De Prius is synoniem voor hybride en gaat vanaf nu de geschiedenisboeken in met meer dan 1 miljoen verkochte exemplaren. Eind april waren er volgens Toyota wereldwijd 1.028.000 units verkocht. Heb jij er al eentje?
Vorig jaar hadden we een vergelijkbaar bericht toen Toyota liet weten dat er meer dan 1 miljoen hybrides verkocht waren (hieronder vallen zowel de hybride modellen van Toyota als die van Lexus).
Ter vergelijking, er zijn ruim 10 miljoen Corsa’s geproduceerd en ook de teller van de Opel Astra staat inmiddels op 10 miljoen. Die Opels bestaan echter al wat langer en de Prius is er pas sinds december 1997.
De Japanners schatten dat ze met deze mijlpaal de globale co2-uitstoot met 4,5 miljoen ton (peanuts) hebben verminderd. Het merk heeft als doel om het aanbod te verdubbelen en begin 2010 jaarlijks(!) één miljoen hybride-auto’s te verkopen. De grote vraag is echter wanneer er eindelijk een ander automerk met een “milieuvriendelijk” alternatief komt die dezelfde impact heeft als de Prius?
M Freak zegt
Prius als naam alleen zou toch ook een merk worden? Met als voorbeelden Prius A, Prius Z etc.
Iemand?
vla zegt
Sinds die video op AJ heeft de plaatselijke pedofielen vzw er een hoop aangekocht! :lol:
Mr. V8 zegt
Het breekt mijn hart dat er zoooooveel naïve mensen op deze planeet rondlopen… :( Snif snif
dekster zegt
dekster schrijft,
15 May 2008 om 21:20
@Beaten
Liever niet of wil je zo graag de hele avond milieu-gelul lezen?
Citrofiel zegt
Huh?! 10 jaar doen over een miljoen (1997-vorig jaar), en dan over twee jaar al een miljoen per jaar produceren! Het is ze ernstig in de bol geschoten daar…
autoblogger zegt
@M Freak: http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/02/prius-wordt-apart-merk
@Mr V8: wat is er slecht aan een Prius?
Markus zegt
Doe mij maar liever een Opel.
Citrofiel zegt
@ M Freak; http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/10/wordt-prius-een-merk Toen was het iig nog niet bevestigd, ik weet eigenlijk niet of dat nu wel het geval is…
dekster zegt
@autoblogger
Wat is er goed aan een prius?
Citrofiel zegt
@ Autoblogger; Die ‘van mij’ is recenter! :P En toen was het niet bevestigd, dus het artikel dat jij plaatst kan al helemaal niet zeker zijn…
Over de slechtheid van de Prius, er zal wel het normale verhaaltje komen met de verwerking en productie van de accu’s… Waarvan ik nog steeds niet zeker weet wat nu waar is…
Mardec zegt
Ik neem liever de fiets dan deze lelijke idiote hype auto te kopen, als ik het al een auto kan noemen.
XliljeezyX zegt
@mardec is nog gezonder voor je zelf en het milieu :)
sti-lover zegt
1 miljoen stille moordenaars …
Ben zegt
Over een paar jaar krijg je een Prius bij een happy meal..
papa mk1 zegt
lijieon sux ass….
FiXeR zegt
1 miljoen potentieel gevaarlijke boomknuffelaars!
Citrofiel zegt
@ papa mk1; Watte?
@ de vlaeminck; Hé. Het valt me nu pas op. Hoe weet je hoe je zo’n link plaatst? Of heeft iemand van AB het later toegevoegd, wat zou verklaren dat ik het nu pas zie…?
vla zegt
@ Citrofiel
Die links kan je zelf toevoegen, maar dat is helaas ook voor mij een mysterie… Iemand aardigs ( ;) :D ) van AB zal het gedaan hebben. (bij deze: thanks)
papa mk1 zegt
@ Citrofiel
Ly-ion ofzo…
Naast de mini en de fiat 500 is dit ook een uber gay car!
Citrofiel zegt
@ papa mk1; Oooooh! Je verwijst naar de lithium-ion-accu’s! http://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu Nu snap ik het.
