in NL.
Waar het kan te voet (eigen woonplaats) of met de fiets en als het niet anders kan voor de verplichte familiebezoekjes (verjaardagen bv) dan wel met de auto maar pretkilometers en even een blokkie om is iets wat nog sporadisch voor komt. Dit zijn dan meestal de ritten naar vrienden welke iets verder weg wonen.
Friez zegt
Wij hebben een EV van de zaak en mijn eigen vervoer is wel een ICE (Mini Cooper S). Ik gebruik hem alleen voor woon-werkverkeer en verder niet. Ik heb er nu maar een challenge van gemaakt om zo zuinig mogelijk te rijden… Nooit gedacht dat ik bijna 700km op een volle tank zou halen. Normaal haalde ik rond de 500km.
gregorius zegt
En de Nederlandse regering begrijpt er maar niks van. Die hebben een mooi uittrekseltje waarop staat dat het gemiddelde gebruik van de NLse auto’s ongeveer 2.7l/100km is en dat de gemiddelde forens 40km per dag rijdt.
Dus ja, met 2.10 per liter ipv 1.60 per liter, is de forens maar 60 cent duurder uit! Dat is 12-14 euro per maand.
Dat verschil kan iedereen toch betalen?
awesome zegt
Ik heb het eens nagerekend.
Gebaseerd op een benzineprijs in december 2021 van €1.96 en €2.20 in juli dit jaar kost het per maand €27 extra.
Dit bij een jaarkilometrage van 20.000 km en een verbruik van 1 op 15.
Eerlijk gezegd vind ik dat nog meevallen. Er zou maar eens een grote reparatie aan komen.
karhengst zegt
Of vervanging van de auto en dan ineens blijkt dat een gelijkwaardige okkassie ineens een paar duizend duurder is dan gedacht / gehoopt. Laat staan de nieuwprijs.
Die benzineprijzen zijn kleintje pils wat dat betreft. Niet meer dan vervelend, maar vooral zichtbaar voor degenen die niet verder kijken dan de oppervlakte.
kevindb zegt
Die paar euro die je noemt zijn voor de meeste mensen nog wel te betalen. Ik denk dat het onderzoek zich vooral en alleen richt op de benzineprijzen maar de ondervraagde personen hebben niet alleen last van stijgende benzineprijzen maar alle prijzen die stijgen. Als de auto dan als laatste prio heeft dan kan men inderdaad die laatste 27 euro niet meer betalen.
Ik kies er zelf voor om de auto wat vaker te laten staan. Iets meer met de fiets naar het werk. Alleen zodra er ook maar een wolkje is waaruit wellicht enkele druppels kunnen vallen pak ik toch de auto..
mashell zegt
Maar gas- en licht is ook duurder. En de boodschappen ook.
Indirect komt heel de inflatie vooral door de energieprijzen die zo hoog zijn vanwege onzekerheden op de markten. Dus daar moet je wat aan doen. De politici (die in de corona crisis nogal gretig waren de burger allerlei beperkingen op te leggen, met kerst hadden we een overbodige lockdown…) durven gek genoeg niet in de vrije markt in te grijpen. Zou dat zijn vanwege baantjes na de politieke carrière? Want om te handelen in belang van de burger, de achterban of het land is het wel duidelijk wat ze moeten doen.
DeWitteCondor zegt
Puur uit interesse: wat zou jij suggereren qua ingrepen door overheid in de vrije energiemarkt? NL is een erg kleine speler. Ik denk eerlijk gezegd dat onze politici nauwelijks invloed kunnen uitoefenen op de energiemarkt zonder te verzanden in verkapt communisme.
Tuurlijk, de ingrepen bij corona en het structureel slachtofferen van de automobilist waren zo gepiept. Maar dat was ook erg makkelijk.
mashell zegt
Een beleid dat zich richt op het beëindigen van de oorlog in Oekraïne, dat zal neerkomen op Rusland laten winnen en Oekraïne niet langer van bergen wapens voorzien, humanitair gezien ook het beste. Als onze EU overheden kunnen vaststellen dat de elektriciteitsprijs gekoppeld is aan de gasprijs dan kunnen ze ook de gasprijs vaststellen. Als de vrije markt niet werkt moet je die in goede banen leiden, dat heeft meer met echt liberalisme (dus vrijheid van mensen boven vrijheid van de markt) te maken dan met communisme.
