Een afstand van 1.000 km per elektrische Porsche Taycan. Hoe snel kan dat?
Een (terecht of onterecht) gedachte omtrent elektrische auto’s is dat de actieradius niet altijd even indrukwekkend is. Zeker mensen die traditioneel veel kilometers rijden met benzine of diesel zijn vaak nog niet overtuigd van een EV. Hoe zit dat in het buitenland of op vakantie als je 1.000 km of meer moet afleggen? Met een Porsche Taycan kan je nog steeds ouderwets jakkeren over de autobahn, zo blijkt uit deze video.
Op het YouTube-kanaal ‘The Autobahn Specialist US Version‘ is in een video te zien hoe iemand per Porsche Taycan 4S van München naar Berlijn en weer terug (+- 1.000 km) gaat. De 4S heeft, net als de Taycan Turbo, een 93.4-kWh Performance Battery Plus. De auto weegt echter minder in vergelijking met de Turbo. De WLTP-actieradius van de 4S bedraagt 407 kilometer.
[bbmediaclip clipID=”3711168″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
De afstand was om en nabij de 1.000 kilometer. In een tijdbestek van slechts negen uur was de missie volbracht. Daarmee scoort de elektrische auto nauwelijks anders in vergelijking met een benzine- of dieselauto. De gemiddelde snelheid bedroeg tussen de 130 en 140 km/u. Van hypermilen was dus geen sprake.
De Porsche kon natuurlijk niet in één keer 1.000 kilometer blaffen. Onderweg moest er geladen worden en dat deed de bestuurder middels het IONITY-snellaadnetwerk. Goedkoop is het snelladen niet. Voor 52 euro bijladen kwam de Taycan 4S ongeveer 300 kilometer ver.
reactief zegt
Dus ongeveer even snel als met een ICE en tevens ongeveer even duur in verbruik.
flutterby zegt
@reactief: als je thuis geen stroom beschikbaar hebt voor je auto wel, ja.
flutterby zegt
@flutterby: en met thuis bedoel ik ook openbare palen. Mijn plugin moet 1 op 35 rijden op benzine om het prijs niveau van stroom te evenaren.
cas56 zegt
Onzin. Ik rijd 1op 16 op lpg
Km verbruik dus zeer laag tegen 58 ct per liter en slechts 29 euro wegenbelasting per maand.
Ik kan gwoon blijven rijden met tankstop van 3 minuten per 500 km
flutterby zegt
@cas56: mijn auto komt nog kilometer ver op LPG hoor.
reactief zegt
Ik reageer op dit artikel. En op de reis die afgelegd is met de Taycan. Die was qua tijd vergelijkbaar, maar qua kosten van ’tanken’ ook.
Ik snap ook wel dat dat bij kortere afstanden niet zo is omdat je thuis kunt laden.
vroaaaaaaaaaar zegt
@reactief: probleem is dat voor beide brandstoffen geen reële prijs betaald wordt. Ik verdenk IONITY ervan de prijs kunstmatig zo hoog te maken dat de brandstofkosten per km dus inderdaad vergelijkbaar zijn.
zespak zegt
Dat is ook zo. Ionity is van de klassieke fabrikanten, die nog alle baat hebben bij ICE verkoop.
Dit was vele haren geleden ook al aangegeven door Shell als ik me niet vergis.
flutterby zegt
@zespak: Ionity is veel goedkoper met een laadpas die je bij een aangesloten fabrikant kan krijgen. Net als bij Tesla gaat een deel van de aanschaf richting de financiering van het Ionity netwerk.
sprankel zegt
Het is 1 groot feest wat betreft de oplaadmarkten aan laadpassen, laadsystemen en stake holders met vrij uiteenlopende prioriteiten. Wat Ionity betreft, de Duitse fabrikanten zitten hier achter en die willen enkel dat hun auto’s met een lopend service contract daar gaan laden. Tesla is niet beter, hun superchargers zijn enkel beschikbaar voor Tesla. In de apps en in de navigatie ga je zelden tot nooit gratis laadpunten terug vinden, uiteraard niet.