Citrofiel zegt
Nee hè. Weer belandt wikipedia in het spamfilter! Zonder link dan.
@ papa mk1; Oooh. Nu snap ik het. Je verwijst naar de lithium-ion-accu’s! Eén probleempje als je de Prius wilde bashen: De prius heeft namelijk een nikkel-metaalhydride-accu, geen lithium-ion-accu. Die komt pas in de volgende generatie, dacht ik. Of was die nou uitgesteld..? Nou ja, die is er nog niet in ieder geval, in de Prius dan.
abc123 zegt
is het niet pri in plaats van prii? =P
dacht ik toch, als latinist, dat dat samengetrokken werd xD
Rovvel zegt
@abc123: gesteld dat ‘Prius’ een Latijns woord is ;-)
JPM zegt
@ abc123
Hier nog een latinist en die gelooft dat het gewoon goed staat. Maar ja ik blonk nooit uit in Latijn.
Volvo_440_turbo zegt
De prius is wat mij betreft altijd al een goed initiatief geweest.
Ok, zoooo zuinig is ie niet, uitstraling heeft ie zeker niet. Maar het is wel een toonaangever voor de toekomst.
Spannend vind ik hem als autoliefhebber helemaal niet, maar ik moet dagelijks met mijn fietsje door het stad omdat ik anders in de file sta met de wagen. Als het allemaal priussen waren, was het voor mij veel gezonder ademen…
Trouwens, ik heb ooit aan de lichten naast zo’n ding gestaan, vanuit stilstand accelereert dat priuspul nog wel vlotjes hoor…
Pordon zegt
As Jeff Dunham said: That’s not a car, that’s a lunchbox… do you know if you drive on the highway and you pout your hand out the window… The vehicle will turn!! Ow and do you know the sound it makes when it drives by: iiiiiiiiiiiiii’m gayyy
Luna 07 zegt
En hoe zit het dan met die verhalen die de Toyota dealer laatst eens vertelde?
In 2009 komen er Diesel-hybride uitvoeringen van de Auris en de Nieuwe Avensis….? Iemand ooit iets gelezen hierover?
NuttelozeBPM zegt
Het feit dat BMW zuiniger is zonder de hybride-technologie moeten we maar links laten liggen? Weet je…alleen door de de hele hype, die overigens een hoax is, die erom bestaat is deze wagen een succes geworden. Mensen zoals die dikke vette onwetende op-aandacht-geilende hamburger-vretende zelf-zijn-leugens-gelovende achterlijke hypocriete Al Gore, die mensen zorgen dmv leugens dat deze auto zo groot is geworden…
Rovvel zegt
@NuttelozeBPM: waar haal je dat eigenlijk, dat een BMW zuiniger is? En wat is de hype, en waarom is ze een hoax?
Ach, waar maak ik me eigenlijk moe voor…
ronald zegt
@ markus,
nee koop jij maar lekker een Opel. Sorry… Werk al enige jaren bij de ANWB en het enige wat wij kennen van Opel is dat ze bij ons SLOPELS heten.
De prius is met zijn uiterlijk misschien wel iets te ver vooruit toch een super stuk techniek. Denk dat het nieuwe model hier toch verandering in gaat brengen.
Fijne avond
Michel zegt
@NuttelozeBPM
Leuk hoor dat Prius pesten maar probeer het nu eens te onthouden.
Hybride is inderdaad niet de oplossing voor alle problemen, maar een stap vooruit in de autotechniek.
Elk merk komt binnekort met een hybride! Dus ook de vertrouwde merken die tot op heden allen roepen dat hybrides slecht zijn voor het millieu.
Ik durf te wededen dat de consencus t.o.v. hybrides over een paar jaar anders is.
bakkerst zegt
@ redactie,
misschien interessant voor een artikel, volgens een uitspraak van een amerikaanse rechter moet Toyota royalties lappen aan een americaans bedrijf voor elke (!!) hybride die het merk verkocht heef (incl Lexus, en andere merken) ivm inbreuk op een patent van dat amerikaans bedrijf..