berlinetta zegt
Maar 1,96 was toch ook al veel te hoog? Totaal geen representatieve prijs.
awesome zegt
Jawel, want toen was er nog geen oorlog in Oekraïne.
gilettelubbers zegt
Het zal er ook wel mee te maken hebben dat vrijwel alles duurder is geworden. Uiteraard is dit in andere landen niet anders, maar Nederland is volgens mij koploper in het hebben van bijna de duurste brandstof en energieprijzen. Ik denk niet dat de schade te overzien is wanneer men in de winter de kachel weer noodgewongen aanzet én de accijns op brandstof weer omhoog gaat. Tel daar de eindafrekening van energie en dure boodschappen bij op en je bent je geld al kwijt voordat je het verdient.
scrmeagle zegt
Als 1 op 4 mensen de benzine niet kan betalen, waarom is het dan nog steeds zo druk op de weg?
pa045 zegt
Er kunnen mensen niet meer naar hun werk omdat het te duur is daar te komen. Zouden ze in Den Haag eens over moeten nadenken.
cossiekiller zegt
Kan me niets schelen, die hoge benzineprijzen. Ik rijd diesel.
tatog zegt
Dat het duur is staat als een paal boven water. De wij de duurste zijn klopt ook. Maar de afstanden die wij rijden zijn relatief kort ten opzichte van de landen om ons heen. De grote steden liggen daar veel verder uit elkaar. Daardoor kan/ mag/ moet de brandstof prijs hoger zijn. Uitzondering is België maar daar zijn de wegen weer slecht. Veel landen om ons heen kent tolwegen. Die kosten tellen ook mee. Ja, we zijn duur maar daar zit wel een nuance in en vertaald zich ook naar een heel goed onderhouden snelwegen.
Dat mensen de brandstof niet meer kunnen beteken komt ook door veel meer factoren. Alles is veel duurder geworden.
tatog zegt
Dat het duur is staat als een paal boven water. De wij de duurste zijn klopt ook. Maar de afstanden die wij rijden zijn relatief kort ten opzichte van de landen om ons heen. De grote steden liggen daar veel verder uit elkaar. Daardoor kan/ mag/ moet de brandstof prijs hoger zijn. Uitzondering is België maar daar zijn de wegen weer slecht. Veel landen om ons heen kent tolwegen. Die kosten tellen ook mee. Ja, we zijn duur maar daar zit wel een nuance in en vertaald zich ook naar een heel goed onderhouden snelwegen.
Dat mensen de brandstof niet meer kunnen beteken komt ook door veel meer factoren. Alles is veel duurder geworden.
grandmasterb zegt
Dit weekend in Duitsland super E95 getankt voor 1,71, later die dag bleek in Münster de prijzen nog lager te liggen.
Dat de prijs in NL zo hoog is, komt door de huidige asociaal hoge belastingen erop, voor 2014 stond de olieprijs vaak nog hoger dan nu en was de benzine notabene veel goedkoper dan nu.
Ik laat mij niet bestelen daarom tank ik zoveel mogelijk in Duitsland (ca. 15 km afstand van mijn huis). Ik denk dat de overheid in NL enorm veel accijns misloopt doordat velen in de grensstreek over de grens tanken (en dan ook boodschappen doen daar).
fedal zegt
Ik ben blij dat ik op 4 minuten afstand woon met een Duits tankstation. Dat schilt me toch al snel 20 cnt per liter. Maar ook dan is het niet echt betaalbaar. De tijden dat ik snachts zomaar voor de lol ff naar Köln rij zijn voorbij. Maar alles wordt duurder… C’est la vie zeggen ze in Frankrijk. Daarom ben ik toch weer aan het twijfelen of ik mijn oude hobby weer moet oppakken, haha…dan krijg ik betaald om 2 a 3x per week een nachtelijk ritje te maken naar onze oosterburen.
jarnobakker zegt
Vroeger voordat ik mijn rijbewijs had vaak met de bus gegaan.
Reistijd met de bus 1 a 1,5 uur.
Reistijd met de auto 20 minuten.
Dit was enkele reis.
Ik ga dus wel met de auto
none1234 zegt
Zodat je een uur langer voor de tv kunt hangen.