Ik heb hiervoor de Europese commissie aangeschreven en in tegenstelling tot de lokale politiek krijg je daar wel een mooi antwoord dat ze ervan op de hoogte zijn, dat ze een huidige regeling lopen hebben (2014/94/EU) en dat ze in 2021 onder de green deal COM 2019 640 final dit gaan herbekijken en dat ze op dit moment een open citizen platform hebben voor dit issue om input te krijgen van de bevolking alsook experts via https://ec.europa.eu/info/consultations
Zeg nu nog eens dat Europa niet luister naar haar burgers, ze weten het gewoon niet.
sprankel zegt
Correctie, hij staat er nog niet tussen, vermoedelijk is die input bevraging vertraagt met heel het Corona gedoe
Stijnson zegt
@sprankel: kijk dit zien we graag. Stel je hebt meer info, hoop dat je dit met Autoblog kan delen. Ben aardig geintresseerd.
ghcgjjbt1 zegt
Het mooie is wat jullie blijkbaar niet zien is dat je de rest van het jaar dat je in je EV rijdt amper betaald voor de elektriciteit. Dan betaal je misschien een paar keer veel te veel voor die elektriciteit bij IONITY dan is dat over de hoeveelheid dat je die EV gebruikt veel minder dan bij een ICE.
Ik snap ook wel dat IONITY veel vraagt want ze willen veel meer van die super snelladers neerzetten en dat kost veel geld. Dan worden EVs nog toegankelijker.
ronnys zegt
De grootste schok voor mij is wel dat IONITY 52 euro durft te vragen om vervolgen maar 300 km te kunnen afleggen.
Leuk dat ze er zijn als de nood echt heel erg hoog is, maar die moet je dus echt proberen te mijden…
flutterby zegt
@ronnys: Ionity hanteert niet duurder dan brandstof (langs de snelweg).
joost1234 zegt
@flutterby: maar wel even duur? Je bent er ook meer tijd aan kwijt. Ik vind het zelf ook vrij schokkend maargoed, het is een mega project en geld zal terug verdiend moeten worden
flutterby zegt
@joost1234: het idee is dat je alleen langs Ionity gaat als het moet, zoals wanneer een particulier langs de snelweg tankt.
De voordelige lokale pomp wordt vervangen door een paal in je tuin of een openbare paal in de wijk. De openbare paal is wat duurder in gebruik, maar een eigen paal kost minimaal €500 als je het zelf kan tot €3000 als de afstand tot de meterkast groot wordt en/of bestrating hersteld moet worden.
wimof zegt
Vooral de nadruk op SNEL leggen.
wimof zegt
IONITY zal stieken Trumps eigendom zijn.
arta zegt
Björn Nyland 1000km challenge?!
Ook met de e-Tron, Tesla’s en andere EV’s is dit prima te doen rond de 10 uur.
Hypermilen is met snel ladende auto’s niet meer de snelste aanpak.
maarteno zegt
mwah een uur sneller is nog best wel een flink verschil, zeg niet dat een Tesla het niet zou kunnen. Want Bjorn knalde er in Dld nog flink over. Maar 1u sneller is best veel.
maarteno zegt
mwah een uur sneller is nog best wel een flink verschil, zeg niet dat een Tesla het niet zou kunnen. Want Bjorn knalde er in Dld nog flink over, maar lijkt er wel wel op dat deze gast grotere afstand harder rijdt alles bij elkaar is een uur toch echt wel een flink verschil.
zespak zegt
Het probleem hierin zit hem dat je dit alleen in Duitsland kan mbt de snelheid limieten.
thomaz zegt
Van München naar Berlijn is 600km?
carspotter0548 zegt
Munchen naar Berlijn is 585km volgens google maps, 9 uur is dan een beetje lang?
RubenPriest zegt
Van Munchen naar Berlijn en weer terug naar Munchen. Ik heb het even verduidelijkt in de tekst.
RiKe zegt
52 euro voor 300km, ik rij gemiddeld 700km op een tank van 65 euro. Met een elektrische auto via Ionity zou ik dus ruim 120 euro kwijt zijn…
flutterby zegt
@rike: dat kan je wel missen met een auto van 2 ton.
lekkerlinksrijden zegt
@flutterby: of niet meer ;-)
RiKe zegt
@flutterby: Weet je hoeveel kilometer ik kan rijden met het verschil in aanschafprijs? Zo’n Taycan is niets meer dan een prestige object en (zoals alle elektrische auto’s met een fatsoenlijke 400km range) onbetaalbaar voor de massa
knapzuur zegt
Ik weet nog niet wat de cijfers van 2020 gaan doen maar de massa van afgelegde kilometers kan dit jaar wel eens elektrisch zijn, als je weet hoeveel elektro racers er bij zijn gekomen vorig jaar dan zou het mij niet verbazen als dit dicht of over de 50% heen zit.
