Nou je, 1 op 3 caravans afkomstig uit Nederland zijn levensgevaarlijk. Gelukkig rijden die veilig achter een Xsara Picasso een bergpas af.
Zo af en toe staan wij te klapperen met onze oren als we horen hoe mensen hun auto onderhouden. Oliebeurtjes vergeten, doorrijden met een duidelijke ratel onder de kap, lekkages oplossen met een kartonnen doos onder het carter en dan zeuren over de betrouwbaarheid van een auto… En nee, we hebben het niet over de strapatsen van de Jaguar van @nicolasr. Dat is een briljante auto die binnen no time weer rijdend is.
Caravans levensgevaarlijk
Maar als je dacht dat we slecht omgaan met onze auto’s, het is nog veel droeviger gesteld met de caravans. de mensen die een caravan hebben, besteden daar al helemáál geen aandacht aan. Dat meldt de Bovag. De brancheorganisatie heeft de keuring van drieduizend caravans nauwkeurig geanalyseerd. De keuring voor een caravan is niet verplicht, maar wel mogelijk. Gewoon om te kijken wat de staat is van zo’n polyester sleurhut. Dus je zou zeggen dat de mensen die een keuring aanvragen, hun caravan goed onderhouden. FOUT!
Maar liefst 1 op de 3 caravans is er slecht aan toe en dat zijn dan nog de gekeurde kampeerwagens. De Bovag is nog caravan-keuringen aan het analyseren. Uiteindelijk hebben ze over 50.000 keuringen de gegevens. Men gaat er niet vanuit dat het beeld zal verbeteren, integendeel. Met name bij caravans van 20 jaar en ouder is het treurig gesteld.
Banden en remmen
Het gaat dan niet zozeer om lekkages of dat de koelkast niet goed werkt (dat controleert men niet). Integendeel. In veel gevallen zijn caravans erg netjes qua interieur. Maar als het om een triviale dingen als de remmen gaat, gaat het fout. Ook banden die te oud zijn worden vaak gebruikt. Deze mogen van de Bovag niet ouder dan 6 jaar zijn, maar ja, je weet hoe het gaat. Caravanbanden slijten nauwelijks dus laten ze het erop zitten.
Er zijn nog geen Europese richtlijnen voor de technische staat van caravans en volgens het Algemeen Dagblad kan het nog wel jaren duren voordat het zover is. De lidstaten moeten het namelijk eens zijn en dat is nu nog niet het geval. Nu vragen wij ons af waarom het vanuit de EU bepaald moet worden? Gewoon een APK invoeren voor caravans en je bent klaar. Natuurlijk, dat is wellicht ietwat overdreven, gezien het relatief lage aantal caravans. Echter, als er iets mis gaat met een caravan kan het dus goed mis gaan.
Aan de andere kant, zoals in de comments hieronder wordt aangemerkt, heeft Bovag hier een belang bij. Het is een brancheorganisatie, geen consumentenorganisatie. Een verplichte caravankeuring zou meer handel voor de branche betekenen. En wellicht meer veiligheid voor caravanners en weggebruikers.
Meer lezen? Onze hoofdredacteur heeft een caravan!
Johanneke zegt
Banden max 6 jaar oud is een beetje een dingetje. Als de caravan altijd buiten staat dan ja, na 6 jaar vervangen. Maar zat caravans staan bijna het hele jaar binnen, droog en zonder zonlicht in een opslag. Als je nog een beetje netjes bent zet je het ding op klossen, dan zullen die bandjes veel langer goed blijven hoor.
Vreddy_B zegt
Maar het is een besparing van niks. Een paar bestelbusbanden voor je caravan kosten 80 tientjes per stuk. Het is niet dat je een breedset a 300 per band moet vervangen.
Wolflow zegt
80 tientjes is 800 euro, lijkt me wat overdreven
potver7 zegt
Dan is het toch ook interessant om te checken WAAROM mensen hun caravan laten keuren? Het lijkt me niet logisch dat mensen het onderhoud van de caravan laten voor wat die is, maar ‘m wel laten keuren.
Daarom denk ik dat dit veelal aankoopkeuringen zijn, en gaat het dus om mensen die wel degelijk letten op de technische veiligheid van de caravan.
berlinetta zegt
Ik denk dat slechts een deel de caravan wel laat keuren en laat onderhouden en dat de rest er helemaal niks aan doet.
Peerke zegt
Volgens de bovag moet het onderstel eens in de 3 jaar, interieur (gas en waterleidingen) zelfs na een langere termijn. Breng de onze om het jaar weg. Vind vooral de conditie van de remmen belangrijk.
Banden moeten iedere 6 jaar, zonde want de conditie is vaak nog goed. Maar anders ben je vaak niet verzekerd en mag je ook geen 100 in D.
avdb55 zegt
Banden ouder dan 6 jaar is een BOVAG dingetje. Er is geen enkele bandenfabrikant die dit ondersteunt. Zelfs de ANWB is op dit punt inmiddels genuanceerder.
Verder is het duidelijk dat de BOVAG graag een verplichte APK wil. Kunnen ze centjes verdienen. Iets van wij van WC-eend adviseren WC-eend.
kniesoor zegt
Dat is inderdaad het vervelende met de Bovag, er zit altijd een tweede laag in hun betoog, te weten : geld. Dat doet afbreuk aan hun op zich soms best zinnige adviezen.
wimof zegt
Ben effe bij de buren gaan kijken, daar hebben ze geen WC EEND, wel een gerespecteerde instelling TÛV en die schreven dit.
Kann man Reifen länger als 10 Jahre fahren?