+ een aanvullende boete natuurlijk.
ik ben het artikel kwijt maar dat moet ergens te achterhalen zijn, het heeft de kranten nog gehaald geloof ik..
beetje zegt
Ik krijg maar steeds geen antwoord op mijn uitdagend bedoelde vraag:
Noem mij een auto met een wielbasis vanaf 2.70m, een tussenacceleratie van 80-120 in 8,5 seconden, een gemiddeld verbruik van 1 op 17 tot 1 op 20, op benzine (dus geen roet of NOX uitstoot). Geld speelt geen rol maar het zou mooi zijn wanneer je voor 27.000 euro klaar bent.
Wie o wie gaat deze vraag nu eindelijk beantwoorden?
DAT zegt
Prii ? Check deze Alan Partridge over het meervoud van Lexus: Lexi.
G e n i a a l . . .
http://www.youtube.com/watch?v=Km11Cb5NDp0
)
GerreLekker zegt
Ik snap ook totaal niet wat mensen tegen deze auto hebben. Het is natuurlijke niet de meest sportieve, dikke Duiters met een V8 van 500pk, maar daarvoor is deze wagen ook totaal niet gebouwd.
Ik vind het heel moedig van Toyota om zo’n hybride technologie en masse op de markt te brengen. Ook is hybride niet DE oplossing maar klein opstapje naar minder verbruiken en minder vervuilen.
Familie van mijn vriendin rijden met zo’n Prius en ik VIND dat een ruime, geriefelijke en degelijke wagen met nog een ruime koffer en interieur.
bmw zegt
@beetje: ook al is het antwoord op jouw vraag perfect terug te vinden via google, zal ik helpen met een voorbeeldje… De nieuwe Fiat Bravo 1.4 T-Jet 120pk. Nog vragen?
cms zegt
@Markus op
15 May 2008 om 21:37
Doe mij maar liever een Opel.
Een grotere belediging kan je niet geven! Nog liever een opel…
Rovvel zegt
@bmw: Nou, jouw Google produceert blijkbaar andere resultaten dan de mijne. De wielbasis van de Bravo is 2.6 meter, en hij is in zijn geheel een goeie 20 cm korter dan de Prius. 80-120 doet ie volgens auto-motor-und-sport in 12.8s (in vijfde). Eigenlijk heb ik hier een beetje vals gespeeld, moet ik eerlijk bekennen. Ik heb geen 80-120 tijd gevonden voor de 120 pk versie, deze tijd is voor de 150 pk versie. Mijn excuses.
Maar goed, die acceleratiecijfers en de buitenmaten van de auto zijn een beetje vitwerk, waar het natuurlijk echt om gaat is het verbruik. En dan kijken we naar spritmonitor.de, waaruit blijkt dat de Prius 5.3 l/100 km verbruikt, en de Bravo 120 pk T-jet… 8.39 l/100 km. Dat is een goeie 50% meer.
Nog vragen?
beetje zegt
@ BMW
Even niet vals spelen en snel wegrennen:
Fiat Bravo 1.4 Tjet 120 pk
Wielbasis 2.60 meter (het minimum in dit spelletje is 2.70m)
Gemiddeld verbruik (FABRIEKSOPGAVE!!): 1 op 14,9. Het ging om een verbuik tussen de 1 op 17 en 1 op 20. Zuiniger mag ook.
Tussenaccelaratie van de Fiat zal prima zijn, maar dan moet je wel steeds terugschakelen.
Wie volgt…….
Markus zegt
@ ronald: en nog rij ik liever in een Opel. Een goeie middag verder. ;)
diederick zegt
zo gaat het milieu wel naar de knoppe ja met die ranzige batterijen
Rovvel zegt
Dat is een interessante opmerking die je daar maakt, diederick. Kan je ook even uitleggen waarom die batterijen zo ranzig zijn?
beetje zegt
En nog steeds is het stil na mijn vraagje over een alternatief voor de Prius:
nogmaals de spelregels:
wielbasis > 2.70m
verbruik
bmw zegt
Sprintmonitor.de is nog steeds geen onafhankelijke bron. Ik bedenk meteen 20 biases voor dat kanaal als ik wil.