De massa rijd amper kilometers en rijd dus een klein wagentje of tweede hands minder klein autootje.
flutterby zegt
@rike: zoals ik probeerde duidelijk te maken je moet appels met peren vergelijken en geen Taycan met jou Twingo. Tuurlijk een Taycan is duur, tuurlijk tanken langs de snelweg is duur, tuurlijk laden bij Ionity is duur..
In plaats van een Taycan van 2 ton rijd je ook 4 Model 3’s die onderweg voor 25ct/kWh kunnen laden. Vergelijk dat maar een Passat met adviesprijzen.
RiKe zegt
@flutterby: ik vind de prestatie op zich best de goede kant op gaan. Echter vind ik het wel wat treurig dat je zo’n dure Porsche nodig hebt om iets te behalen wat je in een 15/20 jaar oude diesel van €1500 kan doen. Ik vind het overigens kwetsend dat je inschat dat ik een Twingo zou rijden….the horror….
flutterby zegt
@rike: liever een Twingo dan een 20 jarige diesel van €1500 hoor!
jelmer zegt
Natuurlijk is een Porsche onbetaalbaar voor de massa. Dat zijn ze allemaal. Flauw om daar een elektrische Porsche op te beoordelen maar bijvoorbeeld een 911 Turbo S niet.
reactief zegt
Vergelijk de Taycan met een Panamera. Dat is eerlijker…. Dan is het nagenoeg gelijk.
p406 zegt
@reactief:
Robert zegt
300 km voor 52 euro is iets meer dan 17 cent per km. Dezelfde afstand afleggen in Duitsland, met een benzine gevoed motorvoertuig, kost ongeveer de helft.
Stel, je rijdt met een vergelijkbare snelheid (ca. 110 km/u), dan zal een gemiddelde middenklasser ongeveer 1:14 kunnen rijden. Dus 1000 km rijden kost je 71 liter benzine. Met de daar geldende kosten (uitgaan van Euro 95 E5 à € 1,25 de liter) kost dat zo’n 88 euro, oftewel 8,8 cent per km.
Ga je nog een stap verder: leg diezelfde afstand af met een vergelijkbare auto (Porsche Panamera?), gevoed met Super 98 E5 en op een hogere kruissnelheid (zeg 140 km/u), dan rijdt zo’n auto 1:9. Dan pak je drie uur tijdswinst, maar verstook je tevens ca. 110 liter à € 1,35. Per saldo kost die rit je dan zo’n 15 cent per km. Dan scheelt het nog maar 10 tot 15% in de brandstofkosten.
Zo, nu ga ik zoonlief maar weer helpen met z’n huiswerk…
lekkerlinksrijden zegt
@RRRobert: laat die jongen met rust, het is 2e paasdag, ga lekker naar de meubelboulevard
Robert zegt
@lekkerlinksrijden: de horror…
lekkerlinksrijden zegt
@RRRobert: yep
degrotemuis zegt
@RRRobert Behalve dat ca. 110 rijden betekent dat je 9 uur rijdt zonder enige stop, zelfs geen tank of toilet stop: Ionity kost standaard 79 cent per kWh. Het lijkt erop dat ze daar ook mee gerekend hebben. Maingau rekent 34 cent per kWh op Ionity laders. Dat maakt de Taycan per km goedkoper dan een gemiddelde gezinswagen op benzine en veel goedkoper dan de Panamera. Als je tank, toilet, lunchstops meetelt wordt het verschil nog groter omdat de brandstof auto dan sneller moet rijden om die 9 uur te halen.
Maar laten we eerlijk zijn: wie ruim een ton uitgeeft aan een auto is vast niet al te bezorgd over een paar cent meer of minder per km.
Blijft dat het een nette score is voor een EV. Dankzij de enorme laadsnelheden die zo’n Taycan trekt, gaat het laden niet eens zo veel trager vergeleken met tanken. Dat maakt een EV ook bruikbaar voor grote afstanden. Hiermee past laden letterlijk in je reguliere stops. Hopelijk krijgen in de nabije toekomst ook betaalbaardere EVs niet alleen maar grotere accu’s maar vooral ook meer laadsnelheid.
wimof zegt
Het komt zeker goed met je zoon!
JanJansen zegt
Hoe lang gaan we de discussie over range en kosten nog voeren? 10 jaar is wel genoeg.
Zullen we het weer hebben over hoe leuk autorijden is?
frank2b zegt
Sterker nog, ik ga straks even lekker een stukje sturen….
bennyblisto zegt
Tsja, ik heb laatst 1350km in 10 uur afgelegd incl stoppen.. in een Golf TDI uit 2003..
