De verkopen van auto’s worden door het RDC netjes vastgelegd en iedere maand weer is het spannend wie als koploper uit de bus zal komen. Om een beetje leuk te scoren kun je als merk wat trucs uithalen. Zo kun je bijvoorbeeld wat auto’s aan je eigen dealers slijten.
Automotive-online deed een analyse van de verkoopcijfers en kwam tot de conclusie dat maar liefst 10% van de verkochte 300.000 auto’s aan eigen dealers was verkocht. Ford maakte het het bontst: totaal werden 5.544 Fords aan dealers verkocht.
Ook Fiat, Mitsubishi en Chevrolet hebben flink geduwd om de cijfers op te poetsen. Bij Ford en Fiat konden dealers verkoopbonussen scoren en dus hebben ze veel auto’s vast geregistreerd. Die auto’s moeten later weer worden verkocht, Ford raakte daardoor in juli de nummer 1 positie in verkopen kwijt.
Dealerregistraties
Merk……………Aantal (%van alle registraties)1 Ford…………5.544 (21,5)
2 Fiat………….3.326 (23,8)
3 Hyundai…….2.342 (21,8)
4 Peugeot…….1.932 (7,8)
5 Opel…………1.677 (6,6)
6 Renault……..1.655 (7,3)
7 Toyota………1.643 (7,2)
8 Volkswagen..1.574 (6,1)
9 Citroën……..1.210 (8,3)
10 Mitsubishi….1.002 (19,9)
Djivy zegt
Een oud weetje waar eindelijk eens cijfers op geplakt worden.
Ook al veranderen die verkoopscijfers niets aan de perceptie van een merk,
noch aan de kwaliteiten van hun producten.
406_v6 zegt
Die oplichters in Leusden (jawel die de KDF’s importeren) halen al jaren dergelijke stunts uit… :shock:
RRRobert zegt
@ 406_v6: Die oplichters uit Leusden scoren anders maar 6.1%… Maar gezien de ervaringen die ik (en vele anderen met mij) met hen heb gehad met hun ‘ontmoedigingsbeleid’ zijn je vermoedens hierover wel te begrijpen ;) Volgens mij zoeken zij daar namelijk nog steeds naar een manier om vooral veel auto’s in de markt te zetten zonder daarbij steeds lastig gevallen te worden door zoiets als ‘klanten’.
allautomotive.nl zegt
Het is korte termijn politiek. Uiteindelijk wordt de auto toch een keer aan een klant verkocht en dan telt hij niet meer, Als je het op het jaar bekijkt maakt het dus weinig meer uit.
Bouncing Bullet zegt
geen premiummerken te zien…. :lol:
Pjotr zegt
@Bouncing Bullet: omdat die de marge uit de auto zelf, en niet de aantallen halen ;)
DennieFR zegt
Noemen ze dat niet gewoon ‘marketing’?
Iedereen wil een beetje positief uit de lijsten komen,en dealers willen aan het einde van het jaar ook een bonus opstrijken,dus ik zou er net zo makkelijk aan mee doen :)
Freez zegt
Door zelf al auto’s in te kopen (in bestelling te nemen) hopen de Ford dealers de lange levertijden van de Mondeo het hoofd te bieden. i.p.v 8 maanden levertijd, hebben veel dealers al populaire modellen in bestelling, en kunnen ze, eventueel met last minute aanpassing van kleur op opties de mensen sneller van hun auto te kunnen voorzien. Het is zeker bij de Mondeo niet zo dat de auto’s ongebruikt op de parkeerplaatsen bij de dealers blijven staan.
Freez
Incognito zegt
@ allautomotive
Korte termijn politiek, okay. Maar zeker wel effectief, Volkswagen en Opel gaan wild met het aan dealers verkopen aan het einde van het jaar.
JeanMarie zegt
@ Freez:
Het gaat hier om registraties en niet om bestellingen. En aangezien je een auto pas kunt registreren als hij in Nederland is lijkt het me stug dat Ford dan de kleur nog aan kan passen.
Rick zegt
@406_v6
Die oplichters van Peugeot scoren hoger hoor.
En het gaat om de Dealers en niet om de Importeurs.
