Pas een nieuwe auto mogen kopen als de gemeente heeft beslist dat jij een van de 20.000 registraties krijgt in een loterij met 1 miljoen ‘buren’. Best vervelend maar in Beijing doen ze het gewoon.
Grote Aziatische steden hebben nog wel eens ‘aparte’ regels omtrent autobezit. Singapore is een goed voorbeeld, daar is het aantal auto’s streng gelimiteerd. Autokopers moeten bieden op het recht om een auto te bezitten en autobezitters moeten na 10 jaar hun auto slopen of exporteren. Een uitzondering op deze regel geldt als autobezitters na 10 jaar opnieuw een ‘recht op autobezit’ kunnen bemachtigen.
In Beijing gelden iets andere regels. Daar limiteert men op dit moment alleen de autoverkopen (en dus nieuwe inschrijvingen). Per jaar mogen er in Beijing slechts 240.000 nieuwe auto’s de weg op, wat neerkomt op 20.000 per maand.
Omdat men niet hoeft te bieden op het autobezit lijken de kansen meer eerlijk verdeeld. Tegelijkertijd is de kans dat je een nieuwe auto mag registreren erg klein. Aan alleen al de augustus-loterij deden 110.000 nieuwe inschrijvingen mee. In totaal werden er 19.926 registraties onder meer dan 1 miljoen inwoners verloot.
Nieuwe autoverkopen in China zijn verder nog steeds gigantisch. We stevenen af op een totaal van 20 miljoen dit jaar. Het totale aantal auto’s op de weg in Beijing alleen al is gestegen van 1 miljoen in 1997 naar meer dan 5 miljoen dit jaar. De infrastructuur heeft het er zwaar, heel zwaar mee. (bron: chinacartimes.com)
rijbewijzer zegt
Ja vervelend hé al die harde werkers die nu ook opeens willen gaan autorijden
jrk68 zegt
Laat Groenlinks dit maar niet lezen, dan voeren ze dit gewoon ook in A.dam in…
bbroek zegt
Moeten we nu medelijden hebben?, nee, als ze er een mogen kopen dan kunnen ze toch alleen zo´n plastic wegwerpkarretje
krijgen!
MAB zegt
Dit komt dus doordat er teveel auto’s zijn? dus te druk? In sommige plaatsen (wegen) in turkije is het ook zo dat je een boete krijgt als je alleen in een auto rijd omdat je anders best met openbaar vervoer kunt gaan.
desoper zegt
@MAB: daarmee verplaatst het probleem dus, nu zitten wij hier opgescheept met al die smerige 190d’s
MAB zegt
@desoper: ik begrijp het niet? kun je het uitgebreider uitlegge
desoper zegt
@MAB: dat is een wellicht onjuiste conclusie die ik trek, uit het feit dat er tegenwoordig hordes import 190’s op de weg te zien zijn met hoofdzakelijk, uit het buitenland afkomstige bestuurders.
Groot gelijk hebben ze, want onze achterlijke regering loopt hierdoor miljoenen mis. En het oh zo geliefde milieu wordt ook nog eens onnodig belast.
MAB zegt
@desoper: oww zo ja ik begrijp het. Ja als het zo is zoals jij het vertelt dan zouden ze zich daar op moeten richten.
bullgod76 zegt
Moet je in dit geval ook niet kunnen bewijzen dat je over parkeerruimte beschikt?
Anders zou ik zeggen geen parkeerruimte dus geen auto
bbroek zegt
@bullgod76: en misschien ook wel of je het geld ervoor hebt;)
bullgod76 zegt
@bbroek: Geld is in Beijing en Singapore absoluut geen probleem. Daar zitten de rijkste personen van Zuid-Oost Azie.
jrk68 zegt
@bullgod76:
Dat is in Tokio al jaren zo, tenzij je een Kei trommeltje koopt.
straatpiraat zegt
@jrk68: Maar in Tokio hebben ze parkeerruimte van hier tot eh.. Tokio.
jrk68 zegt
@straatpiraat:
Vandaar dat je in Tokio eerst moet aantonen over een parkeerplaats te beschikken voordat je een auto mag hebben…
straatpiraat zegt
@jrk68: Klopt ben er geweest. Maar ze hebben ook gigantische parkeer garages. Dus dat bedoel ik…
topless zegt
@jrk68:
Behalve als hij kleiner is dan bepaalde maten. Vandaar auto’s als de Suzuki Cappuccino.
jrk68 zegt
@topless:
Dat staat ook in mijn eerdere comment, de Cappucino is een zogenaamde Kei car.
Net als de Honda Beat en al het Japanse mini blik zoals de Alto en Cuore.
urtarget1992 zegt
Ocharme, ach ze zijn er toch met 1.338.612.968 dus dat miljoentje zal niet zoveel verschil maken:)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@urtarget1992: totdat jij bij die minderheid hoort…
urtarget1992 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Maar ik ben geen Chinees:D
spotu2 zegt
Net alsof ze daar allemaal met een FXX rijden :)
sdk16420 zegt
Ik vond het op zich best meevallen deze vakantie. Mag ook wel als alle ringwegen 5< banen per richting hebben. Overigens valt het echt op dat vrijwel elke auto minder dan een jaar of 4 oud is. (en heel veel Hyundai's)
dubhead zegt
Hoe wij dit doen: we geven de banken-managers-klasse het recht om zomaar geld uit hun gat te toveren waarvoor de kosten evenredig naar de burgers gaan in de vorm van belasting en inflatie zodat je een constante verarming krijgt van het grootste deel vd bevolking zodat ze geen spullen meer kunnen kopen of diensten uitwisselen.
Liever een Chinees dan zeker want met deze vorm van lotterij hou je uw geld zelf al krijg je geen wagen. Dan kan je diensten en goederen blijven uitwisselen met uw medemensen en heb je iets om u mee bezig te houden tijdens de crisissen. Bij onze vorm krijgen alle vriendjes en familie vd gelddrukkers alle leuke spullen terwijl de rest werkende of niet-werkende armen worden. (zie Zuid Europa bvb) Dat is ook een manier om olieconsumptie en wegen congestie te minimaliseren. Gewoon de bevolking op non-actief zetten. En zelfs hier maken de banken winst aan want op iedere euro staat interest.
Het is natuurlijk mogelijk om een infrastructuur (werkuren, wonen waar je werkt, autovrije centra,…) te creëeren waarbij het logischer, efficiënter, goedkoper is… om het wagengebruik te minimaliseren. Het zou het autorijden voor de autoliefhebbers ook aangenamer maken.
Maar daar gaan lobbyisten (met hun speelgoedgeld en oneindige groei religie) wel een stokje voor steken (zie UpPlace bvb). Hoewel ze olieconsumptie willen reduceren willen ze natuurlijk het structureel verplichte wagen bezit niet reduceren. Ieder jaar moeten er nog meer van die dingen worden gemaakt terwijl degene die we al hebben gemaakt verwijderd moeten worden. De consequentie dat we een infrastructuur (en maatschappij) aan het bouwen zijn die niet kan overleven zonder oneindige olie consumptie, is natuurlijk hun probleem niet, want de gelddrukkers stammen af van de übermenschen – wist je? En die gaan gewoon een paar generaties onder de grond gaan leven als het schijt tegen de wieken vliegt.