1.025 pk voor slechts 26.144 euro is echt een topprijs voor zoveel betrouwbaar vermogen.
Nog niet zo lang geleden was 1.000 pk een ongekend hoog vermogen. Sommige Skylines en Supras in Japan konden dat vermogen halen. Maar ja, dat ware getunede auto’s met aangepaste raceblokken. De Bugatti Veyron was de eerste auto waarbij je 1.000 (nou ja, 1.001 pk) kon krijgen met fabrieksgarantie. Een uiterst dure auto. Tegenwoordig kun je bij Tesla terecht voor een auto met meer dan 1.000 pk en fabrieksgarantie voor slechts 140 mille!
Maar het kan dus goedkoper. Deze Hellephant C170-motor kost je namelijk omgerekend 26.144 euro. De naam is natuurlijk extreem cool. RB26DETT is ook gaaf, maar Hellephant C170 is toffer. Het is in principe de motor uit de Dodge Challenger Demon 170 die door Dodge Direct Connection wordt aangeboden. Net als bij Ford en GM kun je ook bij Stellantis terecht voor extra dikke motoren.
3 liter groot (en dat is alleen al de compressor!)
Het is een 6.2 liter V8 met daarbovenop een een mechanische compressor van maar liefst 3 liter groot. Dus de supercharger op de motor heeft al een twee keer zo grote capaciteit als jouw BMW 418i Gran Coupé M Sport M4 CSL-uitgevoerd. Dat betekent ook dat de motor heel veel meer vermogen heeft dan die 1.5 driecilinder.
Maximaal levert de motor namelijk 1.025 pk. Dat is ongekend voor een motor van slechts 26.144 euro. Het is namelijk niet alleen 1.025 pk, maar 1.025 betrouwbare pk’s. Het is gewoon een nieuwe motor van een fabrikant. Niet een uit zijn voegen getunede zescilinder uit de jaren ’90.
1.025 pk voor 26.144 euro, maar minder kan ook
Misschien dat je 1.025 pk ietsje aan de overdreven kant vindt. Dan hebben we goed nieuws voor je. Een beetje minder vermogen kost heel erg veel minder geld. Als je gaat voor een eenvoudige variant met 807 pk, ben je slechts 12.257 euro kwijt. Een stapje lager is de 717 pk sterke versie (uit de reguliere Hellcat) en die kost je slechts omgerekend 8.956 euro. Ook V8’s zonder compressor zijn mogelijk, evenals de onlnags aangekondigde zes-in-lijn-motoren. Dan ben je voor een paar duizend euro al klaar.
Het is overigens alleen een motor. Je moet zelf een passende transmissie vinden. En een auto waarin je het blok gaat lepelen, uiteraard. Het is de perfecte motor als je een gave restomod hebt en een sterke doch betrouwbare motor zoekt. Ondergetekende opteert voor een oude E 220 CDI T-Modell met de type-plaatjes er nog op (afbeelding header).
Dus dan is het woord nu aan u waarde lezer! In welke auto zou deze Hellephant 170-motor lepelen? Laat het weten, in de comments!
Edge zegt
Dan vind ik 707pk voor net geen 9000 toch een betere deal, en overigens ook ruimschoots voldoende voor een leuke restomod. Meer is vooral leuk als je een Amerikaan bent met een quarter mile dragstrip in de achtertuin.
ferrari94tr zegt
Volgens mij is de inhoud van de supercharger niet 3 liter maar dat slaat op de hoeveelheid lucht die deze kan verplaatsen.
cloverleaf zegt
Gaaf! 707 pk is meer dan genoeg. Weet iemand of dit in een Guilia Q4 past? De ZF8 kan het aan
seanxtype zegt
Als het in een MX-5 past, past het zeker in een Guilia.
vopo zegt
In een Volvo 940 station lijkt me prima.
anthwan zegt
Dit blok is al ruim 1 jaar op de martk! Waarom nu pas een artikel hier over?
anthwan zegt
Om het volle vermogen van 1039 pk en het maximale koppel van 1281 Nm te krijgen, moet de achtcilinder worden gevoed met E85-brandstof. Op gewone Amerikaanse benzine komt-ie nog steeds aan 912 pk en 1098 Nm.
Nóg sterkere variant
Nou zou je denken dat de Hellephant C170 de krachtigste crate engine van Dodge is, maar nee… Er is ook nog een 7,0-liter A170-variant, met maar liefst 1115 pk.
Vermeld dan ook alle specs.