Freez zegt
@JeanMarie
De dealer heeft ze besteld en koopt ze ook in, om ze direkt aan een klant door te verkopen. Mondeo’s hebben op dit moment last van forse levertijden, men kan dus in wezen meer Mondeo’s verkopen dan men kan leveren. Dat staat haaks op het door dealers inkopen van auto’s voor de bonussen.
Je kan tot redelijk laat na de bestelling kleuren en bepaalde opties nog wijzigen. Mocht er een klant zich melden voor een bepaald model, wordt dit vaak nog wel gedaan.
Freez
JeanMarie zegt
@ Freez:
Dat geloof ik allemaal wel. Maar feit blijft dat het hier om dealerregistraties gaat en niet om dealerbestellingen. M.a.w. er zit reeds een kenteken op de auto, terwijl deze nog niet eens verkocht is (en de auto kan dus ook niet meer gewijzigd worden).
Dit staat dus los van het op voorraad bestellen om de levertijd terug te brengen.
Eric zegt
Wordt in België ook gedaan. Zo staat VW Golf al jaren als best verkochte auto en Opel op de 2′ plek. Soms wisselen ze van plaats maar je ziet hoe ze dit doen. Als je met de trein?? naar Brussel rijd kom je voorbij de opslag plaats van de VW invoerder en daar staan enkele duizenden onverkochte wagens in de open lucht. Als je hiervan een nieuwe koopt staat deze al enkele maanden in weer en wind. Is dit dan nog nieuw????
me zegt
“hebben geduwt” :s
foei !
-EDIT, sorry-
RW zegt
Fiat NL had volgens mij ook een probleem met de introductie van de vernieuwde Grande Punto: er waren namelijk nog zo’n 600 exemplaren van het oude model op voorraad. Aan bovenstaande cijfers te zien hebben ze deze verkocht aan de dealers.
Tim zegt
De dealers schuiven veel van hun ‘dealerauto’s’ door naar de leasemaatschappijen en verhuurmaatschappijen!
Marco zegt
Het voordeel, voor de klant dan, van het kopen door de dealer zelf is dat de auto’s voor minder worden verkocht aan klanten, maar dat ze eigenlijk nog helemaal nieuw zijn. dus toch een voordeel voor de klant.
W!d zegt
Ik keek laatst naar de statistieken en zag dat de ford ka! de best verkochte auto was.. boel dealers zitten dus met die auto’s opgescheept :)
M-lover zegt
om even te gaan mierenneuken… ‘premium’ merken staan niet in de lijst :p
realhustler zegt
Auto hoeft niet in nl te zijn voor Kenteken !!! Zodra het chassisnummer uitgegeven wordt kan het kenteken aangevraagd worden. Dan kan je niet meer de kleur veranderen of de motor, en ik denk dat ook voor opties het rijkelijk laat is.
Bv in autovisie haalden ze de M3 op bij bmw in München, met de platen onder de arm. Dus kenteken is aangevraagd en verkregen voor een BMW die nog in München was.
X-man zegt
Let wel dat het bij sommige merken alleen maar demo’s betreft.
Bijv. Toyota kent geen geforceerde registratie’s!
Jan C. zegt
Maar uiteindelijk worden al die auto’s die “pre-geregistreerd” staan ook verkocht. Denk maar niet dat merken als Ford jarenlang dit kunnen doen en de dealer daar dus vele 10, 9, 8, 7,6 etc. jaren oude auto’s hebben staan. Dan zouden die failliet zijn. Dus verkocht worden ze wel en dus maakt het geen ene flikker uit.
Daarentegen, het staat mooi nummer 1 te staan, maar in plaats van zich er op te richten dat te bieden wat klanten willen….
En dat van KdF (let op de kleine d) is A) onder de gordel, B) Bezijdens de waarheid en C) niet de enige importeur die dat doet… Lees dit bericht maar weer eens.
406_v6 zegt
@Jan C.
Ik ken de bewuste organisatie van binnenuit, dat van KdF is wellicht onder de gordel, feit blijkt dat ze groot zijn geworden met een relikwie uit een zwarte periode in de geschiedenis.
Overigens ontken ik géénszins dat andere importeurs dezelfde tacktiek volgen, maar die maken het naar mijn mening “iets” minder bont dan de Leusdense club.