Voor het overige is het wel grappig dat:
– jullie struikelen over een verschil in wielbasis van 10 cm en een overall verschil van 20 cm
– de tussenacceleratie van belang zou zijn voor een milieubewust wagentje
– mijn Bravootje het stelt zonder die vervuilende batterijen en high-tech van de Prius.
Iemand die zuinig wenst te rijden kan met de Bravo verbruikscijfers bereiken vergelijkbaar met de Prius (spreek uit ondervinding). Echter, velen willen hun gedrag niet aanpassen en verwachten alles van techniek. Alleszins respect voor hoe de Prius-rijder van 80 naar 120 stuift… Al was 90 een zuiniger snelheid geweest, maar goed, de Prius maakt het wel goed dat je je gedrag niet aanpast :-) Image is everything, he.
bmw zegt
Bij deze is de vraag beantwoord. Ik vrees echter dat de vraag gesteld is met het antwoord in het achterhoofd (“geen alternatief”) en dan zal geen enkel antwoord goed genoeg zijn, natuurlijk. Ach ja, zolang je maar tevreden leeft in je wereldje ;-)
beetje zegt
@bmw
De vraag is gesteld om objectief te laten vergelijken. Verbruik is leuk, maar het gaat om de combinatie van prestaties: verbruik, snelheid, comfort.
Ik ga niet in een klein fiatje rijden om mijn milieugeweten te sussen. En ook niet in een BMW om mijn snelheidshonger te stillen.
Het leuke van de Prius dat hij een heel goede combinatie van kwaliteiten neerzet.
En inderdaad: nog steeds geen alternatief gehoord. Jammer, want ik zou best wel meer keuze willen. Dus komt u maar…
Rovvel zegt
@bmw: welke biases kan je dan zo opnoemen? En ga je me nou vertellen dat je echt niet onder de indruk bent van het verschil van meer dan 50% (5.3 tegen 8.39 l/100 km)?
abc123 zegt
@ rovvel
prius IS een latijns woord (adj)
betekent : eerder, vroeger =)
abc123 zegt
@ rovvel
prius IS een latijns woord (adj)
betekent : eerder, vroeger =)
Rovvel zegt
@abc123: Aha, dat wist ik niet :-). Goed gekozen van Toyota, niet? ;-)
abc123 zegt
@ Rovvel
idd goed gekozen (: ik weet nog dat we het woord prius moesten leren dacht ik meteen aan deze, zo kon/kan ik de betekenis onthouden.
;)
BMW Compact zegt
Ik ken wat in en outs over de Prius (uit betrouwbare bronnen) en wat Toyota met deze auto heeft neergezet, mag een klasse prestatie genoemd worden.
De prius is met zijn voorruitstrevende techniek compleet storingsvrij, een prestatie waar menig fransoos, zonder voorruitstrevende techniek jaloers op kan zijn.
Daarnaast raad ik de scepticie aan om is een uitgebreide proefrit met de auto te maken. De mooie combinatie tussen de verschillende motoren, zorgen voor goede prestaties en een fantastisch rij en geluidscomfort.
Ik moet zeggen, de looks kunnen beter, zeker van de achterkant van de auto en het dashboard.
Over het verbruik gesproken: Tuurlijk zijn er meerdere auto’s die zuinig rijden, wanneer dit bewust wordt gedaan. Maar een benzine automaat in dergelijk formaat, komt bij lange na niet in de buurt van het praktijk verbruik van de prius van 1 op 19 (bij pittig rijden). Ik denk dat een verbruik van 1 op 12 dan het best haalbaar is. 7 km verder op een liter… Lijkt mij een fantastisch gegeven.
Ik denk dat vele merkliefhebbers jaloers zijn op het succes van de Prius. En nee het is geen zaligmakende perfecte auto, maar het is wel een hele grote stap in het zuiniger maken van auto’s, want met de hedendaagse brandstrof prijzen, kan de concurrentie niet anders, dan ook met meer zuinige auto’s op de markt komen… Alleen dat al is een goede stap!