Nice dat deze Porsche van 100+k daar enigszins bij in de buurt lijkt te komen, proficiat
dedude zegt
Tsja, ik heb paar maanden terug 1400 km in ~3 uur afgelegd incl boarden.. in een Boeing 737..
Natuurlijk kan het sneller met de betere middelen (vliegtuig voor de snelheid, conventionele brandstof auto voor de range), maar dat is het hele punt niet. gaat erom dat voor de normale mens een elektrische auto ook op lange afstanden geen issue meer is.
Vroeger had je van die paarse boekjes. Iets met begrijpend lezen.
bennyblisto zegt
That’s just like.. your opinion man
Ah, begrijpend lezen, daar scoorde ik in tegenstelling tot wat je zou verwachten altijd bijzonder goed op!
Tsja, ik begrijp dat het enorm appels met peren vergelijken is.. En het is mooi dat de Porsche als elektrische auto dit voor elkaar krijgt, dat is dan ook de kern van het bericht. Mijn punt is dat enige nuance in het enthousiasme wat betreft deze prestatie op zijn plek is. Nice dat dit mogelijk is, maar als je de pro’s en con’s tegenover elkaar zet heb je dus een gloednieuwe auto van 110k nodig om qua lange afstand reizen in de buurt te komen van een auto die misschien nog 1,5k waard is van 17 jaar oud..
Het gat is nog erg groot.
But that’s just like.. my opinion man
dedude zegt
Haha well this is a very complicated case @Bennyblisto. You know, a lotta ins, a lotta outs, lotta what-have-yous … :-)
Nee nu je de nuance wat uitlegt snap ik je verhaal en ben ik het met je eens, het komt nu voor het eerst wat dichterbij maar vervolgens wel tegen dezelfde kosten.. Ware het niet dat het met een model 3 denk ik ook wel moet lukken en die is iets goedkoper.
Lange afstanden met elektrisch vervoer kan, maar in de praktijk moet je accepteren dat je wat meer rustmomenten hebt. Als dat niet past binnen je reisplan dan is het gewoon minder handig.
In mijn geval: ik deed tot een jaar geleden ook die afstanden en tijden als wat je met je TDI hebt gedaan, nu ik een kleine heb niet meer en dus is het voor mij ook minder van belang.
wimof zegt
En dan vergelijk je de brandstofprijs niet eens en de wetenschap dat je wagen de 20 jaar en 400.000km zal halen.
karhengst zegt
130 kmh gemiddeld is hypermilen, zo rustig hoe het nu op de Autobahn is.
jometdebanjo zegt
En 52 euro laden voor 300km?? Wat is dat belachelijk duur. Idioot zelfs. Gewoon dieselen!
laptom zegt
@jometdebanjo: beetje dezelfde kostprijs die je doet met een Pannamera. Misschien duurder dan jou Peugeot 308, maar nog steeds betaalbaar. Je krijgt zelfs meer geld terug van je werkgever 0.19ct/km.
jometdebanjo zegt
@laptom: Peugeot 308?
pramm zegt
Legde in 2015 met onze Tesla 1500km af in 15 uur. Dus beetje vergelijkbaar. Immers je start vol thuis. Dus 500km verder moeten is 2x extra Superchargen. Dus 2x 45 minuten extra.
Dus kan niet zeggen dat dit een bijzondere prestatie is.
pramm zegt
Ow ja, en daarvoor betaalde ik… 0 euro extra.
flutterby zegt
@pramm: het is helemaal niet eerlijk om Tesla te vergelijken met de traditionele autobouwers als het om efficiency, laadsnelheid en toegang tot snelladers gaat. Wie weet over een paar jaar.
karaya zegt
Met een FIAT Panda ben je dus sneller over tien uur gemeten.
Dat wist ik al trouwens.
bennyblisto zegt
Wat rijdt die gast veel onnodig links met 130-140 zeg.. zou je knipperlicht gebruiken om van baan te wisselen te veel stroom kosten?
stephanvaningen zegt
Dat kan sneller en goedkoper, met een Model3
Shaw zegt
Ging openminded erin.
Geloof me (of niet)
Maar sorry hoor, met een Golfje diesel rij je nog wel gewoon 160 op de cruise met een actieradius van 600km en laag kostenplaatje. Met zo’n auto wil je toch gewoon 200 kunnen kruisen. [X] Ongeschikt