Treurig is wel het feit dat je “nieuwe” auto vaak al een poosje op een niet overdekte opslagplaats heeft gebivakkeerd; Kijk bijv. eens in Oosterhout (NB), daar staat een aantal hectares nieuwe auto’s van diverse afkomst.
Geoffrey zegt
@ 406_V6
Wellicht verstandig om eerst eens een echte auto te kopen.
mashell zegt
Als het het er voor een dealer uitkan om een paar auto’s in te kopen (die ze dan wel weer met korting moeten verkopen, immers de klant heeft minder keuze vrijheid) om de de verkoop bonussen te kunnen scoren, zijn die verkoopbonussen toch minstens aan de hoge kant.
Geoffrey zegt
@ X-men
voor de goede orde, heb zelf 5 jaar bij een toyota dealer gewerkt en geloof me ook daar gebeurd dit.
AllAutomotive.nl zegt
@ incognito,
Misschien wel, maar die auto’s moet je toch weer verkopen in het jaar daarop. Klanten die deze auto’s kopen hadden anders een auto gekocht die alweer meetelt voor het nieuwe jaar en aan het einde van het jaar heb je dus weer hetzelfde effect.
Het staat alleen leuk in de tussentijdse statistieken ( zie Ford )
Gummen zegt
M-lover schrijft,
8 August 2008 om 12:27
om even te gaan mierenneuken… ‘premium’ merken staan niet in de lijst :p
Is ook logisch. De lijst laat de top 10 zien van de merken die het meeste dealer registraties hebben. Premium merken verkopen minder en dus is kan kleiner dat zij in de top 10 komen. Ze kunnen echter wel een veel groter % van totale registraties als dealer registraties hebben.
Deze cijfers zij overigens inclusief de demo auto’s die ook op dealernaam staan en dit zorgt ervoor dat alle volume merken er altijd een flink aantal (minimaal 500) hebben.
406_v6 zegt
@Geoffrey,
anders dan m’n sign doet vermoeden rij ik een Honda Accord, 2.4i executive aut…. m’n tweede auto is een Mercedes 500 SL (R107) uit 1982. ;)
Citrofiel zegt
Ze gaan er echt niet meer van verkopen. Het is alleen het verkoopmoment voor in de lijstjes wat vervroegen, maar dan moeten ze alsnog doorverkocht worden… Niet erg nuttig dus. Wat me wel logisch lijkt om voor een deel verantwoordelijk te zijn zijn natuurlijk demoauto’s. Maar dat gaat niet voor een kwart van het aantal registraties op natuurlijk.
Citrofiel zegt
@ 406_v6; Waarom dan deze naam hier, als ik vragen mag?
406_v6 zegt
@Citrofiel,
Die naam had ik al voordat ik deze merken ging rijden… hiervoor was t dus inderdaad een 406 V6.
Citrofiel zegt
@ 406_v6; Zonde dat je hem weg hebt gedaan… (voor mij als Francofiel) ;)
Markus zegt
Tja, verbaast me niet, maar erg vind ik het ook niet. Ze houden alleen zichzelf voor de gek.
Incognito zegt
@ allautomotive
Dat klopt, maar deze worden juist gekocht door mensen die op zoek zijn naar dit voordeel. Het is de merken veel waard en daardoor zit hier veel ondersteuning op.
marruk zegt
Ze moeten dat percentage eens berekenen voor de Gallardo Superleggera..
Daarvan zie je alleen maar foto’s van exemplaren die bij de dealer of in een officieel aangewezen dealer staan.
lincoln zegt
dus de Ford dealers hebben het meeste vertrouwen in hun product ??
Jan C. zegt
Re: KdF-Wagen. Net hoe je het zien wilt. VW is groot geworden niet dankzij Hitler maar een gekke Britse majoor. Bij de Nazi’s was het pure propaganda (ga maar na: nog geen 1000 stuks gemaakt!)
Thomas Bol zegt
Ik heb gewerkt bij Ford als verkoper, en we hadden wel elke week ruim 40 auto’s op naam van de dealer op voorraad staan.
Inprinciepe is dit voor de klant niet zo erg, want die hebben er alleen maar voordeel van.
Een opnaam gestelde auto, werd door ons natuurlijk nog wel nieuw verkocht maar de kop was er al af! Dat scheelde varierend van model tot wel 2000 euro.