Grundsätzlich gelten 10 Jahre als maximales Reifenalter. Um auf der sicheren Seite zu sein, empfiehlt der TÜV jedoch, das Alter von Reifen auf höchstens sechs Jahre zu beschränken. So gering das Alter von Winterreifen auch sein mag: Es ist unerheblich, wenn die vorgeschriebene Profiltiefe bereits unterschritten ist.
seanxtype zegt
Leuke van bovag is, dat bij een bovag beurt voor een caravan de remmen helemaal niet gecontroleerd worden. Mijn caravan dealer is van Focwa over gegaan naar bovag maar melde dat wel netjes. Nu geef ik het elke keer aan dat ik dan ook de remmen gecontroleerd wil hebben.
kniesoor zegt
Remmen ‘triviaal’ ? Integendeel, samen met de banden de belangrijkste onderdelen voor de verkeersveiligheid van een sleurhut !
Habanero zegt
Eerlijk, op aanraden van m’n schoonouders heb ik ook ooit een redelijke caravan als jeugdzonde gehad. Mooi ding, mooi afgewerkt, prachtig Alko-chasis, met toen niet de lichtste wagen. Ik reed met de daver op m’n hart rond in die combinatie van 10-11m lang. Als de wind in de verkeerde hoek zat leek het wel alsof we van de baan getrokken zouden worden. Een vrachtwagen tegen 100km/h inhalen gaf steevast zeer nare stuureffecten door veranderen van de luchtstroom, de wind e.d.. Ik ben me toen gaan afvragen of zo’n verhaal in welke hoedanigheid en met welke auto dan ook ooit echt 100% veilig zou zijn – het werd voor mij persoonlijk nooit een match. Het wegbergen in de buurt van een grote stad was ook peperduur. Op een gegeven moment alles verkocht en wat een opluchting. Ik ben zeer veel op de baan en heb gedurende al die jaren heel veel nare, trieste ongevallen betreffend gezien. Duidelijk allemaal mensen die ergens op de limiet van hun combinatie gingen zonder het zelf goed te beseffen.
Peerke zegt
Dan had je waarschijnlijk de boel verkeerd beladen. Wij rijden met zo’n zelfde combinatie (+/-12m) fluitend heel Europa door.
karhengst zegt
Gelukkig corrigeer je de titel reeds in de inleiding @willeme :D
Hulde voor de foto!
Dutchdriftking zegt
De carvans zijn in slechte staat, vaak overbeladen en de auto er voor mag het nauwelijks trekken. En het gevaarlijkste, de bestuurder rijdt de rest van het jaar niet met een aanhanger dus heeft geen idee welke risico’s hij/zij/het neemt…
randy zegt
Hier kwam ik ook achter toen ik 3 jaar geleden een caravan uit 1994 kocht.
Achterstallig onderhoud van bijna €1000, – op remmen, koppeling, banden en gas systeem.
Nu is het weer fris, en vooral veilig. Mensen kijken nergens naar als het niet verplicht is.
Robert zegt
Dat is standaard voor elke occasion caravan. Mijn schoonpa heeft een tijdje ‘in de handel gezeten’ en die was altijd knetterdruk met de inruilers: banden waren negen van de tien keer uitgedroogd of met een platte kant, gasflessen v.v. uitgedroogde gasslangen, remkabels, remschoenen en/of de wiellagers die vastgerot zaten, disselkoppeling idem dito, ondeskundig geknutsel aan de kabelboom, stekkers en verlichting (verplichte toevoeging van de mistlamp was een ramp), enz., enz.
Mensen geven makkelijk duizenden euro’s uit aan een caravan (of camper), maar zijn te bescheten om er behalve de stallingskosten nog iets aan onderhoud te spenderen (“hij staat daar toch droog en overdekt?”). Ik vergelijk het maar met motorrijders die rustig bedragen van vijf cijfers voor de komma aan hun tweewieler uitgeven, maar een investering in een fatsoenlijke pak en/of helm maar zonde van het geld vinden. Merkwaardige prioriteitenstelling.
Joris24 zegt
Verbaast mij ook dat hier geen enkele controleplicht voor is. Ik kan me voorstellen dat mensen het vooruit schuiven of het gewoon vergeten. Het is dat ik elk jaar een brief van de RDW krijg (of voor de ouwe meuk, eens in de twee jaar) voor APK. maar anders kan ik ook niet garanderen dat ik netjes elk jaar mijn auto’s liet keuren (zelfs al vind ik het belangrijk dat ze in orde zijn).
Blijf het ook raar vinden dat na 50 jaar de APK-plicht voor oldtimers vervalt. Het is nou niet zo dat je zaken als bepaalde roest, slechte remleidingen etc. altijd controleert voor een auto waarmee je doorgaans alleen recreatief rijdt. Van een van mijn oldtimers is het al vaker raak geweest met de APK dat een remklauw vastzit omdat ik er te weinig mee gereden heb.
Afgezien van het bandjes-argument (!0 jaar is volgens mij standaard redelijk geaccepteerd ipv 6) mag er van mij een controleplicht ingevoerd worden voor alles wat een eigen kentekenplaat heeft, ook grote aanhangers.
marcomanta zegt
En de tekst mag ook aangevuld worden met: en sommige chauffeurs ook. Gisteren zat ik een tijdje op een 80 km weg waarbij je niet mag inhalen, bij een rotonde zag ik een VW Touran voor de mega caravan hangen en achterop de caravan 2 elektrische fietsen. Iedere keer mega langzaam optrekken en net aan 65 rijden. uiteindelijk bij een verkeerslicht waarbij een dubbele rijstrook was zag ik het echtpaar zitten, navigatie op de ruit geplakt recht voor zijn gezicht. Tjonge jonge.